Werken op 22 juli?

QiQi

Member
Hallo,
Ik zou graag willen vragen of dat er gewerkt word op maandag 22 juli
Omdat vandaag de nationale feestdag is en de maandag het dan gevierd wordt?
Alvast bedankt

Hallo,
Ik zou graag willen vragen of dat er gewerkt word op maandag 22 juli
Omdat vandaag de nationale feestdag is en de maandag het dan gevierd wordt?
Alvast bedankt
Dat hangt van bedrijf tot bedrijf én zelfs van uurrooster. De officiele feestdag is vandaag, wie vandaag normaal werkt, heeft de feestdag vandaag*.
Wie vandaag niet werkt, heeft de feestdag morgen*.

* = telkens met de mogelijkheid van de werkgever om de feestdag ofwel collectief te verplaatsen naar een andere dag, ofwel aan de verloftellers toe te voegen.

Hangt er vanaf of ze de feestdag morgen nemen of niet. Zal afhankelijk zijn van bedrijf tot bedrijf.

Zijn daar geen regels over in jouw arbeidsreglement volgens het paritair comité waar je in zit?

Bij ons wordt er morgen gewoon gewerkt. De feestdag van vandaag kunnen we naar keuze opnemen op een andere dag.

Wanneer een feestdag op zondag valt wordt deze voor de volcontinu verschoven naar maandag. Voor de rest is deze bij ons vrij te kiezen wanneer op te nemen.

Puur ter info, bij ons in de federale overheid is het morgen gewoon een werkdag. Ongeacht of vandaag op op zaterdag een officiële feestdag viel.

Wat er wel gebeurd is dat deze dagen bij wijze van spreken opgespaard zijn en worden en in afspraak gebruikt worden voor tussen kerstmis en nieuwjaar op te vullen. In 1 jaar gaan we dan eens meer verlofdagen krijgen dan effectieve feestdagen, op andere jaren vice versa. Volgens het principe de bluts bij de buil heeft men mij eens vermeld. Al heb ik nooit zitten natellen of er wel effectief blutsen en builen zijn.

Of hetzelfde geld voor de brugdagen die in het begin van het jaar ergens in overleg worden vastgelegd weet ik niet. En ben ik ook niet zeker van.
Maar het principe om het zo aan te pakken vond ik persoonlijk eigenlijk wel een goede piste. Ook al worden die dagen dan vastgelegd door de werkgever. En heb je niet te kiezen, vind ik het wel een goed principe. Ik heb nu eenmaal liever wat meer dagjes dan een occasionele dag. Al zal ik dat laatste zeker ook niet afslaan.

Mijn vriendin werkt vandaag een extra zondag voor het extra loon en krijgt de dag er nog eens bovenop. Dubbelwinst.
Ik werkt op zondag niet en kan die dag gewoon willekeurig ergens terugnemen.

Als je werkt op een officiële feestdag, krijg je dan 7,6 uur extra betaald of telt iedere gewerkt uur dubbel?

Ik heb gisteren zondag 21/07 gewerkt en komende vrijdag neem ik dan een dag recup.
Bij ons is werken op zon en feestdagen aan 56% en die dag recup is ook betaald aan 7,60 uur x het uurloon
Werk als arbeider in een private woonzorg.

Wij hebben hier ook gewoon een werkdag. Feestdagen worden "toegevoegd" aan het budget verlofdagen dat we vrij kunnen kiezen.

Heb nog nooit gehoord dat iemand een vaste verlofdag krijgt de dag na de nationale feestdag. Misschien de brug maken als 21 juli op een donderdag valt, maar dat gebeurt ook niet jaarlijks.

Heb nog nooit gehoord dat iemand een vaste verlofdag krijgt de dag na de nationale feestdag. Misschien de brug maken als 21 juli op een donderdag valt, maar dat gebeurt ook niet jaarlijks.
Bij ons was dat zo tot dat recent veranderd is.

En niet omdat dat een verlofdag was die je 'moet' pakken? Aan de UGent moest je zo ook bv. verplicht verlofdagen opnemen tijdens de Gentse feesten.
Het was standaard zo dat mensen die niet werkten op een feestdag die op zondag viel die de dag erna moesten nemen.

Maar dat betekende dat die maandag ook een weekendbezetting betekende waarop patiënten geen therapie of ondersteuning kregen van de diensten die afwezig waren.

Ik werk in de zorgsector. Alleen verpleegkundigen waren op die dag aanwezig. Therapeuten, sociale dienst, psychologen enz waren dan afwezig.

Sinds kort is dat dus veranderd zodat er meer dienstverlening is en dus geen verloren dag.

Dat is de wettelijke regel indien er geen andere overeenkomst is op ondernemings/sectorniveau. Natuurlijk enkel indien de nationale feestdag op een "inactiviteitsdag" valt (= bij meeste bedrijven het weekend).

Bij ons zijn alle feestdagen:
- indien op zaterdag/zondag: de dag erna
- indien op dinsdag/donderdag: de dag zelf, maar met extra gratis brugdag op maandag of vrijdag
- indien op maandag, woensdag of vrijdag: gewoon de dag zelf

Natuurlijk ben ik blij met dieextra gratis brugdag, maar op zich is voor mij een vrije dag wel leuker. Collega's van een extern bedrijf zijn vandaag wel aan het werk en gingen mij kunnen gebruiken.

Terug
Bovenaan