Archief - déjà-vu

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bosvos

Legacy Member
ik veronderstel dat iedereen dit al eens heeft voorgehad...maar het blijft fucking weird:eek:

ik pauzeerde zonet een liedje dat aan het aspelen was om op youtube een filmpje te bekijken. Dan komt de déjà-vu: ik sluit youtube, zet het liedje terug op en kom naar hier.

en ik was er zeker van dat ik ooit exact hetzelfde had gedaan...mààr 9lives is nog niet zo lang online en het lied dat opstond ken ik nog maar van vandaag...

kan iemand me eens uitleggen hoe zo'n déjà-vu eigenlijk in z'n werk gaat? je moet toch 'iets' zien in je onderbewustzijn ofzo?

joriske18

Legacy Member
Dit gebeurt als ze iets aanpassen aan de code.



Of kwam dit uit een film:sop:

Santa

Legacy Member
hoofdschooier zei:
ik veronderstel dat iedereen dit al eens heeft voorgehad...maar het blijft fucking weird:eek:

ik pauzeerde zonet een liedje dat aan het aspelen was om op youtube een filmpje te bekijken. Dan komt de déjà-vu: ik sluit youtube, zet het liedje terug op en kom naar hier.

en ik was er zeker van dat ik ooit exact hetzelfde had gedaan...mààr 9lives is nog niet zo lang online en het lied dat opstond ken ik nog maar van vandaag...

kan iemand me eens uitleggen hoe zo'n déjà-vu eigenlijk in z'n werk gaat? je moet toch 'iets' zien in je onderbewustzijn ofzo?
9lives is wel al keer online geweest lang geleje he :D

Reinhart

Legacy Member
Wikipedia:
Een déjà vu (uit het Frans: al eens gezien) is een bekend verschijnsel in de psychologie; het betreft de ervaring iets mee te maken waarvan men tegelijkertijd de indruk heeft het al eerder te hebben meegemaakt, terwijl men weet dat dat niet het geval is.

Wat bij een déjà vu gebeurt, kan worden omschreven als een "kortsluiting" van de hersenen. Normaal gesproken wordt een beeld vanuit de ogen door een plek in de hersenen gebracht waar de mens er zich bewust van wordt, daarna wordt dit beeld opgeslagen in de hersenen. Bij een déjà vu ontstaat er een kortsluiting, waardoor het beeld zich eerst in de hersenen opslaat, voordat de hersenen (de mens) zich bewust worden van het beeld. Omdat het een kortsluiting betreft kan men zich dus ook niet herinneren wanneer en hoe men het eerder heeft meegemaakt, want al die informatie is niet opgeslagen.

Mensen die voor het eerst een déjà vu meemaken, kunnen hier onnodig van schrikken. Wanneer ze toch met anderen hierover durven te spreken, blijkt meestal dat veel meer mensen dit verschijnsel kennen en daardoor worden ze wel wat gerustgesteld; er is blijkbaar niets "vreemds" met hen aan de hand, "ik ben niet de enige".

drieskeuh

Legacy Member
ik heb er ook soms last van.
Vandaag nog toen ik mijn examen kreeg, dacht ik dat ik deze al eens gezien had terwijl dat natuurlijk niet kon. Heel raar

joriske18

Legacy Member
drieskeuh zei:
ik heb er ook soms last van.
Vandaag nog toen ik mijn examen kreeg, dacht ik dat ik deze al eens gezien had terwijl dat natuurlijk niet kon. Heel raar

Dit noemen ze spieken :naughty:

Gentille

Legacy Member
Ik heb dat soms ook. Ik dacht dat het iets was met het onderbewustzijn. Is wel raar effect. Ik voel zo een déjà-vu altijd opkomen en probeer ik te denken wat er gaat gebeuren :p

metaphore

Legacy Member
Reinhart zen uitleg klopt, stond ergens in een cursus van vorig jaar uitgelegd (het enige vak waarvan ik door was dus :p )

gregory804

Legacy Member
Reinhart zei:
Wikipedia:daardoor worden ze wel wat gerustgesteld; er is blijkbaar niets "vreemds" met hen aan de hand, "ik ben niet de enige".
Lol, alsof je daar trauma's kan door oplopen ofzo

protnie

Legacy Member
Ik heb ook soms dattek deja vu's heb en dat ik weet dat ik het gedroomd heb :unsure:
dus dat ik weet dit heb ik gedroomd, is al paar keer gebeurd, wel weird.
Vandaag zelfs: was naar tv aan het kijken en min ma zat er ook bij, ik dacht van da heb ik al gezien en toen wist ik: ik heb da gedroomd en ik wist ook dak ging zeggen tegen mijn ma: hebben ze da nog nie getoond? en zonder het te beseffen eerst zei ik dat dan ook.
En het was idd nog nooit getoond.

Nuja kben het al gewent, eerst schrok ik wel soms maar nu nie meer.

Pilatus

Legacy Member
'k heb dat ook veel, zo dingen die ik bv paar jaar geleden perfect hetzelfde heb gedaan ofzo

Dirty_Col

Legacy Member
TrickY. zei:
Ik heb dat nu nog nooit gehad hé :sad:

Wees blij, echt plezant is da nie :) kheb dat om de zoveel tijd wel eens, gewoon vervelend op den duur...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan