Werknemer vraagt ontslag - maar wil wel stempelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

contextbinder

Well-known member
Eens polsen hoe dat hier wordt ervaren en hoe men dat elders aanpakt:

Werknemer met 4 jaar dienst gaat verhuizen (40km verder) en zou graag zijn ontslag geven, maar wil wel gaan stempelen - hoe reageer je als werkgever.

Wie mijn posts wat volgt - het gaat hier over een buitenbeentje, is relatief goedkoop (18 €/h), KAN goed werken maar doet het helaas veel te weinig en de evolutie is negatief - is de man van de crypto/forex en sekte -lid (soort illegaal verbond van zotten die denken snel rijk te worden). Bon, op zich geen bezwaar dat hij opstapt want de bovenkamer is niet stabiel - heb paar pogingen gedaan hem te behoeden voor o.a. geld te verspelen aan die sekte maar helaas niet gelukt.

De keuze lijkt simpel - maar is het dat ook: ik zie hem wel in staat om de haverklap thuis te blijven, ziek, slecht werk afleveren ... werkgever overweegt dan ook om gewoon uit te betalen - echter is er altijd wat intern overleg met o.a. mezelf en ik ben daar radicaal tegen - het botst hard met mijn rechtvaardigheidsgevoel.

Ik heb het in het verleden nooit gedaan. Wil je weg, dan pak je ontslag. Ga je het laten hangen, dan gaat het allicht vervelend worden voor iedereen.

Maar de wetgeving ging, dacht ik, veranderen zodat wie ontslag neemt toch kan stempelen. Maar ben er niet helemaal in mee, wat precies de modaliteiten zijn.

Ik snap het onrechtvaardigheidsgevoel maar misschien is de snelle verbreking de best en toch gewoon dat ontslag initiëren en geven.
Dan vermijd je alleszins mogelijk verzuimscenario's. Met wederzijds akkoord zou nog een tussenoplossing zijn maar gaat hem niet aan dat stempelen helpen denk ik. Ik vermoed niet dat een verhuis van 40km voldaat aan overmachtvoorwaarden RVA om toch een vergoeding te krijgen. Of dat mag ik toch hopen gezien ze hier strenger op zijn geworden.

Er is een trampoline premie vanaf 1 maart 2026, waarbij je eenmalig zelf ontslag kan nemen, en toch 6 maand kan stempelen.
(inclusief wederzijds akkoord).

Opletten dat er een dossiertje opgebouwd is wanneer men zou overgaan tot ontslag, in theorie zou hij dan zelfs zijn ontslag kunnen aanvechten als het ontslag niet onderbouwd is (om nog meer geld eruit te slaan).

je weet op voorhand dat dit miserie gaat geven.. is het niet met hem, dan is het met de volgende dat hier ook gebruik van gaat willen maken

Dus je komt eigenlijk vragen of het ok is om fraude te plegen of niet? Dat gaat je mogelijks meer problemen opleveren dan dat je er mee gaat proberen te vermijden.

Dus je komt eigenlijk vragen of het ok is om fraude te plegen of niet? Dat gaat je mogelijks meer problemen opleveren dan dat je er mee gaat proberen te vermijden.

Niet echt, ik pols gewoon even hoe dat hier gezien wordt - bijkomend weet ik zelfs niet of zoiets fraude is? Het vraagstuk is simpel - maar echte oplossingen zijn er niet denk ik - tenzij hij gewoon elders gaat werken, hij kan goed lassen.

Vanuit de kant van de werknemer is het eigenlijk fraude - maar toon dat maar eens aan, idem als die lastig gaat doen en naar de dokter gaat - met de regelmaat van de klok is hij nu al 1-2 dagen afwezig met een briefje zonder dat er enige zichtbare symptomen zijn. Anderzijds - als hij bij een psychiater gaat krijgt hij gegarandeerd 6 maand - mss moet ik dat adviseren.

Als hij "wilt gaan stempelen" is dat toch niet iets waar je als werkgever aan moet willen meewerken. Is fundamenteel fout.
Als hij arbeidsongeschikt is, kan hij terecht bij de mutualiteit. Is hij dat niet en wilt hij gewoon liever niet werken, dan moet hij zelf ontslag nemen of een onderling akkoord vragen en de consequenties dragen.

Als hij "wilt gaan stempelen" is dat toch niet iets waar je als werkgever aan moet willen meewerken. Is fundamenteel fout.
Als hij arbeidsongeschikt is, kan hij terecht bij de mutualiteit. Is hij dat niet en wilt hij gewoon liever niet werken, dan moet hij zelf ontslag nemen of een onderling akkoord vragen en de consequenties dragen.
In theorie heb je gelijk.
In praktijk kan hij natuurlijk gewoon in dienst blijven en het zo slecht doen dat hij het ontslag uitlokt. Dit gecombineerd met ziekte, wat hij nu al doet (en dan spreek ik mij niet uit over de geldigheid van zijn ziektebriefjes. Dat weet niemand. Hij heeft ze, dat is het enige feit dat we weten).
Maar natuurlijk niet overdreven slecht werken dat het geen ontslag om dringende redenen wordt. Maar dat is een loose-loose situatie voor de werkgever.

Zoals al gezegd in de OP, en waar de werkgever duidelijk ook al ervaring mee heeft:
De keuze lijkt simpel - maar is het dat ook: ik zie hem wel in staat om de haverklap thuis te blijven, ziek, slecht werk afleveren ... werkgever overweegt dan ook om gewoon uit te betalen - echter is er altijd wat intern overleg met o.a. mezelf en ik ben daar radicaal tegen - het botst hard met mijn rechtvaardigheidsgevoel.

Je moet gewoon beseffen dat het slechter voor het bedrijf gaat uitspelen als je hem niet ontslaat en uitbetaalt. Soms moet je je principes/rechtvaardigheidsgevoel negeren. Als je eraan vasthoudt, creëer je een situatie die uiteindelijk slechter en duurder voor het bedrijf is. Soms moet je door de zure appel heen bijten.

Maar dan doe je dat door een dossier op te bouwen, wat perfect kan aangezien hij niet naar behoren presteert. Niet door je gewoon eigenlijk te laten chanteren.

Bespreek dit met je sociaal kantoor.
Ik zou hem niet ontslaan, teveel risico's op problemen ("onregelmatig ontslag"). Ontslag met wederzijdse toestemming is de way to go.

Maar dan doe je dat door een dossier op te bouwen, wat perfect kan aangezien hij niet naar behoren presteert. Niet door je gewoon eigenlijk te laten chanteren.

Dossier opbouwen is imo ook nog niet zo eenvoudig hoor:
  • kleine KMO met 0 ervaring daarin
  • opstapelende afwezigheden de laatste maanden zijn vermoedelijk geen wettelijke reden - want briefje
  • zeer traag werken (verschil meer dan 50% t.o.v. collega in zelfde functie doch meer ervaring) - veel succes om dat aan te tonen
  • slecht werk: laatste tijd redelijk wat zaken genre verkeerde maatvoering (niet haaks, te grote boringen) of onzorgvuldig (slechte of slordige lassen waardoor veel correcties/tijd nodig zijn) - zelfs geen idee hoe je dat moet documenteren, welke classificatie je daar kan/mag aan koppelen, ...
En stel dat je het doet, hoe zal de vakbond daarop reageren

Tijd dan om ervaring op te doen. Ziekte op zich is geen reden tot ontslag. Gebrek aan continuïteit kan dat echter wel zijn. Vaststellingen qua werktempo en kwaliteit neem je op in een schriftelijk verslag van een functioneringsgesprek, met daarin dus vastgestelde tekorten en werkpunten, verklaring werknemer, plan naar de toekomst/afspraken. En dan leg je een datum vast voor herevaluatie, etc.

Heel moeilijk is dat niet als je recht in je schoenen staat.

Onderling akkoord is idd het makkelijkst. Maar niet wat betrokkene wilt, @zina90 . Die wilt gaan stempelen.

Bespreek dit met je sociaal kantoor.
Ik zou hem niet ontslaan, teveel risico's op problemen ("onregelmatig ontslag"). Ontslag met wederzijdse toestemming is de way to go.

Was de eerste stap die we gezet hebben, maar daar wil hij niet aan meewerken - maar stempelgeld hé

Het is ook een mythe dat je geen werkloosheidsuitkering krijgt na zelf ontslag te nemen. Meestal moet je gewoon een maand wachten. Maar dat kun je waarschijnlijk moeilijk aan hem uitleggen.

Aan fraude meewerken doen we hier niet, dus slotje erop (zelfs al wil de OP neit frauderen)

Het is ook een mythe dat je geen werkloosheidsuitkering krijgt na zelf ontslag te nemen. Meestal moet je gewoon een maand wachten. Maar dat kun je waarschijnlijk moeilijk aan hem uitleggen.
Als je zelf verantwoordelijk bent voor je ontslag, dan heb je minstens 4 weken geen uitkering, maar standaard (zonder goede reden) 13 weken, 3 maand. Het kan echter ook een uitsluiting zijn.

40km is al een 20-tal jaar geen goeie reden om een job te weigeren, de grens is 60km/2uur reistijd

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan