Voor mij is het penalty. De scheidsrechter wordt geholpen door Kerk die niet ostentatief gaat liggen en/of protesteert. Wat uiteindelijk geen argument zou zijn, maar ach, we zijn allemaal mensen. De hoofdreden voor mij is De Cuyper die het risico neemt om daar te tacklen, en zijn tackle niet volledig op de bal is, waardoor hij de speler hindert = PENALTY.

Maar, je kan er overver blijven discussiëren. Als scheidsrechter is dit een horror fase in deze fase van de wedstrijd én competitie. Vandaar dat ik ook begrijp, dat het niet duidelijk genoeg is, om een penalty te fluiten.
 
Zoals zo vaak ligt de frustratie weer bij een slechte kennis en begrip van de spelregels dan dat de scheidsrechter of de VAR effectief een foute beslissing zouden gemaakt hebben.

Kan je hem fluiten? Ja. Moet je hem fluiten? Neen. Naar inschatting en beoordeling van de ref. Je kan het niet eens zijn met die inschatting en beoordeling, maar je kan niet zeggen dat het volgens de spelregels absoluut wel of absoluut geen penalty is. Geen clear and obvious error van de scheidsrechter, want situatie staat open voor interpretatie, dus ook geen VAR.
 
Zoals zo vaak ligt de frustratie weer bij een slechte kennis en begrip van de spelregels dan dat de scheidsrechter of de VAR effectief een foute beslissing zouden gemaakt hebben.

Kan je hem fluiten? Ja. Moet je hem fluiten? Neen. Naar inschatting en beoordeling van de ref. Je kan het niet eens zijn met die inschatting en beoordeling, maar je kan niet zeggen dat het volgens de spelregels absoluut wel of absoluut geen penalty is. Geen clear and obvious error van de scheidsrechter, want situatie staat open voor interpretatie, dus ook geen VAR.
Je ziet gewoon dat de spanning enorm hoog is. Bij alle ploegen zie je dat een hoop supporters, spelers en trainers naar allerlei arbitrage-momenten aan het teruggrijpen zijn als excuus voor het puntenverlies.
 
Gumienny zei ook dat 50 refs zouden fluiten en 50 niet. Heeft niet veel nut om er over te blijven discussieren
Het ergste is misschien nog wel dat men mannen als Gumienny of Bouceaut moet aanhalen als bron van kennis 😊

Als Kerk gaat liggen is de kans groter dat hij fluit denk ik. Helaas, want dat zou niet mogen meespelen

Anderlecht - Cercle zag je bij de aftrap ook al meteen een speler een blok/obstructie zetten terwijl geen bal in de buurt is. Nergens voor nodig
 
Zoals zo vaak ligt de frustratie weer bij een slechte kennis en begrip van de spelregels dan dat de scheidsrechter of de VAR effectief een foute beslissing zouden gemaakt hebben.

Kan je hem fluiten? Ja. Moet je hem fluiten? Neen. Naar inschatting en beoordeling van de ref. Je kan het niet eens zijn met die inschatting en beoordeling, maar je kan niet zeggen dat het volgens de spelregels absoluut wel of absoluut geen penalty is. Geen clear and obvious error van de scheidsrechter, want situatie staat open voor interpretatie, dus ook geen VAR.
Het probleem is voor mij dat de ref vanuit zijn standpunt die fase niet 100 procent kan beoordelen.

 
Het probleem is voor mij dat de ref vanuit zijn standpunt die fase niet 100 procent kan beoordelen.

Vind ik toch wel. Hij heeft er schuin zicht op van aan de juiste kant, nl die langs waar De Cuyper komt ingegleden. Hij ziet van daaruit toch echt wel of De Cuyper vol voor de speler of de bal gaat.

Hoe meer ik het bekijk hoe meer ik het echt geen penalty vind maar gewoon een goede actie van De Cuyper, hij glijdt met zijn been zoals gezegd voor Kerk en schermt zo de bal af en raakt die dan ook.

Mocht Kerk nu net op dat moment zijn voet vooruit zetten om de bal te raken het was wellicht wel fout.
 
"Frank De Bleeckere komt met duidelijk oordeel over penaltyfase in slotminuten Antwerp-Club Brugge: “Eén aspect is heel belangrijk”"
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240506_96290372
Wat volgens mij daarbij ook belangrijk is, is dat Kerk zelf eigenlijk niet aan de bal is. Het is een dieptepass waar zowel Kerk als De Cuyper achteraan gaan, en eigenlijk is De Cuyper gewoon eerst bij die bal door zijn been er voor te schuiven. Dat Kerk daar dan tegen loopt of over valt zou op zich fout kunnen zijn mocht De Cuyper idd de bal gewoon niet hebben. Maar hij heeft hem wel, dus voor mij gewoon een goede actie van hem.

Ik vind in elk geval de reacties over "100% strafschop" en dan zeker die van Alderweireld compleet overdreven. Want de discussies errond alleen al tonen dat het nooit "100% strafschop" is.
 
Laatst bewerkt:
Neen, want zoals @stungunner hier al een paar keer heeft aangehaald was dit eerder een interceptie dan een tackle.
“Eén aspect is heel belangrijk: raakt De Cuyper de bal? De camera achter doel geeft een duidelijk bewijs dat hij zeker de bal raakt. Daar is geen enkele discussie over. En uiteraard als je dan een duel hebt voor de bal, dan is dat ook altijd een soort voetbalcontact.

Ik zeg niet dat het een penalty is hoor, ik vind alleen Frank zen uitleg vreemd
 
Terug
Bovenaan