utolor.
Well-known member
Ik ben op zoek naar een goede waterpomp om onze tuin te besproeien met grondwater. Voorlopig heb ik nog geen sproeisysteem ingegraven, maar mogelijk komt dat er op termijn wel als ik zin heb. Het zou dus leuk zijn als de pomp voldoende druk/debiet heeft om dit aan te kunnen (ik zou een 300m2 willen besproeien). Voorlopig besproei ik de tuin dus met een Gardena zwenksproeier die ik verzet. De maximale lengte tuinslang die ik er op aansluit is 55m met een diameter van 13mm (standaard tuinslang dus).
Ik kom zoveel opties tegen van hydrofoorpompen, de ene met een elektronische drukregelaar, de andere met een drukvat, de ene heeft veel debiet maar weinig druk, terwijl de andere minder debiet heeft maar veel druk. Dan heb je nog de gietijzeren en inox varianten (gaan gietijzeren pompen snel doorroesten?)
Ik heb al veel gelezen, maar ik kom er niet echt uit. Ik denk dat ik het best voor een DAB pomp ga, maar welke is voor mijn situatie de beste?
Ik zat bijvoorbeeld te kijken naar volgende pompen:
DAB Aquajet 82/20 M
DAB Jet 82 M + DAB Control-D
DAB Aquajet 132/20 M
DAB JetInox 132 M + DAB Control-D
Marina Hydrofoorgroep CAM100/25 HL (in promo bij Makro)
Andere voorstellen zijn uiteraard ook welkom.
Het belangrijkste is dat de pomp lang zal meegaan (pomp staat het hele jaar door buiten) en de sproeiers voldoende ver sproeien. Ik heb een Gardena 3000/4 op dit moment en die laat de sproeier ver genoeg sproeien (al mag verder altijd natuurlijk) het eerste half uur/uur, maar daarna sproeit deze veel minder ver. Geen idee hoe dit komt, maar waarschijnlijk is die pomp gewoon te zwak voor hetgeen ik wil bereiken of misschien komt dit door het gebrek aan drukregelaar? Ik hoop dat dit opgelost zal zijn bij de juiste keuze waterpomp.
Alle hulp is welkom!
Ik kom zoveel opties tegen van hydrofoorpompen, de ene met een elektronische drukregelaar, de andere met een drukvat, de ene heeft veel debiet maar weinig druk, terwijl de andere minder debiet heeft maar veel druk. Dan heb je nog de gietijzeren en inox varianten (gaan gietijzeren pompen snel doorroesten?)
Ik heb al veel gelezen, maar ik kom er niet echt uit. Ik denk dat ik het best voor een DAB pomp ga, maar welke is voor mijn situatie de beste?
Ik zat bijvoorbeeld te kijken naar volgende pompen:
DAB Aquajet 82/20 M
DAB Jet 82 M + DAB Control-D
DAB Aquajet 132/20 M
DAB JetInox 132 M + DAB Control-D
Marina Hydrofoorgroep CAM100/25 HL (in promo bij Makro)
Andere voorstellen zijn uiteraard ook welkom.
Het belangrijkste is dat de pomp lang zal meegaan (pomp staat het hele jaar door buiten) en de sproeiers voldoende ver sproeien. Ik heb een Gardena 3000/4 op dit moment en die laat de sproeier ver genoeg sproeien (al mag verder altijd natuurlijk) het eerste half uur/uur, maar daarna sproeit deze veel minder ver. Geen idee hoe dit komt, maar waarschijnlijk is die pomp gewoon te zwak voor hetgeen ik wil bereiken of misschien komt dit door het gebrek aan drukregelaar? Ik hoop dat dit opgelost zal zijn bij de juiste keuze waterpomp.
Alle hulp is welkom!