Films die je achterlaten met een slecht gevoel

Er is wel een verschil tussen horror waar het slechte gevoel vooral van de gore en fucked up shit komt en de realistische drama's/oorlogsfilms die tot nu toe zijn vernoemd.

Het eerste kan ik toch veel meer verdragen en het wrang gevoel zal daar toch wel sneller weg zijn.
 
Het was gewoon het "mysterie" die rond de film ging die hem zo "cool" [vond ik toch] maakte.
Internet stond nog in zijn kinderschoenen en ze maakten daar goed gebruik van [veel mensen geloofden dat dit dan ook echte gevonden footage was].
 
Kan mij geen groter contrast qua ervaring voorstellen. Ik vond die film eerder komisch dan griezelig. En ik ben absoluut niets gewend qua horror/griezel, ik durf zelfs niet in een achtbaan. :)
Ik vond die film dus 3x niks.

Misschien dat die in der tijd beter onthaald werd of zo, maar toen ik hem gekeken heb - een jaar of 10 terug schat ik - vond ik er echt niets aan. In dat subgenre van horror zijn er films die stukken beter zijn.
 
Ik vond die film dus 3x niks.

Misschien dat die in der tijd beter onthaald werd of zo, maar toen ik hem gekeken heb - een jaar of 10 terug schat ik - vond ik er echt niets aan. In dat subgenre van horror zijn er films die stukken beter zijn.
Het was dan ook (zo goed als) de eerste in z'n genre. En zoals Jimmypop aangeeft, de hele marketing bestond erin om mensen te doen geloven dat dit echte footage was.
Blijft dan ook een klassieker in m'n ogen.
 
Het was dan ook (zo goed als) de eerste in z'n genre. En zoals Jimmypop aangeeft, de hele marketing bestond erin om mensen te doen geloven dat dit echte footage was.
Blijft dan ook een klassieker in m'n ogen.
Dat is toch zo met al die found footage films?
Blair witch
Paranormal activity
Cannibal holocaust
Zelfs de remake van the texas chainsaw massacre.
 
Dat is toch zo met al die found footage films?
Blair witch
Paranormal activity
Cannibal holocaust
Zelfs de remake van the texas chainsaw massacre.
:unsure:
Waren er mensen, die geloofden dat deze twee films 'echt' waren?
PA was een grote hype, dat herinner ik me al te goed vanop school.
Al die tenenkrullende zever over die film...
 
:unsure:
Waren er mensen, die geloofden dat deze twee films 'echt' waren?
PA was een grote hype, dat herinner ik me al te goed vanop school.
Al die tenenkrullende zever over die film...
Niet de film per sé, maar mss wel dat het op waargebeurde feiten is gebaseerd. Want zo doen die films zich altijd voor door er op het einde nog wat ‘feiten’ op te sommen voor de aftiteling begint
 
Niet de film per sé, maar mss wel dat het op waargebeurde feiten is gebaseerd. Want zo doen die films zich altijd voor door er op het einde nog wat ‘feiten’ op te sommen voor de aftiteling begint
Bij REC is dat ook, denk ik. Dat lijkt me ook niet bepaald waargebeurd...
PA op 'waargebeurde feiten baseren' en het overbrengen naar het publiek. Je slaat jezelf voor het hoofd dat iemand daar in is getuimeld.
Blair Witch Project kan ik nog mee inkomen (al ken ik het einde niet meer). Die was perfect gedropt in de '90.
Idem met Cannibal Holocaust. Levensechte dieren vermoorden, waarom dan niet de mensen :tongue:.
 
Er is wel een verschil tussen horror waar het slechte gevoel vooral van de gore en fucked up shit komt en de realistische drama's/oorlogsfilms die tot nu toe zijn vernoemd.

Het eerste kan ik toch veel meer verdragen en het wrang gevoel zal daar toch wel sneller weg zijn.
Ik ken oprecht geen énkele horror film die scary is. Eerder fun. Ik kan mij nooit inleven op de een of andere manier. Als er toch horror films zijn die een uitdaging zijn: shoot!
 
Nobody Knows

In deze Japanse film laat een moeder haar 4 jonge kinderen alleen achter in een apartement. Dit duurt maandenlang en op zichzelf kunnen ze niet goed overleven. Je ziet ze gaandeweg afglijden richting isolatie en vuiler en slordiger worden. Er is geen epiloog waar je ze deftig ziet opgevangen worden, daar is de titel ook toepasselijk op. Je weet niet echt hoe hun leven verder zal lopen. Het is een deprimerende zit.

Als je dan ook nog weet dat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, dat helpt helemaal niet.

 
Ik hou het meest van de meer simpele horrorfilms.
Niet de grote producties met een hoop acteurs bvb :

Goodnight mommy
Hidden
 
Ik ken oprecht geen énkele horror film die scary is. Eerder fun. Ik kan mij nooit inleven op de een of andere manier. Als er toch horror films zijn die een uitdaging zijn: shoot!

Hereditary is waarschijnlijk mijn lievelings horrorfilm. Niet veel jumpscares (vind ik zelf nogal goedkoop om uw film zo eng te maken) maar zeker een film die me een knagend en ongemakkelijk creepy gevoel gaf
 
Naast een aantal die hier reeds vermeld zijn geweest (Come and see, Irréversible, Requiem for a dream, etc) denk ik ook bijvoorbeeld aan Kárhozat (Damnation) van Bela Tarr, prachtig gefilmd in zwart/wit, of The Killing of a Sacred Deer (gisterenavond nog op canvas) van Yorgos Lanthimos, of the Ballad of Narayama van Shohei Imamura
 
Van Bela Tarr is The Turin Horse ook geen film om vrolijk van te worden en je gaat een patat toch heel anders bekijken. Ik voelde een enorme leegte toen de film - letterlijk - uitdoofde in een zwart niets.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan