Wettelijk verplichte vragenlijst medisch onderzoek

Als andere daar mee geholpen zijn dat is goed, maar voor mij is het bullshit, en heb vooral het probleem dat het verplicht is.
Laat de werknemer toch zelf kiezen of ze er aan willen mee doen of niet. Trouwens meeste bedrijfsartsen beschermen die hen uitbetalen, de werkgever dus. Het zal altijd te voordele zijn van het bedrijf tegenover de werknemer. En kom niet zeggen dat het niet waar is.

Ik heb nochtans al 2 keer het omgekeerde gemerkt:

1. Ik werkte in een kantoor waar enorm veel stof lag en er schimmel in 1 van de muren zat. Bedrijfsarts is langs geweest omdat meerdere mensen begonnen te sukkelen aanhoudende hoest ed. en 2 dagen na dat bezoek stond er een kuisfirma om de boel onderhanden te nemen.
Ikzelf bleek ook allergisch te reageren op de schimmel waardoor dit voor mij niet volstond. Heb toen in die periode mijn ontslag gegeven, maar de brief om mij onmiddellijk van locatie te verplaatsen om gezondheidsredenen stond al klaar.

2. Gebouw bij andere werkgever waar er een probleem met de airco was, waardoor veel mensen luchtwegklachten kregen. Arbeidsgeneesheer checkte zelf bij iedereen die daar werkte of er problemen waren en in welke mate en daardoor is dat probleem ook aangepakt geweest, terwijl jaren gewoon klagen door personeel nooit gehoor kreeg.

Ik heb nochtans al 2 keer het omgekeerde gemerkt:

1. Ik werkte in een kantoor waar enorm veel stof lag en er schimmel in 1 van de muren zat. Bedrijfsarts is langs geweest omdat meerdere mensen begonnen te sukkelen aanhoudende hoest ed. en 2 dagen na dat bezoek stond er een kuisfirma om de boel onderhanden te nemen.
Ikzelf bleek ook allergisch te reageren op de schimmel waardoor dit voor mij niet volstond. Heb toen in die periode mijn ontslag gegeven, maar de brief om mij onmiddellijk van locatie te verplaatsen om gezondheidsredenen stond al klaar.

2. Gebouw bij andere werkgever waar er een probleem met de airco was, waardoor veel mensen luchtwegklachten kregen. Arbeidsgeneesheer checkte zelf bij iedereen die daar werkte of er problemen waren en in welke mate en daardoor is dat probleem ook aangepakt geweest, terwijl jaren gewoon klagen door personeel nooit gehoor kreeg.
Dan zijn dan ook 2 extreme gevallen.

Dan zijn dan ook 2 extreme gevallen.

Nee, dit zijn 2 situaties die aantonen dat die 'zever in pakjes' en 'tijdverlies' juist nuttig en noodzakelijk zijn. Ook JPV geeft een goed voorbeeld.
Hoe egoïstisch kan je naar zo'n onderzoek kijken? Voor jou is het allemaal bullshit en dan moet het ook allemaal maar niet verplicht worden? Ik hoop voor je dat je nooit gezondheidsproblemen door je werk krijgt, maar dan pas zal je blijkbaar weten hoe nuttig dit is.

Zelf werkte ik in het verleden met een kwetsbare doelgroep. Dankzij het medisch onderzoek is er een tbc infectie opgespoord en heb ik dankzij hun snelle handelen verdere problemen kunnen voorkomen. Dat alles dankzij 'een jaarlijks lachertje van een test'.
Maar dat voorbeeld zal ook weer te extreem voor je zijn zeker?

Gisteren dus het medisch onderzoek gehad, was dus een lachertje. Oogtest en een tuberculose huid test, dat was al. Op de vraag waarom ik de lijst niet invulde, antwoordde ik eerlijk, heb helemaal geen problemen of kwaaltjes op of door het werk. Was voor de bedrijfsverpleegkundige geen probleem. Op nog geen 5 minuten was ik al buiten. En ik heel de dag maar redbulls drinken om in het potje te pissen, dat moest ik zelf niet doen) trouwens waarom moet je u urine laten testen? Is dat om te zien dat je iets inneemt ( wat ik natuurlijk niet doe) wat men zonder uw toestemming niet mag? Men kan veel zeggen dat men daar naar niet onderzoekt. Trouwens ben volledig goed gekeurd. Zelfs men ogen zijn op miraculeuze wijze verbeterd tegenover de vorige jaren.( Volgens de bedrijfsverpleegster ) En dat voor iemand die keratoconus heeft. Hoe doe je dat?

Laatst bewerkt:
Gisteren dus het medisch onderzoek gehad, was dus een lachertje. Oogtest en een tuberculose huid test, dat was al. Op de vraag waarom ik de lijst niet invulde, antwoordde ik eerlijk, heb helemaal geen problemen of kwaaltjes op of door het werk. Was voor de bedrijfsverpleegkundige geen probleem. Op nog geen 5 minuten was ik al buiten. En ik heel de dag maar redbulls drinken om in het potje te pissen, dat moest ik zelf niet doen) trouwens waarom moet je u urine laten testen? Is dat om te zien dat je iets inneemt ( wat ik natuurlijk niet doe) wat men zonder uw toestemming niet mag? Men kan veel zeggen dat men daar naar niet onderzoekt. Trouwens ben volledig goed gekeurd. Zelfs men ogen zijn op miraculeuze wijze verbeterd tegenover de vorige jaren.( Volgens de bedrijfsverpleegster ) En dat voor iemand die keratoconus heeft. Hoe doe je dat?
Had je nu net jouw klaboesters eens grondig aangepakt en deden ze zelfs geen rectaal toucher?

Dat een medische onderzoek verplicht is begrijp ik, maar je gaat mij niet wijs maken dat de bedrijfarts voor elke medewerker grondig de ingevulde lijst bestudeert en dan een appart verslag van maakt. Precies of die hebben daar tijd voor. In het meeste van de gevallen is het toch van " goedgekeurd" en verandert er toch niets prefentief in de bedrijven. Zo een lijst is allemaal zever in pakjes. Daar wordt toch niets mee gedaan. Als iemand echt bv lichaamlijk last heeft van iets dan gaat die naar zijn eigen dokter. Trouwens die medische testen zijn ook een lachertje elk jaar. Oogtest, oortest effe op de weegschaal staan en in een potje pissen en daarna een geprek met de bedrijfarts van nog geen 5 minuten en dat is het. Elk jaar zijn mijn oog en oortesten niet goed, schommeld mijn gewicht en zit er te veel koffie, redbull enz. In mijn urine en elk jaar ben ik goedgekeurd.

Ik werk voor infrabel(IDEWE doet het medisch onderzoek) en ik kan u zeggen dat ze hier effectief tijd nemen voor die lijst te bekijken alsook naar mijn klachten luisteren tijdens het onderzoek zelf.
Om maar een voorbeeld te geven, ik heb ook een gehoorproblematiek en daar is een gevolg aan gegeven en mijn werksituatie is hierop gewijzigd.

Medische keuring in Volvo ben ik toch wat teleurgesteld ( tijden 15 jaar pakweg drie keer moeten gaan en wat deden ze oogtest, oortesten, en uw gewicht en een soort drugs test vermoed ik zo met uw handen vooruit en ogen toe staan.

En dan iets waar zei niet veel ann kunnen doen, ik zat even thuis met depressie eigenlijk twee keer op korte tijd ( 2012, 2015-2016 ).
Ik wou het werk hervatten na 1 jaar, moest langs voor werkhervatting mijn doktersbriefje liep af. Dus afspraak gemaakt kom daar binnen al goed en wel maar ze wou een volledig verslag van de doker ( psygologe ). Mijn dokter vond dat ze daar geen zaken mee hadden en zegt als ze iets willen weten dat ze mij opbellen.
Ik stond met mijn rug tegen de muur, met vakbond gesproken en mocht dan weer beginnen echter als ik binnen het jaar nog eens ziek was om het even wat kreeg ik medisch ontslag en dat wil je niet geloof mij. Je krijgt niks meer van u werkgever/ en staat op uw c4.
Ik ben dan nog een langere tijd thuis moeten blijven gewoon om mijn ontslag wachten/ krijg je flinke vergoeding en goede C4.
Maar nieuw werk vinden is een hel geworden...

En dan iets waar zei niet veel ann kunnen doen, ik zat even thuis met depressie eigenlijk twee keer op korte tijd ( 2012, 2015-2016 ).
Ik wou het werk hervatten na 1 jaar, moest langs voor werkhervatting mijn doktersbriefje liep af. Dus afspraak gemaakt kom daar binnen al goed en wel maar ze wou een volledig verslag van de doker ( psygologe ). Mijn dokter vond dat ze daar geen zaken mee hadden en zegt als ze iets willen weten dat ze mij opbellen.
Het is niet aan je dokter om te bepalen welke andere dokter recht heeft op een verslag. Dat bepaal jij zelf. Volgende keer vraag je dus een verslag aan je psychologe. Wil ze dat niet doen (mogelijks tegen betaling weliswaar!), dan kan je daarvoor klacht indienen.

Het staat je natuurlijk vrij om een verslag NIET te geven aan je arbeidsgeneesheer, maar ik zou dat meestal toch aanraden.

Terug
Bovenaan