Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 6

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Timothy555

Legacy Member
M°°nblade zei:
Je hebt je recht op je eigen mening, maar niet het recht op je eigen feiten. En dan doel ik op dat constant onwetenschappelijk ter discussie stellen van de besmettelijkheid en dodelijkheid van corona tov. griep. Hoe moet je zo'n mensen anders noemen?

Ik ontken de besmettelijkheid en dodelijkheid van corona niet. Het is vele keren besmettelijker (maar niet ZO besmettelijk als men soms voorstelt, anders had gewoon de hele bevolking het al), en ongetwijfeld dodelijker dan de griep.

Maar dan mag je toch nog steeds van mening zijn dat bepaalde maatregelen overbodig zijn? Je kan (ik niet voor alle duidelijkheid, maar bij wijze van voorbeeld) nog steeds van mening zijn dat 10% van uw bevolking die sterft aanvaardbaar is.

Maar ja, niet onze mening —> idiiiooooot!

Timothy555

Legacy Member
kay-gell zei:
Kunt ook nog uw gezond verstand gebruiken hé. Als een epidemie in deze mate exponentieel toeneemt is het niet de moment om onnodig het gaan op te zoeken.
En het is niet omdat gij geluk hebt om niet ziek of asymptomatisch ziek te zijn dat het voor anderen ook geldt he. 180.000 anderen hebben het wel al gehad.

Net dat, gezond verstand. En mijn gezond verstand zegt dat een stuk fruit uit een gezamenlijke fruitmand nemen weinig risico inhoudt. Ik hoop dat iedereen eens is dat met 20 in een vergaderzaal zitten kort op elkaar meer risico zal inhouden.

M°°nblade

Legacy Member
Timothy555 zei:
Ik ontken de besmettelijkheid en dodelijkheid van corona niet. Het is vele keren besmettelijker (maar niet ZO besmettelijk als men soms voorstelt, anders had gewoon de hele bevolking het al), en ongetwijfeld dodelijker dan de griep.
Jij niet, maar een hele hoop mensen ontkennen dat wel.

Wie is die 'men' die stelt dat Corona 50 x besmettelijker is, dat zegt toch niemand hier? Je kan moeilijk overdrijving aanklagen door zelf te overdrijven.

Maar dan mag je toch nog steeds van mening zijn dat bepaalde maatregelen overbodig zijn? Je kan (ik niet voor alle duidelijkheid, maar bij wijze van voorbeeld) nog steeds van mening zijn dat 10% van uw bevolking die sterft aanvaardbaar is.
Ge hebt gelijk, ook die mensen die 1,1 miljoen doden in België aanvaardbaar vinden mogen idioten genoemd worden.

Renegadexxripxx

Legacy Member
Timothy555 zei:
+ edit: iemand die tegen 200 km/h crasht met de auto zal ook verzorgd worden. Iemand die zwaar kettingroker is krijgt ook zorg als hij kanker heeft. Gelukkig maar, waar sta je anders als maatschappij.

Als mensen niet meer wensen op te draaien voor die kosten. Je weet wel, eigen verantwoordelijkheid, etc... waar NVA, VLD zo op hamerde en waarom er bespaard was in de gezondheidzorg in de jaren voor corona. Dan zie ik, indien er verdere besparingen nodig waren om de begroting in evenwicht te hebben, erdoor komen.

Nu wordt alles nog gesocialiseerd. Maar dat blijft enkel zo zolang als de maatschappij sociaal is. Des te meer die opschuift in de richting van individualisme, dan is dat niet meer het geval. En het niet willen opvolgen van simpele regeltjes omdat jij persoonlijk er het nut niet van inziet laat duidelijk die individualisering zien.

En dan is het op termijn logisch dat mensen denken van foert hé, trek uw plan als je niet wilt luisteren, dan wil ik ook niet opdraaien voor uw kosten als jij een deeltje van uw vrijheid niet wilt opofferen voor anderen. Is toch logisch, niet ? Hetgeen men vraagt is toch niet zo excessief... we zitten toch niet in China zeker...

sandervdw

Legacy Member
Timothy555 zei:
Net dat, gezond verstand. En mijn gezond verstand zegt dat een stuk fruit uit een gezamenlijke fruitmand nemen weinig risico inhoudt. Ik hoop dat iedereen eens is dat met 20 in een vergaderzaal zitten kort op elkaar meer risico zal inhouden.

Pas nu diezelfde logica eens toe op een andere ziekte?
De kans dat je met HIV besmet geraakt is veel groter bij een heroïneverslaving dan bij onveilige seks. Dat impliceert nog niet dat je bij onveilige seks geen risico hebt

BlackOccult

Legacy Member
Laten we het vriendelijk houden en ons als volwassen mensen gedragen. :)

Sylverscythe

Legacy Member
Meningen doen er niet toe, er zijn wetten en die moeten gevolgd worden.

M°°nblade

Legacy Member
Timothy555 zei:
Net dat, gezond verstand. En mijn gezond verstand zegt dat een stuk fruit uit een gezamenlijke fruitmand nemen weinig risico inhoudt. Ik hoop dat iedereen eens is dat met 20 in een vergaderzaal zitten kort op elkaar meer risico zal inhouden.
Als wetenschap jouw gezond verstand tegenspreekt, dan stopt het met gezond verstand te zijn en dan wordt dat gewoon 'doorgedreven koppigheid' genoemd.

Iedereen social distancing, handjes wassen, etc... maar wel met onze handen gezamenlijk in het fruit liggen grabbelen? :unsure:
Dan doe je al die maatregelen gewoon teniet als je mensen na hun eten (waarbij ze hun mond en neus net met een serviet afgekuist hebben) vervolgens elkaars fruit potentieel laat besmetten.

Timothy555

Legacy Member
M°°nblade zei:
Jij niet, maar een hele hoop mensen ontkennen dat wel.

Wie is die 'men' die stelt dat Corona 50 x besmettelijker is, dat zegt toch niemand hier? Je kan moeilijk overdrijving aanklagen door zelf te overdrijven.


Ge hebt gelijk, ook die mensen die 1,1 miljoen doden in België aanvaardbaar vinden mogen idioten genoemd worden.

Ik ben het daar volledig niet mee akkoord. Iedereen recht op z’n mening, vrijheid van meningsuiting is me 110% heilig.

Renegadexxripxx

Legacy Member
Sylverscythe zei:
Meningen doen er niet toe, er zijn wetten en die moeten gevolgd worden.

Zo zou het moeten zijn. Maar zo werkt een belg niet (ga mij niet uitspreken over andere nationaliteiten). De belg denkt, wat vind ik van die wet. Wat is mijn pakkans om een boete te krijgen. Daaruit volgt dan of die de wet volg of niet en in welke mate .

puni

Legacy Member
M°°nblade zei:
Als wetenschap jouw gezond verstand tegenspreekt, dan stopt het met gezond verstand te zijn en dan wordt dat gewoon 'doorgedreven koppigheid' genoemd.

Nu niet over deze discussie, maar misschien moet ge dat advies zelf eens ter harte nemen. Ik herinner mij hier nog een discussie met u in een glansrol waar letterlijk iedereen u erop wees dat ge verkeerd waart maar dat gij desondanks toch gezellig tegen de stroom in bleef broebelen.

the_fox

Legacy Member
Timothy555 zei:
Ik ben het daar volledig niet mee akkoord. Iedereen recht op z’n mening, vrijheid van meningsuiting is me 110% heilig.

2 bemerkingen:
  1. Als vrij meningsuiting u heilig is, mogen anderen ook hun eigen mening hebben om bepaalde mensen idioten te vinden.
  2. Uw mening is 1 ding en die moogt ge hebben, maar opgelegde regels moeten nog altijd gevolgd worden. En daar wringt bij veel mensen het schoentje, die plaatsen hun mening boven regels. En zo werkt vrije meningsuiting niet.

M°°nblade

Legacy Member
Timothy555 zei:
Ik ben het daar volledig niet mee akkoord. Iedereen recht op z’n mening, vrijheid van meningsuiting is me 110% heilig.
Is niet waar. Als recht op mening voor jou 110% heilig is, zou je niet klagen waarom mensen van mening zijn dat sommige andere mensen idioten zijn. Ook dat is vrijheid van meningsuiting.

Deckard

Legacy Member
https://www.demorgen.be/nieuws/morg...entra-testcapaciteit-bereikt-limiet~b156fd48/

Testcapaciteit voor morgen al volzet. Cadeaus uitdelen in de vorm van subsidies, premies... Ook aan sommigen die het niet nodig hebben. Maar testcapaciteit tijdig opvoeren kon weer niet. Terwijl ze toch wisten dat met het griepseizoen dit nodig zou zijn. En het zit nu al volzet.


Bon, ik kom hier niet meer posten en lezen. Wat ik hier soms lees. Hoe feiten, fictie en meningen soms gemixt worden. Pfff. Als ik daar op voortga en als ik sommige situaties zie op bedrijven waar ik voor mijn werk moet zijn, verschiet ik er niet van dat we weer zulke cijfers zien. Absolute basisprincipes die toch als normaal kunnen beschouwd worden om u te beschermen, worden soms ook al in vraag gesteld of niet nageleefd. Hoe simpel ze soms ook moge zijn. Nee, liever totale je m'en fous en 'ik wil mijn goesting doen'. Elke keer opnieuw met elke maatregel: bij de horeca die dicht moest, als je niet op reis mocht, over de mondmaskers... Elke keer overal dezelfde discussies. Precies of ze leven bijna in Noord-Korea.

Ik geloof dat het toch al lang duidelijk is dat gezond verstand al lang ver zoek is in ons land. Bon, salut.

Timothy555

Legacy Member
the_fox zei:
2 bemerkingen:
  1. Als vrij meningsuiting u heilig is, mogen anderen ook hun eigen mening hebben om bepaalde mensen idioten te vinden.
  2. Uw mening is 1 ding en die moogt ge hebben, maar opgelegde regels moeten nog altijd gevolgd worden. En daar wringt bij veel mensen het schoentje, die plaatsen hun mening boven regels. En zo werkt vrije meningsuiting niet.

1) neen, schelden is geen vrije meningsuiting.

2) je kan het oneens zijn met bepaalde wetten, en ze toch volgen. Ik haat de daling naar 70 op gewestwegen, maar rij toch 70 omdat ik geen boetes wil betalen.

Sylverscythe

Legacy Member
Timothy555 zei:
Ik ben het daar volledig niet mee akkoord. Iedereen recht op z’n mening, vrijheid van meningsuiting is me 110% heilig.

Iedereen heeft recht op een mening, maar daarom zijn die niet gelijk. Ik heb een achtergrond in een bepaalde wetenschap en daarin ben ik dan verder gespecialiseerd in nog een subdomein, wel over dat subdomein mag mijn mening redelijk gerespecteerd worden. Als ik echter een mening begin te verkondigen over iets waar ik geen achtergrond in heb is dat gewoon ruis uiteindelijk.

Dat het virus een samenzwering is van weet ik veel wie, of dat je kanker kan genezen door water te drinken zijn ook meningen die ik al gezien heb op facebook, maar die meningen horen bij het grof vuil, ook al mag je ze verkondigen. Er mag dan ook gezegd worden dat die mening compleet idioot is, en bij herhaling misschien ook wie het verkondigt.

the_fox

Legacy Member
Timothy555 zei:
1) neen, schelden is geen vrije meningsuiting.

2) je kan het oneens zijn met bepaalde wetten, en ze toch volgen. Ik haat de daling naar 70 op gewestwegen, maar rij toch 70 omdat ik geen boetes wil betalen.

  1. Iemand idioot vinden/noemen is niet schelden. En dit valt wel onder vrije meningsuiting...
  2. Ging ook niet specifiek over u, leest gij de discussies waarin je meedoet eigenlijk?

zarathustra

Legacy Member
Timothy555 zei:
Ah, dus omdat je een mening niet volgt ben je een idioot. Ben jij dat dan ook omdat je mijn mening niet volgt?

Neen toch? Stop allemaal eens met het grote gelijk aan te hangen...

Iedereen heeft recht op een mening, niet alle meningen hebben dezelfde waarde echter.

En ik heb u geen idioot genoemd trouwens, gewoon gesteld dat al die redenen die je aanhaalde gewoon idioot zijn.

M°°nblade

Legacy Member
Timothy555 zei:
1) neen, schelden is geen vrije meningsuiting.
Schelden is ook een vorm vrije meningsuiting, het is er gewoon eentje die een ander mogelijks kwetst. Misschien dat andere mensen dan weer gekwetst geraken wanneer iemand stelt dat het aanvaardbaar is dat 10% van de bevolking sterft.

Loser

Legacy Member
Timothy555 zei:
1) neen, schelden is geen vrije meningsuiting.

2) je kan het oneens zijn met bepaalde wetten, en ze toch volgen. Ik haat de daling naar 70 op gewestwegen, maar rij toch 70 omdat ik geen boetes wil betalen.

Je hinkt voortdurend op twee benen, en dat is waarom de discussie scheef loopt.
Je zegt dat je het oneens kunt zijn met bepaalde wetten en ze toch volgt. Maar waar iedereen op reageert, is op je stelling dat er genoeg mensen de regels niet volgen. Je wordt hier niet uitgescholden voor idioot omdat je mening niet gelijk loopt met die van anderen. Zara zei gewoon dat wie de regels moedwillig niet volgt (of dat nu is uit machogedrag, nonchalance, geen zin of rebellie) een idioot is. Om aan te geven dat jouw argument over het feit dat je geen macho hoeft te zijn, niet zo veel uitmaakt. Je hoeft geen macho te zijn, maar het resultaat blijft wel gelijk.

Maar je kunt dat niet verdedigen door te zeggen dat je wel de regels volgt. Want daar ging het niet over.

En over vrije meningsuiting, weer maar eens, dan: https://xkcd.com/1357/
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan