Archief - Welke HDTV?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

nlck1597

Legacy Member
Heey,

Nadat ik al een paar dagen aan het zoeken was naar een nieuwe TV kwam ik een aantal keer langs dit forum. Aangezien ik niet genoeg informatie heb verkregen, bedacht ik om mijzelf aan te melden. Mijn vraag is welke HDTV zal ik kopen? Mijn budget is rond de 500 euro (600 euro max.) en ik wil het vooral gebruiken om te gamen. Het moet een lage input lag bevatten maar wel goede kwaliteit, het liefst 100 hertz. De grootte moet rond de 37 - 42 inch liggen. Iemand ideeen? Alvast bedankt!

Nick

nlck1597

Legacy Member
Bedankt voor de snelle reactie! Deze televisie ziet er inderdaad goed uit, maar ik vraag me af of de 50/60 HZ wel goed genoeg is voor het gamen? Volgens mij zit het wel goed met de input lag, toch? Ik wacht nog een poosje voordat ik genoeg geld heb, en dan koop ik hem denk ik.

ALF 2.0

Legacy Member
Daar moet je niet mee inzitten. Inputlag speelt niet zo'n grote rol meer tegenwoordig. Deze tv zou zelfs 200 Hz hebben. Al is dat meer marketingpraat dan realiteit.

nlck1597

Legacy Member
Ooh, okay dan. Is er ook iets dat ietwat goedkoper is? Ik had eerst de Samsung D5000 op het oog, maar ik weet niet of die vergelijkbaar is. (wel 80 euro goedkoper.)

ALF 2.0

Legacy Member
Volgens de reviews die ik al gelezen heb over die Samsung is dat een degelijke tv voor zijn geld, maar heeft hij wel moeite met snel bewegende beelden. Dat zou bij de Panasonic een stuk beter zijn.

nlck1597

Legacy Member
Okee, dan ga ik denk ik maar voor de Panasonic, bedankt!

Tribal

Legacy Member
De Samsung komt er in reviews nochtans beter uit dan de Panasonic. Inputlag van de Panasonic is aan de hoge kant +66ms en dit merk je wel degelijk. Voor te gamen heb je echt geen +100hz toestel nodig. Contrast is (zoals bij elk toestel met ips paneel) teleurstellend laag (minder dan 1000:1). Maar sinds je toch nog wat moet bijsparen zou ik eerder de nieuwe modellen afwachten.

nlck1597

Legacy Member
Okee! Voor wat moet ik wachten?

En hoezo is het contrast zo belangrijk? Ik snap wel wat het inhoud, maar maakt het echt zo veel uit?

apa

Legacy Member
nlck1597 zei:
En hoezo is het contrast zo belangrijk? Ik snap wel wat het inhoud, maar maakt het echt zo veel uit?
Als je de TV opstelt in een redelijk verlichte omgeving, dan is het contrast niet zó belangrijk meer.

LCD is een verzamelnaam voor een aantal aanverwante technieken. Eenvoudig gesteld bestaan er 3 verschillende soorten LCD panelen (TN, MVA/PVA en IPS) en 2 soorten LCD backlight (CCFL, LED back-lit en LED edge-lit).

TN-panelen kom je bij TV's, bij mijn weten, niet meer tegen. Dat is het soort panelen dat je wel nog vindt in laptops. Het zijn de goedkoopste, verbruiken het minste en hebben de laagste responstijden. Ze hebben echter een zwakke kijkhoek, een beperkte kleurenpalet en vooral een slechte zwartwaarde.

MVA/PVA panelen hebben een zeer goede zwartwaarde en een goede maximale helderheid (waardoor het contrats erg hoog uitkomt). Ze hebben bovendien een degelijke responstijd (weliswaar minder goed dan TN) en de moderne versies van die panelen hebben ook een goede kleurenpalet. De kijkhoek (hoewel die veel beter is dan bij TN) en de prijs zijn dan weer de minpunten van die technologie. Dit soort panelen vindt je voornamelijk terug bij Samsung en Sony.

IPS panelen hebben een degelijke zwartwaarde, de beste kijkhoek en een goede kleurenpalet. De minpunten zijn de maximale helderheid (de laagste van de 3 paneeltypes; dit verklaart waarom IPS een lager contrast kent), een mindere responstijd (die tegenwoordig niet meer zó veel slechter is dan MVA/PVA) en de prijs. Dit soort panelen vindt je o.m. terug bij LG en Panasonic. IPS is ook het paneeltype die door Apple wordt toegepast in de iPhone 4(S) en de nieuwste iPad.

MVA/PVA en IPS zijn aan elkaar gewaagd: de keuze tussen beide is een kwestie van persoonlijke vookeur. Als de LCD in een redelijke verlichte ruimte komt, dan is MVA/PVA allicht beter omwille van de hogere helderheid. Kijk je vaak met velen naar TV, dan is IPS beter omwille van de betere kijkhoek.

Merk op dat de responstijd die ik tot hier heb vermeld de pixel-responstijd is. Een slechte pixel-responstijd veroorzaakt ghosting en heeft niets te maken met input-lag.

Input-lag ligt aan de beeldverwerking die binnen de TV gebeurt. TV's passen namelijk allerhande technieken toe om het beeld er beter te laten uitzien (upscalen, verscherpen, ...). Die verwerking vereist tijd. Betere elektronica in de TV heeft meer rekenkracht en kan meer/beter werk verrichten in minder tijd. Dat is tegenwoordig een van de belangrijkste verschillen tussen TV's.
Voor TV-kijken is die verwerkingstijd van weinig belang, voor gaming zeker wel. Hierbij zijn geen misteries: betere elektronica kost altijd meer. De goedkopere modellen hebben dan ook altijd mindere elektronica aan boord.

nlck1597

Legacy Member
apa zei:

Heel erg bedankt voor je uitgebreide post! Het is mij nu stukken duidelijker omtrent de TV's en hun technieken, maar ik vind het nog steeds moeilijk om te kiezen. Ik ga liever voor de merken zoals Samsung, maar ik weet niet of dit mij ten goede uitkomt. Zal de Samsung die ik hier al eerder aan het oog bracht nemen? Of, zoals iemand al zei, moet ik wachten tot er nieuwe modellen uitkomen? En zoja, welke zijn dat?

edit: En daarnaast, weet ik ook niet zeker welke afmeting mijn TV moet zijn. Ik wil graag een best wel grote, maar is 40' dan wel genoeg? Of moet ik richting de 50' gaan? Mijn afstand tot het beeld zal niet al te groot zijn, dus zou ik net zo goed voor de 40' kunnen gaan, toch?

apa

Legacy Member
nlck1597 zei:
En daarnaast, weet ik ook niet zeker welke afmeting mijn TV moet zijn. Ik wil graag een best wel grote, maar is 40' dan wel genoeg? Of moet ik richting de 50' gaan? Mijn afstand tot het beeld zal niet al te groot zijn, dus zou ik net zo goed voor de 40' kunnen gaan, toch?
Er is geen vaste regel voor de juiste grootte van een TV: dat is iets subjectiefs en moet je voor jezelf uitmaken.

Ik raad je aan een winkel binnen te wandelen en op je gewenste afstand van de TV's af staan. Zo zou je al een idee hebben van wat jij goed vindt.

Merk op dat je in de meeste winkels de kwaliteit van TV's niet goed kan beoordelen. Voor de grootte van een TV is dat echter niet zo'n probleem.

nlck1597

Legacy Member
Okee, dan ga ik dat maar binnenkort doen! Maar er is al een aantal keer aangeraden om te wachten op nieuwe modellen, maar om welke modellen gaat het? Van welke fabrikant en wanneer komen die uit? Ik zit nog steeds te denken om de Samsung D5000 te nemen, maar ik weet niet of er betere TV's verkrijgbaar zijn voor gamen met dezelfde prijs.

Mr. Humphries

Legacy Member
De meeste fabrikanten, dus samsung, lg, panasonic, sony ... gaan nu met nieuwe modellen uitkomen.

Moest je voor een 50" of 42" gaan, zou ik eerder al naar plasma kijken.
De nieuwe panasonic st50 lijkt veelbelovend te worden.

nlck1597

Legacy Member
Jammer genoeg ligt mijn budget niet in de duizenden euro's...

Tribal

Legacy Member
De D5000 evenals de D550 is een goede keuze om te gamen. Normaal gezien zal de opvolger de E5000 evengoed moeten presteren. Normaal gezien scoren de goedkopere modellen beter qua inputlag. Maar van de meeste nieuwe modellen is momenteel nog niet veel over terug te vinden. Btw het betere contrast MVA/PVA tov IPS ligt eerder aan de zwartwaarde, een IPS zal zelden lager halen dan 0.10 cd/m² terwijl 0.03cd/m² niet uitzonderlijk is voor een VA variant.

nlck1597

Legacy Member
Weet je ook wanneer de nieuwe modellen van Samsung uitkomen? Ik zou graag mijn TV willen kopen voordat de zomervakantie begint.

nlck1597

Legacy Member
Ik geef mijzelf nog wat bedenktijd, ze zijn wel wat duurder dan mijn budget. Kan ik toch beter de nieuwe modellen halen?

Tribal

Legacy Member
Als het voornamelijk om te gamen is kan je evengoed een vorig model kopen. Denk niet dat de nieuwe modellen veel gaan toevoegen qua gaming. Zou wel de 37" modellen links laten liggen, die komen niet altijd overeen met de 32" of +40" vandezelfde reeks (andere panelen).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan