De vraag die je eigenlijk stelt si of je je ouders kan onterven... Het antwoord is, zoals reeds gezegd, neen. Althans niet volledig.
Je hebt namelijk wettelijk beschermde erfgenamen, de reservataire erfgenamen. Deze kunnen enkel hun erfrecht verliezen in een aantal uitzonderlijke gevallen. Over het dit deel van je vermogen zal je dus niet vrij kunnen beschikken (het gereserveerde deel).
Wat zijn de reservataire erfgenaman: (simpel uitgelegd, en in resp. volgorde):
1) afstammelingen in de nuttige graad (kinderen dus). Of kleinkinderen als de kinderen reeds overleden zijn.
2) Ouders
3) overlevende echtgenoot (Heeft voorafgaand vruchtgebruik)
Dat zijn de enige reservataire erfgenamen. Zus en broers dus bv, zijn gen wettelijke erfgenmen...
reservataire deel:
bij kinderen:
1\2 bij 1 kind
1\3 bij 2 kinderen (per kind)
1\4 bij 3 of meerdere...
Bij ouders:
1\4 per ouder.
In jouw geval dus kan je over 1\2 van je vermogen zelf beschikken. Dat deel is niet gereserveerd.
Hoe kan je over dat deel beschikken?
1) onderhands eigen testament
Voorwaarden:
het moet volledig door de erflater met de hand geschreven zijn
het moet door hem gedateerd zijn
het moet door hem ondertekend zijn
Voor de rest geen vormvoorwaarden. Het testament kan als het ware op een servet geschreven zijn.
Probleem bij deze methode is uiteraard dat iemand op de hoogte moet zijn van het testament, en dat het testament mogelijk betwist kan worden.
Voordeel: eenvoud.
Mogelijk kan men dit eigenhandig document laten bewaren door de notaris, die het bewaart in een register. Op die wijze wordt het 'authentiek' (althans de dagtekening)
2) Authentiek of openbaar testament:
Voorwaarden:
dat het door de testator gedicteerd werd
dat het door de notaris geschreven werd zoals het door de testator gedicteerd werd
dat de notaris er lezing van heeft gegeven
dat de getuigen aanwezig waren bij de lezing, bij het dictee en bij de ondertekening
de vermelding dat de testator, de getuigen en de notaris getekend hebben.
Dus gebeurt via de tussenkomst van de notaris.
Voordeel: Veilig, men heeft de notaris als tussenkomst, bovendien heeft men een authentieke akte die niet vatbaar is voor tegenbewijs.
Nadeel: Men zal sowieso niet de belastingen kunnen ontduiken. Officiele procedure.
Kostelijk... Notarissen kosten geld, alhoewel dit nogal meevalt...
(men heeft ook nog het internationaal testament, maar ik denk dat dat hier niet van belang is...)
Mijn mening;
Doe het via een openbaar testament. Kost mss geld, maar het is een grote zekerheid. Wil je geen notaris betalen do het dan zo:
Stel je testament op (zie voorwaarden bij eigen testament)
Leg het in een bankkluis.
Bij je dood zal die bankkluis leeggemaakt worden door de bankier (of in het bijzijn van...)
Of neem een vertrouwenspersoon...
Vergeet niet je testament aan te passen als je situatie wijzigt (zoals trouwt bijvoorbeeld of kinderen krijgt.)
Succes