Archief - openstaande schuldvordering

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Beramode

Legacy Member
ff een situatieschets:

Vorig schooljaar heb k nog op de hogeschool gezeten en kzal geen namen noemen maar de administratie daar was niet zo best. Ben het na dat schooljaar toen afgebold en alles in orde etc, laatste rekening betaald.. Krijg ik daar in september(of oktober weet niet juist meer) een aanmaning van een schuldvordering betreffende een busreis van ergens eind schooljaar.. mn ma natuurlijk een boze telefoon gedaan want ja we hadden braaf alle rekeningen betaald krijgen we daar opeens een aanmaning:wtf: geven ze ons antwoord dat het idd een fout was en ze zouden nog een rekening sturen ipv die aanmaning.

Toen nooit meer iets van gehoord tot een paar weken terug.. ge kunt al raden weer een aanmaning-_- Nu kunt ge zeggen betaal het gewoon rap maar ik heb het tot nu toe verrekt aangezien ze nooit een normale rekening gestuurd hebben en het is nu gvd bijna een jaar gelede da ik die busreis gemaakt heb..

En ja ik weet het ik ga nie doodvallen van die paar euros maar kvroeg me gewoon af vervallen die schuldvorderingen nooit?:x Of kunnen ze da blijven eisen zolang ze willen

Gentille

Legacy Member
Ik heb ook zo iets meegemaakt. Ik was al 2 jaar buiten in mijn middelbare school en ze stuurden me ook nog een rekening voor drukwerken of dergelijke dat ooit eens niet betaald is geweest. Een bedrag in de 100 €. Mijn pa verstond er zich niet goed aan, ook gebeld naar school enz. Toch betrouwde mijn vader het zaakje niet en hij heeft al zijn rekeninguittreksel bij één gelegd en kunnen aantonen dat we maar de helft van het bedrag moesten betalen. Omdat we de maand ervoor ook een bedrag voor drukwerken hadden moeten betalen, dus op één maand tijd voor 100 € drukwerken klopte niet.
Dus als na 2 jaar de schuldvordering nog niet vervallen is, zal dat na een jaar zeker het geval niet zijn. Alhoewel je wel moet opletten met zo een zaken want ze zouden je er wel eens durven opleggen zoals bij ons. Wij hebben wel de helft van dat bedrag betaald maar we hadden ook geen zekerheid of het wel klopte.

zipke

Legacy Member
Voor dat dat verjaart moet dat toch een aantal jaar bestaan hoor dachtik. Da gaat niet na één jaar vervallen.

Ik ben wel geen rechtenstudent so don't shoot als ik fout ben. :)

Arifiene

Legacy Member
Die schuldvordering gaat niet vervallen als ze de verjaringstermijn blijven stuiten door constant aanmaningen te sturen. Maw: betaal gewoon maar.

zipke

Legacy Member
Inderdaad een verbintenis stuiten woehoew, moest ik tegen vandaag kennen voor recht. :D

Toxic!

Legacy Member
door te wachten zult ge uiteindelijk alleen meer moeten betalen :)

angelus2002

Legacy Member
Ze moeten eerst een rekening sturen hé. Een aanmaning sturen voor een rekening die nooit gekomen is, stuit de verjaringstermijn NIET. Zou maar vreemd zijn ook, aangezien je niet de kans hebt gekregen de rekening te controleren (aangezien ze nooit gestuurd is).

De verjaringstermijn hangt er vanaf.
Is de hogeschool een verkoper van goederen (drukwerk en dergelijke):
De rechtsvordering van de consument tot toepassing van één van de hierna genoemde sancties verjaart na verloop van één jaar vanaf de dag waarop de consument het gebrek aan overeenstemming met de overeenkomst heeft vastgesteld, maar zonder dat die termijn mag verstrijken voor het einde van de garantietermijn van twee jaar.

In principe is het dus een jaar.
Is de Hogeschool geen verkoper in de zin WHPC: gemeenrechtelijke verjaringstermijn (10 jaar).

Volgens mij is de school overigens verkoper (WHPC, beroepsactiviteit)

Skoebiedoe

Legacy Member
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je gewoon niet betaald.
Je weet waarvoor dit is,je zegt zelf dat het ook klopt dat je dat nog moet betalen en dat het bedrag dus wel correct zal zijn.....betaal dit dan gewoon en je bent van de zever vanaf en anders ga je zelf daar terplaatse uitleg vragen (en vraag dan ineens of ze de rekening willen maken).

Soms kan het gebeuren dat rekeningen verloren gaan met de post.

Arifiene

Legacy Member
angelus2002 zei:
Ze moeten eerst een rekening sturen hé. Een aanmaning sturen voor een rekening die nooit gekomen is, stuit de verjaringstermijn NIET. Zou maar vreemd zijn ook, aangezien je niet de kans hebt gekregen de rekening te controleren (aangezien ze nooit gestuurd is).

De verjaringstermijn hangt er vanaf.
Is de hogeschool een verkoper van goederen (drukwerk en dergelijke):
De rechtsvordering van de consument tot toepassing van één van de hierna genoemde sancties verjaart na verloop van één jaar vanaf de dag waarop de consument het gebrek aan overeenstemming met de overeenkomst heeft vastgesteld, maar zonder dat die termijn mag verstrijken voor het einde van de garantietermijn van twee jaar.

In principe is het dus een jaar.
Is de Hogeschool geen verkoper in de zin WHPC: gemeenrechtelijke verjaringstermijn (10 jaar).

Volgens mij is de school overigens verkoper (WHPC, beroepsactiviteit)
School heeft nix te maken met WHPC, ze levert diensten, geen goederen. Overigens weet ze perfect waarover het gaat, ze is in kennis gesteld van het feit dat ze moest betalen, en dit reeds vanaf het begin.
Dus dat is al betwistbaar.
Gemeenrechtelijke verjaringstermijn is van toepassing.

Toxic!

Legacy Member
sinds dat cassatiearrest met die watertaxi is winstoogmerk niet meer belangrijk voor WHPC, dus als die school een daad van koophandel heeft gesteld, is ze verkoper in de zin van WHPC :)

EternalSilence

Legacy Member
wij hebben ooit ook eens een aanmaning gekregen.
nooit op betaald omdat het niet voor ons was, maar voor een exklasgenoot vant lager, die maar 2 letters verschilt in de volledige naam (jawel :D)

was wel leuk int lager, doordat onze volledige naam maar 2 letters verschil hadden, en we dan nog kwa uiterlijke (toen nog) op elkaar gelijkten werd er al eens veel een fout gemaakt.

Arifiene

Legacy Member
Toxic! zei:
sinds dat cassatiearrest met die watertaxi is winstoogmerk niet meer belangrijk voor WHPC, dus als die school een daad van koophandel heeft gesteld, is ze verkoper in de zin van WHPC :)

Ik blijf erbij dat dat betwistbaar is, want het hoofddoel van een school is niet daden van koophandel stellen maar educatie verstrekken, er zijn overigens genoeg arresten waarin een school niét als handelaar wordt aanzien, en cassatie maakt al genoeg fouten die na een jaar of 2 herzien worden in een ander arrest.

Toxic!

Legacy Member
niet dat het nog iets met de oorspronkelijke vraag te maken heeft, maar kom :)

- het gaat hier niet om handelaar, maar om verkoper (want handelaar is de school idd helemaal niet).
- verkoper ben je als je regelmatig daden van koophandel stelt (winstoogmerk maakt niet uit, hoofddoel evenmin (want vzw kan evengoed verkoper zijn).

dus de enige vraag is: stelt die school regelmatig daden van koophandel.

binnenkort examen van, dus dit was een goede training :)

a242050

Legacy Member
Wij hebben dat ook eens gehad van een middelbare school.
Ik ben een jaar in het buitenland gaan studeren en het jaar daarop krijgen wij een brief van een incasso bureau met een rekening van het school van het jaar dat ik in het buitenland zat.
Wij hebben dan gebeld met het school en mijn moeder is er naartoe gegaan en dan zeiden ze dat ze alles in orde gingen maken.
Vervolgens krijgen we weer diezelfde brief. Mijn ma belt dus weer en ze waren het zogezegd vergeten en dan gingen ze het weer in orde brengen.
Ten slotte kregen we weer een brief en is mijn moeder naar het school gegaan en heeft ze gezegd dat ze hun ging aanklagen wegens laster als het niet direct opgelost ging worden. Ze hebben het dan opgelost en sindsdien hebben we er niets meer van gehoord.

Jezeke

Legacy Member
mijn vriendin heeft ook zoiets,
van haar vorige school sturen ze nog altij een rekening van cursussen van 130 euro ongeveer die ze nooit gaan afhalen is, omda ze die richting toch nie uitdeed.
kunde daar iets aan doen?

Arifiene

Legacy Member
Toxic! zei:
niet dat het nog iets met de oorspronkelijke vraag te maken heeft, maar kom :)

- het gaat hier niet om handelaar, maar om verkoper (want handelaar is de school idd helemaal niet).
- verkoper ben je als je regelmatig daden van koophandel stelt (winstoogmerk maakt niet uit, hoofddoel evenmin (want vzw kan evengoed verkoper zijn).

dus de enige vraag is: stelt die school regelmatig daden van koophandel.
binnenkort examen van, dus dit was een goede training :)
dat denk ik dus niet :)

angelus2002

Legacy Member
Arifiene zei:
dat denk ik dus niet :)

Toch wel... Donderdag nog examen over gehad.
School stelt wél daden als verkoper. Je moet hier kijken naar het criterium van 'beroepsactiviteit' ipv 'winstbejag'.

Beroepsactiviteit veronderstelt een veelvuld van handelen, dmv een vooropgezette organisatie. (+/- ondernemingsbegrip, zie waterbootarrest).

Aangezien de school regelmatig en georganiseerd cursussen verschaft (=product, geen dienst), hetgeen wsl zelfs in haar statuten staat, veonderstelt dit dus onder artikel 1.6a WHPC te vallen. Dus de school is verkoper.

En, of je nu op de hoogte bent over wat het gaat (of je nu al dan niet weet wat de achterliggende reden is van de aanmaning) doet er niet toe. Geen rekening, niet betalen. Punt. Geen rekening, geen stuiting van de verjaringstermijn. Verloopt er 1 jaar, spijtig voor de school. Bij mijn weten zijn ze trouwens al op de hoogte gesteld geweest dat er géén rekening gestuurd is. Als je zaken wil doen, moet je op zo'n dingen letten, anders moet je eens goed gaan nadenken over je organisatie en administratie structuur.

Als straks Base besluit om mij geen rekeningen meer te gaan sturen, geen haar op mijn hoofd dat er nog aan denkt om 'vrijwillig' die te gaan betalen hoor.

angelus2002

Legacy Member
Jezeke zei:
mijn vriendin heeft ook zoiets,
van haar vorige school sturen ze nog altij een rekening van cursussen van 130 euro ongeveer die ze nooit gaan afhalen is, omda ze die richting toch nie uitdeed.
kunde daar iets aan doen?

Als ze een rekening gestuurd hebben, moet je uiteraard betalen, dan heb je geen excuus meer. Temeer omdat je de boeken wel besteld hebt... Hier ben jij in de fout (en kunnen ze aannmaningskosten beginnen te rekenen)...

Jezeke

Legacy Member
die boeken zijn nie besteld he, ze heeft daar ook nie voor getekend da ze die moest hebben
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan