Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 6

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Avondland

Legacy Member
Lobmans zei:
Geen verwijt naar uw broer toe hoor, maar ik vraag me wel af waarom er nog zo veel mensen het risico hebben genomen om hun trouw door te laten gaan in de loop van dit jaar. Moest ik ergens begin dit een trouw gepland hebben gehad die noodgedwongen uitgesteld moest worden, dan had ik dit meteen met minstens een jaar uitgesteld ipv dit uit te stellen naar een latere datum dit jaar waarop het risico sowieso nog groot was dat dit onder bepaalde maatregelen zou moeten gebeuren. :)

Ik had enkel de burgerlijke in beperkte kring laten doorgaan en het feest in 2022. Maar goed, 't is niet mijn trouw. :p

bassie82

Legacy Member
Diatonico zei:
https://www.hln.be/wetenschap/na-jo...t-eli-lilly-covid-19-onderzoek-stil~a8d44601/

Nu al de 3e. Laat ons hopen dat die verschillende producenten het onderzoek naar een Coronavaccin stilleggen omdat ze een 0.0001% kans op bijwerkingen willen uitsluiten, niet omdat er wezenlijke problemen zijn.

Ja omdat ze 0.0001% bijwerkingen willen uitsluiten :)

Het is normaal dat zulke onderzoeken tijdelijk worden stilgelegd om te onderzoeken waarom een testpersoon ziek is geworden.
Meestal kan het niet worden gelinked aan de vaccin maar dat mag je nooit uitsluiten.

Dan gaat ook de vraag komen : kunnen we leven met de bijwerkingen??? Als het 1 op 100.000 is op een erngstige bijwerking, is het dan verantwoord om vaccin toe te dienen?

Lobmans

Legacy Member
bassie82 zei:
Ja omdat ze 0.0001% bijwerkingen willen uitsluiten :)

Het is normaal dat zulke onderzoeken tijdelijk worden stilgelegd om te onderzoeken waarom een testpersoon ziek is geworden.
Meestal kan het niet worden gelinked aan de vaccin maar dat mag je nooit uitsluiten.

Dan gaat ook de vraag komen : kunnen we leven met de bijwerkingen??? Als het 1 op 100.000 is op een erngstige bijwerking, is het dan verantwoord om vaccin toe te dienen?

Is dat niet iets dat ge sowieso ook al wel hebt bij elk bestaand vaccin/medicament? :)

Timothy555

Legacy Member
Ik vind absoluut van wel. Dat is een zeer aanvaardbaar risico. Als je 5.000 levens redt, en er eentje verliest, is dat een zeer goede operatie geweest.

TooChé

Legacy Member
Timothy555 zei:
Ik vind absoluut van wel. Dat is een zeer aanvaardbaar risico. Als je 5.000 levens redt, en er eentje verliest, is dat een zeer goede operatie geweest.

Waar leg je de grens?

2 redden, 1 verliezen? :)

kay-gell

Legacy Member
Goh ja, alles zit er aan te komen om vrijdag quasi lockdown te doen he.
Buurlanden rondom ons beginnen, de cijfers die toch wel enorme proporties aannemen en blijven aannemen.

Carrion

Legacy Member
TooChé zei:
Waar leg je de grens?

2 redden, 1 verliezen? :)

Maar die vraag kan je ook in de andere richting stellen. Iets tegenhouden omdat ja 1 op 1.000.000 kan verliezen?

Dat is gewoon een afweging die we voor alles maken. Zelfs iets banaal als uw wijsheidstanden laten trekken onder narcose. Er is een zekerheid dat er zeker 1 iemand niet uit die operatie gaat komen. Maar dat getal is zodanig verwaarloosbaar tegenover de mensen die er wel gewoon uitkomen en er positief resultaat mee halen dat we dit er gewoon bijnemen.

Het moet niet altijd over autogordels gaan eh :unsure:

M°°nblade

Legacy Member
kay-gell zei:
Goh ja, alles zit er aan te komen om vrijdag quasi lockdown te doen he.
Buurlanden rondom ons beginnen, de cijfers die toch wel enorme proporties aannemen en blijven aannemen.
Jep, morgen naar DHZ en bomenkwekerij zaak rijden. Zorgen dat de sinterklaas aankopen besteld zijn.
WC papier. Check.
Duvel. Check.

Being ahead of the curve.

Diatonico

Legacy Member
M°°nblade zei:
Jep, morgen naar DHZ en bomenkwekerij zaak rijden. Zorgen dat de sinterklaas aankopen besteld zijn.
WC papier. Check.
Duvel. Check.

Being ahead of the curve.

Same. Ik verwacht opnieuw dezelfde self-fulfilling prophecy wat betreft wc-papier, brood, bloem, pasta,... Ben gisteren al wat extra gaan halen.

bassie82

Legacy Member
Oldskooler zei:
Generation corona. Wanneer de bomma moet gewassen worden.


"Uw punten op school waren niet zo goed he, hoe komt het?"

We hebben generaties die 2 wereldoorlogen hebben mee gemaakt en na de 2den de grootste economische boom ooit hebben verwezenlijkt maar nu gaan we een verloren generatie hebben :D

Timothy555

Legacy Member
Ik denk niet dat we naar een lockdown zoals in maart gaan. Horeca kan mogelijks sluiten maar ‘gewone’, non voedingwinkels zullen niet moeten sluiten. Ook scholen en buitensporten zullen blijven doorgaan hoop ik.

TooChé

Legacy Member
Een beetje gokken dan maar: Ik denk dat essentiële verplaatsingen opnieuw de norm zullen worden. En dan vervalt alles van vrijetijdsbesteding

da_flux

Legacy Member
dogmatisch zei:
Neen. Naar Zweden kijken.

Advies om afstand te houden, en verbod op samenscholingen meer dan 50 mensen groot.
Geen mondkapje te zien. Scholen, winkels, horeca en sport 100% open. Al vanaf maart.

Vandaag 17 besmettingen. 0 doden.

Zweden vergelijken met Belgie.... ---FACEPALM---

puni

Legacy Member
da_flux zei:
Zweden vergelijken met Belgie.... ---FACEPALM---

Ik wil niet weer die toer opgaan, maar hij heeft wel een punt (los van Zweden). En ge kunt wel zeggen dat er hier minder discipline is, maar ik vind dat een kip-ei discussie. Is er geen discipline omdat de maatregelen veel te lang te zwaar zijn waardoor ze op lange termijn voor veel mensen niet volgbaar blijken, of hebben we zware maatregelen nodig omdat mensen niet de nodige discipline hebben. We hebben alleszins nagelaten om een strategie uit te werken waarbij ge uw maatregelen en aanbevelingen zo opbouwt dat ge ze indien nodig voor maanden of jaren kunt blijven volhouden. In Zweden hebben ze dat anders gedaan, en dan ziet ge dat die ook gewoon beter gevolgd worden.

Het punt is dat als uw maatregelen te strikt/beperkend zijn, het draagvlak ervoor snel afbrokkelt. Dan lijkt het mij beter om een strategie te hebben waar ge misschien iets soepeler zijt, maar waar die (soepelere) maatregelen wel veel beter opgevolgd worden.

ilgonwe

Legacy Member
TooChé zei:
Een beetje gokken dan maar: Ik denk dat essentiële verplaatsingen opnieuw de norm zullen worden. En dan vervalt alles van vrijetijdsbesteding
Ik denk dat we grotendeels gaan overgaan naar fase 2 van 18 mei. Winkels en musea open, sporten buiten groep, scholen open (al dan niet met beperkte capaciteit), kappers open, horeca dicht, telewerk is de norm.

De vraag is of dat afdoende is om verplaatsingen en samenscholingen te verminderen.

De avondklok loert deze keer weer om de hoek maar tussen 1 en 6 uur is beperkte invloed. Een avondklok vanaf bvb 20 uur gaat heel wat overtredingen opleveren, is aan de politie om op te treden dan. Maar of ze vrijdag al zover gaan, ik denk het niet. En is er meerwaarde van de reactie om allemaal tussen 18 en 20 uur samen te troepen ipv te spreiden tot 1 uur, valt allemaal te bezien met de andere maatregelen.

LSDsmurf

Legacy Member
Ik vrees er ook voor, zeker nu Van Gucht voorspelt dat IC vol gaat liggen binnen een maand als dit tempo blijft aanhouden. Wat een dikke fail toch voor zowat alle Westerse overheden.

ilgonwe

Legacy Member
TooChé Ik hoop ook van niet, maar het is goed mogelijk tegen de herfstvakantie. Vrijdag verwacht ik dat voorstel tot 24 uur open ook cafés en 6 personen maximum. Anderhalve week later is het dan toch paniek omdat mensen met hun smartphone beelden tonen van jongeren die uit de bol gaan met 200.

En dan zegt Van Ranst "volgende week 750 duizend besmettingen gegarandeerd" op VTM Nieuws. We kennen dat riedeltje, het is deze keer het Halloween-effect.

Carrion

Legacy Member
TooChé zei:
Doodsteek voor de horeca incoming als ze alles nog eens dichtgooien.

Ik zou dat allesinds een ferme slag in het gezicht vinden als horecazaak zijnde. Nog geen week na dat de openingsuren gewijzigd werden meteen dichtgooien. Je moet maatregelen ook enige tijd geven om resultaat te kunnen geven natuurlijk. Maar alles is nu wel puur speculeren adhv onze buurlanden. Al zou het niet de eerste keer zijn dat we pakweg Frankrijk volgen onder druk van Wallonië. Ik hoop in elk geval dat de horeca mag open blijven. Niet voor mij persoonlijk aangezien ik amper op café ga, maar voor die mensen zelf. Zoals je zegt, veel zaken zullen oftewel grote delen van hun personeelsbestand moeten ontslaan of zelfs de zaak moeten sluiten als ze nog eens weken aan een stuk dicht moeten.

Want nadien moet opnieuw het vertrouwen opgebouwd worden bij de bevolking dat het relatief veilig is om op café te gaan.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan