Films die je achterlaten met een slecht gevoel

Paar die nog niet venoemd zijn

They Shoot Horses, Don’t They? Van Sydney Pollack
Happiness van Todd Solonz
Lilya-4-Ever van Lukas Moodysson
The War Zone van Tim Roth
 
The War Game en Punishment Park.

Bij de eerste kijkbeurt van PP was ik zelfs zo kwaad dat ik geen blijf wist met mijn emoties en heb ze afgereageerd op de film zelf. In latere jaren ben ik beginnen beseffen hoe onwaarschijnlijk goed en uniek deze film is. Jammer genoeg waren er ten tijde van de release te veel kijkers en persleden die de film onfair behandelden en bijgevolg werd de film al snel ingetrokken door de distributeurs en kon hij in UK noch USA films blijven maken. In latere jaren en in ballingschap heeft hij hier en daar nog een goede film gemaakt in de zeldzame omstandigheden waar hij financiering kon vinden, zoals de sublieme biopic Edvard Munch, maar over het algemeen is het maar een tragisch verhaal en zijn de meeste films die hij nog maakte van middelmatige kwaliteit.
Peter Watkins, you have my bow.
 
Bij The Blair Witch werd ik zo mee in de film getrokken. Ik weet niet hoe, maar die hadden me echt te pakken.
M'n vrouw vond er totaal niets aan. Het gevoel is bij iedereen anders denk ik.
't is wel een film die je in een cinema moet zien, op een tv-scherm is de beleving compleet anders.

En films waar ik met een vreemd gevoel bleef zitten zijn inderdaad:
Jagten
Schindlers List
We need to talk about Kevin
Das Experiment
Clockwork Orange
Lost Highway en Mullholland Drive

Maar ook de Belgische film Ben X

En ik weet nog dat in de cinema iedereen bleef zitten tot na de aftiteling bij 'The Crow'.
Al herinner ik me de film zelf niet meer zo goed, het had misschien te maken met de soundtrack (The Cure dacht ik?) of het overlijden van Brandon Lee?

Als 10 a 12-jarig kind zag ik de film 'Fortress' uit 1985.
't is 'maar' een thriller, maar ik heb die nacht niet kunnen slapen...
 
Naast Cannibal Holocaust (als kind gezien), Requiem For a Dream en Irréversible moet ik ook nog denken aan Festen en Tesis.
 
Het was dan ook (zo goed als) de eerste in z'n genre. En zoals Jimmypop aangeeft, de hele marketing bestond erin om mensen te doen geloven dat dit echte footage was.
Blijft dan ook een klassieker in m'n ogen.
Ik weet niet hoe ze het gedaan hadden, maar leden van onze studentenvereniging organiseerden een viewing van The Blair Witch, nog net voor hij uitkwam in de Belgische zalen. De meeste aanwezigen wisten totaal niet wat ze voorgeschoteld gingen krijgen. En dat na zonsondergang in het bos aan het Bijbelinstituut. Er zijn er die avond met kak in de broek naar huis gefietst hoor.
 
Der Hauptmann en Das boot zijn ook films die nog wat blijven plakken zijn.
Ik heb vrouwlief door de extended versie van Das boot gesleurd en ze is er toch even niet goed van geweest.
Missie geslaagd.

Men behind the sun heeft mijn maag toch ook eens doen draaien. Achteraf bleef dat toch ook wat spoken.
 
Ik weet niet hoe ze het gedaan hadden, maar leden van onze studentenvereniging organiseerden een viewing van The Blair Witch, nog net voor hij uitkwam in de Belgische zalen. De meeste aanwezigen wisten totaal niet wat ze voorgeschoteld gingen krijgen. En dat na zonsondergang in het bos aan het Bijbelinstituut. Er zijn er die avond met kak in de broek naar huis gefietst hoor.
 
Nooit de hype rond die film gesnapt.

Heel gedoe er rond maakt je meer bang, tot je de film dan effectief ziet.
Dan besef je dat je eigenlijk 80 minuten naar niets hebt zitten kijken. Daar gebeurt toch werkelijk geen hol in? Enkel de laatste 2 seconden zie je *ahum* "iets".
 
Je kan het ook bekijken dat dit net de sterkte van de film is. Nu, los van goed of slecht, het heeft de found footage film op de kaart gezet.
 
Nooit de hype rond die film gesnapt.

Heel gedoe er rond maakt je meer bang, tot je de film dan effectief ziet.
Dan besef je dat je eigenlijk 80 minuten naar niets hebt zitten kijken. Daar gebeurt toch werkelijk geen hol in? Enkel de laatste 2 seconden zie je *ahum* "iets".
Ik hou wel van films die eindigen in een wtf moment.
Zoals ik al eerder aanhaalde, Eden lake is er ook zo eentje.

Nu, elke film waar ook dierenleed in te zien is kan ik niet goed verteren.
Warhorse was er zo eentje bvb
 
The Impossible, gewoon zitten huilen toen het gezin uiteindelijk weer samen kwamen. Ik kijk altijd films, dit is enige film waarvan ik moest huilen, misschien zat ik toevallig in een heel emotionele toestand, ik weet het zelf niet eens. In elk geval heb ik nog niet eens gehuild bij Titanic :LOL:
 
Laatst bewerkt:
Mustang, Turkse film over zusjes die door één onschuldig moment uitgehuwelijkt worden doorheen de zomer.

Mientras duermes (Sleep Tight), Spaanse film over een conciërge van een appartementencomplex die dagdagelijks de inwoners ongelukkig probeert te maken. Bij een nieuwe inwoonster gaat hij nog een stapje verder..
 
Wat vond je ervan? Ik was wel onder de indruk, maar herinner me er niet super veel van tbh.

Toch wel één van de betere films die ik de afgelopen tijd heb gezien. Achteraf was ik ook wel onder de indruk, vooral wetende dat er in bepaalde landen (of deel er van) dit nog altijd actueel is.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan