wachtwoord op externe harde schijf zetten?

D

Deleted member 451

Guest
Hoi,

kan ik ervoor zorgen dat mijn externe harde schijf door niemand word ingekeken?

niets speciaals hoor, gewoon wat foto's van vroegere reizen en liefjes, maar mijn vriendin moet dat niet zien. als ze die vind, zou ze die misschien wel durven wissen...
 
Als je Windows 10 Pro hebt kan je bitlocker gebruiken. Anders ga je een 3rd party programma nodig hebben.
windows 10 pro heb ik wel, maar vind het wel wat riskant als het "windows" gebonden is. stel dat we overschakelen later naar windows 11 of weet ik veel wat, en dan het risico lopen dat ik er zelf niet meer aangeraak, omdat die encryptie tool (bitlocker) niet meer word ondersteund..
 
windows 10 pro heb ik wel, maar vind het wel wat riskant als het "windows" gebonden is. stel dat we overschakelen later naar windows 11 of weet ik veel wat, en dan het risico lopen dat ik er zelf niet meer aangeraak, omdat die encryptie tool (bitlocker) niet meer word ondersteund..
Tenzij MS van plan is wereldwijd al hun zakelijke klanten weg te jagen gaan die Bitlocker niet verwijderen uit Win 11.
 
Vaak heeft de fabrikant van je schijf een tooltje om een wachtwoord erop te zetten.

Anders zal je idd naar ofwel bitlocker, ofwel een programma om een wachtwoord op een folder/drive te zetten.
 
Vaak heeft de fabrikant van je schijf een tooltje om een wachtwoord erop te zetten.

Anders zal je idd naar ofwel bitlocker, ofwel een programma om een wachtwoord op een folder/drive te zetten.
Is een simpele PS4 schijf van 500 gb die ik in een behuizing heb gestoken. Dus nee heeft geen tooltje.

BITLOCKER TO GO zie ik inderdaad staan in mijn programma's. dus ik kan dit in principe gebruiken. Maar is dit echt niet riskant, dat ik er zelf niet meer aan geraak op andere PC's?

stel dat ik naar een windows 7 pc ga , of binnen x aantal jaar dit niet meer ondersteund zal worden?
ik wil het wel eens proberen, maar ook het risico niet lopen dat ik er niet meer aan geraak..
 
stel dat ik naar een windows 7 pc ga , of binnen x aantal jaar dit niet meer ondersteund zal worden?
ik wil het wel eens proberen, maar ook het risico niet lopen dat ik er niet meer aan geraak..
Bitlocker werd geïntroduceerd met Vista, dus bestond reeds vóór Windows 7. Maar wil je nu echt een disk je kostbare data gaan aansluiten op een PC met een OS dat sinds 2015 EOL is? Ook de extended support is sinds vorig jaar verlopen. Enkel in een enterprise omgeving ga je Windows 7 PCs vinden die gepatched zijn (waarvoor je jaarlijks per device een mooie som bij Microsoft mag neerleggen).

Bitlocker bestaat ondertussen bijna 15 jaar, en wordt (toch zeker in bedrijfsomgevingen) veel gebruikt. Microsoft gaat dat niet zomaar plots cancellen. Ik denk dat de kans veel groter is dat je HDD crashed dan dat je geen device meer gaat vinden waarmee je ze kan unlocken. Maar op zich zou dat ook geen probleem mogen zijn, want aangezien het belangrijke data is, heb je natuurlijk nog minstens een extra kopie ervan hè ;) . En zowel op MacOS als Linux zijn er mogelijkheden om zo'n disk te unlocken. Dus mogelijkheden genoeg.
 
Veracrypt kan dit ook. En het is open source, dus je hangt niet af van een fabrikant. Het is ook niet Windows gebonden.

Maar Bitlocker is waarschijnlijk een pak handiger voor Windows gebruikers, en zoals al gezegd is de kans dat het binnenkort verdwijnt kwasie nul.
 
Veracrypt kan dit ook. En het is open source, dus je hangt niet af van een fabrikant. Het is ook niet Windows gebonden.

Maar Bitlocker is waarschijnlijk een pak handiger voor Windows gebruikers, en zoals al gezegd is de kans dat het binnenkort verdwijnt kwasie nul.
Veracrypt is geloof ik gekraakt :p
Am maakt het wss niet veel uit in deze case.
 
Veracrypt is de opvolger van TrueCrypt. Die laatste waren abrupt gestopt, waarbij er vermoedens waren van druk van overheden. Dat zou mij toch wel wat vertrouwen geven dat hun encryptie op orde is, want als het vol gaten zat hadden die overheden dat zeker niet erg gevonden.

Ze hebben ook audits ondergaan dacht ik, allemaal zonder fameuze problemen. Maar zoals gezegd is dat allemaal minder belangrijk voor het doel van dit topic, en is het belangrijker om nog lang aan de data te kunnen. En dat is bij Veracrypt en Bitlocker beide wel het geval normaal gezien.
 
Ok Thanks. Bitlocker, moet je daar telkens de PRO versies van windows dan van hebben?
 
Misschien een andere optie:
Ik heb me laatst een USB-stick van Sandisk gekocht om als backup te gebruiken (Sandisk Cruzer Ultra 256GB) en die werd geleverd met een lock-programma er op (Sandisk Secure Access).
 
Veracrypt kan dit ook. En het is open source, dus je hangt niet af van een fabrikant. Het is ook niet Windows gebonden.

Maar Bitlocker is waarschijnlijk een pak handiger voor Windows gebruikers, en zoals al gezegd is de kans dat het binnenkort verdwijnt kwasie nul.
Ik kan deze wel aanraden. Ik gebruik dit al jaren om persoonlijke data die op mijn externe hdd staat. Ik denk zelfs dat je de portable versie kunt afhalen & voorbeeld een map op je externe schijf maken waar de bestanden in staan, dan kun je dit op alle Windows PC's openen Je maakt dan eigenlijk gewoon een geëncrypteerd bestand die je dan als externe schijf mount in veracrypt zelf natuurlijk.

Voor linux kan je dit ook makkelijk installeren, ik heb dit zo jaren tussen linux & Windows gebruikt & da ging zonder problemen.
 
Terug
Bovenaan