Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
MiniJeffrey zei:Het opbod is weer begonnen: avondklokken, sluiting horeca, nog kleinere bubbels, sluiting scholen...
Waar gaan we ooit stoppen?
MiniJeffrey zei:Het opbod is weer begonnen: avondklokken, sluiting horeca, nog kleinere bubbels, sluiting scholen...
Waar gaan we ooit stoppen?
MiniJeffrey zei:Het opbod is weer begonnen: avondklokken, sluiting horeca, nog kleinere bubbels, sluiting scholen...
Waar gaan we ooit stoppen?
Deckard zei:Terwijl ze toch wisten dat met het griepseizoen dit nodig zou zijn.
Sylverscythe zei:Voor mij, en dat is louter mijn mening, zijn er twee opties: er komt een vaccin die de invloed van COVID op ons leven vermindert, en de maatregelen worden terug één voor één afgeschaft, waar zaken zoals verbeterde handhygiëne, meer thuiswerk, of mondmaskers misschien gedeeltelijk overblijven, of er komt geen vaccin en we gaan er op termijn ook gewoon mee omgaan. Er gaan misschien bepaalde maatregels blijven maar op lange termijn kunnen we deze situatie niet volhouden.
Maar zoals hierboven gezegd, op dit moment zijn verstrengingen gewoon nodig.
Nineshots zei:Gaan we wel een griepseizoen hebben? Griep is minder besmettelijk dan Covid-19 en we doen nu al ons 'best' om niet besmet te geraken.
Carrion zei:Er is toch helemaal geen opbod aan maatregelen? Elk land moet gewoon de maatregelen nemen die het nodig acht naar gelang de besmettingen. Liever dat dan dat elk lang elkaar blind zit te volgen. Nuja, de niet-uniforme aanpakt zorgt uiteraard ook voor zijn eigen problemen. Ik veronderstel dat het nieuws straks zal berichten over de massale toeloop van Nederlands in de Belgische horecazaken die aan of net over de grens liggen.
Sylverscythe zei:Voor mij, en dat is louter mijn mening, zijn er twee opties: er komt een vaccin die de invloed van COVID op ons leven vermindert, en de maatregelen worden terug één voor één afgeschaft, waar zaken zoals verbeterde handhygiëne, meer thuiswerk, of mondmaskers misschien gedeeltelijk overblijven, of er komt geen vaccin en we gaan er op termijn ook gewoon mee omgaan. Er gaan misschien bepaalde maatregels blijven maar op lange termijn kunnen we deze situatie niet volhouden.
Maar zoals hierboven gezegd, op dit moment zijn verstrengingen gewoon nodig.
Kinderen dragen het makkelijk over dus met open scholen en in basisonderwijs geen maskers gaan die het aan hun ouders en andere familieleden overbrengen. En de bomma moet ook nog eens op de kindjes passen, ook al is dat eigenlijk niet de bedoeling. Ook rusthuizen zitten er wat mee omdat er nu nog altijd corona-uitbraken zijn met maskers, dus griep buiten houden gaat zonder vaccin ook moeilijk.Nineshots zei:Gaan we wel een griepseizoen hebben? Griep is minder besmettelijk dan Covid-19 en we doen nu al ons 'best' om niet besmet te geraken.
the_fox zei:Hopelijk onder de limiet van de ziekenhuizen/intensieve. Want daar doen we het voor, en begint nu al problematisch te worden in o.a. Brussel.
Carrion zei:Over dat laatste heb ik me ook al vaak afgevraagd hoe dit zou kunnen verlopen.
Het is ondenkbaar dat alle huidige maatregelen behoren tot een lange termijnvisie. Je kan horeca zaken niet 5 jaar lang gaan sluiten of beperkt laten openen, idem voor veel andere sectoren. Maar als je dan kijkt hoeveel er momenteel met de vinger gewezen wordt. Hoewel sommige zeggen "het is maar FB of hln", in mijn ogen zorgen die platformen voor een vrij representatieve voorstelling van de samenleving. Ouderen steken de schuld massaal op jongeren, jongeren zijn de maatregelen beu, anderen schieten in een kramp als ze een eenzame wandelaar zonder mondmasker zien, etc.
Ik vraag mij soms echt af hoe die transitie eruit zou kunnen zien.
puni zei:Ik snap die angst/vrees langs de andere kant wel, aangezien we de voorbije maanden nog hebben gezien dat dat opbod inderdaad wel durft gebeuren. Voor alle duidelijkheid, dat is vooral gestuurd door enerzijds de politiek en anderzijds ook gewoon de media en de publieke opinie. De virologen hebben op dat vlak daarentegen wel het licht gezien, die hebben duidelijk hun communicatie veranderd om daarvoor te waarschuwen omdat bij hen ook de euro is gevallen dat dat enerzijds niet veel bijbrengt en anderzijds het draagvlak voor maatregelen die wel helpen gewoon ondergraaft.
Carrion zei:Over dat laatste heb ik me ook al vaak afgevraagd hoe dit zou kunnen verlopen.
Het is ondenkbaar dat alle huidige maatregelen behoren tot een lange termijnvisie. Je kan horeca zaken niet 5 jaar lang gaan sluiten of beperkt laten openen, idem voor veel andere sectoren. Maar als je dan kijkt hoeveel er momenteel met de vinger gewezen wordt. Hoewel sommige zeggen "het is maar FB of hln", in mijn ogen zorgen die platformen voor een vrij representatieve voorstelling van de samenleving. Ouderen steken de schuld massaal op jongeren, jongeren zijn de maatregelen beu, anderen schieten in een kramp als ze een eenzame wandelaar zonder mondmasker zien, etc.
Ik vraag mij soms echt af hoe die transitie eruit zou kunnen zien.
Dat is een assumptie dat de besmettingen vooral in privésfeer voorkomen. Kan zijn dat het zo is, maar is nog geen sluitend bewijs voor. Er zijn al genoeg studies die aantonen dat andere zaken zeker hotspots zijn. En zoals eerder al gezegd:MiniJeffrey zei:Akkoord, maar iedereen weet toch waar de besmettingen zitten? Heel vaak in de privesfeer en vermoedelijk ook school/kantoor.

Deels zal dit een sussende maatregel zijn. Deels zal dit een maatregel zijn op iets dat makkelijk controleerbaar is...MiniJeffrey zei:Dus dan vraag ik me af in welke mate het vroeger sluiten van horeca een doeltreffende dan wel easy target populatie sussende maatregel is? Idem voor avondklok, denk je dat door een avondklok mensen die de regels aan hun laars lappen gaan stoppen met anderen te zien? Dan doen ze het wel overdag.
Afhankelijk hoe je het bekijkt. We zijn uitendelijk wel "in oorlog", enkel niet tegen andere mensen maar tegen een virus.MiniJeffrey zei:Zaken als avondklokken zijn in vredestijd echt ongezien. Men moet echt wel es gaan stilstaan bij de vrijheden die wij en masse aan het opgeven zijn en waar we van moeten hopen dat we ze ooit terugzien. Wat als het vaccin niet aanslaat en Covid een prominente blijver is? We kunnen toch niet jaren aan een stuk zo blijven leven waarbij een overheid bepaalt wie je mag zien, hoeveel mensen je mag zien, waarheen je je mag verplaatsen, wanneer je je huis buiten mag komen, met hoeveel je mag winkelen of op café gaan, ...
Ik hoor mensen zelfs openlijk pleiten voor: verplicht de Corona app om nog naar een café of evenement te mogen gaan.
Dat bedoel ik met opbod. Binnenkort ga je een dagboek moeten bijhouden van al je verplaatsingen en wie je wanneer zag zodat je een boete kan krijgen als je teveel mensen per maand zag, etc.
Gevaarlijke evolutie voor de vrijheden van de mens.
MiniJeffrey zei:Akkoord, maar iedereen weet toch waar de besmettingen zitten? Heel vaak in de privesfeer en vermoedelijk ook school/kantoor. Dus dan vraag ik me af in welke mate het vroeger sluiten van horeca een doeltreffende dan wel easy target populatie sussende maatregel is? Idem voor avondklok, denk je dat door een avondklok mensen die de regels aan hun laars lappen gaan stoppen met anderen te zien? Dan doen ze het wel overdag.
Zaken als avondklokken zijn in vredestijd echt ongezien. Men moet echt wel es gaan stilstaan bij de vrijheden die wij en masse aan het opgeven zijn en waar we van moeten hopen dat we ze ooit terugzien. Wat als het vaccin niet aanslaat en Covid een prominente blijver is? We kunnen toch niet jaren aan een stuk zo blijven leven waarbij een overheid bepaalt wie je mag zien, hoeveel mensen je mag zien, waarheen je je mag verplaatsen, wanneer je je huis buiten mag komen, met hoeveel je mag winkelen of op café gaan, ...
Ik hoor mensen zelfs openlijk pleiten voor: verplicht de Corona app om nog naar een café of evenement te mogen gaan.
Dat bedoel ik met opbod. Binnenkort ga je een dagboek moeten bijhouden van al je verplaatsingen en wie je wanneer zag zodat je een boete kan krijgen als je teveel mensen per maand zag, etc.
Gevaarlijke evolutie voor de vrijheden van de mens.
Timothy555 zei:Ik ontken de besmettelijkheid en dodelijkheid van corona niet. Het is vele keren besmettelijker (maar niet ZO besmettelijk als men soms voorstelt, anders had gewoon de hele bevolking het al), en ongetwijfeld dodelijker dan de griep.
Maar dan mag je toch nog steeds van mening zijn dat bepaalde maatregelen overbodig zijn? Je kan (ik niet voor alle duidelijkheid, maar bij wijze van voorbeeld) nog steeds van mening zijn dat 10% van uw bevolking die sterft aanvaardbaar is.
Maar ja, niet onze mening —> idiiiooooot!
MiniJeffrey zei:Akkoord, maar iedereen weet toch waar de besmettingen zitten? Heel vaak in de privesfeer en vermoedelijk ook school/kantoor. Dus dan vraag ik me af in welke mate het vroeger sluiten van horeca een doeltreffende dan wel easy target populatie sussende maatregel is? Idem voor avondklok, denk je dat door een avondklok mensen die de regels aan hun laars lappen gaan stoppen met anderen te zien? Dan doen ze het wel overdag.
Heeft zelfs niets met empathie te maken. Ik herinner mij een studie dat een verlies van slechts 10% van de populatie al voldoende is om een hele beschaving ten val te brengen. Natuurlijk was dat een random uitval, ongeacht leeftijd en maatschappelijke positie en niet voornamelijk 50+'ers, maar toch ...ugar zei:Indien je het acceptabel zou vinden dat 10% van de bevolking sterft aan een ziekte, dan ben je niet idioot maar gewoon ziek en rijp voor een of andere psychiatrische instelling volgens mij, wegens een totaal gebrek aan empathie
Lobmans zei:Gaat een avondklok er voor zorgen dat mensen elkaar totaal niet meer zien? Neen. Gaat iedereen zich ook volledig aan die avondklok houden? Neen.
Maar het aantal bijeenkomsten/feestjes 's avonds gaat wel een PAK omlaag gaan aangezien de meesten het risico liever toch niet nemen om betrapt te worden.
Het is niet omdat een maatregel niet voor 100% nageleefd zal en gecontroleerd kan worden, dat een maatregel daarom niet efficiënt genoeg is.