Archief - Ober werk

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

(BLaCK_GHoST)

Legacy Member
Yu,

ik ga dus sweekends als ober werken, kweet wel nie wanneer juist. mijn vriend heeft me deze werk gefixt en nu zegt die tege mij dat ik de eerste keer getest word of ik wel goed kan 'oberen' dus moetk al op voorhand beginne te oefenen. ie eeft me al zowa goeie tips gegeve om ongeveer een idee te krijgen hoe ik juist te werk moet gaan ma veel wijzer bennek er eerlijk gezegt niet uit geworden. Ik vroeg me af of iemand een paar tips voor mij heeft, of een site of dergelijke. Ik heb op google al wat gezocht ma veel vond ik niet. Dus zo van die tips om op een zo gemakkelijke manier zo veel mogelijk borden en glazen op te pakken enzo.
alvast bedankt

Ghost

NSA.Rhinox

Legacy Member
Oefenen, oefenen, oefenen. Plateau altijd goe vasthouden en ni stoer willen doen door da op een hand boven uw hoofd te dragen. Voor de rest wa feeling krijgen en da komt wl goe.

Kunlun

Legacy Member
Ober werk in een restaurant? Taverne?

Als je nog geen ervaring hebt gehad, bereid je dan maar voor :D Want het kan er wel eens hysterisch aan toe gaan :D


Mja, als je zelf nog geen kennis hebt van hoe je borden moet vastpakken ed dan neem je die job toch niet aan :s

Mja, veel tips/hints kan ik ni echt geven ... Ikzelf werk als ober in een restaurant int weekend ...

Gewoon de etiquette volgen: vrouwen eerst, dan pas de mannen; altijd beleefd zijn, ...

Waar moet je juist werken? Dan kan ik mss je situatie beter inschatten ..


Maar zoals ik reeds zei: je hebt nog geen ervaring, wat ga je dan doen als je een plateau met 10 champagne glazen moet dragen? :ironic:


En borden dragen ed hangt er van af per situatie ... Borden bij ons int restaurant zijn snikheet dus moet ge altijd uw servet pakken, mochten de borden koud zijn dan kan je er toch makkelijk 4 pakken hoor ...

(BLaCK_GHoST)

Legacy Member
weiqin zei:
Ober werk in een restaurant? Taverne?

Als je nog geen ervaring hebt gehad, bereid je dan maar voor :D Want het kan er wel eens hysterisch aan toe gaan :D


Mja, als je zelf nog geen kennis hebt van hoe je borden moet vastpakken ed dan neem je die job toch niet aan :s

Mja, veel tips/hints kan ik ni echt geven ... Ikzelf werk als ober in een restaurant int weekend ...

Gewoon de etiquette volgen: vrouwen eerst, dan pas de mannen; altijd beleefd zijn, ...

Waar moet je juist werken? Dan kan ik mss je situatie beter inschatten ..


Maar zoals ik reeds zei: je hebt nog geen ervaring, wat ga je dan doen als je een plateau met 10 champagne glazen moet dragen? :ironic:


En borden dragen ed hangt er van af per situatie ... Borden bij ons int restaurant zijn snikheet dus moet ge altijd uw servet pakken, mochten de borden koud zijn dan kan je er toch makkelijk 4 pakken hoor ...

jah, kweet nie just waar ik ga werken, ma men vriend zei dat da zo nen bond van obers ware die bij feesten enzo werkten, en ik weet da ik geen ervaring daar in heb, maarja da had mijn vriend ook nie en die eeft et toch gered zo te zien. en als ik 10 champagne glazen moet dragen op een plateau zallek wel et wel in 2x doen zeker 5glazen per keer

Kunlun

Legacy Member
bij feesten enzo ... dus catering verzorgen enzo?

Das wss gewoon met een plateau rondlopen met hapkes :p Da gaat héél goed meevallen :) das zelfs makkelijk :)

(BLaCK_GHoST)

Legacy Member
ah das dan goed, ik dacht da ik mss nen hele plateau vol champagne glaze over iemand zenne kop ging kappe :p
mja, dus ik moet gewoon oefene met plateaus en borden zeker? ik zal nog wa vrage aan menne vriend, dat die wa specifieker is met zenne tips
thx

Kunlun

Legacy Member
Allee, ge moet wss ook plateau's met drank dragen hé ...

Dan gewoon dervoor zorgen da ge der rap vanaf zijt :p Want na nen tijd weegt da wel wat xD

Je moet gewoon vlot, spontaan en beleefd overkomen ... Spreekt ook AN hé, want als ge daar tegen de meneer bezig zijt int dialect komt da ni echt goe over ^^

SIO

Legacy Member
idd op nieuwjaar ook al ober gespeeld zonder enige ervaring, als ge wa spontaan overkomt bij die mensen zijn die amaal vree content over u (normaal :p)

(BLaCK_GHoST)

Legacy Member
da beleefd zal wel geen probleem zijn, ik ben nen zeer beleefde jonge :p al zeg ik het zelf... en die borden zal ook wel geen probleem zijn maar waar ik me het meeste zorgen over maak is die plateau eh, ik krijg zo altijd schrik dat een van die glazen gaan omvalle ofzo :p mja oefening baart kunst eh... thx voor de tip da ik snel moet zijn, nu ga ik wsl daardoor veel meer ongelukjes veroorzaken :p

twoen

Legacy Member
De eerste twee uur zijn moeilijk, daarna als je weet wat te doen zalt wel gaan.
Gewoon u best doen.

En het is niet omdat een professional een plateau champagne op een hand kan dragen dat jij dat ook moet kunnen. Als ge da laat vallen..redelijk genant..kspreek uit ervaring.

Kunlun

Legacy Member
Gewoon blijven zorgen dat uw glazen zich centraal van den plateau bevinden hé, als er iemand een glas van uw plateau pakt en ge voelt wa onevenwicht dan verzet ge die glazen wa meer zodat ge wa meer evenwicht voelt hé :)

Alst dan toch catering is wa ge moet doen, probeer dan uw plateau te dragen zodat uw elleboog tegen uw lichaam leunt, voor de steun :)

Xylo

Legacy Member
Ik werk zelf als ober voor cateraars. Gisteren nog in mechelen in de Lamot gaan werken.

Waar je op moet letten?
-sterke draagarm, dus het best als je rechtshandig bent uw linkerhand trainen en andersom, maar dit kun je zelf bepalen.
-efficient werken! liever 10 seconden langer nadenken voor iets te doen, want de gevolgen kunnen erg zijn.
-snelheid in de zaal, dus als je moet inzetten, 3 of 4 borden nemen, vlug mee naar de juiste tafel gaan, inzetten en uw reet naar de keuken haasten om nog te halen.
-ni naar de uren kijken, 14u per nacht werken is vaak voorkomend en normaal.
-mensen altijd vriendelijk aanspreken en altijd hun wens proberen te vervullen ook al moet ge daarvoor heel het gebouw 5 maal op en aflopen.
-mensen altijd vragen of ze nog iets willen, want vaak zijn ze verlegen of zijn ze zo dronken dat ze zelf niet beseffen dat ze dorst hebben.
-verwacht maar plateaus met +-25 flutes (champagneglazen)
-niet achter de toog drinken tenzij de baas er geen probleem mee heeft
-niet met je handen in je zakken staan in de zaal, want als je ballen ontploffen zijn je handen weg :D
-kleren moeten proper en gestreken zijn
-doe wat parfum aan, maar niet te veel
-nooit met vuile borden voor mensen hun neus gaan hangen tijdens het afruimen, als er lege glazen op tafel staan of iets anders en je moet erbij, niet tussen de mensen kruipen en wegduwen, gewoon excuseer zeggen en ze gaan wel uit de weg, zo niet, nog eens proberen, zo niet, hand op schouder leggen (ENIGE PLAATS WAAR JE CONTACT AG HEBBEN MET KLANTEN... tenzij het een lekker wijf is...)
-als de klanten klote tegen jou doen, negeren. beginnen ze je gewoon te duwen of uit te schelden, gewoon zeggen: "Meneer, u kunt nu 2 dingen doen. Blijven zitten en mijn werk laten doen. Of rechtstaan en 500m verder is er een Macdonalds te vinden..." (maar een keer gebruikt, in de cafetaria van brabanthal)
-...


Dat waren de basispunten. Voor van die moeilijkere vragen of details van hoe je iets moet doen, stuur maar een PM. ;)

Kunlun

Legacy Member
Xylo zei:
-als de klanten klote tegen jou doen, negeren. beginnen ze je gewoon te duwen of uit te schelden, gewoon zeggen: "Meneer, u kunt nu 2 dingen doen. Blijven zitten en mijn werk laten doen. Of rechtstaan en 500m verder is er een Macdonalds te vinden..." (maar een keer gebruikt, in de cafetaria van brabanthal)

Ook van toepassing in een restaurant? :rofl: Eens proberen :D

sheebs

Legacy Member
als ge borden moet dragen dan pakt ge ze zo:

uw wij, midel en ringvinger onder uw bord en uw duim en pink boven de bordrand. Zo kan je er zonder problemen een 2e-3e-4e bord opzetten.

dienbladen dragen is nie zo moeilijk. Ma doe, zoals gezegd, nie direct te stoer en pak hem met 2 hande als ge u onzeker voelt. Doe dus nei stoer en pak gene plateau met 26 champagnefluiten op 1 hand boven uw schouders want dan gaat ge af :p

altijd weten wat je meehebt, niks is idioter dan aankomen met een plateay hapjes en niet kunnen antwoorden welk hapje je meehebt.

Da zijn zowa de basistips die ik u als chef in een feestzaal kan geven :) het hangt antuurlijk allemaal af van waar je moet opdienen. cafe, restaurant, feestzaal, catering,...

(BLaCK_GHoST)

Legacy Member
thx voor de zovele tips, ik weet al veel meer nu en ben nu al beter voorbereid :p nu nog wa oefene en et zal wel lukke zekerst
thx all

Ghost

rechtervoet

Legacy Member
De dingen dat Xylo bespreekt vatten de meeste dingen samen
maar 1 ding moet je zeker niet vergeten en da is luid en duidelijk spreken
want ik heb het op de harde manier moeten leren.
kzit ik op een hotelschool en twas zo een banket met bankdirecteurs en belangrijke mensen.Iedereen zat aan tafel en we moesten aperitieven inzetten. en kpak mn plato vol met drank.kom zo aan bij een vrouw en ze was midden in redelijk luid gesprek en ik wou haar drankje inzetten maar haar hoofd zat in der weg en haar stoel stondt nogal achteruit en kzei 4x excuseer mevrouw geen reactie dus probeer ik da drankje daar door te wringen. Opeens die springt daar zo recht, die plato de lucht in en aal die drank over hare kop. gelukkig kon die daar nog een beetje met lachen en ik daar me een bloedrode kop dan alles opkuizen en 100keer mn excuses aanbieden. dusja luid spreke desnoods uw stem verheffen is the message:p

(BLaCK_GHoST)

Legacy Member
rechtervoet zei:
De dingen dat Xylo bespreekt vatten de meeste dingen samen
maar 1 ding moet je zeker niet vergeten en da is luid en duidelijk spreken
want ik heb het op de harde manier moeten leren.
kzit ik op een hotelschool en twas zo een banket met bankdirecteurs en belangrijke mensen.Iedereen zat aan tafel en we moesten aperitieven inzetten. en kpak mn plato vol met drank.kom zo aan bij een vrouw en ze was midden in redelijk luid gesprek en ik wou haar drankje inzetten maar haar hoofd zat in der weg en haar stoel stondt nogal achteruit en kzei 4x excuseer mevrouw geen reactie dus probeer ik da drankje daar door te wringen. Opeens die springt daar zo recht, die plato de lucht in en aal die drank over hare kop. gelukkig kon die daar nog een beetje met lachen en ik daar me een bloedrode kop dan alles opkuizen en 100keer mn excuses aanbieden. dusja luid spreke desnoods uw stem verheffen is the message:p

lols ok, daar haddek eigelijk nog nie aan gedacht thx voor me der op attent te make :p ik hoop echt da ik nie zo van die blunders maak, mja, als ge zo van die blunders maakt leerde et veel rapper zekers...

democracy02

Legacy Member
euh vraagske, wordt je int weekend 200% betaald in de horeca?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan