Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?


  • Totaal aantal stemmers
    587
Vernieuwd als 1 nieuwe dakpan :laugh: ?

Alsof er iemand paar 10k in een nieuw dak steekt en het dan zo afwerkt?
 
Je haalt hier wel twee dingen door elkaar:
  • Dat de hoogste bieder het krijgt, ok. Dat je wat probeert te lobbyen door nog eens te bellen ofzo, ok. Etc.
  • Maar de spelregels niet respecteren zoals ongevraagd opduiken vóór de duidelijk aangekondigde bezoekdag? Sorry, maar die zou bij mij de voordeur tegen zijn gezicht krijgen en de volgende dag helemaal achteraan mogen aanschuiven in de rij nog voor hij een woord kan uitspreken.
Wat voor een slappe dweil en platte opportunist ben je ook als verkoper om bepaalde spelregels op te stellen maar die bij de eerste de beste charlatan die voor uw deur staat, volledig in de vuilbak te kieperen. Stel dan geen spelregels op hé. :wtf:

Je kunt dat dan neerbuigend "de sympathieke Frans" noemen, maar dat is gewoon een level playing field creëren. Punt gedaan. Met dezelfde soort argumentatie kun je anders ook corruptie (of erger) goedpraten want "het leven is hard" en "door braaf te zijn win je niets", ... en meer van dat soort nonsens.
Slechte mentaliteit. Eentje die bovendien ook een neerwaartse spiraal creëert, want als (normale) mensen zien dat deze houding beloond wordt, dan gaan ze zich ook zo gaan gedragen.
Wat interesseert de verkoper nu of zijn eigen spelregels of niet gerespecteerd worden? Die wil gewoon zijn eigendom verkopen.

Toen ik jaren geleden mijn appartement wou verkopen had ik toevallig weet van het feit dat mijn buren hun gelijkaardig appartement zouden verkopen aan een kennis van mij. Ze bleven echter maar talmen om een compromis op te stellen. Ik heb die mens toen opgebeld en hem mijn appartement verkocht aan de voorwaarden die hij mondeling overeen gekomen was met de buren. Ik had mijn appartement verkocht zonder dat ik nog maar een foto gemaakt had. Al de rest interesseert op dat moment niet.
 
Wij zijn dit weekeinde een huis gaan bekijken en als de makelaar zegt dat de zolder zo goed als nooit gebruikt werd, is dat een redenen te meer om dat eens van nader te bekijken.

Daar kwamen we het volgende tegen:
PXL-20240503-144532287-PORTRAIT-Copy.jpg


Toen ik op de zolder stond, was het op het eerste zicht niet vochtig, ondanks de vele regen van de afgelopen periode. Maar ondanks dat denk ik toch vocht in de steen en isolatie te zien. Ik heb voor de duidelijkheid de problematische zones aangeduid.

Het dak zou in 2013 vernieuwd geweest zijn..

Graag eens jullie mening :)
Wtf is dit zelfs. Zit daar zelfs wel een onderdak tussen die pannen en de isolatie?
 
Wij zijn dit weekeinde een huis gaan bekijken en als de makelaar zegt dat de zolder zo goed als nooit gebruikt werd, is dat een redenen te meer om dat eens van nader te bekijken.

Daar kwamen we het volgende tegen:
PXL-20240503-144532287-PORTRAIT-Copy.jpg


Toen ik op de zolder stond, was het op het eerste zicht niet vochtig, ondanks de vele regen van de afgelopen periode. Maar ondanks dat denk ik toch vocht in de steen en isolatie te zien. Ik heb voor de duidelijkheid de problematische zones aangeduid.

Het dak zou in 2013 vernieuwd geweest zijn..

Graag eens jullie mening :)
Wtf dude
  1. Ja dat ziet er als vocht uit
  2. Wat voor fucking rommel werk is me dat. Ik gok dat ge deels opnieuw moogt beginnen.
  3. No way in hell day see 10j geleden hun dak, fatsoenlijk, hebben vernieuwd
Ik zou eens HEEL goed rondkijken in dat huis voordat ge een bod doet.
 
Wtf dude
  1. Ja dat ziet er als vocht uit
  2. Wat voor fucking rommel werk is me dat. Ik gok dat ge deels opnieuw moogt beginnen.
  3. No way in hell day see 10j geleden hun dak, fatsoenlijk, hebben vernieuwd
Ik zou eens HEEL goed rondkijken in dat huis voordat ge een bod doet.

Wij vermoeden dat ze tien jaar geleden gewoonweg de dakpannen vervangen hebben en het daarbij gelaten hebben. Ondertussen ook besloten om geen bod uit te brengen, het is de eventuele problemen nu ook weer niet waard.

Bedankt voor de adviezen :)
 
Wij zijn dit weekeinde een huis gaan bekijken en als de makelaar zegt dat de zolder zo goed als nooit gebruikt werd, is dat een redenen te meer om dat eens van nader te bekijken.

Daar kwamen we het volgende tegen:
PXL-20240503-144532287-PORTRAIT-Copy.jpg


Toen ik op de zolder stond, was het op het eerste zicht niet vochtig, ondanks de vele regen van de afgelopen periode. Maar ondanks dat denk ik toch vocht in de steen en isolatie te zien. Ik heb voor de duidelijkheid de problematische zones aangeduid.

Het dak zou in 2013 vernieuwd geweest zijn..

Graag eens jullie mening :)
1. Omdraaien en wegwandelen.
2. Vochtmeter kopen voor 30€ en vanaf nu bij elk huisbezoek meenemen.
 
1. Omdraaien en wegwandelen.
2. Vochtmeter kopen voor 30€ en vanaf nu bij elk huisbezoek meenemen.
Langs de andere kant als de rest van het huis wel volledig naar wens is, waarom zou dan een renovatie van de zonder de beslissing moeten bepalen. Ik zou dan gewoon een bod uitbrengen, met in mindering de geschatte kost om die vochtproblemen aan te pakken.
 
Langs de andere kant als de rest van het huis wel volledig naar wens is, waarom zou dan een renovatie van de zonder de beslissing moeten bepalen. Ik zou dan gewoon een bod uitbrengen, met in mindering de geschatte kost om die vochtproblemen aan te pakken.
Fair point, maar als ze over zoiets liegen/minimaliseren is bij mij het vertrouwen geschonden en wat ga je dan nog tegenkomen?

Wij hadden zelf ook pand voor renovatie op het oog en zagen aan een paar barsten in de muur dat er toch wat meer aan de hand was dan 'isoleren en aan huidige normen voldoen'.
Uiteindelijk hebben wij veel lager geboden dan de vraagprijs en uiteraard niet gewonnen. Enkele weken geleden wandelde ik er nog is langs (is bij ons in het dorp) en aan de babbel geraakt met de nieuwe eigenaar die volop bezig en wie ik herkende van op één van de kijkdagen. Zij hebben vraagprijs geboden maar vinden nu achteraf één na het ander. Oa, de barsten in de muur die tonen dat het achterste (bijgebouwde stuk) van het huis aan het verzakken is en dus helemaal opnieuw moet gedaan worden voor goed te zijn...
 
Langs de andere kant als de rest van het huis wel volledig naar wens is, waarom zou dan een renovatie van de zonder de beslissing moeten bepalen. Ik zou dan gewoon een bod uitbrengen, met in mindering de geschatte kost om die vochtproblemen aan te pakken.

Er zijn toch genoeg huizen die fair valued zijn en waar je geen charlatans tegen komt ? Waarom het risico pakken met zo'n briccolage ?

Dat is ook exact wat ze willen bereiken. 10-20k onder de marktprijs verkopen en de koper denkt een koopje te doen, terwijl je 30-40-50k onder de prijs zou moeten gaan. Eigenlijk betaal je weinig voor iets waar je heel weinig voor zou moeten betalen.
 
Heb interesse in een woning maar stoot op een paar bedenkingen.

- Er is een sauna aanwezig met mooi bijhorende badkamer (douche en lavabo). We zijn geen saunamensen en hoeven dit dus niet. Kan je dit makkelijk verkopen / opbreken? Natuurlijk blijf je dan achter met een lege kamer en een bijhorende badkamer. Dit terwijl de huidige badkamer niet is afgewerkt bv. geen bad aanwezig, lavabo zonder bijhorend meubel etc. Zouden we toch willen veranderen. Ook hier wel ruimte en potentieel. Bad hoeft niet maar zou wel een pluspunt zijn. Een andere optie is om de sauna te laten maar dan zal de brandverzekering ook rekening houden met de sauna en dus een meerprijs zijn neem ik aan, bijkomend zitten we dan ook met het onderhoud hiervan.

- Vraagprijs, niet onoverkomelijk maar vraag me af hoe realistisch dit is in de huidige markt. Verkoop zonder makelaar. Gaat om een ruime woning die in de bewoonbare delen volledig is afgewerkt (behoudens de badkamer en de zolder). Zolder moet dus nog afgewerkt worden maar heeft veel potentieel, wel goed geïsoleerd en is nu al gebruiksklaar.

- Lucht-water warmtepomp, ken ik niets van. Heden nog een terugdraaiende teller maar zal met het huidig beleid niet lang meer duren eer er een digitale komt. Vrees dat dan het verbruik misschien kan tegenvallen. Volgens het warmtepomp topic zou dit toch nog meevallen maar voor nu dus moeilijk in te schatten.

- Geen afgewerkte oprit, de wagen kan onder een carport staan maar ook hier eerder zandige ondergrond.
 
Voor de sauna: uitbreken en ideale ruimte voor een dressing? Een vriend heeft nu een pand waar een giga dressing in zat, en daar liggen nu de kleren van het hele gezin en eigenlijk lijkt mij dat praktisch. Alle was op 1 plaats terugleggen. Gezien de badkamer eraan grenst kan je in de saunaruimte ook een wasmachine/droogkast kwijt. Gedaan met trap op en af.

Ik heb nu ook een pand met de belangrijkste ruimtes in orde, en voor de rest 'projecten' die gerust kunnen wachten. Ik vind dat ideaal. Je kan er je eigen accenten nog op leggen, rustig over nadenken terwijl je de woonst al 'aftast', en uiteraard...terug sparen om ze uit te voeren.
 
Is idd een goed alternatief. We hebben besloten om het toch te laten en geen bod uit te brengen. Het is eigenlijk het juiste huis maar op een fout moment. We zijn op zoek naar een tussenwoning in afwachting tot we weten waar we definitief gaan kunnen wonen. Voor nu is de woning dus eigenlijk te groot en is de locatie iets minder goed gelegen voor de toekomst. Er is geen haast dus we zoektocht gaat rustig verder.
 
Hier onlangs enorme teleurstelling gehad met een huis dat er op foto enorm goed uit zag, maar in de praktijk echt tegenviel (Spanplafonds op ~2m10 hoog).

Week erna maar eens gaan kijken naar een ander dat op foto niet helemaal ons ding leek, maar we wouden gaan kijken al was het maar om iets bij te leren over wat we zeker wel of niet willen in een huis. Bleek dat er in het echt een pak beter uit te zien dan op foto, die avond nog een bod gedaan en dat is nu net aanvaard geweest.

Komt vrij door een scheiding dus ook nog een goei deal gehad (naar mijn gevoel) doordat ze dat snel willen verkopen. Nu nog zien om onze huidige woning te verkopen.
 
Terug
Bovenaan