Archief - Hulp gezocht : Mechanical Vehicle Design

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Ookami

Legacy Member
Hallo,

Ik & 2 vrienden zijn van plan om mee te doen aan een wedstrijdje. Enfin, eigenlijk mijn 2 vrienden, maar ze hebben gevraagd of ik niet kan helpen gezien ik wetenschappen studeer.

De opdracht is : Ontwerp een mechanisch voertuigje.
de voorwaarden :

Product Specification
Size
Total size (Length X Width X Height) must not be greater than 200mm X 150mm X 150mm.

Weight
Total weight of vehicle must not exceed 500 grams.

Cost of material
The total cost must not exceed USD $10.
(Note: The cost of material will be subsidized by the organizer upon presenting the receipts.)

Bonding materials
Bonding materials such as tape, glue, nails, screw, etc. can be used as needed and will not be counted towards the total cost. The cost of these materials will not be subsidized.

Energy
The car must be driven by mechanical or magnetic energy, including spring, air pressure, rubber band, fluid pressure, gravity, magnets, etc. It must be powered by stored energy. Pushing or striking is not allowed.
(Note: If fluid pressure is used, fluid must not leak out of the vehicle, or the team will be disqualified.)

Forbidden:
- Hazardous liquid or gas cannot be used.
- Motors or electrical components are not allowed.
- Any type of fuel is not allowed.
- Commercial gears or gear boxes are not allowed.
- Living organisms are not allowed.

Ik vroeg mij dus af, of hier iemand zit met een leuk idee ? :)

Flipkikker

Legacy Member
Link naar de wedstrijd + deadline?

Ik heb wel een ideetje :p

Flipkikker

Legacy Member
Cava, kan ik evengoed men idee hier zetten
Ik zou met water en perslucht werken, gesloten circuit (want mag nix ontsnappen)
water loopt in een horizontale kring, met een rad erin
het draaiende rad brengt tandwielen in beweging, die op hun beurt de wielen laten draaien
water laten stromen gebeurd dmv perslucht met tussenpozen in de kring te blazen
de korte tussenpozen worden getriggerd door in het circuit of op de tandwielen een "schakelaar" aan te brengen (via 1 of andere mechanische overbrenging) die telkens een beetje lucht laat ontsnappen...

mss datk vvd een eenvoudige tekening met het werkingsprincipe upload, tenzij het duidelijk is?

grtz en succes ;)

Ookami

Legacy Member
hmm het is best duidelijk, maar die tekening zou toch vriendelijk zijn, is altijd handiger om het te bouwen, en uit te leggen.

Terror Factor

Legacy Member
Is het de bedoeling dat het zo ver mogelijk gaat?
'k zou het voertuig al uit van da heel licht hout maken, da ze ook voor modelbouw gebruiken. 'k weet de naam ni juist :/

'k denk da me elastieken het makkelijkst is. Als ge een systeem maakt me een 20tal elastieken op dezelfde as, maar die een voor een gebruikt worden. dus ge draait uw voertuigje op, ge laat los, elastiek 1 ontspant zich waardoor het voertuigje rijdt. pas na het uitbollen ontspant elastiek 2 zich(of juist voor het uitbollen), voertuigje bolt uit, elastiek 3 ontspant zich, etc.

Nu nog een systeempje vinden dat de elastieken om de beurt ontspannen, en niet allemaal tegelijk :p

balbe

Legacy Member
Terror Factor zei:
Is het de bedoeling dat het zo ver mogelijk gaat?
'k zou het voertuig al uit van da heel licht hout maken, da ze ook voor modelbouw gebruiken. 'k weet de naam ni juist :/

balsa ;)

@ ookami: zijn jouw vrienden nu in hong kong misschien?

denkimi

Legacy Member
Flipkikker zei:
Cava, kan ik evengoed men idee hier zetten
Ik zou met water en perslucht werken, gesloten circuit (want mag nix ontsnappen)
water loopt in een horizontale kring, met een rad erin
het draaiende rad brengt tandwielen in beweging, die op hun beurt de wielen laten draaien
water laten stromen gebeurd dmv perslucht met tussenpozen in de kring te blazen
de korte tussenpozen worden getriggerd door in het circuit of op de tandwielen een "schakelaar" aan te brengen (via 1 of andere mechanische overbrenging) die telkens een beetje lucht laat ontsnappen...

mss datk vvd een eenvoudige tekening met het werkingsprincipe upload, tenzij het duidelijk is?

grtz en succes ;)

slecht idee. je zit hier met verschrikkelijk veel verliezen.

Terror Factor zei:
Is het de bedoeling dat het zo ver mogelijk gaat?
'k zou het voertuig al uit van da heel licht hout maken, da ze ook voor modelbouw gebruiken. 'k weet de naam ni juist :/

'k denk da me elastieken het makkelijkst is. Als ge een systeem maakt me een 20tal elastieken op dezelfde as, maar die een voor een gebruikt worden. dus ge draait uw voertuigje op, ge laat los, elastiek 1 ontspant zich waardoor het voertuigje rijdt. pas na het uitbollen ontspant elastiek 2 zich(of juist voor het uitbollen), voertuigje bolt uit, elastiek 3 ontspant zich, etc.

Nu nog een systeempje vinden dat de elastieken om de beurt ontspannen, en niet allemaal tegelijk
en waarom niet gewoon 1 grote elastiek ipv 20 kleine? :crazy:



de simpelste oplossing is gewoon een veer rechtsreeks aansluiten op de as. (zoals die speelgoedauto's die ge achteruit moet trekken en dan loslaten)

Boris Barowski

Legacy Member
of een gewichtje van een torentje laten vallen
het gewichtje hangt aan een touw op een bobijn. de bobijn is door middel van een "ketting" verbonden met de as van de wagen

Terror Factor

Legacy Member
den-kimi zei:
slecht idee. je zit hier met verschrikkelijk veel verliezen.


en waarom niet gewoon 1 grote elastiek ipv 20 kleine? :crazy:



de simpelste oplossing is gewoon een veer rechtsreeks aansluiten op de as. (zoals die speelgoedauto's die ge achteruit moet trekken en dan loslaten)

als die allemaal na elkaar gaan, gaat uw autoke veeeeeeel verder geraken.

gewoon een veer lijkt me te simpel,die speelgoedautokes gaan ni bepaald ver e :/

boostah

Legacy Member
moogt ge werken met iets da ni op het autoke staat

anders is iets met vliegwiel wel leuk

Flipkikker

Legacy Member
den-kimi zei:
slecht idee. je zit hier met verschrikkelijk veel verliezen.

Zeg es hoe en waar ik die verliezen heb?
Of bedoel je door de tussenstappen die er gebeuren?

Tekening ga ik nog zien ofk goesting heb straks, nu nie echt tijd meer...

rabsi

Legacy Member
Flipkikker zei:
Zeg es hoe en waar ik die verliezen heb?
Of bedoel je door de tussenstappen die er gebeuren?

Tekening ga ik nog zien ofk goesting heb straks, nu nie echt tijd meer...

doe geen moeite om tekening te maken (toch niet voor mij).... u principe komt neer op nen hydraulische kring bestaande uit nen accumulator (met gas lucht) die water onderdruk houd en een hydraulische motor (in u geval één of andere rudimentaire tandwielpomp dat je probeert te beschrijven)...

persoonlijk vind ik dat er betere systeemen in de -0.5 kilogram categorie... maar ik neem niet deel aan die wedstrijd... en het is de bedoeling zelf creatief te zijn voor die wedstrijd

Gonzo the Great

Legacy Member
De regels zijn duidelijk, maar waar gaat het om? Om het verste, snelste, creatiefste, sterkste? Als creativiteit belangrijk is, vind ik een rijdende bol wel leuk, zoals Bjork eens op het podium gebruikte.

denkimi

Legacy Member
Terror Factor zei:
als die allemaal na elkaar gaan, gaat uw autoke veeeeeeel verder geraken.

gewoon een veer lijkt me te simpel,die speelgoedautokes gaan ni bepaald ver e :/

welnee.
al die elastiekjes geven telkens maar een klein duwtje, terwijl een grote veer constant blijft kracht geven.

het effect blijft hetzelfde, maar al die kleine elastiekjes en de constructie er rond gaan veeeel meer plaats innemen dan 1 grote veer


Flipkikker zei:
Cava, kan ik evengoed men idee hier zetten
Ik zou met water en perslucht werken, gesloten circuit (want mag nix ontsnappen)
water loopt in een horizontale kring, met een rad erin
het draaiende rad brengt tandwielen in beweging, die op hun beurt de wielen laten draaien
water laten stromen gebeurd dmv perslucht met tussenpozen in de kring te blazen
de korte tussenpozen worden getriggerd door in het circuit of op de tandwielen een "schakelaar" aan te brengen (via 1 of andere mechanische overbrenging) die telkens een beetje lucht laat ontsnappen...

mss datk vvd een eenvoudige tekening met het werkingsprincipe upload, tenzij het duidelijk is?

grtz en succes

-de wrijvingsverliezen van u perslucht/water leidingen
-de ENORME verliezen waar ge u rad aan het draaien brengt.
-wrijvingsverliezen in u tandwielen (slecht rendement)
-de energie die u sturing vraagt
- ....

gij zet perslucht om in waterkracht, daarna zet ge die waterkracht om in een draaiende beweging, om die dan pas over te brengen op de wielen

hoe ingewikkelder ge u machine maakt, hoe meer verliezen ge hebt. met de simpelste oplossing geraakt ge het verst

128MB

Legacy Member
Werk me warme lucht? (kaarske) :p

Warme lucht stijgt, drijft propellor aan enz... :unsure:

Of euh pakt een zonnecel van een telmachien :lol:

Unkn0wn

Legacy Member
Pfft pakt nen huge balon, hang er lichte wielen onder, laat hem leeglopen en watch it go ;).

Is toch mechanische kracht? :P

russian

Legacy Member
Boris Barowski zei:
of een gewichtje van een torentje laten vallen
het gewichtje hangt aan een touw op een bobijn. de bobijn is door middel van een "ketting" verbonden met de as van de wagen

Is ongetwijfeld een snelle oplossing maar wellicht met een vrij beperkte rijduur.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan