Wat doen je tienerkinderen in en rond je huis?

Ik legde de was op mijne stoel en ons moeder nam dit mee en gooide die in de wasmand beneden (nooit wasmand gehad op de kamer)

En ok, afval gooide ik idd in de vuilbak.
Da's gewoon een kwestie van routine, haar "taken" kosten haar 5 minuten op een dag. En zij heeft dus wel een wasmand op haar kamer. :)
En ze heeft ook de keuze om het niet te doen. Alleen hangt daar een gevolg aan vast zoals geen zakgeld of haar kleding verkeerd gedraaid in haar kast.

Opruimen vindt ze trouwens veel erger om te doen, dat doen we dan wel weer meestal samen.

Die van ons zijn wel 12, 2 van 16 en 1 van 18. Als je daarachter moet lopen dan ben je slaaf. In november gaan we samenwonen en in dat huis hebben ze voor hen een volledig appartement met hun eigen kamers en zij moeten zorgen dat het daar gekuist en opgeruimd is. Want laat die gasten doen en je mag een container zetten na een week.
Tieners zijn voor mij ook kinderen in het middelbaar (of toch minstens 10+)
Toen die van mij -10 waren, kregen ze geen opdrachten. Ik vroeg hun wel om te helpen.

Ik ga er vanuit dat het mijn keuze was om kinderen te hebben en niet inwonende hulp. Dus geen taken. Wel het "normale leven in een huis" zoals uw glas wegzetten, lege verpakkingen in de vuilbak smijten, etc. Maar ik ga me echt niet bezig houden met hen hun eigen was te doen doen of weet ik veel wat.

En daar zal het dan ook bij blijven, kinderen mogen kinderen blijven. Ik moest thuis ook niets doen behalve af en toe mijn vader helpen met zaken waar je met twee voor moet zijn.

Het mijne valt ook onder het normale leven in huis hoor.
Hun was zelf wassen en plooien/strijken moeten ze hier ook helemaal niet doen.
Maar hun wasmanden vullen en naar het wasmachine brengen is niet te veel gevraagd.

Het mijne valt ook onder het normale leven in huis hoor.
Hun was zelf wassen en plooien/strijken moeten ze hier ook helemaal niet doen.
Maar hun wasmanden vullen en naar het wasmachine brengen is niet te veel gevraagd.

Geen villa van groot bij groot hier :p 1 wasmand in de badkamer

Hier 2 plusdochters van 14 en 15 die niets maar dan ook echt niets doen wat zou kunnen helpen in het huishouden.
Van mij moet dat ook niet per sé, ik moest ook niet veel in het huishouden doen op die leeftijd en ik vind niet dat je kinderen als personeel mag beschouwen. Maar er zijn toch wel enkele dingen waarvan ik stenen kloten krijg, bij deze een bloemlezing:

- Laatste koek uit een doos? De doos blijft in de kast staan. (In die trend nog een mooi voorbeeld: ik breng mcdo mee om thuis te eten en ze eten graag een mcflurry als dessert. Ik zet de mcflurry's even in de diepvries in zo een kartonneke waar ze bekers in steken bij take away. Wanneer ze klaar zijn voor hun dessertje nemen ze de mcflurry's uit de diepvries, het kartonneke blijft mooi staan in de diepvries)
- Alle glazen op in de glazenkast? Dan nemen ze een wijnglas om uit te drinken i.p.v. een glas uit de vaatwas te halen (en de vaatwas even leeg te maken)
- In die categorie, afwas gewoon op het aanrecht neervlammen i.p.v. meteen in de vaatwas of in de wasbak (wat toch al ordelijker oogt)
- Na het bad/douchen liggen alle handdoeken op de grond op een hoopje i.p.v. deze aan een haakje of op een radiator te hangen (of rechtstreeks in de was te doen)
- Vuile was wordt netjes verzameld op 'de stoel' totdat wij deze in een wasmand doen en naar het waskot brengen. (wel wereldoorlog 3 wanneer ze geen propere broek meer hebben, en nee twee dagen na elkaar dezelfde broek draag is écht not done)
- Glazen, bordjes, kommetjes en bestek verzamelen ze op hun kamer totdat ik merk dat we vanalles tekort komen en dat van miserie bij hun ga halen en in de vaatwas steek.

Een aantal dingen zijn standaard pubergedrag denk ik, maar toch sommige dingen zijn gewoon een teken van 'het zit er niet in'.

2 jongens van 13 en 15. Ieder om beurt een week om in het huishouden mee te helpen. Hun klusjes omvatten :
- dagelijks stofzuigen (is nodig met een hond)
- tafel dekken/afruimen
- afwasmachine vullen/leegnaken
- dingen die niet in de afwasmaschine mogen/kunnen, met de hand afwassen
- was aan de lijn hangen/afhalen
- helpen met koken (vooral tijdens het weekend)
- gras maaien
- onkruid uitdoen
- hond uitlaten

Af en toe wel mopperen, want ze moeten "veel" doen in vergelijking met hun vrienden/neefjes/nichtjes. Maar steeds vaker hoor ik geluiden dat die anderen ook echt niets kunnen en dat ze ook wel blij zijn dat ze dingen kunnen en leren. Zeker als ze complimenten krijgen van anderen hoe zelfstandig ze al zijn.

Hier 2 plusdochters van 14 en 15 die niets maar dan ook echt niets doen wat zou kunnen helpen in het huishouden.
Van mij moet dat ook niet per sé, ik moest ook niet veel in het huishouden doen op die leeftijd en ik vind niet dat je kinderen als personeel mag beschouwen. Maar er zijn toch wel enkele dingen waarvan ik stenen kloten krijg, bij deze een bloemlezing:

- Laatste koek uit een doos? De doos blijft in de kast staan. (In die trend nog een mooi voorbeeld: ik breng mcdo mee om thuis te eten en ze eten graag een mcflurry als dessert. Ik zet de mcflurry's even in de diepvries in zo een kartonneke waar ze bekers in steken bij take away. Wanneer ze klaar zijn voor hun dessertje nemen ze de mcflurry's uit de diepvries, het kartonneke blijft mooi staan in de diepvries)
- Alle glazen op in de glazenkast? Dan nemen ze een wijnglas om uit te drinken i.p.v. een glas uit de vaatwas te halen (en de vaatwas even leeg te maken)
- In die categorie, afwas gewoon op het aanrecht neervlammen i.p.v. meteen in de vaatwas of in de wasbak (wat toch al ordelijker oogt)
- Na het bad/douchen liggen alle handdoeken op de grond op een hoopje i.p.v. deze aan een haakje of op een radiator te hangen (of rechtstreeks in de was te doen)
- Vuile was wordt netjes verzameld op 'de stoel' totdat wij deze in een wasmand doen en naar het waskot brengen. (wel wereldoorlog 3 wanneer ze geen propere broek meer hebben, en nee twee dagen na elkaar dezelfde broek draag is écht not done)
- Glazen, bordjes, kommetjes en bestek verzamelen ze op hun kamer totdat ik merk dat we vanalles tekort komen en dat van miserie bij hun ga halen en in de vaatwas steek.

Een aantal dingen zijn standaard pubergedrag denk ik, maar toch sommige dingen zijn gewoon een teken van 'het zit er niet in'.
En leuk zo hun slaafje zijn?

Hier met 3 kinderen (eentje in co-ouderschap), 13, 12 en 10 jaar.
- kamer zelf opruimen
- onkruid uittrekken (helpen we wel mee)
- plantjes water geven (vinden ze leuk)
- wekelijks de lakens van bed halen om te verversen

En dat was het zowat. Heb mijn zoontje geprobeerd het gras af te laten rijden, maar hij is niet sterk genoeg voor de grote benzinemaaier. En vond dat tegelijk wel wat scary.

Ik ga er vanuit dat het mijn keuze was om kinderen te hebben en niet inwonende hulp. Dus geen taken. Wel het "normale leven in een huis" zoals uw glas wegzetten, lege verpakkingen in de vuilbak smijten, etc. Maar ik ga me echt niet bezig houden met hen hun eigen was te doen doen of weet ik veel wat.

En daar zal het dan ook bij blijven, kinderen mogen kinderen blijven. Ik moest thuis ook niets doen behalve af en toe mijn vader helpen met zaken waar je met twee voor moet zijn.
wat een heidense praat is me dat hier seg, kinderen hebben die geen inwonende hulp zijn. Waarom denk je dat ik voor 4 ben gegaan? Ge kunt toch moeilijk verwachten dat mijn vrouw al die dingen alleen gaat doen zeker, terwijl ik in de zetel lig?

OT: kinderen moeten kinderen blijven, echter mogen ze ook verantwoordelijkheden krijgen om het huis proper te houden. Volgens de boekjes en wetenschap geeft dit meer zelfvertrouwen aan de kinderen, alsook het gevoel dat zij ook nuttig kunnen zijn in het huishouden en hun betrokken voelen in het huiselijk gebeuren.

wat een heidense praat is me dat hier seg, kinderen hebben die geen inwonende hulp zijn. Waarom denk je dat ik voor 4 ben gegaan?
Of gewoon leren zelfstandig functioneren...
Mijn zus had nog nooit gekookt, boodschappen gedaan, de was gedaan,... toen ze alleen ging wonen.
Ons moeder had ons dat nooit geleerd "want we gingen het toch maar verkeerd doen"
Met als gevolg dat mijn zus aan 22 jaar letterlijk geen ei kon bakken (hoezo, boter nodig?) of een blik soep opwarmen (hoezo, er staat duidelijk in de instructies dat je er ook een blik water bij moet doen als je die op het vuur zet?).
Na 2 jaar heb ik haar moeten leren dat je de filter van een droogkast regelmatig uit moet kuisen (ben een half uur bezig geweest dat ding los te wrikken) en dat het niet normaal is dat een wasmachine danst als ze draait en klinkt als een kettingzaag.

Gelukkig ben ik iets praktischer van aard èn kan ik handleidingen lezen...

Natuurlijk moet een zesjarige niet dagelijks instaan voor het volledige huishouden bij wijze van spreken, maar taakjes uitvoeren die passen bij hun leeftijd vind ik dan wel weer normaal. En daar bestaan ook gewoon mogelijke richtlijnen voor.

Kinderen moeten geen slaafjes zijn voor hun ouders, maar op sommige vlakken moeten ouders ook geen slaafjes voor hun kinderen zijn. Ik vind het helemaal prima om de veters van een 6jarige nog te knopen, maar bij een 16jarige zal ik ook gewoon weigeren. Idem met poep afvegen, jas dicht ritsen,... We zijn als ouders continu bezig om kinderen zo zelfstandig mogelijk te maken, aangepast aan hun leeftijd en rekening houdende met verschillende factoren. Een zelfstandige, goed functionerende volwassene afleveren aan de maatschappij is het doel van opvoeding, niet?

Of gewoon leren zelfstandig functioneren...
Mijn zus had nog nooit gekookt, boodschappen gedaan, de was gedaan,... toen ze alleen ging wonen.
Ons moeder had ons dat nooit geleerd "want we gingen het toch maar verkeerd doen"
Met als gevolg dat mijn zus aan 22 jaar letterlijk geen ei kon bakken (hoezo, boter nodig?) of een blik soep opwarmen (hoezo, er staat duidelijk in de instructies dat je er ook een blik water bij moet doen als je die op het vuur zet?).
Na 2 jaar heb ik haar moeten leren dat je de filter van een droogkast regelmatig uit moet kuisen (ben een half uur bezig geweest dat ding los te wrikken) en dat het niet normaal is dat een wasmachine danst als ze draait en klinkt als een kettingzaag.

Gelukkig ben ik iets praktischer van aard èn kan ik handleidingen lezen...
Mja sorry, maar dat klinkt toch vooral als een probleem van je zus en niet zozeer van een gebrek aan opvoeding hé. Alsof je alles eens moet "geoefend" hebben voor je het zelf kan om te overleven. Vind ik toch een sterk verhaal hoor.
Natuurlijk moet een zesjarige niet dagelijks instaan voor het volledige huishouden bij wijze van spreken, maar taakjes uitvoeren die passen bij hun leeftijd vind ik dan wel weer normaal. En daar bestaan ook gewoon mogelijke richtlijnen voor.

Kinderen moeten geen slaafjes zijn voor hun ouders, maar op sommige vlakken moeten ouders ook geen slaafjes voor hun kinderen zijn. Ik vind het helemaal prima om de veters van een 6jarige nog te knopen, maar bij een 16jarige zal ik ook gewoon weigeren. Idem met poep afvegen, jas dicht ritsen,... We zijn als ouders continu bezig om kinderen zo zelfstandig mogelijk te maken, aangepast aan hun leeftijd en rekening houdende met verschillende factoren. Een zelfstandige, goed functionerende volwassene afleveren aan de maatschappij is het doel van opvoeding, niet?
Je zelf aangehaalde voorbeelden zijn toch allemaal dingen die kinderen met een normale ontwikkeling zelf beginnen doen zonder dat er speciaal "taakjes" moeten geprogrammeerd worden?

Helemaal ok om kinderen te betrekken en verantwoordelijkheid te geven, maar hoe het in sommige van de posts hier toch klinkt lijkt me die slinger soms wat door te slaan. En jouw argumentatie lijkt me meer aan te nemen dat kinderen eeuwig mentaal 8 jaar blijven. Overigens zal het zoals bij elke studie rond ontwikkeling van kinderen ook niet zwart op wit bewezen zijn dat dit allemaal voor "betere" volwassenen zorgt.

Overigens zal het zoals bij elke studie rond ontwikkeling van kinderen ook niet zwart op wit bewezen zijn dat dit allemaal voor "betere" volwassenen zorgt.
Het ene kind/de ene volwassene is de andere niet. 🤷‍♀️ Aangeleerde afhankelijkheid is ook "een ding". Denk aan de mannen van in de 30j bij wie de mama nog steeds de was doet, komt kuisen, de pottekes tupperware in de koelkast komt steken "want dieje jongen moet toch goed kunnen eten?" Etc. Dat is de slinger die ook verkeerd doorslaat natuurlijk.

En ik beweer nergens en geloof zelf ook niet dat kinderen die gedoseerd en met aangepaste taakjes meehelpen in het huishouden "betere" volwassenen zullen zijn. Ik geloof wèl dat ze sneller zelfstandig kunnen zijn dan kinderen die niet het minste idee hebben over budgetteren, wat je allemaal hoort te doen in het huishouden,... En natuurlijk zullen er veel zijn die het niet van thuis mee kregen en heel snel perfect zelfstandig functioneren. Net zoals je er zult hebben die het wel "moesten" doen thuis en er zich tegen verzetten nu het niet meer "moet".

Aan elke manier van opvoeden zijn er goede en minder goede kanten. Gelukkig kunnen we er op dit forum wel van uit gaan dat de meeste hun kinderen een goede opvoeding zullen/willen geven en niet tot de extremen doorslaan zoals de 9-jarige die na school nog eten moet maken, kleine broer en kleine zus in bad moet steken en het huis aan de kant moet hebben voor mama/papa thuis komt na een lange werkdag.

8 (jongen) en 11 (meisje) hier:

's Morgens na het eten:
-tafel afruimen en afvegen (nat en droog)
-afwasmachine leegmaken
-afwasmachine vullen
-gordijnen opendoen van kamers waar ze nog dicht zijn

Na school:
-boekentassen leegmaken en agenda's klaarleggen
-tafel klaarzetten

's Avonds:
-opruimen (niet extreem), wel goed opruimen als huishoudhulp komt

Ad hoc:
-stofzuigen
-8-jarige rijdt het gras af
-11-jarige helpt met de was (handdoeken plooien)
-helpen met koken

Het ene kind/de ene volwassene is de andere niet. 🤷‍♀️ Aangeleerde afhankelijkheid is ook "een ding". Denk aan de mannen van in de 30j bij wie de mama nog steeds de was doet, komt kuisen, de pottekes tupperware in de koelkast komt steken "want dieje jongen moet toch goed kunnen eten?" Etc. Dat is de slinger die ook verkeerd doorslaat natuurlijk.

En ik beweer nergens en geloof zelf ook niet dat kinderen die gedoseerd en met aangepaste taakjes meehelpen in het huishouden "betere" volwassenen zullen zijn. Ik geloof wèl dat ze sneller zelfstandig kunnen zijn dan kinderen die niet het minste idee hebben over budgetteren, wat je allemaal hoort te doen in het huishouden,... En natuurlijk zullen er veel zijn die het niet van thuis mee kregen en heel snel perfect zelfstandig functioneren. Net zoals je er zult hebben die het wel "moesten" doen thuis en er zich tegen verzetten nu het niet meer "moet".

Aan elke manier van opvoeden zijn er goede en minder goede kanten. Gelukkig kunnen we er op dit forum wel van uit gaan dat de meeste hun kinderen een goede opvoeding zullen/willen geven en niet tot de extremen doorslaan zoals de 9-jarige die na school nog eten moet maken, kleine broer en kleine zus in bad moet steken en het huis aan de kant moet hebben voor mama/papa thuis komt na een lange werkdag.
Dat is waar. Bij mijn ex heb ik (als man) nog moeten uitleggen hoe een wasmachine werkte.

Mijn punt is eigenlijk dat ze hun eigen rotzooi, papiertjes etc in de juiste vuilbak gooien, hun was in de kast leggen ipv op de grond. Vuile was in de mand en niet er langs.
Afwasmachine leegmaken als ze merken dat die klaar is, zodat hun vuile kom er in kan ipv de kom op de kast te zetten.
Dingen die vanzelfsprekend zijn, moeten ze uit hun eigen leren doen.
(niet in de ochtendrush van school natuurlijk of schooltaken achteruit schuiven om huishoudtaken te doen)
We zijn met 2 fulltime werken, ze krijgen praktisch alles in de schoot, maar ik verwacht dan wel beetje terug.

Vorige week nog aan een 15 jarige moeten uitleggen wat PMD is. (doet Latijn op school, maar dat snappen ze dan niet)

Dat spreek ik helemaal niet tegen, maar ik zie de link niet tussen deze thread en dat gedrag eigenlijk. Ja, dat extremum is de fout van de ouders. Toch denk ik dat die mensen dat ook zowat meteen beginnen doen als dat noodzakelijk wordt, tenzij er diepere problemen zijn. Het is niet OF je kinderen hun zakgeld gaan inhouden wanneer ze enkele arbitraire zaken niet doen (op IMO een leeftijd waar dat weinig steek houdt) OF eindigen met een volwassen kind dat niet zelfstandig is.

Goh, eerlijk gezegd lijkt het hier toch wel zowat overal terug te komen dat men denkt anders iets te "missen" in de opvoeding hoor. Of dat is een excuus natuurlijk omdat je liever zelf niet teveel doet voor je kinderen. Iedereen mag dat zelf beslissen, maar als ik zie hoe sommigen hier kennelijk nogal snel vinden dat ze "slaaf zijn" voor hun kinderen vind ik dat nu niet meteen een positief iets.

Aangezien kinderen ook wel oppikken wat hun ouders doen vind ik het nogal straf dat een ei kunnen bakken of de was kunnen doen kennelijk enkel maar zou aangeleerd worden door het te doen. Persoonlijk ben ik niet zo'n aanhanger van dat hele "quid pro quo" gedoe rond het huishouden maar soit.
Vorige week nog aan een 15 jarige moeten uitleggen wat PMD is. (doet Latijn op school, maar dat snappen ze dan niet)
Ik garandeer je dat zowat iedereen dingen bij het PMD gooit die geen PMD zijn hoor.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan