Archief - Coaxkabel plaatsen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jedi M.S.

Legacy Member
Hoi,
Ik heb een afspraak gemaakt om Telenet Digitale TV te komen installeren, maar aangezien ik nog geen actieve kabeltv aansluiting heb van telenet moet ik zelf eerst zorgen dat er een coaxkabel loopt van aan het aansluitpunt aan de gevel van m'n appartementsgebouw tot in m'n appartement. Nu zit ik met één probleem: die muur is te dik (45cm), en ikzelf heb geen zo'n lange boor, noch ken iemand die zo'n lange boor heeft.
Zou ik die kabel ook gewoon via m'n raam naar binnen mogen laten komen ? Die komt dan wel niet uit een muur, dus zal dat lukken voor telenet om dat aan te sluiten ? Zullen ze dit wel willen ?

Thanks

balbe

Legacy Member
Ge gaat uw raam verneuken voor dat kabeltje?

Ook al heb je een lange boor, zal je er nog altijd niet door geraken met een gewone boormachine.

Aansluiten voor telenet zal geen probleem zijn e :p just stekkerke op den kabel en tis gebeurd, dan gaan ze nog hun superlelijke modem plaatsen, dus het is belangrijk dat je al een plaats uitkiest waar dit allemaal gaat komen want ze zijn verplicht dit aan een muur te bevestigen, installatie is al helemaal geen zicht: versterker, modem, die kabels aan de muur genageld, nog wat snelbinders errond, telenet stickers op die stroomkabels, dus zie dat het goed verbergd is want het gaat je zot maken!
Niet vergeten dat hen een limiet in tijd is opgesteld per installatie en dat ze dus zo snel mogelijk (lees: het is niet erg als het slordig is ) moeten doen

Dus je hebt een pneumatische boormachine nodig en een lange boor, maar als jij nu uw coaxkabel aansluit en dat laat hangen tot wanneer installateur aankomt zal hij het wel niet erg vinden om even dat gat voor u te boren.

Jedi M.S.

Legacy Member
balbe zei:
Ge gaat uw raam verneuken voor dat kabeltje?

Ook al heb je een lange boor, zal je er nog altijd niet door geraken met een gewone boormachine.

Aansluiten voor telenet zal geen probleem zijn e :p just stekkerke op den kabel en tis gebeurd, dan gaan ze nog hun superlelijke modem plaatsen, dus het is belangrijk dat je al een plaats uitkiest waar dit allemaal gaat komen want ze zijn verplicht dit aan een muur te bevestigen, installatie is al helemaal geen zicht: versterker, modem, die kabels aan de muur genageld, nog wat snelbinders errond, telenet stickers op die stroomkabels, dus zie dat het goed verbergd is want het gaat je zot maken!
Niet vergeten dat hen een limiet in tijd is opgesteld per installatie en dat ze dus zo snel mogelijk (lees: het is niet erg als het slordig is ) moeten doen

Dus je hebt een pneumatische boormachine nodig en een lange boor, maar als jij nu uw coaxkabel aansluit en dat laat hangen tot wanneer installateur aankomt zal hij het wel niet erg vinden om even dat gat voor u te boren.
Wel het is de enige manier om die kabel in m'n appartement te krijgen, het moet dus wel door het raam.
Idd, kzou een pneumatische boormachien moeten hebben, en ik ken mensen die dat hebben, maar niet met een boor van een halve meter.
Ik denk ook niet dat telenet een boormachien met zo'n boor zal meehebben hoor, er wordtook niet van hen verwacht dat ze dit doen hé.

Maar da zou geen probleem zijn voor hen dat die kabel gewoon uit m'n venster hangt ?

Racemaniac

Legacy Member
Jedi M.S. zei:
Wel het is de enige manier om die kabel in m'n appartement te krijgen, het moet dus wel door het raam.
Idd, kzou een pneumatische boormachien moeten hebben, en ik ken mensen die dat hebben, maar niet met een boor van een halve meter.
Ik denk ook niet dat telenet een boormachien met zo'n boor zal meehebben hoor, er wordtook niet van hen verwacht dat ze dit doen hé.

Maar da zou geen probleem zijn voor hen dat die kabel gewoon uit m'n venster hangt ?

kunt ge da ni ergens huren of zo?
ge moet idd gewoon een goede klopboor hebben, en ge boort da gat op een paar seconden ^^

^MystiQ

Legacy Member
Racemaniac zei:
en ge boort da gat op een paar seconden ^^

Duidelijk nog niet veel ervaring met gaten boren in muren .. Of dacht je dat iedere muur zo gemakkelijk te doorboren is ? :)

Epyon

Legacy Member
Een widia steenboor en een goede klopboormachine (hoeft nog niet overdreven zwaar te zijn) zullen de zaak wel klaren. Indien je zelf geen dergelijk materiaal hebt kan je dat altijd huren bij doe-het-zelf zaken of verhuurders, maar dat kost toch al snel enkele tientallen euro's.

Jedi M.S.

Legacy Member
M'n vraag is gewoon: zal telenet dat willen aansluiten als die kabel gewoon door m'n raam hangt, of zullen ze zeggen dat ik het eerst in orde moet brengen en dat ze een andere keer zullen terugkomen, maar dat ik nu wel verplaatsingskosten moet betalen ?

Jedi M.S.

Legacy Member
Epyon zei:
Een widia steenboor en een goede klopboormachine (hoeft nog niet overdreven zwaar te zijn) zullen de zaak wel klaren. Indien je zelf geen dergelijk materiaal hebt kan je dat altijd huren bij doe-het-zelf zaken of verhuurders, maar dat kost toch al snel enkele tientallen euro's.
Inderdaad, en het is juist dat dat ik niet wil doen.
Die digitale TV kost me nu driedubbel zoveel dan de 100 euro voor die digibox waar ze reclame over maakten, ik wil er echt wel niet nog meer geld aanhangen.

MitCh

Legacy Member
Epyon zei:
Een widia steenboor en een goede klopboormachine (hoeft nog niet overdreven zwaar te zijn) zullen de zaak wel klaren. Indien je zelf geen dergelijk materiaal hebt kan je dat altijd huren bij doe-het-zelf zaken of verhuurders, maar dat kost toch al snel enkele tientallen euro's.


Volgens mij gaat het zo het gemakkelijkste.

Firestyler

Legacy Member
Math'ke zei:
Duidelijk nog niet veel ervaring met gaten boren in muren .. Of dacht je dat iedere muur zo gemakkelijk te doorboren is ? :)

nen Hilti? tgat gaat wel beke groter zijn maar ge gaat der wel lekker rap door zitten

btw maak dat je je COAX NIET lees dus NIET plooit of kraakt of dergelijk want is maar pover alu die rap breekt

|SirB|

Legacy Member
k'neem aan da je da app huurt? bel nekeer naar u huisbaas? hij moet er zelf ma vo zorgen vo da gat :d

balbe

Legacy Member
Oh ja, als je zwaar materiaal gaat huren, HOU DAT GOED VAST!
als die boor blokkeert, dan gaat de machine doorgaan en kan je je arm serieus beschadigen en op dat moment ga je er echt niet rap in slagen om de knop los te laten. Ik weet niet echt of dit zozeer toepasselijk gaat zijn voor zo'n diameter, maar let toch maar goed op.

Persoonlijk denk ik wel dat die installateur het geschikte gereedschap heeft om zo'n gat te boren, dat zijn vaak zelfstandigen (electriciens ed. ) die tegen forfait die installatie komen fixen. Normaal moet telenet u zijn nummer hebben doorgegeven, dan bel je hem gewoon even.

Een SDS boor van een halve meter op 1cm diameter zou u niet meer dan 15-25€ moeten kosten en als je de machine kan lenen...

Nog een punt, eens die kabel erdoor is, dict dat goed af aan beide kanten anders gaat dat voor serieuze infiltratie zorgen bij regenweer --> elke druppel op die kabel zal de kabel gewoonweg naar binnen volgen.

balbe

Legacy Member
uw coaxkabel moet ook zwarte stevige kabel zijn, geen witte, da's daar niet voor bestemd.
weet je al hoe je hem moet aansluiten op het verdeelpunt?

Jedi M.S.

Legacy Member
stop met babbelen over boormachines :p
Ik ga geen boormachine huren. Ik zit nu al aan 300 euro voor die digitale tv, ik ga daar niet nog eens 30 euro of meer aanhangen voor een dom gaatje.

Ja, ik huur het appartement. Maar eigenlijk mag ik al blij zijn dat ik van m'n huisbaas die 'verbouwingen' mag doen. Laat staan dat ik vraag hem die verbouwingen te laten doen, voor iets dat eigenlijk niet nodig is.

Maar ik dacht dat telenet zo'n wandcontactdoosje aan die kabel moest plaatsen, waar je een stekker voor distributie en radio kan insteken. Of hangen ze juist zo'n fiche aan die kabel die dan op die telenet bakjes wordt geschroefd ?

edit: ik moet hem niet aansluiten op dat verdeelpunt, telenet doet dat. Aan de telefoon zeiden ze juist hetvolgende: boor een gat in je gevelmuur van boven naar onder zodat het water niet naar binnen kan als het regent, en trek daardoor een zwarte telenet interkabel pe6 die loopt tot aan het verdeelpunt. Al de rest doet telenet zelf.

|SirB|

Legacy Member
Je kende toch mensen met zo'n boormachine? En idd een lange sdsmax boor van die diameter kost amper 20€, en een dom gat lijkt me dat niet, als je je raam moet open laten omdat je dat "dom gaatje" ni wou boren ga je meer dan 20€ kwijt zijn aan verwarmingskosten (en hoestsiroop e.d. :)) daar bovenop ga je je kabel onnodig beschadigen met je raam... wat is nu die 20€...

Racemaniac

Legacy Member
Math'ke zei:
Duidelijk nog niet veel ervaring met gaten boren in muren .. Of dacht je dat iedere muur zo gemakkelijk te doorboren is ? :)
mja, hangt er idd vanaf wa voor muur het is, maar wij hebben thuis een goede klopboor, het moet al een fameuze muur zijn als da meer da 10 seconden duurt om er door te geraken (maar da's dan ook professioneel gerief)

Jedi M.S.

Legacy Member
|SirB| zei:
Je kende toch mensen met zo'n boormachine? En idd een lange sdsmax boor van die diameter kost amper 20€, en een dom gat lijkt me dat niet, als je je raam moet open laten omdat je dat "dom gaatje" ni wou boren ga je meer dan 20€ kwijt zijn aan verwarmingskosten (en hoestsiroop e.d. :)) daar bovenop ga je je kabel onnodig beschadigen met je raam... wat is nu die 20€...

en ikzelf heb geen zo'n lange boor, noch ken iemand die zo'n lange boor heeft.
Ik ken dus niemand met zo'n boor
Ik ga m'n raam niet open laten staan, maar een gaatje boren door het kozijn, en daardoor die kabel steken.

^MystiQ

Legacy Member
Jedi M.S. zei:
Ik ken dus niemand met zo'n boor
Ik ga m'n raam niet open laten staan, maar een gaatje boren door het kozijn, en daardoor die kabel steken.

Spuit daar dan ook silicone of zo iets in dat da gaatje goe dicht zit want anders gaat da nie zo prettig zijn.

svendevil

Legacy Member
Ik werk bij telenet, en kan u met zekerheid zeggen dat die kabel echt wel door de muur moet lopen... van binnen naar buiten van boven naar beneden boren... Anders loopt het regenwater binnen...

Ik vrees dat er niets anders opzit dan te boren vriend :p

^MystiQ

Legacy Member
svendevil zei:
Ik werk bij telenet, en kan u met zekerheid zeggen dat die kabel echt wel door de muur moet lopen... van binnen naar buiten van boven naar beneden boren... Anders loopt het regenwater binnen...

Ik vrees dat er niets anders opzit dan te boren vriend :p

Als iemand een kabel door zijn raam wilt laten lopen is dat zijn volste recht maar ik zou het ook niet doen ..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan