Waarborg studentenkot onderverhuur

Pooh

New member
Hi all,

Ik ben een student die mijn kot gedurende een periode heeft onderverhuurd. Het onderverhuurcontract van de universiteit werd hiervoor gebruikt. Foto's van de staat van het kot werden doorgestuurd bij de sleuteloverdracht naar de onderhuurder. Bij het uittreden van de onderhuurder bleek niets gepoetst te zijn (i.t.t. hoe wij het kot aan hen hebben onderverhuurd) waarna we zelf nog bijna twee uur hebben gepoetst.

Geciteerde zinnen uit het contract: "De waarborg kan geheel of gedeeltelijk worden ingehouden wanneer de onderhuurder zijn huurverplichtingen niet is nagekomen. De bewijslast hiervoor ligt bij de hoofdhuurder." en "Bij gebrek aan een eindplaatsbeschrijving wordt de onderhuurder, behoudens het tegenbewijs, geacht het goed te hebben verlaten in dezelfde staat als waarin hij het ontvangen heeft bij intrede."

Heeft iemand enig idee welk recht ik heb m.b.t. gedeeltelijk inhouden van de waarborg voor het schoonmaken van het kot?

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Heb je een eindplaatsbeschrijving?
Er zijn +- dertig foto's genomen van het kot en doorgestuurd bij de sleuteloverdracht toen de onderhuurder erin trok. Ik heb ook terug foto's genomen toen de onderhuurder het kot terug verliet, waarop de slechte reiniging voor & na te zien is en de beschadiging van bepaalde onderdelen.
 
Er zijn +- dertig foto's genomen van het kot en doorgestuurd bij de sleuteloverdracht toen de onderhuurder erin trok. Ik heb ook terug foto's genomen toen de onderhuurder het kot terug verliet, waarop de slechte reiniging voor & na te zien is en de beschadiging van bepaalde onderdelen.
Een eindplaatsbeschrijving is in gewoon huurrecht altijd 'tegensprekelijk', dus in aanwezigheid van beide partijen.

Ik betwijfel of je voor die 2 uur kosten zal kunnen bewijzen .
 
Een eindplaatsbeschrijving is in gewoon huurrecht altijd 'tegensprekelijk', dus in aanwezigheid van beide partijen.

Ik betwijfel of je voor die 2 uur kosten zal kunnen bewijzen .
De sleuteloverdracht gebeurde in het kot zelf met de onderhuurder. Nadien werden de foto's doorgestuurd en werd hier niks op betwist...

Alvast bedankt voor uw snelle antwoorden!
 
De sleuteloverdracht gebeurde in het kot zelf met de onderhuurder. Nadien werden de foto's doorgestuurd en werd hier niks op betwist...

Alvast bedankt voor uw snelle antwoorden!
Sleuteloverdracht bij begin? Of begin én einde?
 
Sleuteloverdracht bij begin? Of begin én einde?
De eerste foto's (toen ik eruit ging en de onderhuurder erin) werden gemaakt in het begin van de sleuteloverdracht en doorgestuurd naar hen. Toen de onderhuurder eruit ging, heb ik opnieuw foto's gemaakt van de nieuw ontstane schade en niet gepoetste delen (die heb ik nog niet doorgestuurd, maar hier wil ik nog mee wachten na overleg met het immokantoor of zij hier tips voor hebben). Van deze laatste foto's staat natuurlijk de datum en het tijdstip bij, dit was vlak na de sleuteloverdracht terug van de onderhuurder aan mij.
 
De eerste foto's (toen ik eruit ging en de onderhuurder erin) werden gemaakt in het begin van de sleuteloverdracht en doorgestuurd naar hen. Toen de onderhuurder eruit ging, heb ik opnieuw foto's gemaakt van de nieuw ontstane schade en niet gepoetste delen (die heb ik nog niet doorgestuurd, maar hier wil ik nog mee wachten na overleg met het immokantoor of zij hier tips voor hebben). Van deze laatste foto's staat natuurlijk de datum en het tijdstip bij, dit was vlak na de sleuteloverdracht terug van de onderhuurder aan mij.
Dat is geen tegensprekelijke plaatsbeschrijving, dus je staat zwak. Waarom niet de staat van het kot besproken met de onderhuurder toen die er nog was?

Op welke rekening staat de waarborg?
 
Dat is geen tegensprekelijke plaatsbeschrijving, dus je staat zwak. Waarom niet de staat van het kot besproken met de onderhuurder toen die er nog was?

Op welke rekening staat de waarborg?
Dit hebben we besproken met de onderhuurder.

Ik heb zelf een waarborg aan het immokantoor gestort toen ik het kot inging. De onderhuurder heeft aan mij een maand waarborg gestort.
 
Maar was hij akkoord dat het nog moest gepoetst worden, dus dat het vuil was?
Bij een nog te poetsen onderdeel werd op het moment zelf tegen mij gezegd dat hij 'er niet aan had gedacht', waarna nog een bericht hierover volgde dat hij dit vervelend vond. Bij een ander nog te poetsen onderdeel werd gezegd "Dat dit al een beetje zo was, maar dat het enkel erger is geworden" (dit onderdeel was niet 'een beetje' vuil in het begin, wat te zien is op de foto bij intrede van de onderhuurder). Het is dus wel toegegeven.
 
Bij een nog te poetsen onderdeel werd op het moment zelf tegen mij gezegd dat hij 'er niet aan had gedacht', waarna nog een bericht hierover volgde dat hij dit vervelend vond. Bij een ander nog te poetsen onderdeel werd gezegd "Dat dit al een beetje zo was, maar dat het enkel erger is geworden" (dit onderdeel was niet 'een beetje' vuil in het begin, wat te zien is op de foto bij intrede van de onderhuurder). Het is dus wel toegegeven.
Je kan de kost voor de zaken waarmee hij akkoord ging aanrekenen tot het punt waar hij akkoord mee ging. Dus niet het volledig poetsen, maar tot het punt dat het volgens hem was (ook al spreek jij dat tegen aan de hand van de foto's die je hebt).

Maw: a rato van pakweg 15 euro netto per uur (want je hebt het zelf gedaan, zonder factuur) kan je mss een halfuur poetswerk eisen, dus 7,5 euro? Plus natuurlijk de kosten van de schade, maar ook hier rekening houdend met de afschrijving/normale slijtage.

Dus wettelijk gezien zal je waarschijnlijk niet veel kunnen recupereren.

Even vermelden ook dat ik gisterenavond het gevoel had dat ik alles moest sleuren uit jou en dat je telkens al dan niet bewust een stuk van het antwoord achterhield.
 
Terug
Bovenaan