Archief - nieuw systeem

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

manderlay

Legacy Member
hoi, ik heb een tijdje nagedacht over een nieuw systeem en dit is het geworden, is dit een systeem dat een paar jaar zal meegaan? daarmee bedoel ik games minstens op medium

cpu: I5 2500K
(deze gekozen om later makkelijk te kunnen overclocken)

Gpu: saphire hd 6870
( momenteel goedkoop en om binnen enkele jaren nog
een 2de in crossfire bij te stoppen)

MOBO: GA-Z68A-D3H-B3
(hier twijfel ik over, ik ken de merken niet zo goed,
maar het moet wel een Z68 chipset zijn)

geheugen: G.Skill 8 GB DDR3-1333 Kit
( gewoon het goedkoopste)

Deze onderdelen zou ik nieuw kopen en combineren met onderdelen die ik al bezit.

- Antec earthwatts 650w
- zalman cooler CNPS8700 NT
( is een oudere cooler, maar kan op de 1155
socket, vraag me wel af of hij het goed zal
koelen en of er overclock mogelijkheden zijn
met de koeler?)
- hhd:WD RE4-GP 2tb
(zal volgens mij volstaan en is niet aan vervanging toe)

Heeft er iemand opmerkingen over dit systeem?
Nu wil ik games spelen op high en mss binnen jaartje of 2 op medium, zal dit lukken?

phate_13

Legacy Member
Lichtjes interessanter moederbord :
GA-Z68X-UD3-B3 of GA-Z68X-UD3H-B3

Voor de rest goede keuzes lijkt me. Al zou ik persoonlijk ook zeker een ssd overwegen. ;)

-BVR-

Legacy Member
Vergeet bij een bestelling geen koelpasta (als je er geen meer hebt). ;)

manderlay

Legacy Member
phate_13 zei:
Lichtjes interessanter moederbord :
GA-Z68X-UD3-B3 of GA-Z68X-UD3H-B3

Voor de rest goede keuzes lijkt me. Al zou ik persoonlijk ook zeker een ssd overwegen. ;)


momenteel vind ik een ssd nog te duur in vergelijking met de voordelen die het heeft. Zou ik budget hebben om een ssd bij te kopen, dan zou ik het een Hd6950 stoppen ipv een ssd. Persoonlijke mening.

Over het moederbord heb je gelijk, kleine dingen die anders en goedkoper :-)

Mijn grote vraag is of mijn koeler het wel zal kunnen koelen als ik beetje overclock na verloop van tijd? Nu staat hij op Q6600 en trekt deze mooi onder de 30°

dawnzolino

Legacy Member
Gpu: saphire hd 6870
( momenteel goedkoop en om binnen enkele jaren nog
een 2de in crossfire bij te stoppen)

denk niet dat dat mogelijk zou zijn, die kaart zal geen jaar meer tot beschikking zijn :)

phate_13

Legacy Member
Overclocken : Geen probleem.
2de HD6870 in de toekomst : Ook geen probleem. ;) Je kunt zo'n 2de kaart in de toekomst altijd best op de 2de hands markt kopen. Op die manier zul je dan voor zo'n 60-100€ een zeer deftig upgrade kunnen bekomen.

manderlay

Legacy Member
timmyfrag zei:
denk niet dat dat mogelijk zou zijn, die kaart zal geen jaar meer tot beschikking zijn :)

2de hands of andere kaart, of kan je niet combineren van kaart?

phate_13

Legacy Member
Je kunt enkel kaarten van dezelfde "reeks" combineren. Welja HD6870 met HD6850 bv. Als de eerste 2 cijfers overeen komen, dan kun je ze in crossfire plaatsen. Echter is het niet interessant om 2 verschillende kaarten in crossfire te zetten, aangezien je dan de crossfire prestaties van de traagste kaart krijgt. (HD6850 + HD6870 = 2* HD6850.)

manderlay

Legacy Member
phate_13 zei:
Je kunt enkel kaarten van dezelfde "reeks" combineren. Welja HD6870 met HD6850 bv. Als de eerste 2 cijfers overeen komen, dan kun je ze in crossfire plaatsen. Echter is het niet interessant om 2 verschillende kaarten in crossfire te zetten, aangezien je dan de crossfire prestaties van de traagste kaart krijgt. (HD6850 + HD6870 = 2* HD6850.)

oke bedankt voor de uitleg, ik denk als ik alles onderhoud van de pc en dan de grafische kaart upgrade doe ik toch wel voor enkele jaren zoet ben om te gamen. (ben niet veeleisend qau gfx)

nog een vraagje, met welke kaart van nu zou ik 2 hd 6850 in crossfire kunnen vergelijken?

phate_13

Legacy Member
2 HD6870's bedoel je zeker? (Aangezien je een HD6870 zou steken?)

2 HD6870's zal zowat overeen komen met een HD7970 gemiddeld gezien.

manderlay

Legacy Member
phate_13 zei:
2 HD6870's bedoel je zeker? (Aangezien je een HD6870 zou steken?)

2 HD6870's zal zowat overeen komen met een HD7970 gemiddeld gezien.

ja sorry ik bedoelde HD6870 bedankt voor de info

phate_13

Legacy Member
Crossfire is zeer interessant qua prijs/prestatie. Maar wel belangrijk om te weten is dat je met één kaart sowieso een stabielere prestatie zult hebben (bij crossfire varieert het meer van game tot game doordat de ondersteuning niet altijd 100% is), daarnaast zal het hebben van 1GB geheugen op de GPU in de toekomst mogelijk ook een beperking zijn die het verschil met één kaart nog doet oplopen.

Dat gewoon even als side-note. Ik zou zelf ook voor één HD6870 gaan met de optie van een extra te steken in de toekomst. De voordelen zijn groter dan de nadelen naar mijn mening.

manderlay

Legacy Member
phate_13 zei:
Crossfire is zeer interessant qua prijs/prestatie. Maar wel belangrijk om te weten is dat je met één kaart sowieso een stabielere prestatie zult hebben (bij crossfire varieert het meer van game tot game doordat de ondersteuning niet altijd 100% is), daarnaast zal het hebben van 1GB geheugen op de GPU in de toekomst mogelijk ook een beperking zijn die het verschil met één kaart nog doet oplopen.

Dat gewoon even als side-note. Ik zou zelf ook voor één HD6870 gaan met de optie van een extra te steken in de toekomst. De voordelen zijn groter dan de nadelen naar mijn mening.


nog een vraagje, ik zag nu alternat een HD6870 met 2 gb geheugen maar deze kost 40 meer dan de gewone versie, is dit de moeite waard om meer te betalen of zou ik dan beter hd6950 nemen of toch mijn 1ste keuze behoude?

mdgf

Legacy Member
Voor 40€ extra is dat niet interessant, voor dat geld heb je bijna een 6950 2GB.

mdgf

Legacy Member
Dat kan koeler/stiller zijn, daarvoor moet je de reviews lezen.
Of het de eventuele meerprijs waard is moet je dan zelf daaruit bepalen.

manderlay

Legacy Member
weet er toevallig ook iemand een goeie pc-kast waar de airflow goed is , liefst ook stil is, liefst zo simpel mogelijk geen led's of doorzichtige wanden. En zo goedkoop mogelijk. Of maakt een case niet zoveel uit?

manderlay

Legacy Member
manderlay zei:
weet er toevallig ook iemand een goeie pc-kast waar de airflow goed is , liefst ook stil is, liefst zo simpel mogelijk geen led's of doorzichtige wanden. En zo goedkoop mogelijk. Of maakt een case niet zoveel uit?

is een antex 3 hunderd een degelijke kast? of zijn er betere alternatieven? en is deze groot genoeg?

Gurt11

Legacy Member
Case maakt veel uit. Maar stil én heel goede airflow zijn zeldzame combinaties...
Kijk eens of de Fractal R3 je aanstaat. Fans kan je toevoegen/vervangen, fancontroller is altijd aan te raden. Dan kan je het stil maken als het nodig is, of meer koeling geven als dat nodig is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan