Zijn een "grote zomer" of extreme temperaturen wenselijk?

Guglielmo

Active member
Afgesplitst uit lente-zomer thread.

Ontspoort de zomer volledig/definitief in de derde decade van juli, statistisch de warmste decade?

Waar Sneeuwstorm in GFS nog 42 graden zag op 21 juli, staat er nu nog hoogstens 21 graden, gehalveerd dus. 25 graden lijkt helemaal niet meer te lukken, en steeds meer regen met westcirculatie en lage druk. Als het zo uitkomt gaan we weer moeten gaan wachten op de orkanen om beterschap te brengen.

En dit toch tegen alle verwachtingen in eigenlijk. Zal nog maar de vraag zijn waar het is misgegaan. En of dit de voorbode wordt van een nieuwe periode van lagedruk met opnieuw extreme neerslaghoeveelheden.

De resterende hoop voor een nieuw warmterecord kunnen we ook stilaan wel gaan opbergen vrees ik. Mooie zomer ja (of toch mooie eerste helft), maar vooral ook een zomer van gemiste kansen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Kunnen we dan niet beter deze topic gebruiken?

Kunnen we dan niet beter deze topic gebruiken?
Ik kijk even de kat uit de boom wat dit gaat geven, omdat ik het toch ergens nog een verschil vind tussen bespreken van het weer/klimaat en "kicken" op records die mogelijk zijn als A, B, C en X samenkomen, wat in de gewone weerthreads snel richting off-topic evolueerde.

Ik denk dat die quote in de titel slaat op de vraag of er nog een hittegolf zou komen. Het is idd onwaarschijnlijk dat dat nog zou gebeuren omdat er de laatste weken weeral zoveel water bijgevoerd is in de bodem (vocht = dodelijk voor hittegolf). Volledig uitsluiten kan je natuurlijk niet, maar is nu echt heel wat nodig om nog een hittegolf te krijgen, veel meer dan in juni nodig was. Om te beginnen zou het vanaf nu kurkdroog moeten worden, quod non natuurlijk.

Daarmee gaat deze zomer wellicht in de boeken met slechts 1 theoretisch hittegolfje en komen de hittehaters er nog maar eens heel goed vanaf. In Scandinavie en Zuid-Europa is het hittegolf na hittegolf, en ook de rest van de wereld zal ongetwijfeld weer nieuwe records zetten dit jaar. Wij blijven nog een jaar langer bij dat van 2019, en de vraag blijft of nieuwe hitterecords - en echte hitte tout court - bij ons nog wel mogelijk zijn sinds het nieuwe regime van 2020 dat niet zozeer meer regendagen oplevert, maar wel meer vocht op dagen dat het dan wel regent. Misschien moet de Benelux zich wel gaan profileren als de vakantiebestemming voor mensen die niet tegen warmte kunnen, met een advertentiecampagne in Noorwegen, Zweden en Finland.

Die voorspelling van GFS mag je met een korrel zout nemen vooralsnog. Wat die allemaal al niet voorspeld heeft van warmte deze zomer die nooit gerealiseerd werd. De beruchte 42 graden op 21 juli. Uiteindelijk kregen we daar maar de helft van.

Laatst bewerkt:
Dat klopt toch helemaal niet?
Jawel hoor. Een doorsnee maand. Zoals het KMI ook zelf zegt. Op alle mogelijke manieren proberen te framen dat het beter dan doorsnee was, is de waarheid oneer aandoen.
Ja, er was net wat meer neerslag dan gemiddeld. Maar (en dat vergeet je te vermelden; past niet in het kraam?) die neerslag is gevallen op 14 dagen. Normaal: 14.3. Het is dus zeker niet alsof heel de maand is uitgeregend.
Dus bijna de helft van de maand regendagen. Weinig is dat niet.
Maar dan vraag ik mij af welk nut het heeft om een telkens een Grote Zomer te verwachten, dan ben je toch 95% van de keren teleurgesteld?
Het is niet zo dat ik "telkens" een Grote Zomer verwacht, maar dit jaar waren er genoeg redenen om dat wel te doen. We hadden de opbouw van het voorjaar, wat de opbouw is die nodig is voor een Grote Zomer. Dit jaar was het dus niet zo dat je al op voorhand met goede zekerheid kon besluiten dat een Grote Zomer er niet in zat, wat je de voorbije 2 jaar bijvoorbeeld wel kon.

Verder werd de hoop die er reeds was nog verder in de hand gewerkt door de seizoensmodellen die vervolgens verschenen. Een na een, unaniem (zeldzaam!), waren ze het eens dat we richting een warme, droge zomer gaan. Je kan wel argumenteren dat je pas aan het eind van de zomer kan nagaan of die kloppen of niet, en dat is waar, maar in geen enkele detailbespreking zag ik iets vermeld van een te natte juli, de consensus was droog/warm over de ganse lijn.

Wat is de kans dat we snel nog eens zo'n voorjaar gaan meemaken en dus een nieuwe kans op een Grote Zomer? Niet groot, zeker niet sinds 2020.

Ik zei niet dat juli uitzonderlijk was. Ik reageerde op jouw bewering dat "een doorsnee julimaand geen goede zomermaand is". Dat is jouw mening, verpakt als feit. Veel Belgen die niet elke zomer records verlangen vinden een doorsnee julimaand quasi perfect. Zeker eentje zoals we nu hebben gehad, waar alles in zat (hittegolf, hoge gemiddelde temperaturen, veel zonneschijn, af en toe regen, ...).

Wat je daar zegt over die regendagen is helaas typerend voor jou. "Bijna de helft van de maand regendagen. Weinig is dat niet." -> Ik beweer niet dat dat weinig is. Wel dat het normaal is voor dit land. En zelfs (nipt) minder dan gemiddeld. Wederom: als enkel uitzonderlijkheden (records) voor jou voldoende zijn, dan ga je altijd teleurgesteld eindigen. Reminder: in ons land regent het geregeld.

En voor de rest stoelt alles op jouw hoogst persoonlijke definitie van "Grote Zomer". Al de rest is blijkbaar niet voldoende. Vorig jaar was het constant miserie (ik lurk hier al sinds games.telenet) en nu hebben we jou dit jaar tijdens de zeer droge en warme periode (die nochtans veel meer buiten de norm viel dan deze huidige maand juli; waar was het drama toen?) niet gehoord. Dan is het even wat minder (= perfect normaal voor dit land) en is het weer alsof er bijbelse zondvloeden op ons af komen. Ik denk dat men dat wat beu is.

Je mag zeer zeker eigen meningen hebben. Maar jouw verwachtingen liggen vrees ik gewoon helemaal scheef.

Wat je daar zegt over die regendagen is helaas typerend voor jou. "Bijna de helft van de maand regendagen. Weinig is dat niet." -> Ik beweer niet dat dat weinig is. Wel dat het normaal is voor dit land. En zelfs (nipt) minder dan gemiddeld.
Ik zeg ook niet dat het niet normaal is. Wel dat het niet weinig is. Bijna de helft van de maand regendagen, da's best wel veel, ook al is het normaal. Ook de hoeveelheid neerslag die normaal is voor juli, is best veel. Maar die normale hoeveelheden worden niet vaak gehaald, meestal is het veel meer of veel minder. Dit jaar hadden we alle kaarten goed liggen voor nog eens veel minder (toegeven: vorig jaar waren het er ook minder, maar al de rest zat dan wel weer verkeerd.) Helaas gebeurde er, na een goede start, een regimewissel in de drukgebieden en eindige wat als een topmaand begon als een "normale maand". Gebeurde die regimewissel een week eerder was het zelfs een ronduit slechte maand (i.e. als je de periode 7 juli tot 7 augustus zou nemen).

Om het dus nog maar eens te herhalen: de frustratie is niet omdat de maand "normaal" eindigt (of iets slechter/beter dan naargelang). Het is omdat alle kaarten dit jaar nog eens goed lagen voor een topzomer, en dat het niet uitkomt. Die kans doet zich gewoon echt niet vaak meer voor. We kunnen gerust weer meerdere compleet verregende voorjaren meemaken voor er zich nog eens een kans aanbiedt.
nu hebben we jou dit jaar tijdens de zeer droge en warme periode (die nochtans veel meer buiten de norm viel dan deze huidige maand juli; waar was het drama toen?) niet gehoord.
Als het zeer droog en warm is zie je mij hier idd niet, want dan ben ik buiten aan het genieten en aan het lopen, wandelen of fietsen, vaak grote afstanden. Ik heb dan niets te klagen. Waar was jouw drama in juli 2023 en 2024, want die maanden vielen toch ook wel ferm buiten de norm? Of ben je ook maar net zoals ik en klaag je enkel selectief als het uit de "gewenste" norm valt.

Laatst bewerkt:
Waar was jouw drama in juli 2023 en 2024, want die maanden vielen toch ook wel buiten de norm? Of ben je net zoals ik en klaag je enkel selectief als het uit de "gewenste" norm valt?
Ik had toen nog geen account.

Juli 2024 was trouwens vrijwel volledig normaal (veel regen, maar op veel minder dagen dan gemiddeld gevallen). Hoezo, framing? Pot, ketel? Juli 2023 was slecht, daar hoor je me niets van zeggen.

Ik ga er geen woorden meer aan vuilmaken. Je ziet zelf ook hoeveel tegenwind je krijgt (er was hier zelfs een tijdlang een running joke over jouw 'afstraffingen' die dagen van 25 graden moesten voorstellen, als ik het me goed herinner) en je wordt er keer op keer op gewezen dat je volledig buitensporige verwachtingen hebt.

Ieder het zijne, maar ik hoop oprecht dat we niet al te veel van jouw "Grote Zomers" krijgen in dit land. Geef mij dan maar wat we de voorbije maanden hebben gehad. Ik vind dit tot nu toe een prachtige lente en zomer.

[Edit] Deze post werd verplaatst naar het recordstopic. Dan is de context uiteraard anders en is hopen op records al wat gangbaarder.

Laatst bewerkt:
Nochtans zit de thread hier vol met "mannen in de straat" die zeggen dat ze het een goede tot zeer goede zomer vinden momenteel.
Wat me persoonlijk wel opvalt is dat het bij het aandeel mensen die echt met het weer bezig zijn het inderdaad omgekeerd is van wat je in de media ziet. Nochtans zie ik geen verband tussen met weer bezig zijn en normaliteit nastreven (wat meer klimaatwetenschap is), je kan evengoed de indrukwekkende/spectaculaire extremen van het weer nastreven (denk aan chasers oid), maar dat is hier bij zeggens helemaal niet vertegenwoordigd.

Mogelijks kan opgemerkt worden dat leeftijd wellicht ook een rol speelt. Op internetforums leidt hitte steevast tot gezeur en "drang naar normaliteit," op platformen als TikTok en Snapchat is het reden tot feest en foto's die volop buiten genomen worden in de blakende zon. In de winter is het dan weer omgekeerd. De media zijn in die zin dan misschien nog de meest gemiddelde weergave van de man in de straat (jong en oud).

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan