Waterpomp om tuin te besproeien

utolor.

Well-known member
Ik ben op zoek naar een goede waterpomp om onze tuin te besproeien met grondwater. Voorlopig heb ik nog geen sproeisysteem ingegraven, maar mogelijk komt dat er op termijn wel als ik zin heb. Het zou dus leuk zijn als de pomp voldoende druk/debiet heeft om dit aan te kunnen (ik zou een 300m2 willen besproeien). Voorlopig besproei ik de tuin dus met een Gardena zwenksproeier die ik verzet. De maximale lengte tuinslang die ik er op aansluit is 55m met een diameter van 13mm (standaard tuinslang dus).

Ik kom zoveel opties tegen van hydrofoorpompen, de ene met een elektronische drukregelaar, de andere met een drukvat, de ene heeft veel debiet maar weinig druk, terwijl de andere minder debiet heeft maar veel druk. Dan heb je nog de gietijzeren en inox varianten (gaan gietijzeren pompen snel doorroesten?)

Ik heb al veel gelezen, maar ik kom er niet echt uit. Ik denk dat ik het best voor een DAB pomp ga, maar welke is voor mijn situatie de beste?

Ik zat bijvoorbeeld te kijken naar volgende pompen:
DAB Aquajet 82/20 M
DAB Jet 82 M + DAB Control-D
DAB Aquajet 132/20 M
DAB JetInox 132 M + DAB Control-D
Marina Hydrofoorgroep CAM100/25 HL (in promo bij Makro)
Andere voorstellen zijn uiteraard ook welkom.

Het belangrijkste is dat de pomp lang zal meegaan (pomp staat het hele jaar door buiten) en de sproeiers voldoende ver sproeien. Ik heb een Gardena 3000/4 op dit moment en die laat de sproeier ver genoeg sproeien (al mag verder altijd natuurlijk) het eerste half uur/uur, maar daarna sproeit deze veel minder ver. Geen idee hoe dit komt, maar waarschijnlijk is die pomp gewoon te zwak voor hetgeen ik wil bereiken of misschien komt dit door het gebrek aan drukregelaar? Ik hoop dat dit opgelost zal zijn bij de juiste keuze waterpomp.

Alle hulp is welkom!

Ikzelf heb een dab esybox mini, werkt heel goed en kan 5 bar effectief geven. Ksb multi eco 36.1 zijn ook hele goeie die veel druk kunnen geven met deftig debiet.

Ikzelf heb een dab esybox mini, werkt heel goed en kan 5 bar effectief geven. Ksb multi eco 36.1 zijn ook hele goeie die veel druk kunnen geven met deftig debiet.
De DAB E.sybox mini ziet er idd wel de moeite uit, merci! Hoog debiet, veel druk, past zich automatisch aan naargelang de vraag en is vooral heel stil (wat goed is om de buren te vriend te houden). Langs de andere kant is het wel een hele dure pomp en vraag ik me af of het niet wat overkill is om enkel te gebruiken voor de tuin en om auto's te wassen.

KSB lijkt op het eerste zicht prijs/kwaliteit beter te zijn dan DAB, alleen wel moeilijker te verkrijgen precies.
Bedankt, ik ga morgen eens verder kijken.

In the meantime, als iemand anders nog ervaringen heeft, deel gerust!

Iemand een idee wat het zou kosten om een waterput te laten boren met installatie van pomp etc?

waterput boren: 350eur-400eur (gewone filterputjes van 6-10m. Geen diepteboring uiteraard, dat is 3500eur)

pomp: DAB pompen zijn prima, maar iets duurder.
Goede alternatieven zijn 'leader' en 'leo'. Heb zelf een leader pomp en ben daar wel tevreden van.

Allemaal met pompcontrol nemen, dan slaat die gewoon automatisch aan als je druk vraagt (lees: kraan open zet).
Drukvat is niet nodig. Enkel als je met elektronische kleppen gaat werken (voor automatische beregening) heb je wel een drukvatje nodig tussen de leiding om de waterslag op te vangen.

Pomp het hele jaar door buiten zetten lijkt me wel minder ideaal, ongeacht het merk. Normaal probeer je dat toch altijd droog op te stellen.

Grondwater? Je mag dat niet zomaar doen he, je moet daar vergunning voor hebben.
En voor uw tuin wat te sproeien lijkt me dat de kans op vergunning quasi nihil is

Mijn vader was vroeger installateur van grundfospompen (1 van de dure merken), en zijn raad: neem iets goedkoop, want die dure gaan ook gewoon stuk.

waterput boren: 350eur-400eur (gewone filterputjes van 6-10m. Geen diepteboring uiteraard, dat is 3500eur)

pomp: DAB pompen zijn prima, maar iets duurder.
Goede alternatieven zijn 'leader' en 'leo'. Heb zelf een leader pomp en ben daar wel tevreden van.

Allemaal met pompcontrol nemen, dan slaat die gewoon automatisch aan als je druk vraagt (lees: kraan open zet).
Drukvat is niet nodig. Enkel als je met elektronische kleppen gaat werken (voor automatische beregening) heb je wel een drukvatje nodig tussen de leiding om de waterslag op te vangen.

Pomp het hele jaar door buiten zetten lijkt me wel minder ideaal, ongeacht het merk. Normaal probeer je dat toch altijd droog op te stellen.
Droog staat de pomp hoor (staat tegen tuinhuis, dus dakgoot hangt erboven), maar is wel blootgesteld aan alle temperaturen natuurlijk. Behalve het water aflaten bij vriesweer ga ik er niets aan doen. Ik vermoed dat pompen daar wel tegen moeten kunnen? Mijn Gardena pomp heeft dit alleszins al een jaar overleefd.

Ik zal eens kijken naar pompen van Leader en Leo, thanks!

Terug
Bovenaan