Vonnis vredegerecht bevat een foutje

Herman De Croo

Well-known member
Een aannemer had een rechtszaak tegen mij gestart wegens een gedeeltelijke onbetaalde factuur
De uitspraak is binnen en ik krijg op 4 van de 5 punten gelijk en zelfs een deeltje van de factuur terugbetaald. Ik had geen advocaat, de aannemer wel. Hoe loopt die terugbetaling? Moet ik gewoon mijn rekeningnummer doorgeven of moet ik zelf stappen ondernemen om dat op te eisen?

De vrederechter heeft een fout gemaakt in zijn uitspraak, hij rekent de BTW van 21% aan op op een kostenpost, maar de BTW zat er al (overduidelijk en ontegensprekelijk) al in. Het is echt wel een foutje, maar in mijn nadeel. Kan dit nog rechtgetrokken worden?


off-topic: de kost (aan de maatschappij) van zo een dispuut voor het vredegerecht is echt ongezien. Massa's papier, kopieën, conclusietermijnen, 2 keer naar de rechtbank, een griffier en vrederechter die dat allemaal moeten lezen.. En de aannemer kan maar proberen, 9/10 van de minder mondige of sociaal zwakkere klanten had dit gewoon geslikt om er vanaf te zijn. Ik krijg nu gelijk, maar "winst" doe ik er allerminst mee.
 
1. Advocaat van je tegenpartij aanschrijven en uitnodigen tot betaling (waarbij je dan rekeningnummer opgeeft). Hou er wel rekening mee dat deze eventueel wel nog in beroep kan gaan (ook in dat geval mag je echter al ingaan tot invordering).

2. Ja, via een vordering tot verbetering. Zie artikelen 794 e.v. van het Gerechtelijk Wetboek.
 
2. Ja, via een vordering tot verbetering. Zie artikelen 794 e.v. van het Gerechtelijk Wetboek.
Ik heb 0.0 juridische ervaring: ik moest gewoon reageren op de advocaat van de tegenpartij en de feiten bewijzen dus dat was wel easy
Kan ik dit zelf die vordering tot verbetering? Kost het mij centen?
 
Ik heb 0.0 juridische ervaring: ik moest gewoon reageren op de advocaat van de tegenpartij en de feiten bewijzen dus dat was wel easy
Kan ik dit zelf die vordering tot verbetering?

Dat zal je dan ook wel lukken. Dit kan gewoon via een verzoekschrift dat je neerlegt ter griffie. Ik zou trouwens eens met de griffie bellen (met de vermelding dat het vonnis een rekenfout bevat), daar kunnen ze je misschien nog wat praktische info geven. Met een beetje geluk geeft de griffie dat door aan de rechter die vervolge,s ambtshalve een correctie doorvoert.

Het kan dat je hiervoor een bedrag in consignatie moet geven, dat je dan achteraf terugkrijgt (indien het daadwerkelijk om een vergissing gaat).
 
Gebeld met de griffie en zij ging het doorgeven aan de vrederechter en kijken of het als een materiële (?) vergissing kan worden beschouwd.
 
Gebeld met de griffie en zij ging het doorgeven aan de vrederechter en kijken of het als een materiële (?) vergissing kan worden beschouwd.
Neen dus:

Op eigen initiatief van de vrederechter kan het vonnis niet aangepast worden nu dit een wijziging in de veroordeling meebrengt.
Best neemt u contact op met Mr Tegenpartij en vraagt u zijn akkoord om een verbeterend vonnis te maken.
 
Uit nieuwsgierigheid, hoeveel heb je zelf aan kosten gehad tijdens de gerechtelijke procedure of moest je louter komen opdagen nadat de advocaat van de tegenpartij je had gedagvaard? Heb je schriftelijk geantwoord op de vragen van die advocaat of gewoon genegeerd en de dag van de rechtszaak opgedaagd?
Kon je trouwens geen aanspraak maken op je rechtsbijstand?
 
Ik heb zelf financieel 0 kosten gehad aan die procedure (behalve kost voor kopijen, post, en heel veel tijd)
Ik heb niet geantwoord op de ingebrekestelling van de advocaat (omdat ik gans mijn standpunt al via een aangetekende brief een jaar voordien had gedaan). We hebben elkaar dus voor het eerst pas gezien op het vredegerecht.
Omdat het niet een onbetaalde factuur was, maar een betwisting van een aantal posten, werd dit als "complexe zaak" gezien en waren er dan conclusietermijnen waarbij je schriftelijk naar elkaar en naar de rechtbank uw standpunten etc beschrijft.
Uiteindelijk was er een 2e zitting waarbij dit besproken en overlopen werd, en een maand later de uitslag via de post.

Ik heb geen enkele juridische achtergrond dus neem alle begrippen die ik schrijf met een korreltje zout.

Al bij al zijn er enkel verliezers hoor. Ik heb veel tijd moeten spenderen om gewoon maar mijn gelijk te krijgen en de onterecht hoge factuur niet te moeten betalen. Maar ik vond het het waard, ik laat mij niet graag in 't zak zetten, en veel bijgeleerd. Maar kost veel tijd, energie, en duurt allemaal lang.
 
Terug
Bovenaan