Films die je achterlaten met een slecht gevoel

Speak no evil. Werd hier al vermeld. Daaaagen niet goed van gelopen achteraf.

Funny Games

A Serbian Film. Weeeken niet goed van gelopen. Fuck maat.
 
Blair witch gezien in de cinema toen deze uitkwam en Wtf toen de film afgelopen was, nog nooit een zaal zo flabergasted en stil geweten.
 
Je kan hier eigenlijk een onderscheid maken tussen twee soorten films: aan de ene kant films die je verbouwereerd achterlaten en doen nadenken en aan de andere kant films die je gedegouteerd achterlaten en ze nooit meer wil terugzien. Die eerste soort films wil je achteraf dan toch herbekijken. Bij mij dan toch. Salo heb ik nu niet meer teruggezien sinds die eerste keer (en dan spreken we al van 2011 denk ik), maar ik zal die nog wel eens herbekijken. Alleszins niet met een chocomousse tijdens die bepaalde scène.
 
Eden lake: gewoon de uitzichtloosheid op het einde en het feit dat dat wel eens echt kan gebeuren.
Dit dus, dit is het perfecte vb van een film die balanceert tussen drama, thriller en horror.
Wie denkt dat dit overdreven is moet gewoon maar eens denken aan die 2 Engelse tieners die jaren geleden een peuter vermoorden.
Zulke zieke geesten zullen altijd bestaan.
 
Zelf zou ik eens moeten denken aan welke films:
Eden Lake staat er zeker tussen net omdat het een incident is dat waargebeurd kon zijn.
Man Bites Dog zou ik er ook bij zetten, het eerste deel is eerder een gitzwarte komedie waar het publiek als voyeurs zitten te gniffelen om de stoten die Poelvoorde uihaalt maar in het 2de deel zitten we in een rasechte horrorfilm en is het plots niet grappig meer, Rémy Belveaux illustreert op sublieme wijze hoe ver je kan gaan met dergelijke wanpraktijken voordat het teveel wordt voor het publiek.
Spoorloos zet ik er ook bij door het uitermate cynisme van deze film.
En natuurlijk zijn er ook de nihilistische horrorfilms als Martyrs, a l'interieur, a Serbian Film of Midnight Meattrain.
En oorlogsfilms waarvan er hier al genoemd zijn zijn misschien wel de ergste vorm van horror.
Oh ja en het Spaanse In a Glass Cage zou ik erook bij zetten, was ik toch ook niet goed van.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dan eerst direct aan Irreversible en C'est Arrive Pres De Chez Vous (Man Bites Dog) die al gezegd zijn.

En dan nog in volgorde aan:
Schindlers List
Dancer in the Dark
Dogville (waarschijnlijk past elke Von Trier film wel, maar deze 2 hit hardest)
The Elephant Man
Under The Skin
The Divide (Geen goede film, maar damn you feel shitty)
Das Experiment
Room (janken voor kapot in het vliegtuig)


Ik ken ook films die mij met een slecht gevoel gaan achterlaten die ik dus nooit ga bekijken.

Barbie, en die twilight films bv
Barbie is echt geen slechte film (maar imo ook niet zo goed als de hype doet denken) en de moeite om te zien. En de Twilights zijn legit "so bad it's good".


Die laatste vond ik voornamelijk hard om te kijken.
Als ge bij Irreversible hard zijt, there's something wrong with you :unsure:.


Verbaasd me dat Old Boy hier nog niet tussen staat. Ik ben echt nog 10 minuten in mijne zetel blijven zitten na die film.
Tgoh, ik vond dat origineel en shocking en dubbel... maar echt depri van voelen?
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan