Archief - Je ergernissen van vandaag - deel 24

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Général Zantas

Legacy Member
Ik zit hier precies in klein Saoedi Arabië, na 22 uur is er geen alcohol meer te koop in de winkels. Zelfs gewoon bier, dat hier maar aan 4% over den toonbank gaat, is achter slot en grendel gezet.

Retards.

Tonerider

Legacy Member
Rhandd zei:
Ik zit hier precies in klein Saoedi Arabië, na 22 uur is er geen alcohol meer te koop in de winkels. Zelfs gewoon bier, dat hier maar aan 4% over den toonbank gaat, is achter slot en grendel gezet.

Retards.
Het goede eraan is dat je niet al je geld kan opdoen en dan moet hier je niet posten dat je amper geld over hebt om de maand uit te doen.:p

Général Zantas

Legacy Member
Sdc zei:
Het goede eraan is dat je niet al je geld kan opdoen en dan moet hier je niet posten dat je amper geld over hebt om de maand uit te doen.:p

Ik heb net ontdekt dat ik mijn Visa heb meegenomen, en dat ik dus eigenlijk voor 2.500€ kan shoppen zonder worries!
Van mij op DAT vlak geen gezaag meer, maar ik vind wel iets anders om over te zagen.

speardude

Legacy Member
Tibokio zei:
In België krijgen énorm veel mensen de kans, als ze maar willen. Ge hoeft niet te gaan studeren. Als ge echt ergens wilt geraken, dan kan dat, zolang dat ge uw kloten er maar afwerkt. Maar ik snap wel dat niet iedereen het karakter heeft of de goesting heeft daarin. Maar toch, ik denk niet dat ge de schuld op 'geen kans hebben' moet schuiven.

Wat noemt gij ergens geraken?
Ik ben deze discussie nu niet echt aan't volgen.
Maar als je rijkdom bedoelt..heb ik sterk mijn twijfels.
Goedgesteld,ja dat kan je idd in de hand werken.
Ondermeer door gans uw leven te werken gelijk een paard,en elke eurocent in twee te bijten.
Niet iedereen heeft dat doorzettingsvermogen en volharding,het leven is voor velen meer als dat.
Sommige krijgen het natuurlijk in de schoot geworpen dmv een erfenis of iets dergelijks.

glashelder

Legacy Member
Je vergeet wel even dat die "de kans niet grijpen" niet is dat je op 18-jarige leeftijd denkt van "mwoa, ik ga toch naar de fabriek in plaats van oogarts te worden!"

Nee, die achterstand is er al van in het kleuter (taalachterstand door bijvoorbeeld ouders die dialect praten thuis (of geen Nederlands natuurlijk), geen boekjes voorlezen voor het slapengaan, het kind niet stimuleren om zich verbaal goed te uiten), zet zich door in het lager (weer diezelfde taalachterstand, geen prettige omgeving thuis om huiswerk te maken, geen mama of papa die bij de kleine zit om sámen huiswerk te maken of zelfs maar te checken of er überhaupt huiswerk is, bias van leerkrachten tegenover kinderen van wie zij denken dat "ze toch niet gemaakt zijn om verder te studeren", CLB dat sneller zal doorverwijzen naar BSO/TSO op basis van het beroep van de ouders) en loopt gewoon verder in het secundair (kinderen uit lagere klassen gaan ook meer naar BSO/TSO, de ouders hebben niet de watervalredenering van de hogere klasse, maar gaan juist "op safe spelen" en zullen bijvoorbeeld denken dat het ASO "niet voor ons soort mensen is", laat staan dat hun kleine Latijn of wiskunde-wetenschappen gaat doen).

Dus dan ben je zo'n manneke dat nooit echt emotioneel gesteund en cognitief gestimuleerd werd, je deed wel je best op school maar niemand vond het eigenlijk héél erg belangrijk wat je daar nu precies uitstak of toonde daar niet zo heel veel interesse voor en jij hebt gewoon die ganse redenering overgenomen want je ként niks anders (geen mama of papa die jou zei dat studeren heel belangrijk was, denk je dat kinderen dat uit zichzelf bedenken of zo, als ze mogen kiezen tussen huiswerk maken en buiten tegen een bal shotten?), je ging naar het BSO want mama en papa vonden dat goed genoeg voor jou...

En dan moest je maar oogarts geworden zijn want je kan dat gewoon kiezen hoor :ironic:

Allez, ik weet niet hoeveel mensen hier ooit al eens rondgelopen hebben in een sociale woonwijk? Achter mij woont een gezin met 5 kinderen van 2 of 3 verschillende papa's. Mama zelf kijkt amper achter die kinderen, die voeden meer zichzelf op. Verder is het daar een ontzettend chaos: de oudste moeten achter de kleintjes kijken, lopen tussen de rommel en etensresten die op tafel blijven liggen, ergens achterin de tuin staat een tuinhuis waarin die moeder al haar dode katten smijt :wtf: En dan denk je dat mama tegen Kenji zal zeggen dat hij ASO moet doen om oogarts te worden? :lol: De ene helft van de kinders zitten in 't BSO, de andere helft in 't BUSO.

Morrissey

Legacy Member
glashelder zei:
Allez, ik weet niet hoeveel mensen hier ooit al eens rondgelopen hebben in een sociale woonwijk? Achter mij woont een gezin met 5 kinderen van 2 of 3 verschillende papa's. Mama zelf kijkt amper achter die kinderen, die voeden meer zichzelf op. Verder is het daar een ontzettend chaos: de oudste moeten achter de kleintjes kijken, lopen tussen de rommel en etensresten die op tafel blijven liggen, ergens achterin de tuin staat een tuinhuis waarin die moeder al haar dode katten smijt :wtf: En dan denk je dat mama tegen Kenji zal zeggen dat hij ASO moet doen om oogarts te worden? :lol: De ene helft van de kinders zitten in 't BSO, de andere helft in 't BUSO.

Zo'n situatie is vooral alledaags. Zo kan je altijd uitersten gaat opsommen natuurlijk om uw punt kracht bij te zetten hé... Niemand beweerde hier trouwens dat elk gezin perfect is, dat je bij elk gezin 's avonds thuis komt en het eten klaar staat,.. Maar ja, geloof het of niet, er is ook een middenzone tussen de ideale situatie, en die die jij daar opsomt.

Tibokio

Legacy Member
BSO is niet per se slecht eh. Als goeie loodgieter verdien je stukken van mensen. Net als bakkers!

speardude

Legacy Member
Wat is er feitelijk zo mis met BSO?
Ik heb mijn vak daar ook aangeleerd hoor(mss heb ik zelfs uw huis gezet)
Precies of je kan daar niet succesvol in zijn.
Ik en een hoop andere mensen doen nu eenmaal graag werk met hun handen en iets constructiefs.
Niet dat ander werk dat niet is,maar BSO wordt hier precies altijd graag veralgemeend met marginaliteit.
Denk dat ik hier maar is ga wegblijven.

glashelder

Legacy Member
Blijkbaar is dat niet zo uitzonderlijk in zo'n wijk. Het gezin ernaast? Mama stond ooit op de vensterbank van de tweede verdieping (haar zoontje haar kamer) omdat ze zelfmoord wou plegen en zat ondertussen, euh, obsceniteiten te roepen naar de buren.

Onze buren? Alleenstaande mama, 2 zoontjes van 2 verschillende vaders, allebei alcoholisten, ze is door allebei de vaders geslagen en verkracht geweest terwijl de kinderen in huis waren. Jongste zoon doet BSO, oudste heeft BUSO gedaan en staat nu in de fabriek.

De buren aan de andere kant (die zotte Franse :p), hun zoon en zijn vrouw wonen hier ook in de wijk. Papa is werkloos, mama weet ik niet maar ze rijdt constant weg en weer op haar brommertje tussen dit huis en hun eigen huis. En verder houdt papa zich bezig met drugs en uitgaan. Kinderen zitten nog in het lager, maar ik geloof niet dat zij oogarts zullen worden ;)

Dat andere voorbeeld is inderdaad het extreemst dat we hier hebben in de buurt (ik ken ook niet iedereen natuurlijk) maar ook in minder extreme situaties geldt wat ik daarboven zei: erg weinig steun en stimulatie van thuis uit, bias van de omgeving en dus niet zo'n grote kans dat de kinderen advocaat of dokter zullen worden. Dan kan je wel blijven roepen dat onderwijs kosteloos is en voor iedereen een optie of een keuze is... Maar dat ís gewoon niet zo.

(En nee, ik zeg niet dat er iets mis is met BSO. De discussie gaat over dat blijkbaar iedereen "gewoon kan kiezen" wat hij doet met z'n leven. Niet dus.)

Morrissey

Legacy Member
speardude zei:
Wat is er feitelijk zo mis met BSO?
Ik heb mijn vak daar ook aangeleerd hoor(mss heb ik zelfs uw huis gezet)
Precies of je kan daar niet succesvol in zijn.
Ik en een hoop andere mensen doen nu eenmaal graag werk met hun handen en iets constructiefs.
Niet dat ander werk dat niet is,maar BSO wordt hier precies altijd graag veralgemeend met marginaliteit.
Denk dat ik hier maar is ga wegblijven.

Begin vooral eens met lezen misschien. Je mag de posts er hier uitpikken waar mensen beweren dat er iets mis is met BSO hoor.

Je mag nog niet zeggen dat BSO'ers gemiddeld minder verdienen, of je bent al aan het kappen op hen, beweert dat ze kansloos zijn, etc. Terwijl net iedereen hier duidelijk aanhaalt dat een goede stielman goed zijn boterham zal verdienen. Ja hoor, er wordt hier massaal beweerd dat er iets mis is met BSO :ironic:.

en @ Glashelder, je ziet toch zelf gewoon in dat dat geen alledaagse situaties zijn? Hier bij ons in de straat woont er ook alles door elkaar. Boekhouders, dokters, maar ook gewone arbeiders, stielmannen,... Die hun kinderen studeren ook, of die werken ook, maar die hebben wel allemaal de kansen gehad.

Hier enkele huizen verder zit er een goede metselaar. Die heeft zijn eigen onderneming, en aan zijn wagenpark en knappe huis te zien zal die wel goed verdienen. Zie je, een arbeider he. Zijn beide kinderen zaten bij mij op school, volgden gewoon ASO, en mochten op het einde van hun studies ook universitair niveau kiezen, zonder probleem. Zij kozen daarna zelf om een stiel te leren en in het bedrijf van de vader te stappen, maar ze hebben wel de keuze en zeker de mogelijkheden gekregen.

Waar ik naartoe wil, uw situaties zijn echt gewoon absurd. Je doet alsof elk arbeiderskind geduwd wordt in het arbeidersmilieu, alsof die marginale situaties in uw straat normaal zijn... Akkoord, er zijn gezinnen genoeg waar de keuze niet kan gemaakt worden (vooral op financieel vlak), maar het is zeker niet uitzonderlijk dat ze wél kunnen kiezen.

Rizla+

Legacy Member
glashelder zei:
Blijkbaar is dat niet zo uitzonderlijk in zo'n wijk. Het gezin ernaast? Mama stond ooit op de vensterbank van de tweede verdieping (haar zoontje haar kamer) omdat ze zelfmoord wou plegen en zat ondertussen, euh, obsceniteiten te roepen naar de buren.

Onze buren? Alleenstaande mama, 2 zoontjes van 2 verschillende vaders, allebei alcoholisten, ze is door allebei de vaders geslagen en verkracht geweest terwijl de kinderen in huis waren. Jongste zoon doet BSO, oudste heeft BUSO gedaan en staat nu in de fabriek.

De buren aan de andere kant (die zotte Franse :p), hun zoon en zijn vrouw wonen hier ook in de wijk. Papa is werkloos, mama weet ik niet maar ze rijdt constant weg en weer op haar brommertje tussen dit huis en hun eigen huis. En verder houdt papa zich bezig met drugs en uitgaan. Kinderen zitten nog in het lager, maar ik geloof niet dat zij oogarts zullen worden ;)

Dat andere voorbeeld is inderdaad het extreemst dat we hier hebben in de buurt (ik ken ook niet iedereen natuurlijk) maar ook in minder extreme situaties geldt wat ik daarboven zei: erg weinig steun en stimulatie van thuis uit, bias van de omgeving en dus niet zo'n grote kans dat de kinderen advocaat of dokter zullen worden. Dan kan je wel blijven roepen dat onderwijs kosteloos is en voor iedereen een optie of een keuze is... Maar dat ís gewoon niet zo.

(En nee, ik zeg niet dat er iets mis is met BSO. De discussie gaat over dat blijkbaar iedereen "gewoon kan kiezen" wat hij doet met z'n leven. Niet dus.)

Komt ook omdat zo'n kinderen geen kansen krijgen, en ze echt nooit van hunzelf uit die cirkel kunnen komen. Als jij bent geboren in zo'n familie, je groeit op in zo'n wijk, al uw vrienden komen vandaar, je ziet nooit iets anders...
En idd niets mis met BSO (studeer zelf BSO), ik denk persoonlijk dat mensen het zo bekijken omdat het vakken zijn waarbij je minder me je hoofd hoeft te werken, waarbij je automatisch door de meesten als dommer wordt bekeken. En die mensen die een stiel leren verdienen idd meestal een pak geld omdat die vaak op hunzelf kunnen beginnen (90% van de vakken in BSO krijgt ook boekhouden voor op jezelf te werken) en je in die stielen ook vaak "int zwart" kunt werken.

EDIT: Heb nu nacht doorgedaan, loop heel de dag al moe rond, en nu poef, klaarwakker :angry:

speardude

Legacy Member
OK ok...mijn excuses..ik had de uitleg van Glashelder verkeerd opgevat.
Niets aan de hand dus,nogmaals excuseer.

Sick`

Legacy Member
Tibokio zei:
In België krijgen énorm veel mensen de kans, als ze maar willen. Ge hoeft niet te gaan studeren. Als ge echt ergens wilt geraken, dan kan dat, zolang dat ge uw kloten er maar afwerkt. Maar ik snap wel dat niet iedereen het karakter heeft of de goesting heeft daarin. Maar toch, ik denk niet dat ge de schuld op 'geen kans hebben' moet schuiven.

Ik weet de details niet meer van de studiebeurs, maar het kwam er op neer dat ik er het eerste jaar moest doorzijn of het was voor mijn ouders niet betaalbaar. De middenklasse heeft het altijd gedaan in dit land. Hou rekening dat mijn vader toen al na heel zijn leven dienst op onvrijwillig deeltijds is moeten overschakelen, maar nog steeds in theorie niet te weinig verdiende om van een volle studiebeurs te genieten ofzo.

De financiele toestand dan terzijde. Voor bepaalde richtingen moet je zowel dingen klakkeloos vanbuiten leren als logisch kunnen denken, en dat is al iets dat niet voor iedereen is weggelegd. Ik ken mensen dat logisch kunnen denken en vaak van een TSO richting komen, anderen kunnen dan weer dingen vanbuiten leren en komen vaak van een ASO richting. Het probleem is dat je ze vaak wel alletwee nodig hebt. Vanbuiten leren lukt zolang het me kan boeien. En anders moet ik gewoonweg alles overschrijven en dan pakt mijn visueel geheugen dat wel op .. maar de hoeveelheid moet natuurlijk wel over te schrijven zijn.

En dan heb je vanuit welke richting je komt. Ik kom uit een TSO richting. Op de hoge school kwam ik al zeer snel tot de vaststelling dat er zaken ontbraken om mooi aan te sluiten. Recht? Nooit gehad, en als je dan iemand krijgt dat gewoon een boek ligt af te lezen.... Management? Nog niet in de verste verte gehad, ook hier mankeerde ik duidelijk iets. Frans begon ook vanaf een niveau waar ik heel wat miste. Wiskune was nog de grootste ramp, begonnen ze daar over kansbereking en 'faculteit'. Op zich is faculteit makkelijk te snappen, maar dat is iets waar je al eerst de nodige ervaring mee moet hebben alvorens je aan kansberekening moet doen.

En dan heb je nog de invloeden van buitenaf. De wiskunde boek konden ze pas na 6 maanden leveren, dus van thuis proberen bij te benen kwam niet veel in huis (zeker omdat ze telkens afkwamen dat het mogelijk volgende week zou binnenkomen). In het begin van het jaar kreeg ik ook nog eens heel ongelukkig klierkoorts, als je dit ooit gehad heb weet je wel wat dit betekend.

Stel je hebt toch je diploma, dan moet je maar eens proberen werk te vinden in die branche. Gezien het ruime aanbod aan studiekeuzes zijn er maar weinig die effectief hun job vinden in wat ze gestudeerd hebben. Bij sommige is het loon zelf, desondanks hun studies, erbarmelijk slecht. Ik wil zeker niet stoefen, maar ik verdien zonder hoger diploma meer dan de gemiddelde graduaat dat ik ken. Mijn broer is 7 jaar ouder en industrieel ingenieur, en hoewel hij niet slecht verdiend, kom ik dicht in de buurt; ik wil maar zeggen: studies zijn niet alles, er komt een heel portie geluk bij te kijken; ik had toevallig interesse in iets waarvoor men het volk niet voor kan vinden of de meesten om de 1 of andere duistere reden niet in slagen om de nodige kennis voor te vergaren.

Ik wil maar zeggen, de 'kansen' dat hier vermeld worden zijn eerder te vergelijken met de kansen van een krasbilliet. Als je naar de juiste winkel op het juiste moment gaat, dan heb je prijs. Je kan de juiste winkel weten, maar dat juiste moment kan wel eens bepaald worden door dat licht dat net op rood springt. En uiteraard moet je eerst het geld hebben om dat lotje, het juiste lotje, te kopen.

Er zijn echt niet veel mensen met een successverhaal hoor. Ze zullen niet slecht verdienen, maar niet wat bovenvermelde oogarts verdiend. En dan hangt het voor de goed-verdieners ook nog eens vanaf of hun partner niet slecht verdiend, want dat kan alles heel sterk uit balans trekken. En over de kansen om een goede levenspartner te vinden gaan we niet beginnen ;)

Bart Religion

Legacy Member
speardude zei:
OK ok...mijn excuses..ik had de uitleg van Glashelder verkeerd opgevat.
Niets aan de hand dus,nogmaals excuseer.

Dat geeft niet, we snappen wel dat een BSO'er het niet zo rap snapt.


:evil:

Tonerider

Legacy Member
glashelder zei:
Dat andere voorbeeld is inderdaad het extreemst dat we hier hebben in de buurt (ik ken ook niet iedereen natuurlijk) maar ook in minder extreme situaties geldt wat ik daarboven zei: erg weinig steun en stimulatie van thuis uit, bias van de omgeving en dus niet zo'n grote kans dat de kinderen advocaat of dokter zullen worden. Dan kan je wel blijven roepen dat onderwijs kosteloos is en voor iedereen een optie of een keuze is... Maar dat ís gewoon niet zo.

(En nee, ik zeg niet dat er iets mis is met BSO. De discussie gaat over dat blijkbaar iedereen "gewoon kan kiezen" wat hij doet met z'n leven. Niet dus.)
dit. Zelf kom ik ook ongeveer uit zo'n situatie. Gierige en ongeintresseerde vader, slechte begeleiding van school maakte dat ik tegen mijn 18de schoolmoe was en niet meer afhankelijk wou zijn van mn vader. Zelf beginnen werken was toen de logische keuze voor mij alhoewel ik hoge school had aangekunnen.
En geloof me. Zo zijn er vele.

Matthias9L

Legacy Member
Ergernis van vandaag: berichten in dit topic die thuishoren in werk&studie.

Sick`

Legacy Member
Morrissey zei:
alsof die marginale situaties in uw straat normaal zijn...

Jij bent er misschien redelijk van afgeschermd. Mijn vriendin werkt in een winkel in de centrum van het stad en het merendeel van het volk dat daar komt kan je echt van wensen dat ze zich niet eens voortplanten. Gezien wij aan de rand van het stad wonen valt het volk hier nog mee, maar snugger zou ik de het meerendeel zeker niet noemen...

Morrissey

Legacy Member
Sick` zei:
Jij bent er misschien redelijk van afgeschermd. Mijn vriendin werkt in een winkel in de centrum van het stad en het merendeel van het volk dat daar komt kan je echt van wensen dat ze zich niet eens voortplanten. Gezien wij aan de rand van het stad wonen valt het volk hier nog mee, maar snugger zou ik de het meerendeel zeker niet noemen...

Ik heb gewerkt op kerstmarkten, op festivals, als promoboy,... dus zo afgeschermd ben ik er niet van hoor :). Ja, tuurlijk kom je overal marginale tegen, maar zo'n situaties zijn veeleer uitzonderlijk dan de normale gang van zaken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan