Archief - geld lenen aan vrienden

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

YellinD

Legacy Member
Ik ga een vd komende weken een redelijk serieus bedrag lenen aan een vriendin (enkele 1000en euros) maar ze wil dat hierover iets op papier staat, moest er iets gebeuren...
Natuurlijk heb ik dat ook liever en ben ik blij dat ze dat zelf voorstelt :)

maar nu vraag ik mij af: kunt ge ergens zo een voorbeeld-contract bekomen? Of zijn er zaken die daar zeker in moeten staan?

heb al wat gegoogled, maar ik kom enkel op verhaaltjes uit, niet op contracten of zo

Slynx

Legacy Member
Volgens mij is het voldoende van gewoon iets op papier te hebben staan dat jullie beiden overeenkomen, wanneer je terugbetaald wordt etc ... Natuurlijk met handtekening van beide personen, datum waarop dat het geschreven werd, en al die details :)

h0pje

Legacy Member
Je moet er een dubbel van hebben, geen kopie. Dus de handtekening moet 2 keer aanwezig zijn anders telt het niet.

NoblesseOblige

Legacy Member
Op het blad moet ook vermeld staan hoeveel versies van het blad bestaan, datum waarop het opgesteld is (tegenstelbaarheid aan derden verzekeren).

YellinD

Legacy Member
moet ge topic titels kiezen die een volledige beschrijving geven van wat er in de topic mag gezegd worden of wat? :)

in ieder geval, staat al veel waar ik iets mee ben
merci!

viewer

Legacy Member
Kzou toch wat terughoudend zijn tegenover zo'n grote bedragen te lenen. Kan alleen maar ruzie van komen.

(voor op cafe iemand die geen centen meer heeft 10 euro voor te schieten is dan wel geen probleem, alleen zijt ge da de volgende morgen te vaak vergeten :lol: )

balbe

Legacy Member
Goede rekeningen maken goede vrienden, maar als je afrekent heb je geen vrienden.
Ik spreek uit ondervinding

YellinD

Legacy Member
balbe zei:
Goede rekeningen maken goede vrienden, maar als je afrekent heb je geen vrienden.
Ik spreek uit ondervinding

vandaar het contract
vriend of niet op het einde, ze zijn gebonden om je geld terug te geven, by any means
kga hier de hele uitleg niet doen waarom de som zo groot is, de enige die het misschien kan weten is $anka, als die hier nog ergens rondloopt? :)

UnD3RD0G

Legacy Member
denk wel dat ik wat hulpzame info heb over ik dit reeds deed :

je stelt een contract in 2voud op.
Daarin beschrijf je beiden partijen, ( jouw en haar/zijn naam)
en het geleende bedrag, en eventueel, het verschuldigde bedrag, indien dit verschillend is van het geleende.

Dan spreken jullie termijnen af waarop er afbetaald word ( om de maand 250 euro bv. ) of om het jaar 1000 euro, ...
deze datums leg je ook vast op dat papier, er komt dus een tabeletje op met de datums, het bedrag, en plaats voor 2 handtekening.

bij ondertekeing van dat papier, zet je de datum van die dag.
en bij elke betaling, beiden ondertekenen met datum van die afgesproken betaling in die tabel.
kan je ook alles mooi opvolgen,
is bij mij heel makkelijk verlopen

YellinD

Legacy Member
omdat de bank niet altijd aan iedereen geld wil geven als er niet voldoende garanties zijn dat de bank dat geld terugziet?
zij hebben hun regels en die zijn zeer strict... ik ken de hele situatie en kan die anders inschatten, dus ik vertrouw er wel op dat over paar maanden dat geld wel terugbetaald kan worden, scijf per schijf

@ underdog: bedankt!

ddt15

Legacy Member
Sephiroth zei:
waarom gaat ze dan gewoon nie bij de bank lenen o_O

Banken zijn pas echt dieven. Ze hebben een quasi-monopolie op leningen en gebruiken dat om je twee keer zoveel geld te laten terugbetalen als je geleend hebt, of zelfs meer. Over een lange tijdspanne en met veel juridische kleine lettertjes die voor de meeste mensen onbegrijpelijk zijn.

Om over de gebrekkige dienstverlening van de banken nog maar te zwijgen, maar dat is off-topic.

EternalSilence

Legacy Member
Phil zei:
Laat ze bij mevrouw leemans lenen? Dat is een vriendin :unsure:

hihihi :D :lol:


njah .. enkele 1000den euro's .. :oink:
voor wa hebde da nodig?:unsure:
als ik vragen mag?

YellinD

Legacy Member
iets wat, op praktisch vlak, niet lukt binnen de regels van de bank en de regels van de maatschappij

het is niks illegaals of zo hoor :)
ma kga het hier ni op een publiek forum zetten

Starrk

Legacy Member
Gewoon een document opmaken waar je beiden je handtekening opzet met: Gelezen en goedgekeurd op xx/xx/xx. Evt. kies je nog een derde om het ook te ondertekenen.

Bart Religion

Legacy Member
een borstvergroting? liposuctie? abortus? geslachtsverandering? ^^

Firestyler

Legacy Member
als ik van een maat geef ik meestal de reden, bnakkaart kapot, vergeten afhalen met het gedacht dat je nog geld steken had.. en zo rap mogelijk terug geven, indien het kan dag derna, als bankkaart kapot is een weekje later... zowel maten lenen afntoe (kleine bedragen max 50€) als ik van hen nog nooit miserie gehad, je wel weten wie je leent en wie nie
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan