Welk streekproduct kan je niet missen?

Ik ben van Oost-Vlaanderen en had er nog nooit van gehoord voor ik erover zag stoefen op Beyondgaming.
Ligt zeker niet in supermarkten en ook niet verkrijgbaar bij bakkers in de omgeving.
 
Ik ben van Oost-Vlaanderen en had er nog nooit van gehoord voor ik erover zag stoefen op Beyondgaming.
Ligt zeker niet in supermarkten en ook niet verkrijgbaar bij bakkers in de omgeving.
Belangrijkste punt :

Is het de stoef waard nu de Oost Vlaming het heeft kunnen proberen ?

Al moet ik eerlijk zijn dat ik de frangipannetaart (al dan niet met pistache gevuld) ook wel lekker vind.
Of de pudding chocomousse taart.
 
Stom topic, nu heb ik goesting op beulingen en droge worsten.

Morgen appelmoes maken, is zoiets waar ze hier naar kijken alsof het des duivels is.
 
Stom topic, nu heb ik goesting op beulingen en droge worsten.

Morgen appelmoes maken, is zoiets waar ze hier naar kijken alsof het des duivels is.
Als ik mensen dat zie eten bij kip en frieten alsof het de dagelijkse portie groenten is, begrijp ik die reactie nu wel. Ik denk dat ze in veel landen eerder zouden verwachten dat in een kommetje te krijgen achteraf, als dessert.
 
Mattentaarten, maar enkel van bij specifieke bakkers in de regio Lierde / Geraardsbergen.

Verse sandwiches / pistolets van de warme bakker met prepare of kip-curry.

De lekkere Belgische trappisten / tripels / quadrupels
 
Is het de stoef waard nu de Oost Vlaming het heeft kunnen proberen ?
Awel, het is redelijk speciaal qua combinatie: pudding, abrikozen, slagroom en overdadig veel witte chocolade.
Maar het is heel lekker!

Ik zou er nu niet speciaal voor naar Limburg rijden, maar zeker de moeite als je in de buurt bent.

Ergste van al: het is op! 😅
 
Awel, het is redelijk speciaal qua combinatie: pudding, abrikozen, slagroom en overdadig veel witte chocolade.
Maar het is heel lekker!

Ik zou er nu niet speciaal voor naar Limburg rijden, maar zeker de moeite als je in de buurt bent.

Ergste van al: het is op! 😅
Pudding is niet standaard.

Ik ben het eerder gewend zonder de pudding. Eigenlijk zoals een abrikozenvlaai zonder de lattekes erbovenop maar met een goed dikke laag slagroom en overdadig veel witte chocolade :p.
 
Is er dan eigenlijk geen vlaai bij jullie op koffietafels?
Vlaai = taart en koffietafel is na een begrafenis, right?
Want met de culturele verschillen op dit forum weet ik het soms niet meer... 😅

Taart op een koffietafel was in de streek waar ik vandaan kom (Lebbeke) absoluut niet de gewoonte.
Taart is uitsluitend om iets te vieren: verjaardag, feestdag, communie, ... en bij een overlijden is er niets te vieren.
Bij een koffietafel zijn er pistolets en picolo's met beleg en als je geluk hebt ook nog koffiekoeken.

Ik woon nu in de Vlaamse Ardennen en daar is het nog anders.
Hier is het vaak geen koffietafel, maar gaan ze eens goed gaan eten op restaurant. Dat voelt voor mij telkens zo verkeerd... :laugh:
In West-Vlaanderen is dit blijkbaar ook vaak het geval.
 
Neen vlaai is niet gewoon taart.


Vooreerst zou het al een ander deeg zijn.

Bij ons is een koffietafel : pistolets en sandwichen. En voor kleinere groep is er dan taart/vlaai waarbij er dan werd gevierd op het leven van de overledene. Of dat is toch de uitleg die er vroeger gegeven werd om dat als evenement te kunnen voorzien om taart/vlaai te kunnen serveren.

En als kind was ik daar echt niet rouwig om... zeker niet omdat dat het enigste goede ding was na u als in irritante kledij (zondagse kledij) te moeten murwen, TV series te moeten missen, en dan tegelijk ook nog naar een saaie pastoor te mogen gaan luisteren terwijl je de volledige tijd stil moest blijven zitten zonder te friemelen of te veel op uw stoel op en neer te bewegen. Neen je moest stil zijn en respect hebben.
En als we dan EINDELIJK daardoor waren dan volgde de rest, met nonkels en tantes die u in uw wang begonnen te knijpen, u toch wel innige deelneming wensten terwijl je daar mocht blijven stil zijn (en een mot tegen uw poep/achterste/bakkes kreeg indien je effe vieze bekken aan het trekken waart met nonkel den flauwe plezante).

Dan was die taart/vlaai het enigste waar je als kind dan eens echt mocht los gaan. Er was namelijk geen enkel probleem of je er 1, 2;3... stukken van nam. Dat mocht toen allemaal.

PS: nu ben ik die nonkel de flauwe plezante
 
Laatst bewerkt:
Awel, het is redelijk speciaal qua combinatie: pudding, abrikozen, slagroom en overdadig veel witte chocolade.
Maar het is heel lekker!

Ik zou er nu niet speciaal voor naar Limburg rijden, maar zeker de moeite als je in de buurt bent.

Ergste van al: het is op! 😅
Pudding ? Nog nooit gezien of gegeten met pudding ... ge gaat nog eens terug moeten komen
 
Omer

Voor mij nog altijd de beste blonde van hoge gisting. En wordt op een boogscheut van hier gemaakt.
 
Terug
Bovenaan