Archief - Gaming PC max. 800 EUR

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Kadetje

Legacy Member
Hye!

Ik heb het hier al eens gevraagd maar toen heb ik de raad gekregen om nog wat te wachten aangezien ik nog 3 maanden ging wachten om een systeem te kopen. Nu zijn die 3maanden voorbij en ben ik er zowat uit. :p

Azerty

-Overclocking hoeft niet! Maar als het mogelijk is dan is het mooi meegenomen.
-Doeleinden. Voornamelijk (strategy) games. (Starcraft 2, Starcraft, starcraft... En ja miss nog wat BF3 of dergelijke)
-Geschikt voor videobewerking en streaming.
-Case hoeft er niet stoer uit te zien. Zolang het maar werkt.

Ik heb hier een systeem voorgesteld dat naar mijn mening net een kleine 100 euro te duur is... Dus zoals bij velen; Hoe krijg ik deze setup beter/gelijk maar goedkoper? ;p

Greetz!

phate_13

Legacy Member
CPU : I5 2300
Moederbord : ASRock H61 iCafé
Voeding : XFX 450W Pro
GPU : HD6870

Moederbord, voeding en processor goedkoper wegens geen overclocken/crossfire.

25% krachtigere GPU.

Kadetje

Legacy Member
Ok als ik jouw veranderingen toepas zit ik idd aan de prijs die ik in gedachten had. :p
Azerty

Nog 2 vraagjes:
1) Is het mogelijk om met deze setup Starcraft 2 te spelen op medium settings + streamen?
2) Het scherm dat ik erbij heb gekozen was eerder goedkoop dan anderen in zen soort. Is dit een goed scherm?

phate_13

Legacy Member
Ik weet niets af van het streamen van games, dus geen idee.
En tja, dat is een scherm, dat zal werken. Volgens mij zal er niet veel verschil zijn tussen de meeste budget schermen.

Kadetje

Legacy Member
phate_13 zei:
Ik weet niets af van het streamen van games, dus geen idee.
En tja, dat is een scherm, dat zal werken. Volgens mij zal er niet veel verschil zijn tussen de meeste budget schermen.

Oke bedankt!
Het merk van dat scherm was me onbekend. Dus daarom vroeg ik het even. :p

phate_13

Legacy Member
Welja, je moet inderdaad kijken naar het verschil in prijs tussen de verschillende I5 versies. Je hebt (in volgorde) de 2300, 2310, 2320, 2400 en 2500. En deze prijzen verschillen zeer hard van winkel tot winkel. Zo is soms de 2320 goedkoper dan de 2300, met een groot verschil naar de 2400 toe. En een ander keer is de 2300 ruim goedkoper dan al de rest, enzo verder.

*Edit*: Echter is er geen/weinig merkbaar verschil tussen de snelste en traagste I5 hoor. Enkel met de I5 2500K kan een merkbaar verschil bekomen worden door over te clocken.

phate_13

Legacy Member
Hmmm, gek dat daar zoveel verschil tussen zit. Is toch iets mis mee dan ergens. Zou niet mogen, aangezien het enige verschil een kleine hoeveelheid Mhz meer is. Gek dat er (%) meer presatiewinst gehaald wordt dan dat (%) het aantal Ghz omhoog gaat.

Alsook gek dat er in al die games zo'n verschil is. Terwijl er in genoeg games ook praktisch geen verschil is :
http://www.techspot.com/review/458-battlefield-3-performance/page7.html

Of hier, als je kijkt naar de op verschillende snelheden geklokte I7 920:
http://www.techspot.com/review/436-deus-ex-human-revolution-performance-test/page7.html

mdgf

Legacy Member
Mjah maar als je naar techspot kijkt: StarCraft II: Wings of Liberty GPU & CPU Performance > CPU and Multi-core Performance - TechSpot Reviews
en
StarCraft II: Wings of Liberty GPU & CPU Performance > 1680x1050 Ultra Performance - TechSpot Reviews

Aangezien het voor starcraft is is de logische conclusie daaruit dus een i5 2500k steken en zover overklokken als je kunt, want elk extra %MHz is een extra %fps volgens dat. GPU zwaarder steken dan een 5850/6850 is nergens nuttig voor dan (maar ik heb niet te veel vertrouwen in die benches, andere spreken dat toch enigszins tegen).

phate_13

Legacy Member
Bij starcraft zal dat zeker de moeite zijn inderdaad. Voor BF3 (ed.) daarentegen maakt de cpu dus niet uit, en is het de GPU die veel belangrijker is, net zoals in de meeste games. Aangezien je met een HD6870 zo'n 25-30% betere performance krijgt voor 15% meer geld, blijf ik dat wel de betere investering vinden. :)

Aan de andere kant, als je geen andere opties hebt, en moet kiezen tussen een I5 2500K + moederbord dat overclocken toelaat (ipv andere I5 + moederbord dat dit niet toelaat) en een HD6870 (ipv HD6850). Dan zou ik ook voor de K-versie gaan. Omdat dit naar de toekomst toe interessanter is. Een CPU upgrade je minder snel dan een GPU. Echter is dat verschil in kostprijs meestal een stuk groter voor de K-versie (+ meerprijs moederbord!) dan de meerprijs van een HD6870.

mdgf

Legacy Member
Tuurlijk, ik had het ook puur over starcraft2 hé, aangezien dat de TS hoofddoel is (ook in andere strategy games is het deel van de cpu vaak groter dan gemiddeld).

Kadetje

Legacy Member
mdgf zei:
Mjah maar als je naar techspot kijkt: StarCraft II: Wings of Liberty GPU & CPU Performance > CPU and Multi-core Performance - TechSpot Reviews
en
StarCraft II: Wings of Liberty GPU & CPU Performance > 1680x1050 Ultra Performance - TechSpot Reviews

Aangezien het voor starcraft is is de logische conclusie daaruit dus een i5 2500k steken en zover overklokken als je kunt, want elk extra %MHz is een extra %fps volgens dat. GPU zwaarder steken dan een 5850/6850 is nergens nuttig voor dan (maar ik heb niet te veel vertrouwen in die benches, andere spreken dat toch enigszins tegen).

Ik speel zowat 4uur Starcraft per dag. En indien ik dan BF3 kan spelen is dit gewoon puur voor de lol. De setup moet dus volledig gericht zijn naar het sc gedeelte.

Als ik het goed begrijp zeggen jullie dan dat ik een zwaardere CPU moet nemen en de de GPU (6850) wel zal volstaan? Overclocken ben ik niet tegen maar heb ik geen kennis van. Dus dan zal ik even aan een vriend moeten vragen om me hierbij te helpen.

Wat is dan een nog betere setup als je in gedachte houdt dat het puur voor sc is?

Musk

Legacy Member
Met een i5-2500K is overclocken kinderspel, ga zeker voor deze cpu. (in combo met een goede cooler)

Een 6850 zal zéker volstaan voor SC2, maar een 6870 is eigenlijk de betere keuze. Je moet voor jezelf afwegen of je een kleine meerprijs wil betalen voor betere prestaties.


Het is wel zo dat SC3/WC4 enzo nog wel járen op zich zullen laten wachten, en als wc3/sc2 fan weet ik dat je nog wel jaren verslingerd zal zijn met sc2, dus misschien toch gewoon een 6850 nemen.

Kadetje

Legacy Member
Musk zei:
Met een i5-2500K is overclocken kinderspel, ga zeker voor deze cpu. (in combo met een goede cooler)

Een 6850 zal zéker volstaan voor SC2, maar een 6870 is eigenlijk de betere keuze. Je moet voor jezelf afwegen of je een kleine meerprijs wil betalen voor betere prestaties.


Het is wel zo dat SC3/WC4 enzo nog wel járen op zich zullen laten wachten, en als wc3/sc2 fan weet ik dat je nog wel jaren verslingerd zal zijn met sc2, dus misschien toch gewoon een 6850 nemen.

Oke dan moet ik een 2500k steken. Ik heb dan ook begrepen dat er een andere koeling (welke?) en waarschijnlijk dan ook een ander moederbord(welke?) in moet komen.

En idd behalve sc2 heb ik niet veel interesse in andere games. Ik zit er wel nog een paar jaartjes aan vast. :p

Vic 40+

Legacy Member
Oftewel ts koop een i5 2500k en een hd 6850 en neem er een crossfire bord bij als je het er voor over hebt+ dat je budget het toelaat(voor een eventuele 2e hd6850=2e hands tegen die tijd?).
Het prijsverschil tussen de 6870 en de 6850 en het verschil tussen de i5 2300 en de i5 2500k zal ongeveer gelijk zijn,dat zal zo'n beetje een tientje schelen.Alleen voor de optie van crossfire zou je dan extra moeten betalen als je dat wilt/hebt,of als je meer grafische kracht wilt hebben later kan je de 6850 verkopen en een sterkere kaart aanschaffen,dan is crossfire niet nodig.Voor het overklokken zal je hoe dan ook voor een p67 of een z68 bord moeten gaan.

Ik ben al weer wat laat zie ik.:)

phate_13

Legacy Member
Het verschil tussen de goedkoopste I5 en de 2500k + wel/niet overclock moederbor is in totaal zo'n 60€...
Als je dan nog eens in crossfire mogelijkheden moet voorzien, dan zit je aan daarbovenop, nog eens een meerprijs van zo'n 40€ voor het moederbord en nog eens evenveel voor de zwaardere voeding...

Sorry hoor Vic, maar dat is echt slecht advies. Als je voor 1/4 van de kost van de crossfiremogelijkheid al een 25-30% snellere kaart kunt steken...

Vic 40+

Legacy Member
Dus wat jij zegt is dat je geen moederbord kan vinden onder de 140 euro die crossfire kan draaien en waarmee je kan overklokken?
Wat je ook zegt is dat je geen voeding onder de 90/95 euro kan vinden die een crossffire van 2 hd 6850 kaarten kan ondersteunen?
Wat je verder voor het gemak vergeet is dat het verschil in prijs tussen een hd 6870 en een hd 6850 25 euro is en dat je dat er weer vanaf kan trekken.
Al met al zou er tussen de 50 en 100 euro bovenop komen afhankelijk van de keuzes die de ts zou maken zou hij voor crossfire gaan en een i5 2500k.

Ik vind die tweede set-up die de ts had ook prima,maar ik vind daar wel dat hij voor een verschil van zes euro die i5 2400 niet moet laten liggen.

Hij zit met een budget dus zal hij keuzes moeten maken.

phate_13

Legacy Member
Aargh. Doe toch eens niet zo moeilijk, begin ik hier weer tijd te verdoen. Aangezien je het niet lijkt te snappen zal ik het even uitgebreid zetten. (Aan de hand van Belgische prijzen.)

De goedkoopste mogelijkheden :

Geen overclock/crossfire:
Mobo: ASRock H61 iCafé ~80€
CPU: Intel 2300 ~160€
Totaal : 240€

Wel overclock/geen crossfire:
Mobo: ASRock P67 Pro3 SE ~90€
CPU: Intel Core I5 2500K ~210€
Totaal : 300€

Wel overclock en crossfire:
Mobo: Gigabyte z68x-ud3h ~120€
CPU: Intel Core I5 2500K ~210€
Totaal : 330€

Voeding :
Goedkoopste keuze :
Corsair CX430 ~45€

Voor crossfire
XFX PRO550W Core Edition ~65€

(Hier zat ik inderdaad wel eerder met deze voeding in mijn hoofd, maar dat kan inderdaad goedkoper : XFX PRO650W Core Edition ~85€)

Anyway, het komt er op neer dat je hem maar op kosten zit te jagen, die hem nu geen prestatiewinst opleveren, het kost hem sowieso 50€ meer op voor crossfire HD6850 optie open te houden. En dat terwijl hij deze topic start met het gegeven dat hij GOEDKOPER wilt gaan. Een HD6850 crossfire opstelling open houden is in dit geval veel minder interessant dan gewoon nu een snellere kaart kopen en desnoods later gewoon een nieuwe snelle kaart steken.

Daarnaast, waar ik ook op doelde, als je het overclocken ook laat vallen, dan is de meerprijs voor een crossfire opstelling weeral meer in verhouding tot wat je anders zou nemen.
Het prijsverschil tussen de 6870 en de 6850 en het verschil tussen de i5 2300 en de i5 2500k zal ongeveer gelijk zijn
(330 - 240)+(65-45) = 110 euro meerprijs voor de I5 2500K opstelling met crossfiremogelijkhied. Ja, dat komt inderdaad overeen met de 20€ meer die een HD6870 kost tov. de HD6850.

(Sorry hoor, het was echt niet persoonlijk bedoelt, terwijl je dit wel zo lijkt op te vatten. Probeer gewoon correct te zitten met je advies. Als ik zo'n dingen lees, zoals je quote hierboven, tja, dat is gewoon "echt slecht advies", want het klopt voor geen hol.)

Vic 40+

Legacy Member
Jaja je bent hardstikke druk met studeren en zo en toch de hele dag met je gezicht op het forum hier.:pJe doet alsof ik de ts per se aan de crossfire wil hebben,ik heb het alleen aangestipt als een mogelijkheid,maar misschien moet je het volgende nog maar eens goed doorlezen als je er de tijd voor hebt.
Vic 40+ zei:
Oftewel ts koop een i5 2500k en een hd 6850 en neem er een crossfire bord bij als je het er voor over hebt+ dat je budget het toelaat(voor een eventuele 2e hd6850=2e hands tegen die tijd?).
Het prijsverschil tussen de 6870 en de 6850 en het verschil tussen de i5 2300 en de i5 2500k zal ongeveer gelijk zijn,dat zal zo'n beetje een tientje schelen.Alleen voor de optie van crossfire zou je dan extra moeten betalen als je dat wilt/hebt,of als je meer grafische kracht wilt hebben later kan je de 6850 verkopen en een sterkere kaart aanschaffen,dan is crossfire niet nodig.Voor het overklokken zal je hoe dan ook voor een p67 of een z68 bord moeten gaan.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan