Lente / Zomer 2024

Tviel vandaag echt op. Ben toertje gaan fietsen ( geen slimme beslissing ) en twas de ene tractor na de andere in de buurt.
Ik was gaan fietsen met een groep en we werden bijna van de baan gereden vanmorgen door de boeren. Die gekken denken dat de baan van hun is en vertragen niet als er een groep fietsers afkomt.
 
Ik was gaan fietsen met een groep en we werden bijna van de baan gereden vanmorgen door de boeren. Die gekken denken dat de baan van hun is en vertragen niet als er een groep fietsers afkomt.
En hun boel opkuisen kunnen ze ook niet. Precies Paris Roubaix dat je aan het rijden bent op die harde aardebrokken.
 
Gisteren was het zomers. Ik was de schaduwplekjes al aan het opzoeken in de tuin. :laugh:
Doet deugd in de zon, maar na een lange fietstocht de zaterdag had ik mij toch ook even in de schaduw gezet op terras. Na de ganse dag in de zon was het even genoeg geweest.
 
En ondertussen zijn we weer bij ons vertrouwde weertype aanbeland.
Wanneer ik naar de weersverwachtingen kijk, zie ik voor vandaag nog wat buien na dit onweer. En dan een periode van 10 dagen redelijk goed weer, behalve een stevig onweer op woensdag (en dat onweer is er alleen volgens het Europese model).
Eigenlijk schakelen we dus over op typisch Belgisch zomerweer, zeker na het week-end : af en toe een kleine bui (er is iedere 6 uur 10-30% kans op een 1-3 mm regen.
 
Het verandert toch nog altijd constant, ik zie voor volgende week woensdag 43mm regen staan op yr.no (ronduit apocalyptisch met op veel plaatsen >50mm) terwijl er gisteren nog niets op stond. M.a.w. valt nog weinig zinnigs over te zeggen.
 
Ik vond dat vroeger een van de betere maar de laatste tijd zitten die er echt veel naast. Hangt natuurlijk af van het weermodel van waar ze hun data-input krijgen maar niettemin, is totaal niet betrouwbaar.
Dat is gewoon ECMWF denk ik, een model dat alle grote weerinstellingen (in Europa) gebruiken.
Ik denk dat het meer met de veranderlijkheid van ons weer te maken heeft, dan met het gebruikte weermodel.
KMI en zo gebruiken naast ECMWF natuurlijk ook wel fijnmazigere weermodellen.
 
Wat een verschil toch. Vanochtend van de kanten van Antwerpen richting Hasselt. Op de ring rond Antwerpen hevige regen bij momenten en hoe meer naar Hasselt op, hoe minder regen. En de rest van de dag in Hasselt vanaf 10u quasi niks meer van regen gezien.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het nog niet helemaal gelezen. Maar vanboven staat dat het artikel van 9 juni 2023 is. Is dat ondertussen een bijgewerkte versie of zo?
Dju, dat had ik zelf niet opgemerkt. Zat in de standaard update van deze morgen, dus dacht dat het een recent artikel was. My bad.
 
Terug
Bovenaan