Welk streekproduct kan je niet missen?

Coolguy

Well-known member
Beste forumleden,

Begin dit jaar ben ik naar betere oorden verhuisd.
Toch heb ik niet zo stiekem heimwee naar de oude regio... meer bepaald naar de streekproducten!

Welk streekproduct kan je niet missen of zou je missen indien deze niet meer makkelijk verkrijgbaar wordt?
Lekkere foto's zijn een plus - al dan niet met een woordje uitleg om misverstanden te vermijden.


Laten we van wal steken met mijn grootste gemissen:

-een goede brok Aalsterse vla zoals mijn metje die bakte :drool:

9f317612-024f-11e7-8f5f-00163edf48dd.png


-mastellen (ook hierboven te zien maar die horen niet te blinken :unsure: )


1091137_603011666409697_1995887780_o.jpg


-échte mattentaart

mattetaart-600-600x393.jpg



Nu is het aan jullie.
Laat de foto's van kopvlees en andere rare goestingen maar komen.
 
Als het over België gaat: onze bieren, en dan vooral ook het feit dat ge hier in quasi elke horecazaak wel de nodige keuze hebt terwijl dat in het buitenland veel beperkter is.

En als het over Limburg gaat: kebab. En ik weet wel dat ge overal in België (en de wereld) kebab vindt, maar de kebab zoals ge ze hier vindt is imo (en ik heb al vaker mensen dat horen beamen) toch van een ander niveau dan elders in Vlaanderen.

Voor de rest heb ik nooit echt voeling gehad met de plaats waar ik ben opgegroeid en ook niet met lokale streekproducten. Mss ook omdat het bij zulke streekproducten vaak om zoetigheden gaat, en daar ben ik sowieso geen fan van.
 
Als het over België gaat: onze bieren, en dan vooral ook het feit dat ge hier in quasi elke horecazaak wel de nodige keuze hebt terwijl dat in het buitenland veel beperkter is.

En als het over Limburg gaat: kebab. En ik weet wel dat ge overal in België (en de wereld) kebab vindt, maar de kebab zoals ge ze hier vindt is imo (en ik heb al vaker mensen dat horen beamen) toch van een ander niveau dan elders in Vlaanderen.

Voor de rest heb ik nooit echt voeling gehad met de plaats waar ik ben opgegroeid en ook niet met lokale streekproducten. Mss ook omdat het bij zulke streekproducten vaak om zoetigheden gaat, en daar ben ik sowieso geen fan van.
De kebab van Leuven station is toch de beste die ik al heb gehad.

Ben wel fan van de Wilderse alcohol: de whisky en gin van Brouwerij Wilderen. De wijn van Gloire de Duras. Fantastisch!
 
Ik mis Ribena van in Engeland. Hier in Kortrijk hebben ze sinds een paar jaar een soort Tartine Russe. Zelfde soort koekje met boterroom en dan in witte chocolade gedipt. Enorm lekker maar heel zwaar.
 
Als je op het stationsplein staat, waar die fontein is: links, langs de panos.
Dat is intussen een pasta-bar geworden, ik denk van Bavet.

Een geweldige kebab in Leuven is trouwens The Kebab Company, op de Diestsestraat. Helaas leveren ze niet meer tot bij mij.
 
Lupulus organicus en Duvel, hoewel Duvel eigenlijk wel overal te vinden dit als ge goed zoekt.

Lupulus is aan het groeien. In de Colruyt hebben ze de organicus tegenwoordig zelfs. Dikke dikke aanrader.
 
Ik zou eens in die lijst moeten duiken, want er zijn maar een beperkt aantal bieren erkend als streekproduct. Ik ben wel verzot op mattentaarten, maar ik denk dat ik nog maar één keer een echte Geraardsbergse mattentaart heb gegeten. Wel al héél lekkere en héél brakke varianten gegeten. Oh, en een Liers Vlaaike dat nog warm is ... tjongejonge.
 
Mijn grootvader woont al meer dan 40 jaar in Italië, als hij eens naar België komt (of kwam, want is er al een eind in de 90 nu, dus valt niet zoveel meer voor) moet hij absoluut "uuflakke mé tierenteyn" hebben.

Gentse Kop dus :wink:
 
Echte Belgische vers gemaakte frietjes. Geen diepvriesfrieten, maar de echt smaakvolle die je (of je ma of oma) zelf bakt. Nog nergens op vakantie gegeten.
 
Terug
Bovenaan