Archief - Media en wat het doet...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Gromme

Legacy Member
Ik vroeg me af hoe nuttig de media de dag van vandaag nog wel is voor de gewone burger. Afgezien van de paar interessante dingen die worden verspreid, lijkt media de dag van vandaag meer een hulpmiddel in het verspreiden van haat, angst,....

Zo vroeg ik me af of het enige invloed zou geven als het gehele mediagebeuren geen aandacht meer zou geven aan alles wat met terrorisme heeft te maken. Dat is één, dus dan bedoel ik echt de media via televisie.
Maar de dag van vandaag lijkt het soms beter geen media te hebben dan wel, versta me niet verkeerd want ik ben niet voor censuur maar misschien wel voor de toepassing om op sommige zaken een media-stop te zetten.

Denken jullie dat media een hevige invloed heeft op o.a. politiek en andere dingen in de wereld en is die volgens jullie altijd ten positieve?

virtualdude

Legacy Member
Gromme zei:
Denken jullie dat media een hevige invloed heeft op o.a. politiek en andere dingen in de wereld en is die volgens jullie altijd ten positieve?

De media heeft een immense invloed op de mensen.
Kijk maar naar het stemgedrag in Antwerpen. Dit is het resultaat van louter manipulatie.


Maar media afschaffen omdat het een negatief beeld kan overbrengen naar de mensne is wat kortzichtig.
Anti-nieuws of het ontkennen van wereldfeiten is even erg als verkeerde informatie doorspelen. Nog erger zelfs.

Het is nu al erg gesteld met de wereld/nieuws/feitenkennis van de jeugd/volk en je zou een mogelijk nieuwsbron totaal afschaffen.
Nog meer mensen die van toet'n of blazen weten maar wel komen klagen/manifesteren als peace en love.

Parnakra

Legacy Member
Oefent de media druk uit op vanalles en nog wat?

Ja.

Is dat altijd positief?

Nee.

Dat zijn feiten, daarover valt niet te discussiëren

Santa

Legacy Member
De media niet meer nuttig? Komaan he. De media is de reden waarom de economie draait zoals ze draait, waarom de samenleving niet stationair blijft trappelen,..

Ok ze staat wel onder invloed van bepaalde politieke groepen etc.. maar dat kleine nadeel weegt in geen duizend jaar op tegen het immense voordeel van media.

Radiance

Legacy Member
Media heeft een gigantische invloed op mensen, zoals gezegd politiek, maar ook in gedrag. Recent & perfect voorbeeld is dat hele "happy slapping" gedoe dat wordt opgeklopt dat het niet meer schoon is. Ik ben er van overtuigd dat als zij het verhaal niet gebracht hadden dat het nooit of amper zou gebeuren in België.

Gavin

Legacy Member
Gromme zei:
Dat is één, dus dan bedoel ik echt de media via televisie.
en wat gaat ge dan doen met de kranten? of internet? kranten zijn altijd al samen gegaan met een bepaalde ideologie
of bedoelt ge dat alleen de TV een negatieve invloed heeft?

als het voor iemand negatief is, is het voor iemand anders positief.


maar een media-stop over bepaalde zaken toch niet
dan moet ge verschillende media raadplegen, zo krijgt ge een objectiever beeld

Yasutoko

Legacy Member
Wat is happy slapping? :unsure:

Wat ik wel weet is dat media soms dingen te groot maakt dan dat ze eigenlijk zijn.. En dat er soms echt DOMME dingen in gezet worden.. gewoon om hun uurtje te kunnen vullen :unsure:

Hmgrwngd

Legacy Member
De media zijn een ENORM nuttig middel als het aan een aantal voorwaarden voldoet.

Dingen zoals het nieuws, praatshows, gameshows, nieuwsbladen, etc zijn voor mij niemeer dan een optelsommetje van artikels over ellende. En zo moet je ze zien volgens mij.

Dat is NIET , ik herhaal, NIET 'het' nieuws.
Dat is een soort nieuws die ze brengen, altijd het slechtste, meest spectaculaire, bizarre of belangrijke voor de hogere elites.

Altijd zo'n dingen in het correcte daglicht stellen.
Die journalisten die over die dingen schrijven zijn ook maar mensen zoals jij en ik; en de media zijn net evengoed een business, een economie.
Maw met een vinger wijzen zie ik echt niet zitten.
Ze zijn er ook maar omdat er een afzetmarkt voor is.

Gavin

Legacy Member
Yasutoko zei:
Wat is happy slapping? :unsure:

Wat ik wel weet is dat media soms dingen te groot maakt dan dat ze eigenlijk zijn.. En dat er soms echt DOMME dingen in gezet worden.. gewoon om hun uurtje te kunnen vullen :unsure:
ge legt het zelf uit :)


er was eens een vechtpartijtje (vecht :D) in een school in eeklo en dat had ene gefilmd met zijn gsm en op inet gezet..
het nieuws komt erachter en gooit direct happy slapping als verklaring in ons midden. dat is in Amerika naar het schijnt 'in'; mensen kletsen geven, filmen en op inet zetten.
onnodig, want dat had er nix mee te maken..maar dat was 5 minuten lang hun hoofdpunt. ze lieten dan ook nog erge amerikaanse filmpkes zien om nog wat schrik aan te jagen bij hun kijkers :)

Yasutoko

Legacy Member
crap seg...

kzie de ouders hun kinderen van 12 hun gsm met camera al afpakken! :p

Krayola

Legacy Member
Media zijn, hebben en niet is of heeft :p.

Onze docent multimedia & samenleving heeft vorige week vrijdag in de aula zelfs nog op z'n knieën gezeten om ons te overtuigen dat media meervoud is :p

Starrk

Legacy Member
EuroPimp zei:
Media zijn, hebben en niet is of heeft :p.

Onze docent multimedia & samenleving heeft vorige week vrijdag in de aula zelfs nog op z'n knieën gezeten om ons te overtuigen dat media meervoud is :p

Allemaal zeer fascinant.

__

Het is algemene kennis dat de media een reusachtige invloed hebben op wat er allemaal gebeurt.

En media hoeft niet noodzakelijk journaal te zijn, kijk maar naar Oprah Winfrey:

Als Oprah een bepaald boek aanraadt, wees er dan maar heilig van overtuigd dat de verkoop van dat boek tot ongekende hoogten zal stijgen.

Darkness

Legacy Member
media heeft een enorme invloed
media is alles, niet alleen het nieuws, ook tv-series, realityshit, alles.
voorbeeldjes?
1. sinds goedele liekens de abominabele zinsconstructie "ik heb zoiets van..." uitvond om toch maar geen indirecte reden te moeten gebruiken heeft dat virus heel vlaanderen geïnfecteerd
de volgende 2 voorbeelden zullen aantonen hoe je zelfs onbewust beïnvloed wordt.
2. in de VS lukken 75% van de reanimaties in ER (op tv dus he). hier bij Spoed is dat 18% (het echte cijfer). in de VS dachten mensen dat ongeveer 75% van de reanimaties in het echt lukten, en hier was dat ongeveer 18%.
3. in Amerikaanse series zie je de ambulance oprukken, zwieren ze iemand erin en scheuren ze ermee naar het ziekenhuis, zodat die daar onder handen genomen kan worden door de specialisten. hier komt een team van urgentie-artsen mee met de ambulance en word je pas vervoerd als ze je stabiel hebben gekregen. dat kan een hele tijd duren, met als gevolg dat mensen beginnen te klagen en te jammeren dat het toch allemaal zo lang duurt... wat ontevredenheid bij die mensen opwekt (zeker als het tevergeefs was).

denkimi

Legacy Member
Darkness zei:
media heeft een enorme invloed
media is alles, niet alleen het nieuws, ook tv-series, realityshit, alles.
voorbeeldjes?
1. sinds goedele liekens de abominabele zinsconstructie "ik heb zoiets van..." uitvond om toch maar geen indirecte reden te moeten gebruiken heeft dat virus heel vlaanderen geïnfecteerd
de volgende 2 voorbeelden zullen aantonen hoe je zelfs onbewust beïnvloed wordt.
2. in de VS lukken 75% van de reanimaties in ER (op tv dus he). hier bij Spoed is dat 18% (het echte cijfer). in de VS dachten mensen dat ongeveer 75% van de reanimaties in het echt lukten, en hier was dat ongeveer 18%.
3. in Amerikaanse series zie je de ambulance oprukken, zwieren ze iemand erin en scheuren ze ermee naar het ziekenhuis, zodat die daar onder handen genomen kan worden door de specialisten. hier komt een team van urgentie-artsen mee met de ambulance en word je pas vervoerd als ze je stabiel hebben gekregen. dat kan een hele tijd duren, met als gevolg dat mensen beginnen te klagen en te jammeren dat het toch allemaal zo lang duurt... wat ontevredenheid bij die mensen opwekt (zeker als het tevergeefs was).

en niet te vergeten dat ge in amerika op veel plaatsen zelfs niet geholpen wordt als ge geen ziekteverzekering hebt.

Bose

Legacy Member
Gromme zei:
Ik vroeg me af hoe nuttig de media de dag van vandaag nog wel is voor de gewone burger. Afgezien van de paar interessante dingen die worden verspreid, lijkt media de dag van vandaag meer een hulpmiddel in het verspreiden van haat, angst,....

Kijk maar is naar Bowling for Columbine van Michael Moore. het stukje naar waar hij op zoekt gaat naar de oorzaak van het geweld in Amerika en dan de vergelijking maakt met Canada.
slecht nieuws is nu eenmaal spannend en verkoopt dan ook beter he... ( spijtig genoeg )

Blanco

Legacy Member
Ik vroeg me af hoe nuttig de media de dag van vandaag nog wel is voor de gewone burger. Afgezien van de paar interessante dingen die worden verspreid, lijkt media de dag van vandaag meer een hulpmiddel in het verspreiden van haat, angst,....

Idd, we leven in een tijd waar zelf een zender zoals NGC ons constant rampen en bijna-rampen voorschoteld. Ze komen superlatieven tekort om hun programma's aan te kondigen.

En de kranten zijn zowaar nog erger, soms denk ik dat ze de natte vinger gebruiken.
Nooit niks gelezen over een gebeurtenis in je buurt (een verkeerongeval ofzo) waar jij toevallig het fijne van weet, om dan te moeten lezen dat het artikel in de krant volledig uit zijn context werd getrokken of fel overdreven werd?
Dan stel ik mij vragen bij de rest als er over zoiets eenvoudigs al gelogen moet worden.
Dat is dan nog het minste, tegenwoordig manipuleren ze ook al foto's, toch wel raar dat zoiets met de mantel der liefde word bedekt...

Garrincha

Legacy Member
Ik ben zelf min of meer slachtoffer vd media geweest:
ik was betrokken in een geschil na een voetbalwedstrijd (jeugd) na deze gebeurtenis werd een oudere onwel en kreeg een hartstilstand. Ik werd opgepakt en voor een jeugdrechter geplaatst. wat bleek ; de tegenpartij had de media en in pv's verteld dat ik deze had geslagen wat totaal niet waar was, er werd ook verteld en geschreven dat ik met stoelen en tafels gegooid heb terwijl die op de plaats van het voorval niet stonden. Dit alles was wegens het weinige niews (zon>maa) in de krant verschenen op het eerste blad(Laatste nieuws:angry: ). de dag nadien werd ik dus voor een jeugdrechter geplaatst en wat bleek hij legde de krant voor mijn neus en zegde wat moet ik hier nu mee? zonder ook maar enig belang aan de getuigenissen van mij en een kompaan hechten(identiek zonder elkaar gesproken te hebben) legde hij mij een straf op. Later bleek na onderzoek van de persoon die een hartstilstand maakte dat hij niet geslagen geweest is (geen letsels) en dat dus de tegenpartij gelogen had. ik heb wel maanden lang de woensdagnamiddag naar een centrum voor jeugd begeleiding moeten gaan.(uit hun verslag bleek dat ik een normale gezinsituatie had en niet agressief was) De media heeft en zal altijd een invloed op het gebeuren hebben. Ik ga er nog bij zeggen dat je altijd twee keer moet nadenken voor je iets geloofd van een krant of televisie. Aan een krant zijn maar twee dingen zeker juist dat is de prijs en de datum. En op de televisie waar men objectieve verslaggeving moet maken durft men ook partij kiezen.

heeft media een invloed? natuurlijk

is dat altijd positief? ik denk dat het eerder negatief is omdat men zelden aandacht besteed aan het goede.

Blanco

Legacy Member
Aan een krant zijn maar twee dingen zeker juist dat is de prijs en de datum.

Voila, dat illustreert het perfect, ik heb ook wel zo'n verhalen (maar niet persoonlijk).
Dodelijk verkeersongeval van ne maat die zogezegd stomdronken was, terwijl hij hier bij mij 5 minuten eerder bloednuchter vertrokken was. Leuk als ge zo'n dingen moet lezen als familie, vrienden, etc...
Die mannen denken, ah ne gast van rond de 25, beetje ne ruige, die zal wel bezopen achter zijn stuur gezeten hebben zeker?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan