Ronde van het Baskenland 01/04 - 06/04

Uit persoonlijke ervaring vind ik nu niet dat een gebroken schouderblad veel pijn doet, eerder een zeurende pijn en uiteraard gewoon irritant om te breken. Vooral het herbreken in uw slaap is leuk.
 
Hij springt wel degelijk over die greppel.. gelukkig maar of de gevolgen waren wss nog erger geweest.

Kijk dan nog maar eens opnieuw naar de beelden.
Ik heb het over die betonnen greppel waar Soler over springt. Remco jumpt inderdaad over de plaats waar later Vine komt te liggen. Zal natuurlijk ook geen deugd hebben gedaan om daar in te rijden, maar toch op z'n zachts gezegd iets minder gevaarlijk dan los op de beton knallen.
 
Tis druk in het ziekenhuis van Herentals de laatste tijd
Je zou bijna denken dat er maar één orthopedisch chirurg in België is die iets van schouders kent :p
Beetje overroepen natuurlijk. Claes is heel goed en maakt een gaatje voor elke topsporter, maar het is nu niet alsof er geen andere capabele specialisten zijn.
 
Zolang zal dat wel niet zijn bij die renners. Genezen stuk sneller dan de doorsnee mens.
Gaan ze die ook niet sneller opereren zodat het zeker goed aan elkaar groeit, terwijl bij een doorsnee mens ze de moeite niet doen als een operatie niet echt nodig is, denk ik.

Een wielerploeg heeft dan ook een eigen dokter meestal, dus het wordt meer op de voet gevolgd, terwijl bij een gewone mens ze dan mss gips geven of een draagdoek en ze enkele weken later u nog eens laten terugkomen voor een scan om te zien of het goed geneest.
 
Je zou bijna denken dat er maar één orthopedisch chirurg in België is die iets van schouders kent :p
Beetje overroepen natuurlijk. Claes is heel goed en maakt een gaatje voor elke topsporter, maar het is nu niet alsof er geen andere capabele specialisten zijn.

Voor alle orthopedische problemen is er maar 1 plaats als ge enorm goed geholpen wilt zijn. Daar gaan zelf amateursporters in hopen naartoe. Als ik ooit nieuwe knieën of heup nodig heb dan weet ik het wel.
 
Van Aert steunt na zijn val nog op beide armen en verzet zich op eigen kracht nog naar de kant.
Vingegaard blijft in feutushouding onbewegelijk liggen en wordt met een nekbrace afgevoerd.
Resultaat: quasi hetzelfde gebroken :unsure:

Als ik Vingegaard daar zag liggen dacht ik eerder aan bekken, wervels en al die dingen. Dan is schouder en ribben echt bijna de lotto winnen? :unsure: (wreed eigenlijk om dat zo te zeggen)

Ik was al aan een Bernal scenario aan het denken... net nu Pogacar precies nóg dat beetje beter lijkt. De wielersport heeft er alle baat bij dat al die gasten zo snel mogelijk terug in roulatie komen want als oa Strade, RvV en Tirreno ons dit jaar iets hebben geleerd is dat je nauwelijk nog enthousiast kan worden voor de koers als er slechts eentje zó ver boven uit steekt.
 
Van Aert steunt na zijn val nog op beide armen en verzet zich op eigen kracht nog naar de kant.
Vingegaard blijft in feutushouding onbewegelijk liggen en wordt met een nekbrace afgevoerd.
Resultaat: quasi hetzelfde gebroken :unsure:

Als ik Vingegaard daar zag liggen dacht ik eerder aan bekken, wervels en al die dingen. Dan is schouder en ribben echt bijna de lotto winnen? :unsure: (wreed eigenlijk om dat zo te zeggen)

Ik was al aan een Bernal scenario aan het denken... net nu Pogacar precies nóg dat beetje beter lijkt. De wielersport heeft er alle baat bij dat al die gasten zo snel mogelijk terug in roulatie komen want als oa Strade, RvV en Tirreno ons dit jaar iets hebben geleerd is dat je nauwelijk nog enthousiast kan worden voor de koers als er slechts eentje zó ver boven uit steekt.
Wout van Aert is bijna 1,90 zeker? Zal wel rond de 80kg zitten.
Jonas Vingegaard zal rond de 1,75 zitten? Kilotje of 60?

Dat lijkt me al oorzaak één.
Oorzaak twee, WVA viel op platte asfalt, Jonas viel tegen/in/rond gracht en stenen. Impact gaat dan toch ook wel anders aankomen vermoed ik.
 
Voor alle orthopedische problemen is er maar 1 plaats als ge enorm goed geholpen wilt zijn. Daar gaan zelf amateursporters in hopen naartoe. Als ik ooit nieuwe knieën of heup nodig heb dan weet ik het wel.
Als amateur ga je wel een paar jaar mogen wachten op uw nieuwe knieën of heupen
 
Als dat hun blessures zijn komt de TdF niet in het gedrang in ieder geval. Voor JV was dit zelfs sowieso de laatste koers van zijn voorjaar. Hun voorbereiding zal natuurlijk wel anders zijn nu.
 
Ik volg het wielrennen nog niet zo lang, is het aantal valpartijen met letsels nu meer dan vroeger, minder of altijd hetzelfde ongeveer geweest?
Mijn eigen indruk is dat het wel héél vaak gebeurt?
 
Ik volg het wielrennen nog niet zo lang, is het aantal valpartijen met letsels nu meer dan vroeger, minder of altijd hetzelfde ongeveer geweest?
Mijn eigen indruk is dat het wel héél vaak gebeurt?

Zijn nu vooral een pak hele grote namen die tegen de vlakte gaan. Er waren hier 3 Groten aanwezig en die gaan in een en dezelfde valpartij allemaal tegen de grond en moeten opgeven dat is redelijk ongezien. Maar vroeger werd er ook gewoon vaak gevallen. De aandacht voor het wielrennen is ook een pak gestegen wie volgde 5 jaar of zo terug Baskenland? Zo geprest tussen de RVV en PR. Maar dan gaat Evenepoel daarheen en zitten we het allemaal veel meer te volgen.

En tegenwoordig heb je ook van alle koersen beelden. Toen ik midden jaren 90' de koers begon te volgen had je dat niet integrale uitzendingen van bv de RVV. Of al die "kleinere" koersen op TV nu heb je met Eurosport (The Home of Cycling) gewoon een massa wedstrijden zelfs de kleinere bv een Gran Camino of zo urenlange uitzendingen van.
 
Mijn gevoel is toch ook dat er de laatste jaren veel meer gevallen wordt dan vroeger, ondanks dat het zou veiliger moeten zijn (door schijfremmen en verplichting van fietshelm). Misschien neemt men daardoor juist meer risico dan vroeger?
 
Zijn nu vooral een pak hele grote namen die tegen de vlakte gaan. Er waren hier 3 Groten aanwezig en die gaan in een en dezelfde valpartij allemaal tegen de grond en moeten opgeven dat is redelijk ongezien. Maar vroeger werd er ook gewoon vaak gevallen. De aandacht voor het wielrennen is ook een pak gestegen wie volgde 5 jaar of zo terug Baskenland? Zo geprest tussen de RVV en PR. Maar dan gaat Evenepoel daarheen en zitten we het allemaal veel meer te volgen.

En tegenwoordig heb je ook van alle koersen beelden. Toen ik midden jaren 90' de koers begon te volgen had je dat niet integrale uitzendingen van bv de RVV. Of al die "kleinere" koersen op TV nu heb je met Eurosport (The Home of Cycling) gewoon een massa wedstrijden zelfs de kleinere bv een Gran Camino of zo urenlange uitzendingen van.
En dan nog 2 keer in relatief onbelangrijke koersen dat er zwaar gevallen wordt. Je zou denken, de belangen zijn minder groot, dus waarom zo veel risico nemen? Er staat geen tourzege op het spel hé.

Ik zie mijzelf nog niet koersen in een peloton, veel te gevaarlijk allemaal. Ik heb geen zin om mijn leven te riskeren als ik daar toch niet voor betaald word.
 
Het Baskenland een relatief onbelangrijke koers noemen /SMLNDqsf$kqs,gqµ

Er zijn nu toevallig een paar toppers gevallen waarvan dan nog dé twee Belgen, dan kan Sporza het natuurlijk niet laten om in overdrive te gaan.
Sporza gaat in overdrive dus bereikt het een groter publiek dat zich verkikkert op het minimum minimorum.

Moesten Evenepoel en Van Aert niet zijn gevallen dan zou dit een voetnoot zijn geweest voor Sporza.

Wat zal Sporza intussen doen? Ze zullen een artikel weiden aan een debiele oneliner van MVDP wanneer ASO effectief iets probeert te doen aan Het Bos. Het zal Sporza zijn dat vraagt aan de clowns langs de kant om hun matige smartphone- filmpjes van de RvV op te sturen. Prima incentive om zatte idioten nog idioter te doen handelen. Dat is wat Sporza zal doen.





Maar of er nu echt meer gevallen wordt? Wie weet? Er wordt gewoon meer aandacht aan gegeven omwille van redenen die Dadash al heeft aangegeven.
 
Laatst bewerkt:
Mijn gevoel is toch ook dat er de laatste jaren veel meer gevallen wordt dan vroeger, ondanks dat het zou veiliger moeten zijn (door schijfremmen en verplichting van fietshelm). Misschien neemt men daardoor juist meer risico dan vroeger?
Het is inderdaad een theorie dat de schijfremmen verantwoordelijk zijn voor de vele valpartijen aan hoge snelheid. Doordat je nu een “noodrem” hebt is er het idee dat er later/niet geremd wordt waar mogelijk. Wordt ook mede aanzien als een reden dat de gemiddeldes zo zijn omhoog gegaan de laatste jaren…
Met blokjes moest je altijd tijdig meer/remmen omdat er altijd relatief vroeg in de remcurve een point of no return was…
 
Terug
Bovenaan