nieuwbouw: to kelder or not to kelder?

Is de max. bebouwbare oppervlakte reeds benut? Helling dak aanpassen geeft soms ook wat meer ruimte. Indien niet zou ik die piste ook overwegen. Zolder/kelder is nuttig - maar een grotere garage of extra vorstvrij bijgebouw in de tuin zijn 99/100 veel praktischer. Aangezien het om een OB gaat heb je mss ook die mogelijkheid.
Dat werkt niet voor uw technieken he...
En waarom is een bijgebouw handiger dan een kelder?
 
Wij zijn nu aan het bouwen, hebben gekozen voor een kruipkelder en nu hebben we veel spijt dat we geen volwaardige genomen hebben.
Vooral de technieken nemen enorm veel plaats in: elektriciteitskast 80cm, geothermische warmtepomp 120cm, dan nog waterverzachter ed.
Dus mocht ik opnieuw mogen kiezen: 100% zeker volwaardige kelder.
 
Dat werkt niet voor uw technieken he...
En waarom is een bijgebouw handiger dan een kelder?
Voor technieken idd handig als max. oppervlakte reeds is bereikt, voor al de rest associeer ik kelders en zolders met onhandige, kleine toegangsopeningen aangevuld met trappen (in combo met een ondergrondse garage is al beter). In een vorig leven best wat zolders en kelders mogen leegmaken - 9/10 een zaligheid.
 
Voor technieken idd handig als max. oppervlakte reeds is bereikt, voor al de rest associeer ik kelders en zolders met onhandige, kleine toegangsopeningen aangevuld met trappen (in combo met een ondergrondse garage is al beter). In een vorig leven best wat zolders en kelders mogen leegmaken - 9/10 een zaligheid.
Off-topic (want het is specifiek iets wat TS niet nodig heeft), maar hier is de kelder een kopie van gelijkvloers qua kamers. Dus grote ruimtes, 2.5m hoog, én een "smeerput" waardoor al het groot materiaal beneden geraakt.
 
Wij (nieuwbouw, plat dak) hebben ook gekozen voor volledige onderkeldering, plafonds 2,50m.
Zoals gezegd, is er geen zolder om gerief te stockeren. Daarvoor hebben we dus voldoende ruimte en kasten voorzien in de kelder.
Uiteraard ook een technische ruimte voor alle technieken (ventilatie, binnenunit warmtepomp, regenwaterpomp, elektriciteitskast, waterontharder, etc)
Voorts hebben we een fitnessruimte.
En de ruimte met groot schuifraam (achteraan de woning hebben we een soort terras op -1, ook toegankelijk langs buiten met een trap die uitgeeft op terras gelijkvloers) wordt een bar/koffiehoek/thuiswerkplek/...
De kelder wordt verwarmd door ventiloconvectoren.
Door het grote schuifraam en de trap achteraan kunnen grote spullen via daar makkelijk binnen/buiten.
Geen idee hoeveel exact de prijs was van de kelder, maar die moest er voor ons toch sowieso komen.
 
Terug
Bovenaan