Ronde van het Baskenland 01/04 - 06/04

Wat moeten ze doen? Zich met de volledige ploeg laten lossen in die afdaling? Quickstep nam de leiding hier, de rest moet volgen… als je midden in een peleton zit in een afdaling kan je ook niet zomaar de remmen toeknijpen.
Sorry maar voor mij is organizatie toch schuldig door verzuim als ik die val lees en zie dat er meldingen gemaakt waren op voorhand…
Mensen moeten eens stoppen met altijd naar 1 schuldige te wijzen in dit soort gevallen en dan bedoel ik niet per se jij maar in het algemeen de wieler-/sportwereld. Als de renners WETEN dat het daar gevaarlijk is, spreek dan op voorhand af dat er in die afdaling op een normale manier naar beneden gereden wordt ipv op het randje. Maar nee... het is altijd hetzelfde, er is er altijd wel eentje die denkt zijn voordeel er mee te kunnen doen dus iedereen moet mee of je kan winnen op je buik schrijven. Kijk naar die afdaling van de eerste Tourrit in 2020 naar Nice... SPIE-GEL-GLAD, Jumbo maant van op de kop aan tot kalmte. "Ah neen" denken ze bij Astana en ze rijden vol door, tot... Lopez grip verliest en het straatmeubilair gaat opzoeken. Dat was echt een van de beste insta karma momenten van de laatste 10 jaar.

Risicogedrag kan je gewoon moeilijk uitsluiten... en de "het is toch máár het Baskenland" gaat ook niet op. Toen ik vroeger een aantal keer La Ronde Picarde gereden heb lagen er daar elk jaar weer een aantal te creperen op exact hetzelfde punt. Na 10km moest je daar een smal brugje over en elk jaar reden ze daar als een bende zotten naartoe om toch maar zo ver mogelijk van voor te zitten. En elke keer waren er accidenten. En dat was maar een domme Gran Fondo. Zelfs onder de wielertoeristen is de wedstrijd nauwelijks bekend, en toch ga je daar dan je lijf en leden riskeren...

Dus: had de organisatie daar een seingever kunnen zetten of alarmsignalen kunnen geven met een flitslamp en/of alarm. Sure... maar als je ondertussen tegen de renners dan gaat zeggen: zo'n airbag is misschien iets goed dan krijg je een reactie "WETE GIJ WAT DA WEEGT?". We leven namelijk in een tijd waar renners ondertussen denken dat winst of verlies bepaald wordt door 50ml drank weg te spuiten om toch maar 50gr uit te sparen op de volgende klim :unsure:

EDIT:
Mathieu van der Poel zei:
Maar volgens mij maakt de chicane het nog gevaarlijker. Als je als 20e aan het Bos begint, is dat nog oké. Bij de chicane niet. Rond de 5e of de 10e positie sta je stil en dan verlies je een halve minuut.
Exactly my point dus... eerst het vermommen als twijfels over de veiligheid maar als je doorleest gaat het finaal toch maar over één ding: "hier zou ik wel eens veel tijd mee kunnen verliezen". Zo belangrijk is veiligheid dus...

Elke rationeel persoon weet dat het geen optimale oplossing is maar dat deze oplossing waarschijnlijk beter is dan niks doen. Als ze dit niet doen en er verliest daar volgende week iemand 12 tanden en ne vinger dan staat iedereen weer te roepen "ZE WISTEN HET EN ZE DEDEN NIKS!!!" :woohoo:
 
Laatst bewerkt:
EDIT:

Exactly my point dus... eerst het vermommen als twijfels over de veiligheid maar als je doorleest gaat het finaal toch maar over één ding: "hier zou ik wel eens veel tijd mee kunnen verliezen". Zo belangrijk is veiligheid dus...

Elke rationeel persoon weet dat het geen optimale oplossing is maar dat deze oplossing waarschijnlijk beter is dan niks doen. Als ze dit niet doen en er verliest daar volgende week iemand 12 tanden en ne vinger dan staat iedereen weer te roepen "ZE WISTEN HET EN ZE DEDEN NIKS!!!" :woohoo:
En dus gaan ze NOG meer risico nemen om bij de eerste 10 te zitten en dus NOG meer kans om te vallen :woohoo:
 
En dus gaan ze NOG meer risico nemen om bij de eerste 10 te zitten en dus NOG meer kans om te vallen :woohoo:
We'll see, maar ze gaan niet meer 4-5 breed en tegen 60kph een strook op knallen waar ze de stenen van 10 meter ver hebben ingesmeten...

In tegenstelling tot wat sommigen lijken te denken is deze beslissing genomen door de renners na een stemming. Een meerderheid was voor deze oplossing VS niks veranderen. Het is niet omdat er een luide minderheid tegen is dat de belissing over het algemeen niet breedgedragen is. Als de media maar kunnen polariseren... dat is waar ze goed in zijn.
 
Er zou bij Vingegaard nu toch ook sprake zijn van een longkneuzing en een klaplong. Volgens de twitter van Visma.
 
Ik snap niet dat die airbags in kledij niet gewoon verplicht worden. Dan heeft iedereen die 500 gram extra gewicht en is er voor niemand een nadeel.
Ging hier toch ook weer een pak breuken gescheeld hebben.

Ik zou er zelf waarschijnlijk ook direct 1 aanschaffen al zal het ook weer stukken van mensen kosten.
Mee eens. Die helmen droeg vroeger jaren ook niemand. Ik geloof zelf dat er stakingen zijn geweest in het vroegere peloton om het verplichten van die helm tegen te gaan. Nu zie je hoe goed die helm is ingeburgerd en al levens gered heeft. Zowel in als buiten de koers.
 
Goed recent voorbeeld vind ik de Halo in Formule 1. Heel lelijk en velen waren er tegen, maar die heeft intussen meermaals zijn nut bewezen. Invoeren die airbags!
 
Goed recent voorbeeld vind ik de Halo in Formule 1. Heel lelijk en velen waren er tegen, maar die heeft intussen meermaals zijn nut bewezen. Invoeren die airbags!
Hopelijk zijn ze dan wel 100% error proof :p
Als ze de klappen op de kasseistroken gaan aanzien als valpartij.

Zou het best wel eens grappig kunnen worden.

De kopstotende renners zoals Renshaw is dan ook een mooie manier om een tegenstander uit te schakelen.
(just kidding e )
 
Mochten die airbags werken en werkbaar zijn zou ik ze ook durven invoeren.
Uiteindelijk komt het meergewicht voor iedereen op hetzelfde neer dan
 
Mochten die airbags werken en werkbaar zijn zou ik ze ook durven invoeren.
Uiteindelijk komt het meergewicht voor iedereen op hetzelfde neer dan
Niet helemaal, verhoudingsgewijs gaat dat minder impact hebben op zwaardere renners. Maar dat geldt ook voor het fietsgewicht, is geen reden om het niet in te voeren.
 
Niet helemaal, verhoudingsgewijs gaat dat minder impact hebben op zwaardere renners. Maar dat geldt ook voor het fietsgewicht, is geen reden om het niet in te voeren.
Is inderdaad geen reden. Is een beetje dezelfde discussie als "waarom moet de fiets van een renner van 1m60 evenveel wegen als die van een renner van 1m90?". Als ik het goed begrepen heb vorige week is er wel nog field testing nodig voor de airbag-broeken maar dat kan allemaal vrij snel gaan. Tenzij dat echt oncomfortabel is kan ik mij weinig redenen bedenken om zo'n broek nu al niet te dragen op training. Als je weet hoeveel duizenden kilometers die mannen op hun carriere afmalen. Kijk naar Degenkolb, Froome, Bernal, Kemna... allemaal serieuze accidenten en allemaal niet in koers. Iedereen van ons die zelf met de fiets rijdt weet zelf dat het soms héél snel gebeurd is. Het is geen wondermiddel en het zal niet alles oplossen maar baat het niet...
 
miljaar ik kom thuis check Sporza en zie Landa en Gelders opgave :( Landa ook sleutelbeen? dus ook geen LBL of zo die was nochtans goed aan het rijden
 
Landa zou het volgende slachtoffer zijn...
Op sporza (2 uur geleden gepost)

Binnen de ploeg laten ze hun kopje niet hangen en veranderen ze het geweer van schouder.
"We zijn hier nu met Mikel Landa, die nog goed staat in het klassement."
--> Helaas pindakaas :confused:
 
Sterke sprint van Schachman maar wint wel niet. Del Toro had weer krachten over. Misschien wel zijn poeder houden voor 1 dikke poef de volgende keer.
 
Ik ben helemaal niet tegen die airbags, maar volgens mij is niet het gewicht maar de warmte het grote probleem. Die dingen gaan logischerwijze luchtdicht zijn en de wielrenners gaan het veel te warm hebben in dat pak. Allé, ik denk dat toch tenminste. Ik heb zo een pak nooit gezien maar dat lijkt me heel logisch. En ik denk ook in één keer dat dat de grootste reden is dat het nog niet ingevoerd is. Een wielrenner die een hitteslag krijgt op z'n fiets is ook niet zonder gevaar.
 
Terug
Bovenaan