VZW (sport-)vereniging - lopende kosten

Bloembak

Well-known member
Crowdfunder FE
Sinds een tijdje heb ik mij geëngageerd bij een lokale sportvereniging en ben ik bezig met onder meer te proberen de inkomsten te verhogen, en de kosten te minimaliseren. In het verleden waren de inspanningen van het bestuur erg beperkt op dit vlak.
Intussen heb ik al heel wat hordes overwonnen, maar momenteel zit ik met nog 2 openstaande issues, vooral op vlak van kosten:
  • De club is een vzw, maar de statuten zijn verouderd. Om naar de toekomst toe bv. lokale subsidies te kunnen claimen, dien ik die statuten bij te werken en enkele oude bestuurders uit hun 'officiële' functie te ontslaan en de nieuwe mensen te benoemen in functie. Het eerste voorstel wat ik ontvangen heb van een Ondernemingsloket bedraagt echter meer dan 400 euro, wat enorm veel geld voor ons is.

    Ik kwam echter uit op volgende link: https://www.vlaamsesportfederatie.be/kennisbank/publicatiekosten-voor-een-vzw waarbij gesproken wordt van een kost van 134 euro voor een wijziging van de statuten. Documenten te downloaden via: https://www.ejustice.just.fgov.be/info_tsv_pub/form_n.htm (niet de meest overzichtelijke documenten maar kom). Is het daadwerkelijk zo 'eenvoudig'?


  • De vzw beschikt ook over een rekeningnummer, maar hier zijn ook kosten aan verbonden. Indien iemand weet heeft van een bank die lage tarieven aan vzw's aanbiedt, ook altijd welkom.
Iemand met soortgelijke ervaringen of tips?
Ik weet dat voor dit forum ook heel wat leden uitzoekwerk hebben gepleegd om de vzw op te richten etc. Ik heb hier ondertussen zoveel tabjes open staan dat het soms moeilijk is om even het bos door de bomen te zien. Dus het zou handig zijn als ik eens met iemand kan reflecteren hierover. Binnen de club is er niet meteen iemand waarmee ik terechtkan hiermee.

Ik maak er een topic van omdat ik vermoed/hoop dat nog mensen zich engageren binnen (sport-)verenigingen en een aantal tips & tricks hier verzameld kunnen worden.

Alvast bedankt!
 
Sinds een tijdje heb ik mij geëngageerd bij een lokale sportvereniging en ben ik bezig met onder meer te proberen de inkomsten te verhogen, en de kosten te minimaliseren. In het verleden waren de inspanningen van het bestuur erg beperkt op dit vlak.
Intussen heb ik al heel wat hordes overwonnen, maar momenteel zit ik met nog 2 openstaande issues, vooral op vlak van kosten:
[*]De club is een vzw, maar de statuten zijn verouderd. Om naar de toekomst toe bv. lokale subsidies te kunnen claimen, dien ik die statuten bij te werken en enkele oude bestuurders uit hun 'officiële' functie te ontslaan en de nieuwe mensen te benoemen in functie. Het eerste voorstel wat ik ontvangen heb van een Ondernemingsloket bedraagt echter meer dan 400 euro, wat enorm veel geld voor ons is.

Ik kwam echter uit op volgende link: https://www.vlaamsesportfederatie.be/kennisbank/publicatiekosten-voor-een-vzw waarbij gesproken wordt van een kost van 134 euro voor een wijziging van de statuten. Documenten te downloaden via: https://www.ejustice.just.fgov.be/info_tsv_pub/form_n.htm (niet de meest overzichtelijke documenten maar kom). Is het daadwerkelijk zo 'eenvoudig'?
het is idd zo eenvoudig. Indien nodig stuur je even een berichtje met wat je gemaakt hebt, dan wil ik het gerust wel nakijken (verander eventueel namen zoals je wil).
Bloembak zei:
[*]De vzw beschikt ook over een rekeningnummer, maar hier zijn ook kosten aan verbonden. Indien iemand weet heeft van een bank die lage tarieven aan vzw's aanbiedt, ook altijd welkom.
Geen ervaring mee. Maar Belfius was vroeger gekend voor VZW's en zie dat ze ook nog altijd aparte tarieven ervoor hebben: https://www.belfius.be/imagingservlet/GetDocument?src=mifid&id=TARIFNPO_NL . Hou er rekening mee dat vna bank veranderen bij een VZW papierwerk (en soms zelfs nog fysiek langsgaan indien ze daar niet gekend zijn) voor een aantal mensen betekent. Voor een paar euro's verschil zou ik dat niet direct doen.
Bloembak zei:
Iemand met soortgelijke ervaringen of tips?
Ik weet dat voor dit forum ook heel wat leden uitzoekwerk hebben gepleegd om de vzw op te richten etc. Ik heb hier ondertussen zoveel tabjes open staan dat het soms moeilijk is om even het bos door de bomen te zien. Dus het zou handig zijn als ik eens met iemand kan reflecteren hierover. Binnen de club is er niet meteen iemand waarmee ik terechtkan hiermee.

Ik maak er een topic van omdat ik vermoed/hoop dat nog mensen zich engageren binnen (sport-)verenigingen en een aantal tips & tricks hier verzameld kunnen worden.

Alvast bedankt!
Goed idee :)

Deze 2 zaken zijn een aanrader:

- https://www.vlaanderenvrijwilligt.be/aanbod/gratis-verzekering/ : een gratis verzekering voor de activiteiten die vrijwilligers doen in je vereniging. Dekt niet het globale van je activiteiten, omdat de deelnemers aan de actviteit niet verzekerd zijn, enkel de vrijwilligers.. Maar het is alvast al iets :).

- VSDC ( https://www.vsdc.be/nl/home ): voor een kleine vereniging minder nuttig, maar als er veel leden zijn of indien er gebouwen in beheer zijn, zou ik een lidmaatschap als verplicht zien (het is sowieso nuttig, maar lidgeld is wel 100 euro/jaar , dus je neemt het ook niet zomaar).

Als je sportkoepel groot is, kan je daar ook vaak raad vragen. Ook je gemeente of stad biedt vaak mogelijkheden voor hulp/info.
 
het is idd zo eenvoudig. Indien nodig stuur je even een berichtje met wat je gemaakt hebt, dan wil ik het gerust wel nakijken (verander eventueel namen zoals je wil).
Gisterenavond laat nog volgende link tegengekomen, met een erg informerend webinar hoe de formulieren in te vullen: https://www.formaat.be/artikel/het-bestuur-enof-de-statuten-van-je-vzw-wijzigen

Vanavond eens kijken om de formulieren op te maken. Wie weet stuur ik je wel een PM om even te checken zodat ik niet bij de griffie als een minkunkel met een fout ingevuld document sta. ;)
Geen ervaring mee. Maar Belfius was vroeger gekend voor VZW's en zie dat ze ook nog altijd aparte tarieven ervoor hebben: https://www.belfius.be/imagingservlet/GetDocument?src=mifid&id=TARIFNPO_NL . Hou er rekening mee dat vna bank veranderen bij een VZW papierwerk (en soms zelfs nog fysiek langsgaan indien ze daar niet gekend zijn) voor een aantal mensen betekent. Voor een paar euro's verschil zou ik dat niet direct doen.
Goed idee :)
Klopt, daar komt idd best wat papierwerk bij kijken en soms ook extra kosten vanuit de bank om het op te starten. Eer je dan die opstartkost terugverdiend hebt d.m.v. een langere maandelijkse kost, ben je soms rap jaren verder. Dus mogelijk de sop het kool niet waard.
Deze 2 zaken zijn een aanrader:
- https://www.vlaanderenvrijwilligt.be/aanbod/gratis-verzekering/ : een gratis verzekering voor de activiteiten die vrijwilligers doen in je vereniging. Dekt niet het globale van je activiteiten, omdat de deelnemers aan de actviteit niet verzekerd zijn, enkel de vrijwilligers.. Maar het is alvast al iets :).
Erg interessant om in het achterhoofd te houden indien we een activiteit organiseren waarbij ook niet-leden de handen uit de mouwen steken!
- VSDC ( https://www.vsdc.be/nl/home ): voor een kleine vereniging minder nuttig, maar als er veel leden zijn of indien er gebouwen in beheer zijn, zou ik een lidmaatschap als verplicht zien (het is sowieso nuttig, maar lidgeld is wel 100 euro/jaar , dus je neemt het ook niet zomaar).

Als je sportkoepel groot is, kan je daar ook vaak raad vragen. Ook je gemeente of stad biedt vaak mogelijkheden voor hulp/info.
We zijn aangesloten bij de erkende sportfederatie S-Sport / Recreas. Zij gaven de beste financiële voorwaarden, en bieden ook een erg goedkope verzekering aan voor alle leden.
Gebouwen hebben we niet in bezit/beheer. Het is een outdoor sport en we huren de velden af voor onze trainingen/wedstrijden.
 
VSDC ( https://www.vsdc.be/nl/home ): voor een kleine vereniging minder nuttig, maar als er veel leden zijn of indien er gebouwen in beheer zijn, zou ik een lidmaatschap als verplicht zien (het is sowieso nuttig, maar lidgeld is wel 100 euro/jaar , dus je neemt het ook niet zomaar).

Tot voor kort waren we daar aangesloten. Hebben nu een prijs gevraagd om ons te helpen met de statuten voor een bestuurswissel omdat de documenten van de overheid te ingewikkeld zijn. Ben benieuwd naar het antwoord.
 
Zo moeilijk zijn die documenten nu ook niet. Je moet er wel even de tijd voor nemen. Ik heb die allemaal zelf ingevuld bij het veranderen van onze statuten en maatschappelijke zetel. Er zijn ook veel boekhouders die helpen met zo'n documenten.
 
Bij het ontvangen van sponsoring: ik vermoed dat een simpele sportclub (vzw) geen fiscale attesten kan bezorgen?

Een simpel contractje is dan de enige formaliteit vermoed ik.
 
idd (allez, met ontvangsbewijs van de betaling van de sponsoring, de tegenpartij zal er wel achter vragen :)
 
Terug
Bovenaan