Voorbereiden op de dood

D

Deleted member 451

Guest
Zaterdag bij mijn huisarts geweest.
Ik dacht dat hij formulieren had om in te vullen, dat als je zou komen te leven als een plant (alzheimer, zwaar ziek,.....) en niet meer over je eigen lot kan beslissen.

Hij verwees me door naar dit hier:

Is dit dan voldoende?
En bovendien: ik vind het allemaal nogal dubbelzinnig. 2e vraag bv: "ik wil geen onderzoeken meer tenzij ze mij comfort zouden bieden". :wtf:

nee ik wil gewoon euthanasie, als het zo ver is gekomen!

Nu, kan je eigenlijk gewoon zelf een papier opmaken? En aan wie geef je dat dan (Kind zou dan weer niet mogen omdat zij erfgenamen zijn, en dus een begunstigde partij zijn). Of bij gemeente/notaris?


En als laatste: Ja wie bepaalt dan wanneer je "een plant" bent geworden. Want met alzheimer kan je nog perfect leven, mits hulp. Maar wie beslist dan hoe veel genoeg, effectief genoeg is?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En bovendien: ik vind het allemaal nogal dubbelzinnig. 2e vraag bv: "ik wil geen onderzoeken meer tenzij ze mij comfort zouden bieden". :wtf:
Houdt in: Als ge als plant op sterven ligt en ze rekken omwille van deze wilsverklaring uw leven niet met allerhande behandelingen maar er is een vermoeden dat je bvb. zwaar pijn aan het lijden bent mogen ze wel onderzoeken of dat effectief zo is en indien nodig dan pijnstilling ("comfort") geven.
Nu, kan je eigenlijk gewoon zelf een papier opmaken? En aan wie geef je dat dan (Kind zou dan weer niet mogen omdat zij erfgenamen zijn, en dus een begunstigde partij zijn). Of bij gemeente/notaris?
Bij de notaris. Dat geeft ook de meeste garanties dat men effectief doet wat jij vooraf verklaard heb. Best ook zorgen dat een aantal vertrouwenspersonen weten dat er iets bij de notaris klaarligt, die notaris gaat ook niet ruiken dat jij daar als een plant in het ziekenhuis ligt, geen idee wat de procedures zijn in dat geval.
Als je dit enkel bij vertrouwenspersonen legt en die gaan om emotionele redenen die verklaring achterhouden omdat ze liever hebben dat ze uw leven nog wat langer rekken heb je er ook weinig aan.
En als laatste: Ja wie bepaalt dan wanneer je "een plant" bent geworden. Want met alzheimer kan je nog perfect leven, mits hulp. Maar wie beslist dan hoe veel genoeg, effectief genoeg is?
Een arts kan dat vaststellen aan de hand van bvb. hersengolven.

Je kan altijd eens informeren bij LEIF wat alle mogelijkheden en te gebruiken formuleringen zijn.
 
En aan wie geef je dat dan (Kind zou dan weer niet mogen omdat zij erfgenamen zijn, en dus een begunstigde partij zijn). Of bij gemeente/notaris?

Deze verklaring kan je enkel opstellen indien je euthanasie wenst ingeval je in een onomkeerbare comateuze toestand zou verkeren. Je kan dus niet op voorhand aangeven dat je euthanasie wenst voor andere gevallen dan een coma. Twee getuigen moeten de wilsverklaring mee ondertekenen. De wilsverklaring is onbeperkt geldig.

Een vertrouwenspersoon kan aangesteld worden om de arts in te lichten over de euthanasieverklaring indien de patiënt zelf niet meer in staat is om dat zelf te doen. De arts is niet verplicht om jouw richtlijnen te volgen. Hij kan weigeren om euthanasie uit te voeren. In zo’n geval zal de door jou aangeduide vertrouwenspersoon een beroep moeten doen op een andere arts. Die wilsverklaring kan je kosteloos laten registreren bij de gemeente, maar het blijft van belang om je behandelende arts op de hoogte te brengen van het bestaan van zo’n wilsverklaring.

Opgelet! De ‘voorafgaande wilsverklaring euthanasie’ mag niet verward worden met een ‘euthanasieverzoek’ waarbij een patiënt die lijdt aan een ongeneeslijke en ondragelijke aandoening (fysiek en/of psychisch) om levensbeëindiging kan verzoeken. Het gaat om twee onderscheiden procedures en toepassingsgebieden.

 
Zaterdag bij mijn huis arts geweest.
Ik dacht dat hij formulieren had om in te vullen, dat als je zou komen te leven als een plant (alzheimer, zwaar ziek,.....) en niet meer over je eigen lot kan beslissen.

Hij verwees me door naar dit hier:

Is dit dan voldoende?
🙄 Normaal horen ze bundels te hebben en die met jou te overlopen als je dat vraagt. Jouw huisarts zal daar geen zin in hebben. 🙈
En bovendien: ik vind het allemaal nogal dubbelzinnig. 2e vraag bv: "ik wil geen onderzoeken meer tenzij ze mij comfort zouden bieden". :wtf:

nee ik wil gewoon euthanasie, als het zo ver is gekomen!
Euthanasie is een proces waar je actief om moet vragen OP DAT MOMENT ZELF, je kan dus niet preventief om euthanasie vragen ingeval van Alzheimer bijvoorbeeld.
Nu, kan je eigenlijk gewoon zelf een papier opmaken? En aan wie geef je dat dan (Kind zou dan weer niet mogen omdat zij erfgenamen zijn, en dus een begunstigde partij zijn). Of bij gemeente/notaris?
Informeer je bij een notaris, kost wel geld als ze het opmaken. Vorig jaar hebben mijn ouders gevraagd om een zorgplanning (dat is omtrent levenseinde, alle financiën,...) en dz notaris sprak toen over 500 euro.
En als laatste: Ja wie bepaalt dan wanneer je "een plant" bent geworden. Want met alzheimer kan je nog perfect leven, mits hulp. Maar wie beslist dan hoe veel genoeg, effectief genoeg is?
Bij de vraag om euthanasie moet je drie verschillende artsen hebben die dat op papier zetten en dat blijkt echt geen makkie te zijn.
Ben je een plant is dat natuurlijk veel makkelijker omdat het niet meer zelfstandig kan functioneren dan.
 
Euthanasie is een proces waar je actief om moet vragen OP DAT MOMENT ZELF, je kan dus niet preventief om euthanasie vragen ingeval van Alzheimer bijvoorbeeld.
Nee toch. Je kunt perfect op voorhand aangeven waar voor jou de grens van het curatieve ligt, nog voor je niet meer (mentaal) in staat bent dat aan te geven. Wat er wel is is dat een arts zijn fiat moet geven dat dat punt effectief bereikt is en dat er geen vooruitzicht is op genezing.
 
Nee toch. Je kunt perfect op voorhand aangeven waar voor jou de grens van het curatieve ligt, nog voor je niet meer (mentaal) in staat bent dat aan te geven. Wat er wel is is dat een arts zijn fiat moet geven dat dat punt effectief bereikt is en dat er geen vooruitzicht is op genezing.
Dat is niet hetzelfde als euthanasie.
 
Mijn vader had zulke papieren ingevuld bij de dokter van wat hij nog wel/niet wilde toen zijn ziekte slechter werd. Ik had daarvan een kopie. Ik had ze veilig weggestopt maar ik heb er nooit naar gekeken. Ik vond het veel te confronterend.

Om eerlijk te zijn durf ik zo'n papieren op voorhand in te vullen. Hoe ik er nu over denk, kan binnen 5 jaar helemaal anders zijn. Als er ooit een uitzichtloze ziekte wordt vastgesteld, dan zie ik het dan wel. En kan ik het dan niet meer? Dan moet iemand anders dit maar beslissen.
 
En kan ik het dan niet meer? Dan moet iemand anders dit maar beslissen.
Dan moet die ander wèl goed weten wat je wil èn daar ook sterk genoeg voor zijn om dat te respecteren. Ik ben al bijna 20j geregistreerd orgaandonor omdat ik er sterk mijn twijfels bij heb of mijn moeder mijn wens daarin zou respecteren. Het is voor nabestaanden veel makkelijker je wens te respecteren als die expliciet op papier staat.
 
Ik neig eerder naar 'rek het zolang als het kan', en ook mijn vrouw is ook ideologisch van die strekking.

Ik neem aan dat dat zoiezo de default is als je niets op papier zet ? Al zie ik soms wel artsen die het daar moeilijk mee hebben.

Een vriend-dokter was onlangs aan het klagen over een oude moslim mevrouw die hard aan het lijden was (en waar het einde zoiezo een kwestie van dagen was), maar waar de familie dat wou blijven trekken. Vond zijn 'harde' visie als arts nogal frappant, kan me een toekomst inbeelden waar zo over euthanasie gedacht word (in Japan heb je blijkbaar al euthanasie reclames op bepaalde plaatsen ?)
 
Ik heb zo papieren opgemaakt, ik heb een bundel gekregen van de gemeente om in te vullen. (Geen leif, ze hebben hun eigen negatieve wilsverklaring documenten).
Ik heb daar ook een andere persoon volmacht gegeven om medische beslissingen te nemen indien ik er zelf niet meer toe in staat ben.
Ik heb hier thuis een kopie liggen, bij de huisarts heb ik het binnengebracht (voor in mijn medisch dossier) en mijn broer (de volmacht) heeft ook een kopie.
De huisarts wou met mij de papieren overlopen maar dat zou wel even duren om alles uit te leggen. Ik heb het gewoon zelf ingevuld. Ik vond het vrij duidelijk.
Naar aanleiding van gebeurtenissen in de persoonlijke sfeer weet ik heel goed wat ik wil en niet wil en mijn omgeving weet dat ook.

Ivm euthanasie, ik dacht dat je zo papieren wel op voorhand in orde kan maken maar die zouden maar 5 jaar geldig zijn? En op het moment zelf moet je ook nog helder genoeg zijn om die beslissing te kunnen nemen.


Ik heb ook op de gemeente laten vastleggen dat ik gecremeerd wil worden.
Orgaandonor is ook geregistreerd.
 
Je kan enkel vooraf een negatieve wilsverklaring opstellen : behandelingen die je niet meer wilt als je in coma bent bv of reanimatie dat je Weigert, vb zet de machine maar uit (zonder formulier beslist familie)
 
Dan moet die ander wèl goed weten wat je wil èn daar ook sterk genoeg voor zijn om dat te respecteren. Ik ben al bijna 20j geregistreerd orgaandonor omdat ik er sterk mijn twijfels bij heb of mijn moeder mijn wens daarin zou respecteren. Het is voor nabestaanden veel makkelijker je wens te respecteren als die expliciet op papier staat.

Mijn man weet alles. Dit is toch een onderwerp waar we af en toe toch eens deftig over praten.

En als ik dood ben, aangezien je nabestaanden zegt, kan het mij nu echt eens niets schelen. Ik ben toch dood dus ik ga er niets aan hebben. Mijn man of familie moeten maar doen waar ze zich het beste bij voelen. Ik ga er toch niets van merken. Begrafenissen zijn voor de mensen die nog leven, niet voor de mensen die zijn overleden.

Het enige dat ik wel heb gedaan is mij geregistreerd als orgaandonor.

Her enige wat ik nog wel eens zou moeten doen is er voor zorgen dat, als ik kom te sterven na mijn echtgenoot, alles naar een goed doel gaat aangezien wij toch geen kinderen gaan hebben. Al ben ik wel van plan, indien mogelijk, er gewoon voor te zorgen dat er niets meer is om te erven :p
 
Bij de vraag om euthanasie moet je drie verschillende artsen hebben die dat op papier zetten en dat blijkt echt geen makkie te zijn.
Ben je een plant is dat natuurlijk veel makkelijker omdat het niet meer zelfstandig kan functioneren dan.
Idd. Mijn marginale halfzus heeft dat ook geprobeerd. Niet gekregen. En dan vond ze het nodig om aan identiteitsfraude te doen en die desbetreffende dokters af te dreigen..maar das een ander verhaal.
 
Volgende week vrijdag organiseert onze gemeente, heel toevallig, een info avond hieromtrent in de sporthal.
Ik ga daar naartoe met mijn moeder. Ik vermoed ook wel dat ze daar dan documenten gaan rondgaan, om in te vullen, en het waar en hoe eens goed toelichten.
 
Terug
Bovenaan