hipStar
Legacy Member
In de nieuwe Eos staat er een stukje over hoe vervuilend het poolgebied eigenlijk wel is. Dit wordt getest aan de hand van orka's.
Hoe komt het dat het poolgebied vervuild is?
Atmosfeer en oceaanstromen vervoeren vervuiling, afkomstig van de westerse geïndustrialiseerde wereld, naar het noorden, waar het door de lagere temperatuur in de Arctische zeeën neerslaat. Het vetrijke plankton in het noordpoolgebied neem de veelal vetoplosbare chemicaliën efficiënt uit het water op. Omdat veel van die stoffen moeilijk afbreekbaar zijn, accumuleren ze in de voedselketen met als gevolg dat de haring, waar de orka's zo verzot op zijn, met talloze chemische stoffen verontreingd is.
Hoe gaan ze te werk?
Om te onderzoeken hoe vervuild het poolgebied wel is schieten onderzoekers vetstalen voor analyse.
Ze schieten met een .22-kalibergeweer een holle biopsiepijl in de orka zelf (daar voelt hij niets van). Daarna wordt die pijl los getrokken en wordt de biopt er met een pincet uitgehaald.
Daarna vangen ze ook nog een paar dode haringen waar ze ook onderzoek op zullen doen.
Waarom orka's?
Vanwege hun positie aan de top van de voedselketen zijn orka's de ultieme indicator voor de gezondheid van het mariene ecosysteem.
Het resultaat:naughty:
Chemische analyse van de monsters laat een schokkende realiteit zien. De haring blijkt grote hoeveelheden toxische verontreinigingen te bevatten, waaronder de beruchte pcb's maar ook talloze pesticiden en gebromeerde vlamvertragers.
Met de okra's is het nog erger gesteld. Grote hoeveelheden moeilijk afbreekbare verontreinigende stoffen hebben zich in het weefsel opgehoopt. Vergeleken met andere dieren van het Poolgebied zijn de okra's werkelijk enorm vervuild. Ze zijn erger vervuild dan de ijsberen en zelfs de witte walvissen van de Saint Lawrencebaai in Oost - Canada, berucht door hun hoge graad van vervuiling.
De stoffen die aangetroffen zijn, worden al sinds de jaren zeventig en tachtig in de Westerse samenleving niet meer gebruikt. Ze mogen zelfs niet meer geproduceerd worden, maar ze blijken nog vrijwel onverminderd in het mariene milieu voor te komen.
Welke stoffen?
Pcb's, pesticiden zoals DDE, chlordaan, toxafeen en de beruchte vlamvertrager zijn allemaal royaal aanwezig in het orkavet. Er is ook bedreiging van nieuwe stoffen zoals de gebromeerde vlamvertragers.
Chemische lijken die stoffen sprekend op pcb's, maar tot vandaag worden ze nog steeds in tal van elektronische apparaten (pc's) en huishoudapparatuur gebruikt.
Effect op de orka's
Het is moeilijk te voorspellen hoe schadelijk die giftige stoffen voor de dieren zijn, maar het is niet onwaarschijlijk dat zulke grote hoeveelheden het afweersysteem van de orka's verzwakken, waardoor ziekten en infecties eerder kunnen toeslaan. De verontreining kan ook het hormonale systeem gemakkelijk op zijn kop zetten en dat zou dan weer de voortplanting negatief kunnen beïnvloeden.
Ik vind het eigenlijk erg voor die orka's, maar ook voor ons want wij eten wel allemaal een keer vis en veel vis komt van rond de noordpoolgebieden. Dus dat betekent dat hij ook vervuild is en dan eten wij die vervuilde vis op en dan zijn we ook vervuild.
Ik denk niet dat het alleen vis is die vervuild is, maar ook bijvoorbeeld dieren die op het land wonen en die wij eten. De industrie vervuild ons leven, maar wij kunnen niet zonder de industrie en ook niet zonder eten;-)
wat zijn jullie meningen omtrend vervuiling van de zee/de aarde?
Hoe komt het dat het poolgebied vervuild is?
Atmosfeer en oceaanstromen vervoeren vervuiling, afkomstig van de westerse geïndustrialiseerde wereld, naar het noorden, waar het door de lagere temperatuur in de Arctische zeeën neerslaat. Het vetrijke plankton in het noordpoolgebied neem de veelal vetoplosbare chemicaliën efficiënt uit het water op. Omdat veel van die stoffen moeilijk afbreekbaar zijn, accumuleren ze in de voedselketen met als gevolg dat de haring, waar de orka's zo verzot op zijn, met talloze chemische stoffen verontreingd is.
Hoe gaan ze te werk?
Om te onderzoeken hoe vervuild het poolgebied wel is schieten onderzoekers vetstalen voor analyse.
Ze schieten met een .22-kalibergeweer een holle biopsiepijl in de orka zelf (daar voelt hij niets van). Daarna wordt die pijl los getrokken en wordt de biopt er met een pincet uitgehaald.
Daarna vangen ze ook nog een paar dode haringen waar ze ook onderzoek op zullen doen.
Waarom orka's?
Vanwege hun positie aan de top van de voedselketen zijn orka's de ultieme indicator voor de gezondheid van het mariene ecosysteem.
Het resultaat:naughty:
Chemische analyse van de monsters laat een schokkende realiteit zien. De haring blijkt grote hoeveelheden toxische verontreinigingen te bevatten, waaronder de beruchte pcb's maar ook talloze pesticiden en gebromeerde vlamvertragers.
Met de okra's is het nog erger gesteld. Grote hoeveelheden moeilijk afbreekbare verontreinigende stoffen hebben zich in het weefsel opgehoopt. Vergeleken met andere dieren van het Poolgebied zijn de okra's werkelijk enorm vervuild. Ze zijn erger vervuild dan de ijsberen en zelfs de witte walvissen van de Saint Lawrencebaai in Oost - Canada, berucht door hun hoge graad van vervuiling.
De stoffen die aangetroffen zijn, worden al sinds de jaren zeventig en tachtig in de Westerse samenleving niet meer gebruikt. Ze mogen zelfs niet meer geproduceerd worden, maar ze blijken nog vrijwel onverminderd in het mariene milieu voor te komen.
Welke stoffen?
Pcb's, pesticiden zoals DDE, chlordaan, toxafeen en de beruchte vlamvertrager zijn allemaal royaal aanwezig in het orkavet. Er is ook bedreiging van nieuwe stoffen zoals de gebromeerde vlamvertragers.
Chemische lijken die stoffen sprekend op pcb's, maar tot vandaag worden ze nog steeds in tal van elektronische apparaten (pc's) en huishoudapparatuur gebruikt.
Effect op de orka's
Het is moeilijk te voorspellen hoe schadelijk die giftige stoffen voor de dieren zijn, maar het is niet onwaarschijlijk dat zulke grote hoeveelheden het afweersysteem van de orka's verzwakken, waardoor ziekten en infecties eerder kunnen toeslaan. De verontreining kan ook het hormonale systeem gemakkelijk op zijn kop zetten en dat zou dan weer de voortplanting negatief kunnen beïnvloeden.
Ik vind het eigenlijk erg voor die orka's, maar ook voor ons want wij eten wel allemaal een keer vis en veel vis komt van rond de noordpoolgebieden. Dus dat betekent dat hij ook vervuild is en dan eten wij die vervuilde vis op en dan zijn we ook vervuild.
Ik denk niet dat het alleen vis is die vervuild is, maar ook bijvoorbeeld dieren die op het land wonen en die wij eten. De industrie vervuild ons leven, maar wij kunnen niet zonder de industrie en ook niet zonder eten;-)
wat zijn jullie meningen omtrend vervuiling van de zee/de aarde?
ok ik dacht dat er hier mensen zaten die meer met de aarde inzaten maarja pech gehad!

