Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 6

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

the_fox

Legacy Member
JorisBlack zei:
Oldskooler zei:
En nog staan er overal zotten te fuiven, vlak naast elkaar, zonder bescherming.

Boetes, 10.000 euro per man.
Waar?
o.a in:
Brussel https://www.standaard.be/cnt/dmf20201011_94858386
Neder-over-Heembeek https://www.standaard.be/cnt/dmf20201012_92917175
Mechelen https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/12/mechels-cafe-dicht-na-feestje-dat-niet-coronaproof-verliep/
...

En dat zijn enkel die dat stilgelegd worden en het nieuws halen.

ilgonwe

Legacy Member
Een nieuwe lockdown zal niet zo ver reiken als die in maart, ook al omdat het economisch onhaalbaar is. Ondertussen zijn er ook mondmaskers en een aantal maatregelen hebben een kleine impact op de afname van het virus.

Dus winkelen en individueel sporten zal nog mogen. Zwembaden zijn in de meeste landen nog open maar zonder zwemclub is het soms lastig. Vooral horeca is een sector die makkelijk als eerste zal getroffen worden.

De avondklok zal op allerlei locaties ingevoerd worden (of bestaat al) maar met deze koude dagen is de meerwaarde ervan vooral voor die enkele kotfeestjes en de Oude Markt in Leuven toestanden. Maar de uitvergroting van kleine uitspattingen doet eerder de duizend andere overtredingen vergeten. Het is een spel van kloppen met een hamer op de mol.

phate_13

Legacy Member
M°°nblade zei:
En ik zeg: stop met de problemen op te blazen door het globale cijfer aan te halen waar al die andere indicatoren erbij steken die niet over internet gaan en uiteenlopen van 'een week op vakantie kunnen gaan' tot 'versleten meubels vervangen'. Geen internet : 1 tot 2%

Dus ff samenvatting :
Jij stelt voor om aan de 2% armsten, die geen internet hebben, een uitleen laptop te geven. En de 11% die geen geld hebben voor deze laptop maar wel internet hebben hun plan te laten trekken.

nestorius

Legacy Member
Nahrtent zei:
Ja, hopelijk. :unsure:

Hopelijk terug met een overheid die met het geld strooit zodat iedereen die niet hoeft te werken meer over houd dan als hij wel gaat werken, inclusief zelfstandigen natuurlijk :unsure:
O ja en natuurlijk zullen we wel klappen voor iedereen in de zorg om 8 uur s'avond, tenzij het te koud, te donker is of we gewoon geen goesting hebben.

Oldskooler

Legacy Member
the_fox zei:

Vooral dit:

Beelden van optreden André Hazes in Carré zorgen voor opschudding: “Dit is een slag in het gezicht van het zorgpersoneel”
https://www.hln.be/in-de-buurt/will...n-het-gezicht-van-het-zorgpersoneel~ac2e00d2/


U ziek laten maken voor André Hazes :help:



Mocht het nu nog AC/DC of zo zijn, was het nog ergens te begrijpen.

the_fox

Legacy Member
M°°nblade zei:
En ik zeg: stop met de problemen op te blazen door het globale cijfer aan te halen waar al die andere indicatoren erbij steken die niet over internet gaan en uiteenlopen van 'een week op vakantie kunnen gaan' tot 'versleten meubels vervangen'. Geen internet : 1 tot 2%

Maar gij zijt zelf begonnen met de dingen uit context te trekken en over iets nieuw te beginnen om uw gelijk te proberen halen.
Ging erom dat de aanschaf van 1 toestel per kind voor sommige gezinnen niet haalbaar was. En uw "netbook" van €106 dat je als voorbeeld aanhaalde is hier niet geschikt voor. Zowel qua specificaties (niet krachtig genoeg, is een heel verouderd model) maar ook qua OS (da ding draait nog Android 5.1, wat ondertussen 6j oud is en door veel apps niet meer ondersteund wordt).

Dat je dan opeens met cijfers afkwam van internet thuis was al raar, maar dat je er zo blijft op focussen en dan op basis daarvan probeert aan te kaarten dat de armoedecijfers opgeblazen worden is gewoon onzin. Verder is de bevraging ook niet 100% duidelijk, dus de conclusies die eruit getrokken worden kloppen bijgevolg ook niet. Want wat is "internet thuis"? Is dit 1 gezinslid met een smartphone met internettoegang (met een prepaidkaart waar je per MB betaalt)? Want dan heb je ook internet thuis maar die zullen geen afstandsonderwijs kunnen volgen.

puni

Legacy Member
JorisBlack zei:
Los van IQ is het EQ hier bij sommigen ook ver te zoeken soms.

Ik heb geen kinderen, maar ik kan me goed genoeg voorstellen dat het niet eenvoudig is voor werkende mensen met kinderen als de scholen dicht gaan.
Ik ben niet arm, maar kan me goed genoeg voorstellen dat kinderen in arme gezinnen het heel lastig krijgen met enkel afstandsonderwijs.


Trouwens, zelfs als het maar gaat om 2% van de bevolking, dan zijn dat nog altijd ongeveer 220.000 mensen.

Da's toch echt de ziekte van de huidige maatschappij. Iedereen die altijd maar op een ander moet kunnen kappen. Een jongere die klaagt dat hij het moeilijk heeft door alle coronamaatregelen? Neersabelen! Hij moest zich schamen! Een alleenstaande die klaagt dat hij eenzaam is? Uitgespuwd. En ga zo maar door.

Eigenlijk is dat om van te janken als ge daar lang bij stilstaat. Alsof ge u niet slecht moogt voelen bij iets want iemand anders voelt zich mogelijk slechter.

M°°nblade

Legacy Member
the_fox zei:
Maar gij zijt zelf begonnen met de dingen uit context te trekken en over iets nieuw te beginnen om uw gelijk te proberen halen.
Ging erom dat de aanschaf van 1 toestel per kind voor sommige gezinnen niet haalbaar was. En uw "netbook" van €106 dat je als voorbeeld aanhaalde is hier niet geschikt voor. Zowel qua specificaties (niet krachtig genoeg, is een heel verouderd model) maar ook qua OS (da ding draait nog Android 5.1, wat ondertussen 6j oud is en door veel apps niet meer ondersteund wordt).
De smartschool app ondersteunt zelfs nog op android 4.0 tablets uit 2012.

Dat je dan opeens met cijfers afkwam van internet thuis was al raar, maar dat je er zo blijft op focussen en dan op basis daarvan probeert aan te kaarten dat de armoedecijfers opgeblazen worden is gewoon onzin. Verder is de bevraging ook niet 100% duidelijk, dus de conclusies die eruit getrokken worden kloppen bijgevolg ook niet. Want wat is "internet thuis"? Is dit 1 gezinslid met een smartphone met internettoegang (met een prepaidkaart waar je per MB betaalt)? Want dan heb je ook internet thuis maar die zullen geen afstandsonderwijs kunnen volgen.
Nogal logisch dat als we willen kijken hoe groot het probleem van armoede en materiële deprivatie is, we ook op de cijferrapporten daarover uitkomen over wat dat nu concreet wil zeggen over de haalbaarheid van afstandsonderwijs.
Onder 'internet thuis' is nogal duidelijk verstaanbaar dat daarmee een internetaansluiting in huis bedoeld wordt en geen prepaidkaart wat dan eerder als 'internet over/ dataverbruik' omschreven zou zijn.
Als je naar die cijfers kijkt kan je moeilijk van een onoverbrugbaar groot armoede probleem spreken om afstandsonderwijs mogelijk te kunnen maken.

We leven in een klaagmaatschappij waarin het minste probleem opgeblazen wordt. En dat is typisch uitgerekend wanneer we met veranderingen geconfronteerd worden. Dan worden miserie, kommer en kwel van anderen opeens centraal geplaatst waarom die verandering onmogelijk is. Een beetje zoals de typische Vlaamse film die draait om armoede.

En dan ga je naar de 'Wat is jouw brutoloon' en 'totale gezinsinkomen' topics waar iedereen 3 - 4duizend flappen verdient en volgens de enquete zelfs 10% miljonair is. Wat een contrast. :unsure:

Timothy555

Legacy Member
Heb dat hier ook wel al eens (of meermaals) aangehaald. Volgens die logica kan je alle mentale gezondheidszorg de vuilbak inkieperen, want er is altijd wel iemand die het nog veel slechter heeft.

Wat zijn we toch allemaal aanstellers.

Deze coronacrisis heeft me 1 ding geleerd: we wijzen ontzettend graag naar anderen. Ik heb de afgelopen weken al wel wat mensen op hun plaats gezet.

- Het is de schuld van zijn die reizen!!! (Jos van aan den toog van zijn stamcafé). En geeft ons nog enen!

- Allemaal de fout van de cafegangers! (Is het eigenlijk nog ver vliegen nu?).

- Ik zie alleen maar feestende studenten die naar niets omkijken (bejaarde Bertha die aan iedereen die het wil horen uitlegt wat het probleem is terwijl ze haar mondmasker verkeerd draagt).

We zouden deze pandemie verdomme beter als 1 volk aanpakken. Het virus is de vijand en moet kapot. Dus hou afstand, draag een masker als dat nuttig is (of verplicht is), hou even geen risicovolle feestjes binnen en gebruik gezond verstand. We zullen er wel komen!

JPV

Legacy Member
M°°nblade zei:
Dat is totáál niet wat ik postte. Mensen hoeven helemaal niet te verantwoorden waarom ze geen 106 euro kunnen missen om voor hun kind een notebook te kopen. Ik ken die mensen hun thuissituatie niet en ik hoef dat eerlijk gezegd ook niet te weten.
Het enige dat ik vroeg is hoeveel mensen er in zo'n situatie zitten dat we geen woord mogen reppen over afstandsonderwijs 'want voor sommige mensen is iedere extra euro teveel'.

Met de rapporten die stellen dat dat uiteindelijk maar 1-2% van de bevolking is, kan er specifiek voor die mensen iets voorzien worden iplv. afstandsonderwijs te blokkeren zolang niet iedere jongere zijn gratis laptop van de overheid ontvangen heeft. Mensen die daarmee afkomen proberen een beleidsprobleem te maken van iets dat (gelukkig maar) een zeer miniem familiaal probleem is.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/10/12/telenet-komt-met-basisinternet-voor-kwetsbare-gezinnen/

the_fox

Legacy Member
M°°nblade zei:
De smartschool app ondersteunt zelfs nog op android 4.0 tablets uit 2012.
En Zoom kan je installeren op een Android 5.0 device maar werkt voor geen meter en heeft meer resources nodig dan die dingen hebben...
Als je de nieuwe versie van Smartschool wilt, moet je minstens Android 6.0 hebben

M°°nblade zei:
Nogal logisch dat als we willen kijken hoe groot het probleem van armoede en materiële deprivatie is, we ook op de cijferrapporten daarover uitkomen over wat dat nu concreet wil zeggen over de haalbaarheid van afstandsonderwijs.
Onder 'internet thuis' is nogal duidelijk verstaanbaar dat daarmee een internetaansluiting in huis bedoeld wordt en geen prepaidkaart wat dan eerder als 'internet over/ dataverbruik' omschreven zou zijn.
Als je naar die cijfers kijkt kan je moeilijk van een onoverbrugbaar groot armoede probleem spreken om afstandsonderwijs mogelijk te kunnen maken.
Veel blabla, maar je ontwijkt mijn stelling. Statbel (je weet wel, vanwaar jij je cijfers haalt) heeft geen duidelijke definitie van wat dit is. Dit is dus je eigen invulling, je gaat er ook vanuit dat dit anders onder dataverbruik zou omschreven worden maar je hebt ook maar niks bewaas om dit te staven.
Onder MSD bij de metadata staat enkel "Thuis toegang tot internet te hebben". Maar niet in welke mate. Mijn invulling kan ook kloppen, maar daarmee kan je geen les volgen.

Nahrtent

Legacy Member
M°°nblade zei:
We leven in een klaagmaatschappij waarin het minste probleem opgeblazen wordt. En dat is typisch uitgerekend wanneer we met veranderingen geconfronteerd worden. Dan worden miserie, kommer en kwel van anderen opeens centraal geplaatst waarom die verandering onmogelijk is. Een beetje zoals de typische Vlaamse film die draait om armoede.

En dan ga je naar de 'Wat is jouw brutoloon' en 'totale gezinsinkomen' topics waar iedereen 3 - 4duizend flappen verdient en volgens de enquete zelfs 10% miljonair is. Wat een contrast. :unsure:

Vreemd inderdaad hoe de leefwereld van de gemiddelde hoogopgeleide IT-savvy - en eerlijk gezegd ook totaal wereldvreemde - 9Liver niet altijd overeenkomt met die van de rest van de klaagmaatschappij. Ik denk dat je daar iets belangrijk op het spoor bent.

AreVee

Legacy Member
puni zei:
Da's toch echt de ziekte van de huidige maatschappij. Iedereen die altijd maar op een ander moet kunnen kappen. Een jongere die klaagt dat hij het moeilijk heeft door alle coronamaatregelen? Neersabelen! Hij moest zich schamen! Een alleenstaande die klaagt dat hij eenzaam is? Uitgespuwd. En ga zo maar door.

Eigenlijk is dat om van te janken als ge daar lang bij stilstaat. Alsof ge u niet slecht moogt voelen bij iets want iemand anders voelt zich mogelijk slechter.

Ja maar in Afrika zijn er mensen zonder eten. Hoe durfde klagen als ge iedere dag eten hebt.

M°°nblade

Legacy Member
the_fox zei:
En Zoom kan je installeren op een Android 5.0 device maar werkt voor geen meter en heeft meer resources nodig dan die dingen hebben...
Als je de nieuwe versie van Smartschool wilt, moet je minstens Android 6.0 hebben
Dan zorg je dat je een android 6.0 tablet koopt die je in dezelfde prijscategorie van 100 euro kan terugvinden. Wat is het probleem dan nog?

Veel blabla, maar je ontwijkt mijn stelling. Statbel (je weet wel, vanwaar jij je cijfers haalt) heeft geen duidelijke definitie van wat dit is. Dit is dus je eigen invulling, je gaat er ook vanuit dat dit anders onder dataverbruik zou omschreven worden maar je hebt ook maar niks bewaas om dit te staven.
Onder MSD bij de metadata staat enkel "Thuis toegang tot internet te hebben". Maar niet in welke mate. Mijn invulling kan ook kloppen, maar daarmee kan je geen les volgen.
In de EU material deprivation variables - waarin de EC de indicatoren gedefinieerd heeft die statbel bevraagt staat dat dit terugslaat op het hebben van een thuis internet connectie en een computer (PC, laptop, tablet, smartphone).
De indicator steekt er al minstens sinds 2009 in toen dataverbruik nog geen ding was, laat staan een armoede indicator.

the_fox

Legacy Member
M°°nblade zei:
In de EU material deprivation variables - waarin de EC de indicatoren gedefinieerd heeft die statbel bevraagt staat dat dit terugslaat op het hebben van een thuis internet connectie en een computer (PC, laptop, tablet, smartphone).
De indicator steekt er al minstens sinds 2009 in toen dataverbruik nog geen ding was, laat staan een armoede indicator.

Peut, try again. De cijfers waar jij je op baseert zijn inderdaad op basis van de EU-SILC enquête die in België jaarlijks afgenomen wordt, laatste keer was de respons 60% (N= ± 6000 huishoudens).
In die vragenlijst staat enkel het volgende, zonder verdere uitleg erbij:
j4rCrkT.png


"Het hebben van een internetverbinding" of zoals het in de enquête staat "internetaansluiting" is niet verder gedefiniëerd en wordt ook niet verder toegelicht aan de bevraagde. Dus het blijft puur hoe jij het invult, net zoals de bevraagden dit zelf gaan invullen. Sommige kunnen ook zeggen "we mogen wifi van de buren gebruiken, dus we antwoorden ja", idem met het tal van mensen die familieleden hun login gebruiken om op Telenet WiFree, Proximus FON of alternatieven te zitten (en ja, zo ken ik er genoeg).

Dus de conclusies die jij er uit trekt, zijn hoedanook gebaseerd op jouw invulling. Een invulling die nergens zo gedefinieerd staat of ook maar simpelweg gedefinieerd staat.

draven

Legacy Member
zarathustra zei:
Mensen wentelen zich graag in het klagen. Het is veel leuker om iemand te horen zeggen dat het ofwel jouw fout niet is ofwel dat er nog zoveel zijn die slechter bezig zijn dan jij. Niemand wil luisteren naar een uitzending ofzoiets die stelt dat het eigenlijk allemaal hun eigen fout is en dat je gewoon x,y en z moet doen of had moeten doen. en als niemand er naar wil luisteren kan je geen advertenties verkopen. Maw er is enkel iets te winnen met mensen te zeggen wat ze willen horen.

Mensen willen probleemsituaties omdat ze dan een doel hebben: een oplossing vinden voor dat probleem.

Slecht nieuws is ook altijd interessanter dan gewoon goed nieuws. Aan gewoon goed nieuws zit geen emotionele binding.

Blueangel1881

Legacy Member
Ze zijn hier weeral de attesten van essentieel beroep aan het geven. Dan weet je ook genoeg

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

dogmatisch

Legacy Member
da_flux zei:
dogmatisch moeten we nu ook nog kijken naar NL en hun voorbeeld volgen?

Neen. Naar Zweden kijken.

Advies om afstand te houden, en verbod op samenscholingen meer dan 50 mensen groot.
Geen mondkapje te zien. Scholen, winkels, horeca en sport 100% open. Al vanaf maart.

Vandaag 17 besmettingen. 0 doden.

Stuyfmans

Legacy Member
AreVee zei:
Ja maar in Afrika zijn er mensen zonder eten. Hoe durfde klagen als ge iedere dag eten hebt.

Sorry, de Joden tijdens de tweede wereldoorlog hadden het zwaarder hoor...

horste

Legacy Member
Eergisteren een (Waalse) collega die toekomt op bureau en direct zegt dat binnen zijn gezin iemand positief heeft getest de dag ervoor, en dat hij dus ook getest moet worden. Maar wel naar het werk komen om dat te zeggen :crazy: Voor degene die zich dus afvragen waarom de Waalse cijfers zoveel slechter zijn, dat is dus de reden :p En dat is nochtans geen dwaze mens

Mijn baas in een kramp geschoten en hem direct naar huis gestuurd, maar ge snapt niet dat we na een halfjaar nog altijd mensen hebben met die reflex.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan