voorbereiden op gsm verlies op reis -2FA

TRUMP

Active member
Gegroet,

ik heb zowat overal 2staps verificatie, en ondanks dat ik het reeds heb uitegezet op GMAIL, (staat dus effectief uit), blijft hij toch een bevestiging vragen op mijn eigen gsm of via sms, als ik eens op een nieuwe locatie of nieuwe pc inlog met bijvoorbeeld computer van het werk.

Dit maakt me toch ongerust: wat als ik ooit eens op een verre reis mijn gsm zou gestolen worden, of verloren....

Dan kan je uiteraard in een winkel een nieuwe gsm kopen, maar bij installatie van gmail, facebook, whatever dan ook, zal er steeds een melding gezonden worden naar die gsm die weg zal zijn.
Voor uw bank apps uiteraard hetzelfde..

Hoe kan ik dit oplossen? Vriendin zei me ESIM heeft dit probleem niet, maar mijn telefoon ondersteunt dat niet, en ben trouwens nog niet zo zeker of dat oplossing brengt.

Dat van die Esim klopt denk ik niet. Als GSM weg is, is die sim ook gewoon weg. Belangrijker is dat je de pukcode van de simkaart weet. Dan kan je die altijd bij de provider laten blokkeren en een nieuwe sim met zelfde nummer aanvragen.

Voor de 2FA, bieden de grotere partijen (bv. Google) volgens mij de optie om een soort van keys te downloaden? Dan krijg je x-aantal unieke codes waarmee je ook binnengeraakt in je account (ter vervanging van bv. SMS). Elke code is denk ik wel maar één keer geldig en geen idee of je er nieuwe krijgt als je 'batch' op is.

Dit probleem stelt zich enkel op nieuwe devices, op je standaard device heb je dat niet. Dus als je GSM gestolen wordt, kan je nog altijd zonder problemen inloggen op je laptop of desktop thuis, en kan je zo de settings wijzigen.

Daarnaast, als je op die moment op reis zou zijn bv en je vliegticket zit in je gmail, zijn er alternatieven naast een popup approven op je GSM. Als je klikt op "Try another way" onder de "approve a pop up on your phone" zou je moeten kunnen kiezen voor recovery email, recovery sms of recovery contact. Die kan je allemaal nú instellen op je account. Bij recovery sms kan je zelfs meerdere nummers toevoegen, dus je kan gewoon de nummer van je vriendin of moeder of beste vriend toevoegen en later dat nummer selecteren om je account in te gaan middels een code.

Daarnaast, als je op die moment op reis zou zijn bv en je vliegticket zit in je gmail, zijn er alternatieven naast een popup approven op je GSM. Als je klikt op "Try another way" onder de "approve a pop up on your phone" zou je moeten kunnen kiezen voor recovery email, recovery sms of recovery contact. Die kan je allemaal nú instellen op je account. Bij recovery sms kan je zelfs meerdere nummers toevoegen, dus je kan gewoon de nummer van je vriendin of moeder of beste vriend toevoegen en later dat nummer selecteren om je account in te gaan middels een code.
Ja maar als die moeder , beste vriend of vriendin op dat moment niet mee is op reis... en ze krijgt die sms, hoe kan ze dan in contact komen met je?
want je hebt op dat moment geen toegang tot FB, gmail en dergelijke hé..

Ja maar als die moeder , beste vriend of vriendin op dat moment niet mee is op reis... en ze krijgt die sms, hoe kan ze dan in contact komen met je?
want je hebt op dat moment geen toegang tot FB, gmail en dergelijke hé..

Ik vermoed dat waar je ook op reis bent, er telefoons en internetcafé's zijn om alsnog met anderen in contact te komen. Er zullen vast social media kanalen zijn die niet je Google account approval vragen om in te loggen. Facebook heb je vast met een standalone email adres gemaakt voor er integratie was met google op dat platform? Mijn facebook account (dat ik al verwijderd heb) was bv een oud hotmail adres.

En als het echt niet anders kan, mag je mij pmmen en dan stuur ik je mijn telefoonnummer en dan wil ik wel de recovery persoon spelen. Ik ben toch 24/7 op BG.

FB en Gmail zijn eigenlijk de enige apps die ik gebruik om in contact te komen met anderen hoor. En whatsapp.

Maar elk van die 3 programma's, vereisen gewoon mijn telefoon om te verifiëren dat ik het ben.

FB door een melding die ik moet goedkeuren
gmail door een cijfer die ik moet ingeven via melding
whatsapp door mijn telefoonnummer (sms) te verifïeren.

Dus ook al geraak ik op reis bij een vriend of internet café, dan nog moet ik geluk hebben dat er iemand online is en op zijn account bellen naar vrienden , familie etc....
En zoals gisteren op VTM nieuws: AI video's zijn quasi niet meer te onderscheiden hé.

Als je een sms krijgt van een vriend om geld te sturen dat er iets is gebeurd op reis, ga je daar toch niet in trappen hoop ik,
maar wat als je een videocall krijgt? Ok je kan nu wel beginnen met vragen te stellen aan die persoon zoals wat was uw eerste auto, en dergelijke.... maar tis toch al ver gekomen hé

ik ben echt liever voorbereid voor dat zoiets zou kunnen gebeuren.

Het enige wat ik kan bedenken is een 2 oude backup gsm mee te hebben en in die apps ingelogd te zijn ...
Als er dan iets gebeurt en je bent je sim kaart kwijt, kan je een locale simkaart er in steken, tourist sim ofzo, en wel aan je mails en FB etc..

Maar is toch al ver gezocht he allemaal. Is dat wat die developpers willen? :help:

Het klinkt en is mss ouderwets, maar nog een idee is om al je bevestigingen die je nodig hebt voor de reis af te drukken en gewoon diep wegsteken in je valies in een mapje.

Dat doe ik toch altijd 😅 kan je gewoon verder reizen en de rest kan je thuis na je vakantie wel oplossen.

Welke gsm heb je?
En heb je een smarwatch of tablet bijvoorbeeld?
samsung a23, en nee geen smartwatch of tablet. wel een laptop maar die gaat nooit mee op reis.
Het klinkt en is mss ouderwets, maar nog een idee is om al je bevestigingen die je nodig hebt voor de reis af te drukken en gewoon diep wegsteken in je valies in een mapje.

Dat doe ik toch altijd 😅 kan je gewoon verder reizen en de rest kan je thuis na je vakantie wel oplossen.
mja das goed voor uw documenten ja, maar ik denk maar aan uw banking app: stel je bent voor langere tijd weg, en je kredietkaart werkt plots niet meer, of je moet geld overzetten naar uw courante betaalkaart of weet ik veel....

samsung a23, en nee geen smartwatch of tablet. wel een laptop maar die gaat nooit mee op reis.

mja das goed voor uw documenten ja, maar ik denk maar aan uw banking app: stel je bent voor langere tijd weg, en je kredietkaart werkt plots niet meer, of je moet geld overzetten naar uw courante betaalkaart of weet ik veel....

Daar zullen de banken ook wel een oplossing voor hebben. Vroeger bestonden er geen bankapps :)

Het enige wat ik kan bedenken is een 2 oude backup gsm mee te hebben en in die apps ingelogd te zijn ...
Als er dan iets gebeurt en je bent je sim kaart kwijt, kan je een locale simkaart er in steken, tourist sim ofzo, en wel aan je mails en FB etc..

Maar is toch al ver gezocht he allemaal. Is dat wat die developpers willen? :help:

Ik heb deels voor die reden een tweede reis gsm.
Staat enkel het strikt noodzakelijke op. Als die in het buitenland gestolen wordt kunnen ze aan bijna niks.
Zelfs de mailbox die daarop staat is een apart adres

De hoofd gsm in België is een kleine persoonlijke pc intussen met veel te veel persoonlijke en zakelijke apps.
Kan uiteraard ook in België gestolen worden, maar bon... Als het al gebeurt kan ik hier in België wel makkelijk aan een vaste pc om één en ander kort te sluiten ..

Ja dat gaat of ander emails adres als MFA
Ik heb zo mijn hotmail ingesteld als backup voor mijn gmail

Ja dat gaat of ander emails adres als MFA
Ik heb zo mijn hotmail ingesteld als backup voor mijn gmail
Jep idd, thanks, das echt wel een life saver. haar gsm nummer dus ook toegevoegd, dus via haar nummer kan ik terug aan mijn gmail als mijn gsm zou gestolen worden (ook op reis. ).

mijn hotmail is ook wel ingesteld als backup voor mijn gmail, maar ook daar vraagt hij toch de 2FA indien ik hotmail probeer te openen op een onbekend apparaat hoor, dus dat is ook geen oplossing.

Ik gebruik een oude Xiaomi als backup-gsm waar 2FA ook op staat en die gaat mee op verre reizen.
Meeste MFA apps laten wel toe dat ze op meerdere toestellen actief staan.

Mijn mais gsm is één vant werk en die heeft beveiligingsinstellingen zoals een harde reset bij teveel pogingen. Dan ben je ook je MFA kwijt hierdoor. Een keer gebeurd omdat het scherm nat was en hierdoor continu aanrakingen registreerde in mijn broekzak.

Terug
Bovenaan