Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 6

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

MiniJeffrey

Legacy Member
Het opbod is weer begonnen: avondklokken, sluiting horeca, nog kleinere bubbels, sluiting scholen...

Waar gaan we ooit stoppen?

Carrion

Legacy Member
MiniJeffrey zei:
Het opbod is weer begonnen: avondklokken, sluiting horeca, nog kleinere bubbels, sluiting scholen...

Waar gaan we ooit stoppen?

Er is toch helemaal geen opbod aan maatregelen? Elk land moet gewoon de maatregelen nemen die het nodig acht naar gelang de besmettingen. Liever dat dan dat elk lang elkaar blind zit te volgen. Nuja, de niet-uniforme aanpakt zorgt uiteraard ook voor zijn eigen problemen. Ik veronderstel dat het nieuws straks zal berichten over de massale toeloop van Nederlands in de Belgische horecazaken die aan of net over de grens liggen.

the_fox

Legacy Member
MiniJeffrey zei:
Het opbod is weer begonnen: avondklokken, sluiting horeca, nog kleinere bubbels, sluiting scholen...

Waar gaan we ooit stoppen?

Hopelijk onder de limiet van de ziekenhuizen/intensieve. Want daar doen we het voor, en begint nu al problematisch te worden in o.a. Brussel.

Sylverscythe

Legacy Member
MiniJeffrey zei:
Het opbod is weer begonnen: avondklokken, sluiting horeca, nog kleinere bubbels, sluiting scholen...

Waar gaan we ooit stoppen?

Voor mij, en dat is louter mijn mening, zijn er twee opties: er komt een vaccin die de invloed van COVID op ons leven vermindert, en de maatregelen worden terug één voor één afgeschaft, waar zaken zoals verbeterde handhygiëne, meer thuiswerk, of mondmaskers misschien gedeeltelijk overblijven, of er komt geen vaccin en we gaan er op termijn ook gewoon mee omgaan. Er gaan misschien bepaalde maatregels blijven maar op lange termijn kunnen we deze situatie niet volhouden.

Maar zoals hierboven gezegd, op dit moment zijn verstrengingen gewoon nodig.

Nineshots

Legacy Member
Deckard zei:
Terwijl ze toch wisten dat met het griepseizoen dit nodig zou zijn.

Gaan we wel een griepseizoen hebben? Griep is minder besmettelijk dan Covid-19 en we doen nu al ons 'best' om niet besmet te geraken.

Timothy555

Legacy Member
Sylverscythe zei:
Voor mij, en dat is louter mijn mening, zijn er twee opties: er komt een vaccin die de invloed van COVID op ons leven vermindert, en de maatregelen worden terug één voor één afgeschaft, waar zaken zoals verbeterde handhygiëne, meer thuiswerk, of mondmaskers misschien gedeeltelijk overblijven, of er komt geen vaccin en we gaan er op termijn ook gewoon mee omgaan. Er gaan misschien bepaalde maatregels blijven maar op lange termijn kunnen we deze situatie niet volhouden.

Maar zoals hierboven gezegd, op dit moment zijn verstrengingen gewoon nodig.

Ik denk dat je gelijk hebt, en dat is ook de reden dat ik de regels 99% volg. Ik wil dit doen voor de maatschappij, maar geen 5 jaar lang meer.

Timothy555

Legacy Member
Nineshots zei:
Gaan we wel een griepseizoen hebben? Griep is minder besmettelijk dan Covid-19 en we doen nu al ons 'best' om niet besmet te geraken.

Anekdotisch, maar mijn huisarts zei dat we amper griep gaan hebben. Griep is vele malen minder besmettelijk dan COVID.

puni

Legacy Member
Carrion zei:
Er is toch helemaal geen opbod aan maatregelen? Elk land moet gewoon de maatregelen nemen die het nodig acht naar gelang de besmettingen. Liever dat dan dat elk lang elkaar blind zit te volgen. Nuja, de niet-uniforme aanpakt zorgt uiteraard ook voor zijn eigen problemen. Ik veronderstel dat het nieuws straks zal berichten over de massale toeloop van Nederlands in de Belgische horecazaken die aan of net over de grens liggen.

Ik snap die angst/vrees langs de andere kant wel, aangezien we de voorbije maanden nog hebben gezien dat dat opbod inderdaad wel durft gebeuren. Voor alle duidelijkheid, dat is vooral gestuurd door enerzijds de politiek en anderzijds ook gewoon de media en de publieke opinie. De virologen hebben op dat vlak daarentegen wel het licht gezien, die hebben duidelijk hun communicatie veranderd om daarvoor te waarschuwen omdat bij hen ook de euro is gevallen dat dat enerzijds niet veel bijbrengt en anderzijds het draagvlak voor maatregelen die wel helpen gewoon ondergraaft.

Carrion

Legacy Member
Sylverscythe zei:
Voor mij, en dat is louter mijn mening, zijn er twee opties: er komt een vaccin die de invloed van COVID op ons leven vermindert, en de maatregelen worden terug één voor één afgeschaft, waar zaken zoals verbeterde handhygiëne, meer thuiswerk, of mondmaskers misschien gedeeltelijk overblijven, of er komt geen vaccin en we gaan er op termijn ook gewoon mee omgaan. Er gaan misschien bepaalde maatregels blijven maar op lange termijn kunnen we deze situatie niet volhouden.

Maar zoals hierboven gezegd, op dit moment zijn verstrengingen gewoon nodig.

Over dat laatste heb ik me ook al vaak afgevraagd hoe dit zou kunnen verlopen.

Het is ondenkbaar dat alle huidige maatregelen behoren tot een lange termijnvisie. Je kan horeca zaken niet 5 jaar lang gaan sluiten of beperkt laten openen, idem voor veel andere sectoren. Maar als je dan kijkt hoeveel er momenteel met de vinger gewezen wordt. Hoewel sommige zeggen "het is maar FB of hln", in mijn ogen zorgen die platformen voor een vrij representatieve voorstelling van de samenleving. Ouderen steken de schuld massaal op jongeren, jongeren zijn de maatregelen beu, anderen schieten in een kramp als ze een eenzame wandelaar zonder mondmasker zien, etc.

Ik vraag mij soms echt af hoe die transitie eruit zou kunnen zien.

ilgonwe

Legacy Member
Nineshots zei:
Gaan we wel een griepseizoen hebben? Griep is minder besmettelijk dan Covid-19 en we doen nu al ons 'best' om niet besmet te geraken.
Kinderen dragen het makkelijk over dus met open scholen en in basisonderwijs geen maskers gaan die het aan hun ouders en andere familieleden overbrengen. En de bomma moet ook nog eens op de kindjes passen, ook al is dat eigenlijk niet de bedoeling. Ook rusthuizen zitten er wat mee omdat er nu nog altijd corona-uitbraken zijn met maskers, dus griep buiten houden gaat zonder vaccin ook moeilijk.

De man in de straat of op de trein kan wel wat geruster zijn. Met maskers en afstand is de kans kleiner dat een hoestende persoon die terloops besmet na 5 minuten in dezelfde gang te staan.

MiniJeffrey

Legacy Member
the_fox zei:
Hopelijk onder de limiet van de ziekenhuizen/intensieve. Want daar doen we het voor, en begint nu al problematisch te worden in o.a. Brussel.

Akkoord, maar iedereen weet toch waar de besmettingen zitten? Heel vaak in de privesfeer en vermoedelijk ook school/kantoor. Dus dan vraag ik me af in welke mate het vroeger sluiten van horeca een doeltreffende dan wel easy target populatie sussende maatregel is? Idem voor avondklok, denk je dat door een avondklok mensen die de regels aan hun laars lappen gaan stoppen met anderen te zien? Dan doen ze het wel overdag.

Zaken als avondklokken zijn in vredestijd echt ongezien. Men moet echt wel es gaan stilstaan bij de vrijheden die wij en masse aan het opgeven zijn en waar we van moeten hopen dat we ze ooit terugzien. Wat als het vaccin niet aanslaat en Covid een prominente blijver is? We kunnen toch niet jaren aan een stuk zo blijven leven waarbij een overheid bepaalt wie je mag zien, hoeveel mensen je mag zien, waarheen je je mag verplaatsen, wanneer je je huis buiten mag komen, met hoeveel je mag winkelen of op café gaan, ...

Ik hoor mensen zelfs openlijk pleiten voor: verplicht de Corona app om nog naar een café of evenement te mogen gaan.

Dat bedoel ik met opbod. Binnenkort ga je een dagboek moeten bijhouden van al je verplaatsingen en wie je wanneer zag zodat je een boete kan krijgen als je teveel mensen per maand zag, etc.

Gevaarlijke evolutie voor de vrijheden van de mens.

bassie82

Legacy Member
Carrion zei:
Over dat laatste heb ik me ook al vaak afgevraagd hoe dit zou kunnen verlopen.

Het is ondenkbaar dat alle huidige maatregelen behoren tot een lange termijnvisie. Je kan horeca zaken niet 5 jaar lang gaan sluiten of beperkt laten openen, idem voor veel andere sectoren. Maar als je dan kijkt hoeveel er momenteel met de vinger gewezen wordt. Hoewel sommige zeggen "het is maar FB of hln", in mijn ogen zorgen die platformen voor een vrij representatieve voorstelling van de samenleving. Ouderen steken de schuld massaal op jongeren, jongeren zijn de maatregelen beu, anderen schieten in een kramp als ze een eenzame wandelaar zonder mondmasker zien, etc.

Ik vraag mij soms echt af hoe die transitie eruit zou kunnen zien.

In de overgangsperiode ga je ook al heel veel kunnen doen met de 15 minuten sneltesten. Die gaan wel betrouwbaarder moet zijn.
Dan kan je ook wel grotere evenementen organiseren.

Sylverscythe

Legacy Member
puni zei:
Ik snap die angst/vrees langs de andere kant wel, aangezien we de voorbije maanden nog hebben gezien dat dat opbod inderdaad wel durft gebeuren. Voor alle duidelijkheid, dat is vooral gestuurd door enerzijds de politiek en anderzijds ook gewoon de media en de publieke opinie. De virologen hebben op dat vlak daarentegen wel het licht gezien, die hebben duidelijk hun communicatie veranderd om daarvoor te waarschuwen omdat bij hen ook de euro is gevallen dat dat enerzijds niet veel bijbrengt en anderzijds het draagvlak voor maatregelen die wel helpen gewoon ondergraaft.

Voor mij hing dat ook samen met het redelijk idiote idee om elk lokaal bestuur te laten beslissen of er misschien geen mondmaskers moeten gedragen worden op straat. Maatregels moeten duidelijk zijn; in Vlaanderen rij je op 10 minuten door twee gemeentes, wat de chaos compleet maakte. Dan was er ook misschien een opbod, want als burgemeester kon je niet achterblijven om te "tonen" dat je ook iets deed.

Carrion zei:
Over dat laatste heb ik me ook al vaak afgevraagd hoe dit zou kunnen verlopen.

Het is ondenkbaar dat alle huidige maatregelen behoren tot een lange termijnvisie. Je kan horeca zaken niet 5 jaar lang gaan sluiten of beperkt laten openen, idem voor veel andere sectoren. Maar als je dan kijkt hoeveel er momenteel met de vinger gewezen wordt. Hoewel sommige zeggen "het is maar FB of hln", in mijn ogen zorgen die platformen voor een vrij representatieve voorstelling van de samenleving. Ouderen steken de schuld massaal op jongeren, jongeren zijn de maatregelen beu, anderen schieten in een kramp als ze een eenzame wandelaar zonder mondmasker zien, etc.

Ik vraag mij soms echt af hoe die transitie eruit zou kunnen zien.

Dat vingerwijzen is iets typisch menselijk zeker. Toen in maart en april het elke vrijdag applaudiseren was op straat voor de zorg zag je ook al dat mensen hun gevoel van eigenwaarde begonnen gelijk te stellen met hoeveel er geklapt werd in hun straat, en die stille straat ernaast (misschien met mensen die aan het werken waren...) dat waren respectloze zakken. Relativeren is veel mensen niet gegeven.

the_fox

Legacy Member
MiniJeffrey zei:
Akkoord, maar iedereen weet toch waar de besmettingen zitten? Heel vaak in de privesfeer en vermoedelijk ook school/kantoor.
Dat is een assumptie dat de besmettingen vooral in privésfeer voorkomen. Kan zijn dat het zo is, maar is nog geen sluitend bewijs voor. Er zijn al genoeg studies die aantonen dat andere zaken zeker hotspots zijn. En zoals eerder al gezegd:
Gezin van 5, 1 iemand loopt buitenshuis covid19 op en besmet vervolgens zijn gezin. 80% van die besmettingen zijn in de privésfeer, maar dit zegt niks ;)
MiniJeffrey zei:
Dus dan vraag ik me af in welke mate het vroeger sluiten van horeca een doeltreffende dan wel easy target populatie sussende maatregel is? Idem voor avondklok, denk je dat door een avondklok mensen die de regels aan hun laars lappen gaan stoppen met anderen te zien? Dan doen ze het wel overdag.
Deels zal dit een sussende maatregel zijn. Deels zal dit een maatregel zijn op iets dat makkelijk controleerbaar is...
Zowel sluiting cafés als avondklok.

Tuurlijk gaan er nog altijd mensen overtredingen begaan, maar dit zullen er hopelijk een pak minder zijn. Overdag afspreken bv. zal al moeilijker zijn bij de werkende medemens.

MiniJeffrey zei:
Zaken als avondklokken zijn in vredestijd echt ongezien. Men moet echt wel es gaan stilstaan bij de vrijheden die wij en masse aan het opgeven zijn en waar we van moeten hopen dat we ze ooit terugzien. Wat als het vaccin niet aanslaat en Covid een prominente blijver is? We kunnen toch niet jaren aan een stuk zo blijven leven waarbij een overheid bepaalt wie je mag zien, hoeveel mensen je mag zien, waarheen je je mag verplaatsen, wanneer je je huis buiten mag komen, met hoeveel je mag winkelen of op café gaan, ...

Ik hoor mensen zelfs openlijk pleiten voor: verplicht de Corona app om nog naar een café of evenement te mogen gaan.

Dat bedoel ik met opbod. Binnenkort ga je een dagboek moeten bijhouden van al je verplaatsingen en wie je wanneer zag zodat je een boete kan krijgen als je teveel mensen per maand zag, etc.

Gevaarlijke evolutie voor de vrijheden van de mens.
Afhankelijk hoe je het bekijkt. We zijn uitendelijk wel "in oorlog", enkel niet tegen andere mensen maar tegen een virus.

Maar ik snap het wel, de ongerustheid van hoe dit een impact gaat hebben in de post-corona maatschappij. Al hoop ik dat dit tegen dan allemaal teruggeschroefd wordt; net zoals na elke andere oorlogstijd.

JelleCa

Legacy Member
Hopelijk gaan ze morgen met hun barometer gerichte maatregelen treffen. Gebieden waar het minder erg is moeten niet gestraft worden voor de erge cijfers in Wallonië, Brussel en de stad Antwerpen.

Loser

Legacy Member
MiniJeffrey zei:
Akkoord, maar iedereen weet toch waar de besmettingen zitten? Heel vaak in de privesfeer en vermoedelijk ook school/kantoor. Dus dan vraag ik me af in welke mate het vroeger sluiten van horeca een doeltreffende dan wel easy target populatie sussende maatregel is? Idem voor avondklok, denk je dat door een avondklok mensen die de regels aan hun laars lappen gaan stoppen met anderen te zien? Dan doen ze het wel overdag.

Zaken als avondklokken zijn in vredestijd echt ongezien. Men moet echt wel es gaan stilstaan bij de vrijheden die wij en masse aan het opgeven zijn en waar we van moeten hopen dat we ze ooit terugzien. Wat als het vaccin niet aanslaat en Covid een prominente blijver is? We kunnen toch niet jaren aan een stuk zo blijven leven waarbij een overheid bepaalt wie je mag zien, hoeveel mensen je mag zien, waarheen je je mag verplaatsen, wanneer je je huis buiten mag komen, met hoeveel je mag winkelen of op café gaan, ...

Ik hoor mensen zelfs openlijk pleiten voor: verplicht de Corona app om nog naar een café of evenement te mogen gaan.

Dat bedoel ik met opbod. Binnenkort ga je een dagboek moeten bijhouden van al je verplaatsingen en wie je wanneer zag zodat je een boete kan krijgen als je teveel mensen per maand zag, etc.

Gevaarlijke evolutie voor de vrijheden van de mens.

Pfoe, je doet hier wel een paar straffe claims.

Iedereen weet waar de besmettingen zitten, zeg je. En vervolgens haal je aan waar. Hoe kom je daarbij? Want de hotspot in Antwerpen was bij een paar trouwen en in de fitness. Blijkt dat het bij jongeren en in het uitgaansleven vooral is. Volgens de nieuwere cijfers, zouden cafés een belangrijke plek zijn. Dat is toch niet privésfeer (buiten à la limite de trouwen, maar die zijn ook in een openbare zaal). Ik heb Van Gucht voor deze verstrenging niet horen zeggen dat die bubbel van 5 zo'n gigantisch probleem was, maar wel dat de cafés iets zouden kunnen helpen. Dus hoe kom je aan "overduidelijke zekerheid" vanwaar de besmettingen komen?

De verplichting van die corona-app is iets waar veel experts al om vragen sinds maart zelfs. Noels pleitte ervoor om die app te verplichten voor we uit de eerste lockdown kwamen, om zo een beetje privacy af te geven om veel andere vrijheden terug te krijgen. Dat is geen opbod. Dat is wat in Singapore en Zuid-Korea vrijwel meteen is gebeurd. Hoe is het opbod als al van in maart geopperd wordt dat het een goed model zou zijn?

ugar

Legacy Member
Timothy555 zei:
Ik ontken de besmettelijkheid en dodelijkheid van corona niet. Het is vele keren besmettelijker (maar niet ZO besmettelijk als men soms voorstelt, anders had gewoon de hele bevolking het al), en ongetwijfeld dodelijker dan de griep.

Maar dan mag je toch nog steeds van mening zijn dat bepaalde maatregelen overbodig zijn? Je kan (ik niet voor alle duidelijkheid, maar bij wijze van voorbeeld) nog steeds van mening zijn dat 10% van uw bevolking die sterft aanvaardbaar is.

Maar ja, niet onze mening —> idiiiooooot!

Indien je het acceptabel zou vinden dat 10% van de bevolking sterft aan een ziekte, dan ben je niet idioot maar gewoon ziek en rijp voor een of andere psychiatrische instelling volgens mij, wegens een totaal gebrek aan empathie

Lobmans

Legacy Member
MiniJeffrey zei:
Akkoord, maar iedereen weet toch waar de besmettingen zitten? Heel vaak in de privesfeer en vermoedelijk ook school/kantoor. Dus dan vraag ik me af in welke mate het vroeger sluiten van horeca een doeltreffende dan wel easy target populatie sussende maatregel is? Idem voor avondklok, denk je dat door een avondklok mensen die de regels aan hun laars lappen gaan stoppen met anderen te zien? Dan doen ze het wel overdag.

Gaat een avondklok er voor zorgen dat mensen elkaar totaal niet meer zien? Neen. Gaat iedereen zich ook volledig aan die avondklok houden? Neen.
Maar het aantal bijeenkomsten/feestjes 's avonds gaat wel een PAK omlaag gaan aangezien de meesten het risico liever toch niet nemen om betrapt te worden.
Het is niet omdat een maatregel niet voor 100% nageleefd zal en gecontroleerd kan worden, dat een maatregel daarom niet efficiënt genoeg is.

M°°nblade

Legacy Member
ugar zei:
Indien je het acceptabel zou vinden dat 10% van de bevolking sterft aan een ziekte, dan ben je niet idioot maar gewoon ziek en rijp voor een of andere psychiatrische instelling volgens mij, wegens een totaal gebrek aan empathie
Heeft zelfs niets met empathie te maken. Ik herinner mij een studie dat een verlies van slechts 10% van de populatie al voldoende is om een hele beschaving ten val te brengen. Natuurlijk was dat een random uitval, ongeacht leeftijd en maatschappelijke positie en niet voornamelijk 50+'ers, maar toch ...

MiniJeffrey

Legacy Member
Lobmans zei:
Gaat een avondklok er voor zorgen dat mensen elkaar totaal niet meer zien? Neen. Gaat iedereen zich ook volledig aan die avondklok houden? Neen.
Maar het aantal bijeenkomsten/feestjes 's avonds gaat wel een PAK omlaag gaan aangezien de meesten het risico liever toch niet nemen om betrapt te worden.
Het is niet omdat een maatregel niet voor 100% nageleefd zal en gecontroleerd kan worden, dat een maatregel daarom niet efficiënt genoeg is.

Neemt nog altijd niet weg dat het een evolutie is die zorgen moet baren. Een hele bevolking straffen omdat een paar rotte appels het verkloten en niet gecontroleerd/betrapt kunnen worden. Wat als we met deze maatregelen de besmettingen nog altijd niet onder controle krijgen, what's next? Tot hoever gaan we?

We gaan een avondklok toch niet meer een gematigde maatregel noemen? Ik herhaal mijn vraag: als een covd accin niet aanslaat, zijn we dan bereid jaren te leven met avondklokken en een overheid die zegt wie je mag zien, hoevaak, waar je mag gaan, wanneer je buiten mag kome, of je mag reizen etc.?

Iedereen zit maar te hopen op een magisch vaccin, niemand durft te zeggen wat gaat gebeuren als er geen goed vaccin beschikbaar komt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan