Welke taal vind je het mooist?

Welke taal vind je het mooist?

• Totaal aantal stemmers
    38

Stinkbakkes

Well-known member
De meeste talen van de lijst worden als mooiste ervaren. Toch een andere taal die je liever hoort/spreekt? Shoot

Farsi. Tweemaal op reis geweest in Iran en ik vind het erg mooi klinken. Ook wel een taal met een zachte "G", iets wat Vlamingen onderscheidt van een groot deel van de Nederlanders die een harde, schrapende en haast gutturale "G" uitspreken die ik minder mooi vind klinken. Arabisch is ook een gutturale taal die ik minder aangenaam vind klinken. Vietnamees vind ik ook niet zo aangenaam klinken, dat klinkt dan weer heel erg nasaal.

Het wordt beschouwd als een prachtige taal met aantrekkelijke hymnes: enkele van 's werelds beroemdste stukken literatuur aller tijden, zoals de Sjahnama van Ferdowsi, de werken van Rumi, de Rubáiyát van Omar Khayyám, de Panj Ganj van Nezami Ganjavi, De Divān van Hafez, De Samenspraak van de Vogels door Attar van Nisjapoer en de miscellanea van Gulistan en Bustan door Saadi Shirazi, zijn geschreven in het Perzisch. Enkele van de prominente moderne Perzische dichters waren Nima Yooshij, Ahmad Shamlou, Simin Behbahani, Sohrab Sepehri, Rahi Mo'ayyeri, Mehdi Akhavan-Sales en Forugh Farrokhzad.

Altijd een fascinatie gehad voor Russisch. Na 7 jaar avondschool, ook weer 7+ jaar geleden is mijn niveau even ok geweest en nu weer om zeep. De politiek buiten beschouwing gelaten vind ik dat nog altijd een mooie en systematische taal.

Spaans vind ik voor de hand liggend, een taal die in zowat elke regionale vorm wel aantrekkelijk is.

Keltische talen hebben ook altijd wat mysterieus, maar ken ik niet dus kan moeilijk zeggen dat ze aantrekkelijk zijn. Hier Bretoens:

Terug
Bovenaan