Archief - Moederbord? koeler? om te overclocken.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Teddy

Legacy Member
dag iedereen, Ne maat van mij is van plan een nieuw videobewerking/fotobewerking systeem te kopen. Hij wil graag een compact systeem met micro-atx moederbord. Ik heb hem deze case aangeraden. Als Cpu heb ik hem gezegd de intel i5 2500K te nemen omdat je daar veel mee kan overclocken.

Nu zou ik hem nog moeten zeggen welk moederbord hij moet nemen. Maar ik weet het niet. Het moet in staat zijn om te overclocken en het moet micro atx zijn.( zo goed mogelijk prijs/kwaliteit).

En welke koeler moet hij nemen? Ik zou zeggen een thermaltake macho of een scythe mugen 2. MAAR DEZE PASSEN NIET IN DE KLEINE KAST. Hij zou zo liefst mogelijk een stille koeler hebben die alles koel houdt bij het overclocken. (opnieuw een goede bang/buck verhouding)

Tot slot vroeg ik mij nog af of hij extra casefans moet steken om alles koel te houden. (opmerking : er komt geen GPU in omdat hij niet gamed en enkel videobewerking doet etc.)

iemand? :sad:

Vic 40+

Legacy Member
Moet het die kast zijn?

De volgende heeft b.v. meer ruimte voor een grotere cpu koeler,
ALTERNATE - HARDWARE - Behuizingen - Mini Tower - Fractal Design Fractal Design Define Mini
Deze is ook wel weer een stuk duurder.

Een moederbord dat wel goede zal zijn denk ik,
ALTERNATE - HARDWARE - Moederborden - Intel - Socket 1155 - ASRock Z68 PRO3-M

Een paar koelers die wel zullen passen en ook wat overklok ruimte bieden (hoever?) voor in jouw kastkeuze,
ALTERNATE - HARDWARE - Koeling - Processor - Arctic Freezer 13 CO
ALTERNATE - HARDWARE - Koeling - Processor - Zalman CNPS 7X LED
Xigmatek Loki SD963 Heatpipe Cooler 92mm prijzen | Core | Tweakers.net Pricewatch
De laatste kan ik niet vinden in Belgie.
De volgende 3 zouden misschien ook kunnen passen,maar dat weet ik niet zeker,
ALTERNATE - HARDWARE - Koeling - Processor - Zalman CNPS10X Performa
ALTERNATE - HARDWARE - Koeling - Processor - Zalman CNPS11X Performa
Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 prijzen | Core | Tweakers.net Pricewatch
Ook hier weet ik niet waar je die laatste in Belgie kan vinden.

Lees er zelf eens wat reviews over om te zien wat je de beste prijs/prestatie verhouding vind.

Kijk eerst eens of een tweede casefan nodig is nadat ie in elkaar gestoken is door te testen.

Gurt11

Legacy Member
Doet hij aan intensieve videobewerking? Professioneel?
Wat is het budget? Als je ruimte hebt en een videobewerkingmonstertje wil kan je naar socket 2011 kijken :) daar zijn ook leuke overclockbordjes te vinden. Maar echt prijs/kwaliteit tja... ALS hij het écht nodig heeft?

Een andere case is misschien wel aan te raden als je er een fatsoenlijke koeler op wilt.
Anders een 'iets' duurdere optie: Noctua NH-C14

Teddy

Legacy Member
+- 4ghz zou hij willen halen. Is de Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev.2 sterk genoeg om die i5 koel te houden bij een overclock? En is het goedkopere ASRock Z68/USB3 moederbord ook een goede keus?

edit: een i7 is weggesmeten geld in zijn geval. Hij zou graag die kast behouden omdat deze niet teveel kost en niet zo groot is. (komt op een plek met niet al teveel plaats.)

TinkiiHD

Legacy Member
Er werd mij nochtans aangeraden i7 te kopen bij high end videobewerking?

maxime_vhw

Legacy Member
Doet hij 3D rendering enzo?
dan heeft hij best een i7
Deze hebben hyperthreading , i5 Niet.
Tenzij dat zal zitten in de nieuwe cpu series ...
Maar daar heb ik geen flauw idee van :p

Teddy

Legacy Member
Het is meer een hobby, hetgeen hij het meetste doet is foto's bewerken. Zijn budget laat het overgens niet toe om een i7 te kopen. Daarom lijkt mij ee i5 2500k met een overclock het beste. Iemand een idee welke koeler te nemen en welk moederbordje? Zo goed mogelij voor het geld. is deze goed : ASRock Z68/USB3 ? Met een arctic freezer 7 pro?

fortuneke

Legacy Member
scythe mugen 2 / thermalright HR-02 macho
en als ie nooit van plan is om SLI/Cross te gaan dan zal die mobo wel volstaan

bosiwollig

Legacy Member
Zijn er egens reviews van dat moederbord? is dat wel het beste voor hem?

Teddy

Legacy Member
Okay bedankt :). Welke stille koeler raad je aan met een hoogt van max 135mm die de i5 2500k koel gaat houden op 4 ghz?

fortuneke

Legacy Member
als je tot 4 ghz gaat zeg ik neem de stock cooler , 1 x je boven 4.2 gaat , dan moet je uitkijken voor een ander

Teddy

Legacy Member
Okay maar hij moet ook wel stil zijn :/ en dat is de stock koeler niet echt als je gaat overclocken heb ik horen zeggen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan