Mobiliteit in campagnes: flitstolerantie, kilometerrijden, eigen wagen

Voila, ik denk dat we het wel eens zijn dat de achterliggende reden van al die "voordelen" is, dat de lasten gewoon te hoog zijn. Want al voordelen zijn uiteindelijk gewoon diensten of goederen die een uitzondering op die hoge lasten krijgen. Dus als de lasten op loon gewoon lager gaan, zijn al die uitzonderingen defacto niemeer van doen.
Zo lang er uitzonderingen zijn, zullen mensen en bedrijven die proberen te halen. Het zal nooit genoeg zijn, en de meeste mensen kijken echt niet verder dan hun neus lang is op vlak van wat een overheid net moet voorzien en hoe dat gefinancierd wordt. En dat wil niet zeggen dat ik ons huidig belastingssysteem verdedig.

En laat ons ook eerlijk zijn: het is zeer gemakkelijk om iets niet aan te pakken tot die magische, niet-gedefinieerde situatie er ooit komt waarop men tevreden gaat zijn over de belastingen op arbeid.
Maar wie gaat dan de pensioenen van al die ambtenaren betalen?
Ik vermoed dat het een grap is, maar gezien je uitspraken genre "hoe kan iemand nu in Brussel gaan werken met een eigen wagen, zo met één ongeval per jaar", ben ik niet zeker.
 
Ja, eerlijk: ik heb het nog niet uitgerekend, was buikgevoel :)
2e hands EV's ondertussen wel gewoon goedkoop te vinden hoor. En als particulier heb je nog niet zoveel nut aan een EV en kan je dus evengoed een ICE kopen.
Zeker als je niet veel km's doet, gaat dat mobiliteitsbudget veel beter uitkomen
Als ik nu even voor 2 auto's bekijk.

De EX90 is goedkoper dan de XC90 in aankoop.
Megane elektrische uitvoering is nog maar +/- 5000€ duurder als dezelfde ICE (met ongeveer dezelfde opties).

Als je thuis kan laden is de kost per gereden kilometer een pak lager bij een EV. Zelfs voor particulieren komen we dus op een punt dat een EV te overwegen is als goedkoopste optie.

Momenteel ook nog altijd geen BIV en taksen op EV.
 
Als ik nu even voor 2 auto's bekijk.

De EX90 is goedkoper dan de XC90 in aankoop.
Megane elektrische uitvoering is nog maar +/- 5000€ duurder als dezelfde ICE (met ongeveer dezelfde opties).

Als je thuis kan laden is de kost per gereden kilometer een pak lager bij een EV. Zelfs voor particulieren komen we dus op een punt dat een EV te overwegen is als goedkoopste optie.

Momenteel ook nog altijd geen BIV en taksen op EV.
Dat is waar, maar ik heb zelfs geen oprit. Dat is ook 1 van de redenen dat EV relatief duur is voor de "armere" mensen: ik moet verplicht naar de snel-laadpalen. Momenteel kan ik zelfs amper garanderen dat ik op 200 meter van mijn voordeur kan parkeren (dank u circulatieplan gentbrugge!)

EV's zijn stukken goedkoper als je

1. een oprit hebt (dus al een eigen woning bijna) en wil investeren in een laadpaal liefst.
2. en liefst ook zonnepanelen hebt

Beide geen optie als je huurt, in't stad woont of op appartement woont met gemeenschappelijke parking. En dat zijn meer mensen dan je denkt.
 
Als ik nu even voor 2 auto's bekijk.

De EX90 is goedkoper dan de XC90 in aankoop.
Megane elektrische uitvoering is nog maar +/- 5000€ duurder als dezelfde ICE (met ongeveer dezelfde opties).

Als je thuis kan laden is de kost per gereden kilometer een pak lager bij een EV. Zelfs voor particulieren komen we dus op een punt dat een EV te overwegen is als goedkoopste optie.

Momenteel ook nog altijd geen BIV en taksen op EV.
Dat gaat enkel over nieuwe wagens. Tweedehands ben je nog altijd beter af met een ICE, want tweedehands EVs kosten een stuk meer en de batterijen van oudere modellen zijn minder goed en als die stuk gaan zijn de kosten gigantisch.

Ik ga ook voor het mobiliteitsbudget kiezen om m'n lening af te betalen en dan een eigen wagen kopen, maar ik ga me gewoon een goedkope betrouwbare tweedehands ICE aanschaffen. Ik kijk zo rond de 8000 euro zoals we eerder ook een wagen voor m'n vriendin gekozen hebben in plaats van een bedrijfswagen.

Voor de wagen van m'n vriendin (Mercedes C klasse) zijn we nog altijd op weg om deze binnen de 3j terugverdiend te hebben door geen bedrijfswagen te nemen (en ze heeft zelfs geen mobiliteitsbudget, dus het is enkel brutoloon dat ze krijgt in de plaats). Met het mobiliteitsbudget moet dat dus een stuk sneller kunnen voor een wagen van 8000 euro. Ik zou niet weten waarom ik een EV zou kiezen met alle ongemakken van laden als een ICE me minder kost. Als je per se een nieuwe wagen wil kopen, begrijp ik wel dat een EV mogelijk interessanter is, al is een nieuwe wagen kopen particulier financieel nooit een goede beslissing gezien de felle waardevermindering.
 
Terug
Bovenaan