Archief - Hoofdtelefoon voor muziek

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

JorisL

Legacy Member
Ik zou dus graag een nieuwe hoofdtelefoon aanschaffen aangezien mijn oude echt wel versleten is. Ik ken er echter niks van dus daarom heb ik jullie hulp nodig.

De hoofdtelefoon is vooral bedoeld om muziek mee te beluisteren. Het budget is ongeveer 100 euro... Het mag meer zijn, maar dan moet je wel sterke argumenten op tafel kunnen leggen om me te overtuigen ;)

Mvg

mdgf

Legacy Member
Binnengebruik of buitengebruik (of beide natuurlijk)?
Open of closed?
Genres?

JorisL

Legacy Member
Als het juist is wat ik denk, dan ga ik het zowel binnen als buiten gebruiken. Ook bijna dagelijks op de trein.

Open of closed, goeie vraag ;) Ik heb geen idee wat het inhoudt, dus het beste :)

Genres: echt allerlei genres. De ene dag kan het Rise Against zijn, terwijl het de volgende moment dance of dubstep of drum'n bass is... Dus eigenlijk wat vanalles.

Btw, ik studeer momenteel de richting logopedische en audiologische wetenschappen. Dus misschien dat het, en dan vooral voor de audiologie, ook wel handig kan zijn dat het een deftige hoofdtelefoon is. En misschien dat het dan wel nodig kan zijn dat ik het budget een beetje opkrik...

phate_13

Legacy Member
  • Open : Word over het algemeen beschouwd als de variant met een betere geluidskwaliteit, maar dit houd ook in dat geluiden van buitenaf veel duidelijker te horen zijn, en andersom, de muziek ook goed te horen is naar buiten toe. Niet ideaal dus als je deze ook op de trein wilt gebruiken.
  • Closes : Welja, spreekt voor zich na de bovenstaande uitleg zeker? :)

Ik heb zelf zopas de Creative Aurvana Live! (CAL!) gekocht, tot nu toe zeer content van, al kan ik momenteel moeilijk vergelijken met mijn vorige koptelefoon (welke ook zeer goed geluid had), aangezien deze kabel nog eerst gemaakt moet worden.

Wees hier dus ook zeer voorzichtig mee dus, met de adviezen van andere mensen. Dit is heel moeilijk als je niet veel verschillende koptelefoons beluisterd. En vooral, als je geen beter geluid kent, kan iets relatief goedkoops al zeer goed klinken. Zijt dus zeer voorzichtig met reviews ed.

Zelf ben ik tot deze aankoop overgegaan omdat deze koptelefoon zeer deftig zou zijn en overal(!) deftige reviews krijgt, ook op profesionele audio-fora. Zeker toch qua prijs-kwaliteit. Intern zouden deze identiek zijn aan de Denon AH-D1001, welke normaal zo'n 150 euro kostte toen deze nog verkrijgbaar was. Terwijl de CAL! in Nederland vanaf zo'n 50 euro te vinden is. (In belgië goedkoopste prijs die ik tegengekomen ben is zo'n 70 euro.)

Ik hoop dat dit je al iets op weg geholpen heeft.

Zarnikon

Legacy Member
vraagje over Closed en Open, is "Closed" dan altijd Over-Ear, en "Open" On-ear, of heeft dat er niets mee te maken?

mdgf

Legacy Member
Open of closed, goeie vraag Ik heb geen idee wat het inhoudt, dus het beste
Open back= geen echte scheiding tussen de drivers en de buitenkant/wereld, geen enkele isolatie en veel lekkage van het geluid naar buiten. Voordeel is dat het wat ruimtelijker klinkt, nadeel is uiteraard dat je zoiets enkel wilt voor puur binnenshuis gebruik.

Closed back zorgt voor meer isolatie en veel minder/geen lekkage naar buiten toe, nadelen zijn (meestal) een wat meer bekrompen geluid en evt zweterige oren bij langdurig gebruik.

Ik veronderstel dat wat isolatie dan wel gewenst is?

Eerste dat bij me opkomen:

Voor zo'n 80€ kun je een Shure SRH440 vinden, das een allround gesloten headphone, op zich groot voor onderweg, maar kan wel opgeplooid worden en is dus gemakkelijk te transporteren. Vervangbare kabel en het comfort kan verbeterd worden met pads van de SRH840 als je dat wilt.

Een Sennheiser HD280 schijnt ook niet slecht te zijn en is ook zo'n 100€, maar daar heb ik nog niet veel onderzoek naar gedaan.

Sony MDR-V6 is een klassieker, is wel een studio headphone die dus eerder voor een accuraat geluid gaat (in zoverre dat dat zo cheap lukt) en das niet wat iedereen leuk vindt, de earpads verslijten ook zeer snel.

Ietwat boven je budget zit de AKG K181DJ, das het grote broertje van de AKG K81DJ die ik heb en is heel gelijkaardig, maar comfortabeler en allround wat verbeterd, wel heel veel bass.

En als je prijs/kwaliteit zoekt blijft de Creative Aurvana Live! onklopbaar, staat op dit moment voor 40£ op amazon.co.uk en die kan zich wss (ik moet ook puur afgaan op wat ik lees) meten met alles onder de 100€. Wel zo goed als geen isolatie en niet al te draagbaar (plooit niet op). Dit is een rebranded Denon AD-1001 (~125€, eol).

En as usual: doe gerust zelf wat extra onderzoek: er is zeker meer te vinden: http://www.head-fi.org/search.php?search=100$+closed

vraagje over Closed en Open, is "Closed" dan altijd Over-Ear, en "Open" On-ear, of heeft dat er niets mee te maken?
Heeft daar niks mee te maken :), open zal juist meestal over ear zijn (eg Sennheiser HD555 of HD800). Closed zowel on-ear (AKG K81DJ) als over ear (Shure SRH440).

edit: toen ik begon te typen stond die post van phate er nog niet :p
Wees hier dus ook zeer voorzichtig mee dus, met de adviezen van andere mensen. Dit is heel moeilijk als je niet veel verschillende koptelefoons beluisterd. En vooral, als je geen beter geluid kent, kan iets relatief goedkoops al zeer goed klinken. Zijt dus zeer voorzichtig met reviews ed.
Das uiteraard altijd te stresseren, maar vergelijken is hier in België gewoon niet realistisch. Ik ga ook puur af op wat ik gelezen heb (maar dan wel na heel veel lezen) op enkele uitzonderingen na.

En ja: once you go up you never go back again (leven zonder mijn HD555 (en das nu niet bepaald high end) kan ik me niet meer inbeelden).

phate_13

Legacy Member
Wat bedoel je hier precies mee?
Wel zo goed als geen isolatie en niet.
Ik snap niet goed wat je daar mee wilt zeggen. Als ik het opvat dat er veel geluid zou lekken naar binnen, of naar buiten, daar heb ik precies toch geen last van.

*Edit*: Snel even getest door de schelpen tegen elkaar te zetten en wat muziek af te spelen. Er is inderdaad toch wat meer lekkage dan ik dacht. Maar dan wel op volumes waar ik persoonlijk mijn koptelefoon normaal niet op gebruik. Ik verkl**t mijn oren niet zo graag. :)
*Edit2*: Alhoewel, het hangt toch van liedje tot liedje af, je hebt inderdaad wel dat je hoort dat er muziek opstaat bij normale volumes.

Zarnikon

Legacy Member
Hoe vergelijkt de Creative Aurvana Live met de HD4xx's van Sennheiser? bvb de HD448 of HD449?
Reden: Ik ging de HD448 of HD449 kopen, maar als de Creative beter is dan koop ik die want hij is ook goedkoper en ziet er nog goed uit.

mdgf

Legacy Member
Ik heb toch al altijd gelezen (ook nog hier van iemand die hem gekocht had) dat de CAL! niet veel waard is als je isolatie (van buiten naar binnen) wilt.
Ook hier: Shootout: 96 Portable Headphones Reviewed (V-Moda M-80 added 11/27/11), waar de reviewer toch al wat vergelijkingsmaterieel heeft krijgt die maar 5.5/10 voor isolatie (let erop bij value (dat daar al een 9 is) die headphone in de VS veel meer (>2x relatief tov de concurrentie) kost dan in de EU, dus neem dat nog maar ietwat positiever).

Over geluid naar buiten lekken zeg ik bewust niks ;).

En ja die zin klopte niet, maar khad em ook al aangepast voor je reply :p.

Reden: Ik ging de HD448 of HD449 kopen, maar als de Creative beter is dan koop ik die want hij is ook goedkoper en ziet er nog goed uit.
De 448 heeft niet zo'n goede reputatie, ik meen me te herinneren dat de 280 voor een gelijkaardige prijs* dan interessanter was, maar van de closed cans van sennheiser heb ik tbh niet veel kaas gegeten (zijn meestal betere opties op de markt, alhoewel oa de HD-25 II wel bekend staat als enorm goed).
De HD449 ken ik niet en tis wa te laat om er me nu nog op te smijten :p.
Hoe vergelijkt de Creative Aurvana Live met de HD4xx's van Sennheiser?
Daar kan ik me niet zomaar over uitspreken vrees ik.

*edit: blijkbaar is de HD448 een stuk goedkoper dan ik dacht, dat verandert de zaak dan natuurlijk wel (ik dacht dat die ook zo'n 100€ kostte, weird).

Zibro

Legacy Member
Ik heb al een tijdje de AKG 518 DJ en ben daar zeer tevreden van.
Ik luister ook alle genres muziek en de geluidskwaliteit is altijd prima.
Waar je bij deze hoofdtelefoon mee moet rekening houden is dat hij OP je oorschelpen ligt en niet erover. Als je een groot hoofd hebt kan deze na een tijdje nogal spannen op je oren. Ik heb daar echter geen last van, ik heb een klein hoofd :)

mdgf

Legacy Member
Das dus de k81dj die ik al eerder vermeldde (bij de 181) en zelf heb, enige verschil is de kleur (518: zwarte stukken, 81: grijze, adidas variant: geel).

Ik heb daar echter geen last van, ik heb een klein hoofd
Dan heb je geluk, ik kan hem maar ~1u ophouden (minder met bril), maar dat verwachtte ik op voorhand dus no problem :).

phate_13

Legacy Member
Over het algemeen toch ook even bestigen dat de CAL! qua scores (in de "shootout" hierboven), dat dat overeen komt met mijn bevindingen.

Deze ziet er inderdaad niet zo stevig uit (al is het natuurlijk moeilijk om te weten of deze dan ook effectief minder stevig is), en er is inderdaad wel wat geluidslekkage. Aan de andere kant ben ik wel zeer tevreden van het geluid (al zou ik het zeer graag eens vergelijken met mijn AKG K416P, als ik deze kabel terug gemaakt krijg) en is het comorft inderdaad zeer goed. Dit is een zeer lichte hoofdtelefoon waarbij je na een tijdje niet meer merkt dat je deze op hebt.

JorisL

Legacy Member
Mannen, ik wil jullie al heel hard bedanken voor alle tips! Nu weet ik toch al iets beter naar welke modellen ik moet uitkijken.

Ik ga eind deze week ook eens in de Fnac binnenspringen om wat te luisteren, en dan volgende week ga ik er eentje kopen.

mdgf

Legacy Member
en dan volgende week ga ik er eentje kopen.
Toch niet in de fnac hoop ik? :p
Tenzij je je graag blauw betaald natuurlijk ^^.

Ik betwijfel ook (lees: kan het me niet inbeelden) of ze daar iets deftigs gaan hebben, wss ga je verdrinken tussen de low-end sennheisers, wescs, skullcandy en dergelijk spul.
Maar bon, alles is beter dan niets natuurlijk, dus go for it.

Misschien eens kijken naar muziek(instrumenten/dj)winkels, daar hebben ze soms wel deftig (de shure 440/840 en degelijke sennheisers ben ik toch al tegengekomen) spul hangen die je soms kan testen als je het eens vraagt of ze er gewoon hangen.

JorisL

Legacy Member
Ah oké, ik ga er gewoon even kijken maar ik heb nu de achtergrondkennis om het degelijke van de brol te onderscheiden dus dan zal dat rap gebeurd zijn.

En nee, ik koop NOOIT iets in de fnac. Dikke afzetters ;)

Weet iemand toevallig een goede muziekwinkel in Leuven zijn waar ze koptelefoons zouden hebben?

phate_13

Legacy Member
Ik zou in feite geen deftige winkel weten in Leuven waar je zoiets kunt testen. Als ge gene creep zijt dan moogde echter desnoods wel mijne CAL! eens testen. Zit zelf in Leuven op kot.

JorisL

Legacy Member
@ Zibro: ja dat doe ik wel meer, is ook het voordeligst :)

@ phate_13: dat is heel vriendelijk maar dat hoeft niet hoor. Het zijn nu toch bijna examens en ik heb volgende week nog maar weinig tijd. Dus ik zal mijn plan wel trekken ;)

ozkaaan

Legacy Member
phate_13 zei:

  • Ik heb zelf zopas de Creative Aurvana Live! (CAL!) gekocht, tot nu toe zeer content van, al kan ik momenteel moeilijk vergelijken met mijn vorige koptelefoon (welke ook zeer goed geluid had), aangezien deze kabel nog eerst gemaakt moet worden.


  • De Creative Aurvana Live!-hoofdtelefoon - Hoofdtelefoonstore.be is idd zeer goeie hoofdtelefoon maar dat is een hoofdtelefoon die al in 2009 bestond. Sinds die periode zouden er toch betere hoofdtelefoons moeten uitgekomen zijn?

    Bij hoofdtelefoonstore is dit wel niet meer leverbaar. Weet er iemand waar ik dat direct kan afhalen in Oost vlaanderen of Antwerpen?

phate_13

Legacy Member
Gekke redenering vind ik dat persoonlijk. Met nieuwe technologiën slaagt men er eerder in veel meer goedkope boecht op de markt te brengen. De kwaliteit van geluid verbetert niet elke 2 jaar.

Men probeert je natuurlijk wel in de hedendaagse economie zoveel mogelijk het idee te verkopen dat je om de zoveel jaar een product moet vervangen. (En als men dat idee er niet inkrijgt, dan zal men misschien zelfs doelgericht lagere kwaliteitsonderdelen gebruiken opdat deze binnen x aantal jaar stuk gaat, opdat je maar iets nieuws zou moeten kopen.)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan