Archief - Geld bij overlijden (testament)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

S.conceiçao7

Legacy Member
hey,

ik zit met een vraag.

ik ga al ruim 2 jaar gaan werken, woon nog bij m'n ouders.
en stel dat ik dood ga, dan gaat m'n geld dus wellicht naar m'n ouders. (mits aftrek van ?? % voor de belgische staat wellicht).


nu wil ik ervoor zorgen dat dat geld niet naar m'n ouders gaat . gewoonweg omdat ze rijjk genoeg zijn, en ik het aan het WWF fonds wil schenken :)

Moet ik daarvoor een testament laten opstellen? zoja is dat dan bij de notaris, of kan je dat ook bij je bank doen?
en hoeveel kost zoiets? + kan je dit dan later nog wijzigen.


en laatste vraagje: hoeveel % gaat daarvan naar de belgische staat?

S.conceiçao7

Legacy Member
Piejie zei:
Kan je dat dan echt niet met je ouders bespreken?

misschien, maar ik vertrouw hen niet. :p
zeker niet omdak ook nog een zus heb , kdenk dat ze dan meer geneigd zouden zijn, dat aan m'n zus te geven, opdat zij dan een mooi leventje zou hebben etc.

nenee, kwil het officieel doen :)

Gamb|t

Legacy Member
Daarvoor moet je naar de notaris gaan. Daar kan je dat haarfijn laten noteren wat er later moet gebeuren met uw bezittingen wanneer je dood bent.

-shogun-

Legacy Member
Geef het dan aan je zus. Waarom gun je haar geen mooi leven?

LSDsmurf

Legacy Member
http://www.tijd.be/mijn_geld/successieplanning/ hier staat een pak info over successieplanning.

Ik heb geen tijd om dat allemaal te lezen maar op het eerste zicht is het blijkbaar niet mogelijk om je ouders volledig te onterven.

2. De overledene laat ouders (vader en/of moeder) na

In dat geval varieert het beschikbaar deel naargelang er ouders in leven zijn in beide familielijnen dan wel slechts in één lijn. In het eerste geval is het beschikbaar deel de helft. Elke ouder heeft namelijk een reserve van 1/4. In het tweede geval is het beschikbaar deel 3/4.

S.conceiçao7

Legacy Member
-shogun- zei:
Geef het dan aan je zus. Waarom gun je haar geen mooi leven?

ze moet er maar zelf voor werken!

tzou anders wel mooi zijn zeker :lol:

besides, als een organisatie als WWF mij nu nauw aan het hart ligt, waarom niet? ooit al es gedacht dat ik wel es een hele erg hatelijk wicht van een zus zou kunnen hebben :niceone:

anyway, genoeg off topic nu!

enkel gerichte antwoorden aub

zarathustra

Legacy Member
Leprechaun3 zei:
ze moet er maar zelf voor werken!

tzou anders wel mooi zijn zeker :lol:

komende van iemand die bij zijn ouders woont wijl geld opstapelende is dat vrij ironisch :P

niet dat ik u iets verwijt hoor ^^

grungywout

Legacy Member
Zoals al eerder is vermeld zult ge hiervoor een legaat moeten geven aan het WWF. Dat doet ge door een testament te laten opstellen. Een testament opstellen gebeurd via een notariële akte dus daarvoor zult ge naar een notaris moeten gaan, maar de kosten hiervan kunnen vrij hoog zijn (of imo toch veel te hoog voor een klein vermogen). Na uw dood gaat uw vermogen dan wel over naar uw ouders, maar die moeten het daarna overmaken aan de legataris (WWF). Maar ge moet natuurlijk nog eerst de kosten van de successie rechten daar af trekken. Die kosten zijn variabel (hangt af van verschillende factoren zoals oa uw burgelijke stand) dus die zou ik u niet zo meteen kunnen geven.

Crashtestdummy

Legacy Member
moestek u zijn, dan zou ik maar een testament opmaken nekeer dat ge een vrouw en kinders hebt

angelus2002

Legacy Member
De vraag die je eigenlijk stelt si of je je ouders kan onterven... Het antwoord is, zoals reeds gezegd, neen. Althans niet volledig.

Je hebt namelijk wettelijk beschermde erfgenamen, de reservataire erfgenamen. Deze kunnen enkel hun erfrecht verliezen in een aantal uitzonderlijke gevallen. Over het dit deel van je vermogen zal je dus niet vrij kunnen beschikken (het gereserveerde deel).

Wat zijn de reservataire erfgenaman: (simpel uitgelegd, en in resp. volgorde):
1) afstammelingen in de nuttige graad (kinderen dus). Of kleinkinderen als de kinderen reeds overleden zijn.
2) Ouders
3) overlevende echtgenoot (Heeft voorafgaand vruchtgebruik)

Dat zijn de enige reservataire erfgenamen. Zus en broers dus bv, zijn gen wettelijke erfgenmen...

reservataire deel:
bij kinderen:
1\2 bij 1 kind
1\3 bij 2 kinderen (per kind)
1\4 bij 3 of meerdere...

Bij ouders:
1\4 per ouder.

In jouw geval dus kan je over 1\2 van je vermogen zelf beschikken. Dat deel is niet gereserveerd.
Hoe kan je over dat deel beschikken?

1) onderhands eigen testament
Voorwaarden:
het moet volledig door de erflater met de hand geschreven zijn
het moet door hem gedateerd zijn
het moet door hem ondertekend zijn

Voor de rest geen vormvoorwaarden. Het testament kan als het ware op een servet geschreven zijn.
Probleem bij deze methode is uiteraard dat iemand op de hoogte moet zijn van het testament, en dat het testament mogelijk betwist kan worden.
Voordeel: eenvoud.
Mogelijk kan men dit eigenhandig document laten bewaren door de notaris, die het bewaart in een register. Op die wijze wordt het 'authentiek' (althans de dagtekening)

2) Authentiek of openbaar testament:
Voorwaarden:
dat het door de testator gedicteerd werd
dat het door de notaris geschreven werd zoals het door de testator gedicteerd werd
dat de notaris er lezing van heeft gegeven
dat de getuigen aanwezig waren bij de lezing, bij het dictee en bij de ondertekening
de vermelding dat de testator, de getuigen en de notaris getekend hebben.

Dus gebeurt via de tussenkomst van de notaris.
Voordeel: Veilig, men heeft de notaris als tussenkomst, bovendien heeft men een authentieke akte die niet vatbaar is voor tegenbewijs.
Nadeel: Men zal sowieso niet de belastingen kunnen ontduiken. Officiele procedure.
Kostelijk... Notarissen kosten geld, alhoewel dit nogal meevalt...

(men heeft ook nog het internationaal testament, maar ik denk dat dat hier niet van belang is...)

Mijn mening;
Doe het via een openbaar testament. Kost mss geld, maar het is een grote zekerheid. Wil je geen notaris betalen do het dan zo:
Stel je testament op (zie voorwaarden bij eigen testament)
Leg het in een bankkluis.
Bij je dood zal die bankkluis leeggemaakt worden door de bankier (of in het bijzijn van...)

Of neem een vertrouwenspersoon...

Vergeet niet je testament aan te passen als je situatie wijzigt (zoals trouwt bijvoorbeeld of kinderen krijgt.)

Succes

sneax

Legacy Member
Blackend zei:
Lol, wie weet als ge dat online afdrukt dat die site er nog in kleine lettertjes bijvoegd "Ik wens dat een bedrag van 1000€ geschonken wordt aan seniorennet.be" :lol:

haha dat zou écht zálig zijn rofl :lol:

TippedTerox

Legacy Member
angelus2002 zei:
De vraag die je eigenlijk stelt si of je je ouders kan onterven... Het antwoord is, zoals reeds gezegd, neen. Althans niet volledig.

Je hebt namelijk wettelijk beschermde erfgenamen, de reservataire erfgenamen. Deze kunnen enkel hun erfrecht verliezen in een aantal uitzonderlijke gevallen. Over het dit deel van je vermogen zal je dus niet vrij kunnen beschikken (het gereserveerde deel).

Wat zijn de reservataire erfgenaman: (simpel uitgelegd, en in resp. volgorde):
1) afstammelingen in de nuttige graad (kinderen dus). Of kleinkinderen als de kinderen reeds overleden zijn.
2) Ouders
3) overlevende echtgenoot (Heeft voorafgaand vruchtgebruik)

Dat zijn de enige reservataire erfgenamen. Zus en broers dus bv, zijn gen wettelijke erfgenmen...

reservataire deel:
bij kinderen:
1\2 bij 1 kind
1\3 bij 2 kinderen (per kind)
1\4 bij 3 of meerdere...

Bij ouders:
1\4 per ouder.

In jouw geval dus kan je over 1\2 van je vermogen zelf beschikken. Dat deel is niet gereserveerd.
Hoe kan je over dat deel beschikken?

1) onderhands eigen testament
Voorwaarden:
het moet volledig door de erflater met de hand geschreven zijn
het moet door hem gedateerd zijn
het moet door hem ondertekend zijn

Voor de rest geen vormvoorwaarden. Het testament kan als het ware op een servet geschreven zijn.
Probleem bij deze methode is uiteraard dat iemand op de hoogte moet zijn van het testament, en dat het testament mogelijk betwist kan worden.
Voordeel: eenvoud.
Mogelijk kan men dit eigenhandig document laten bewaren door de notaris, die het bewaart in een register. Op die wijze wordt het 'authentiek' (althans de dagtekening)

2) Authentiek of openbaar testament:
Voorwaarden:
dat het door de testator gedicteerd werd
dat het door de notaris geschreven werd zoals het door de testator gedicteerd werd
dat de notaris er lezing van heeft gegeven
dat de getuigen aanwezig waren bij de lezing, bij het dictee en bij de ondertekening
de vermelding dat de testator, de getuigen en de notaris getekend hebben.

Dus gebeurt via de tussenkomst van de notaris.
Voordeel: Veilig, men heeft de notaris als tussenkomst, bovendien heeft men een authentieke akte die niet vatbaar is voor tegenbewijs.
Nadeel: Men zal sowieso niet de belastingen kunnen ontduiken. Officiele procedure.
Kostelijk... Notarissen kosten geld, alhoewel dit nogal meevalt...

(men heeft ook nog het internationaal testament, maar ik denk dat dat hier niet van belang is...)

Mijn mening;
Doe het via een openbaar testament. Kost mss geld, maar het is een grote zekerheid. Wil je geen notaris betalen do het dan zo:
Stel je testament op (zie voorwaarden bij eigen testament)
Leg het in een bankkluis.
Bij je dood zal die bankkluis leeggemaakt worden door de bankier (of in het bijzijn van...)

Of neem een vertrouwenspersoon...

Vergeet niet je testament aan te passen als je situatie wijzigt (zoals trouwt bijvoorbeeld of kinderen krijgt.)

Succes
Prachtige uitleg! Valt niet veel aan toe te voegen. Zit je in de sector?

TippedTerox

Legacy Member
Dude87 zei:
moestek u zijn, dan zou ik maar een testament opmaken nekeer dat ge een vrouw en kinders hebt

Hij mag dat nu ook al doen, een testament kan je ten alle tijde wijzigen. Bij een schenking gaat dit echter niet of zeer moeilijk, tenzij in een apart contract, los van de schenking, waarbij een beding van herroeping wordt opgenomen. Dit zou dan door beide moeten ondertekend worden. Dat beding van herroeping wordt wel niet zo veel gebruikt, wat een schenking dus meestal onherroepelijk maakt.

Wat die schenking aan WWF betreft. Zij betalen slechts 8,8% op de nalatenschap! Als je ook nog een vriend geld zou willen nalaten, kan je dit doen adhv een duolegaat, waarin je in het testament opneemt dat WWF de successierechten van je vriend betaalt. Zo ontvangt de vriend alles netto, en krijgt de vzw een mooi deel. Voorbeeld:
Schenking van 25.000 EURO, vriend krijgt 15.000 EURO, vzw krijgt 10.000 €, zij betaalt de successierechten voor zichzelf (880 EURO) + successierechten van de vriend (6.680 EURO) > de vzw ontvangt 2.370 EURO.

ShPonGle

Legacy Member
Leprechaun3 zei:
ze moet er maar zelf voor werken!

tzou anders wel mooi zijn zeker :lol:

besides, als een organisatie als WWF mij nu nauw aan het hart ligt, waarom niet? ooit al es gedacht dat ik wel es een hele erg hatelijk wicht van een zus zou kunnen hebben :niceone:

anyway, genoeg off topic nu!

enkel gerichte antwoorden aub
:lol: very funny
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan