De nieuwbouw-topic!

Iemand ervaring met houten garagepoorten? Isoleert dat wel genoeg? Of hebben jullie gekozen voor eentje met sandwichpanelen met hout er op?
De mijne is inderdaad een paneel bekleed met hout aan de buitenkant.
Je gaat bij de leverancier de warmteberekening en U-waardes moeten opvragen. Voor het halen van uw S-peil is dat belangrijk en uw garagepoort is een vrij grote verliesoppervlakte.
 
De mijne is inderdaad een paneel bekleed met hout aan de buitenkant.
Je gaat bij de leverancier de warmteberekening en U-waardes moeten opvragen. Voor het halen van uw S-peil is dat belangrijk en uw garagepoort is een vrij grote verliesoppervlakte.
Ja het is daarmee dat ik het vraag, hebben gisteren onze voorlopig epb berekening gekregen en daar stond dat op.
 
Misschien een domme vraag: deze week hebben ze het gele papier komen aanplakken, maar ik ga er van uit dat je de finale omgevingsvergunning pas na die bezwaarperiode krijgt?

We hebben wel al een digitale vergunning / besluit van burgemeester en schepenen. Ik moet echter de omgevingsvergunning opladen als bewijs dat we onder het 6% stelsel vallen. Maar dit kan dus pas na de bezwaarperiode?
 
Als dat geel papier de vermelding en beslissing is waarbij de gemeente je een omgevingsvergunning verleend (dus niet het gele papier met de aanvraag) dan hebben mensen 30 dagen te tijd om alsnog bezwaar in te dienen.
Als je dan binnen de 35 dagen na aanplakking niet op de hoogte gebracht bent van een bezwaar, dan pas kan je beginnen.
 
Als iw huis onder 6% BTW gebouwd is en je wil wen aanpassing binnen de 10 jaar, is dat dan 21% of 6% BTW?
 
Als dat geel papier de vermelding en beslissing is waarbij de gemeente je een omgevingsvergunning verleend (dus niet het gele papier met de aanvraag) dan hebben mensen 30 dagen te tijd om alsnog bezwaar in te dienen.
Als je dan binnen de 35 dagen na aanplakking niet op de hoogte gebracht bent van een bezwaar, dan pas kan je beginnen.
Akkoord wat het uitvoeren van de werken betreft. Echter moet ik op voorhand dus aangeven dat we aan 6% bouwen en moet hiervoor de omgevingsvergunning opladen.

Vraag is dus eerder of we na die 35 dagen nog een andere officiële vergunning verkrijgen of is het besluit van burgemeester en schepenen DE vergunning?
 
Iemand die recent gebouwd heeft met een aannemer en mij het totaalpakket eens wil doorsturen?
Bouwplannen + gedetailleerde raming?
 
Bezig met het voorontwerp, mensen die living (en eetkamer en keuken) aan tuinzijde hebben? Aanrader? Twijfel tussen meer klassieke l of echt in de breedte leven
 
Bezig met het voorontwerp, mensen die living (en eetkamer en keuken) aan tuinzijde hebben? Aanrader? Twijfel tussen meer klassieke l of echt in de breedte leven
Wij hebben alles in de breedte met een meer afgesloten tv-hoek.
Voordeel = overal toegang en zicht op de tuin en omliggende natuur.
Nadeel = voorlopig geen.
 
Bezig met het voorontwerp, mensen die living (en eetkamer en keuken) aan tuinzijde hebben? Aanrader? Twijfel tussen meer klassieke l of echt in de breedte leven
Wij hebben in onze huidige woning de keuken/eetkamer aan de keukenzijde en tekenen in onze nieuwbouw ook de keuken aan de tuinzijde en de living idem (L-vorm).

We hebben de grond gekocht voor de mogelijkheden met de tuin, dus willen hem ook zoveel mogelijk zien. Het is ook gewoon tof om 's morgens/'s avonds naar buiten te kijken als je aan het eten bent. Er is altijd wel iets te zien als je wat planten zet/vogels aantrekt.

Ik zie niet goed in waarom je het niet zou doen. De bergplaats zit aan de zijkant van het huis zodat je even ver moet naar de straat als naar de tuin. Dat zijn wel wat meters, maar nu ook niet onoverkomelijk.
 
Wij hebben in onze huidige woning de keuken/eetkamer aan de keukenzijde en tekenen in onze nieuwbouw ook de keuken aan de tuinzijde en de living idem (L-vorm).

We hebben de grond gekocht voor de mogelijkheden met de tuin, dus willen hem ook zoveel mogelijk zien. Het is ook gewoon tof om 's morgens/'s avonds naar buiten te kijken als je aan het eten bent. Er is altijd wel iets te zien als je wat planten zet/vogels aantrekt.

Ik zie niet goed in waarom je het niet zou doen. De bergplaats zit aan de zijkant van het huis zodat je even ver moet naar de straat als naar de tuin. Dat zijn wel wat meters, maar nu ook niet onoverkomelijk.
Evenwicht tussen contact tussen de ruimtes en niet alles in 1 brede ruimte vooral, het is dan living - eetkamer- woonkamer echt langs elkaar. @Castil halve scheidingsmuur tussen living en eetkamer?
 
Evenwicht tussen contact tussen de ruimtes en niet alles in 1 brede ruimte vooral, het is dan living - eetkamer- woonkamer echt langs elkaar. @Castil halve scheidingsmuur tussen living en eetkamer?
Eetkamer, keuken en living inderdaad, tussen keuken en living zit de trap en een schuifdeur weggewerkt.
We wouden deze sowieso kunnen afsluiten.

Nog voordeel is in elke ruimte zeer veel natuurlijk licht.
Vooraan is dan de inkom, garage en praktijk van de vrouw.
 
Eetkamer, keuken en living inderdaad, tussen keuken en living zit de trap en een schuifdeur weggewerkt.
We wouden deze sowieso kunnen afsluiten.

Nog voordeel is in elke ruimte zeer veel natuurlijk licht.
Vooraan is dan de inkom, garage en praktijk van de vrouw.
Heb je toevallig een grondplan? We willden ook kijken voor schuifdeur en ruimtes lijken overeen te komen.
 
Heb je toevallig een grondplan? We willden ook kijken voor schuifdeur en ruimtes lijken overeen te komen.
Is er 1 die ik zo direct terug vind, in grote lijnen is het hetzelfde gebleven, enkel de afmetingen zijn nog wat aangepast.
20200127_215604.jpg
 
Wij hebben in onze huidige woning de keuken/eetkamer aan de keukenzijde en tekenen in onze nieuwbouw ook de keuken aan de tuinzijde en de living idem (L-vorm).

We hebben de grond gekocht voor de mogelijkheden met de tuin, dus willen hem ook zoveel mogelijk zien. Het is ook gewoon tof om 's morgens/'s avonds naar buiten te kijken als je aan het eten bent. Er is altijd wel iets te zien als je wat planten zet/vogels aantrekt.

Ik zie niet goed in waarom je het niet zou doen. De bergplaats zit aan de zijkant van het huis zodat je even ver moet naar de straat als naar de tuin. Dat zijn wel wat meters, maar nu ook niet onoverkomelijk.
2, hier ook een L-vorm waarbij keuken en eettafel vol zicht hebben op de tuin.
Uit de tv-hoek heb ik nog zijdelings zicht door een raam aan de zijkant, maar zit ik vooral om tv te kijken/een boek te lezen dus dat moet niet meer zijn.

Ik heb dit jaar voor de eerste keer een koppeltje koolmezen die mijn nestkastje ontdekt hebben en dat is wel plezant om die te zien rondscharrelen/rondvliegen wanneer je zit te eten.

Ook in mijn laurierhaag zie je die meesjes en merels rondscharrelen, dat is wel leuk en rustgevend om te zien dat er zo wat leven is in de tuin.
 
Weet iemand of er een topic is die huidige bouwprijzen (bvb per m²/m³) opvolgt?
Niet voorzover ik weet. Wij gaan binnenkort beginnen aan de offertes, maar we gaan uit van +- € 2.000/m2 ex btw als bouwkost voor een open bebouwing met degelijke afwerking en waarin we niet (te) veel zelf gaan doen. Hebben bij 3 architecten navraag gedaan en die gaven dit aan als realistisch, dus ik ben benieuwd.
 
Niet voorzover ik weet. Wij gaan binnenkort beginnen aan de offertes, maar we gaan uit van +- € 2.000/m2 ex btw als bouwkost voor een open bebouwing met degelijke afwerking en waarin we niet (te) veel zelf gaan doen. Hebben bij 3 architecten navraag gedaan en die gaven dit aan als realistisch, dus ik ben benieuwd.
Thx voor de leidraad.

Ik heb bijna alles zelf gedaan (ook OB nieuwbouw) en ik ben pas verhuisd, ik wou de vergelijking eens maken had ik alles uitgegeven.

Mijn rug en knieën zijn er aan voor de moeite maar het is dan toch niet voor niets geweest.

Veel succes en bewaak je budget!
 
Onze architect heeft 10 cm EPS isolatiechape + 8 cm pur plaat voorzien op gelijkvloers. Ik vraag me af of het de moeite is om die pur platen te leggen of ineens 18 cm chape te plaatsen. Platen kosten 14 euro / m2 of 28 euro /m2 geplaatst. Stevige meerprijs natuurlijk of ik moet het zelf leggen maar weet niet of dat moeilijk is om te plaatsen. Iemand ervaring mee?
 
Terug
Bovenaan