Voetbalhistorie, de vergeten 3e plaats van het EK 1972

Bart Goor

Active member
Ik dacht altijd dat zilver in 1980 en brons in 2018 de enige 2 Belgische voetbalmedailles op grote toernooien waren maar er blijkt er nog 1 te zijn. In 1972 behaalde de Belgische ploeg een bronzen medaille door af te rekenen met de Hongaren. In deze rustige voetbaltijden leuk om het razendenthousiaste commentaar van Rik de Saedeleer hierbij te horen. Vraag me overigens af of die bronzen medailles ooit zijn uitgereikt.

 
Dacht dat er niet om de 3de plaats werd gespeeld bij EK's, wat ik toch altijd ergens jammer vond. Wist ik idd niet.
 
Dacht dat er niet om de 3de plaats werd gespeeld bij EK's, wat ik toch altijd ergens jammer vond. Wist ik idd niet.
Ja dat is sinds 1980 al niet meer het geval. Wel zijn er in 2008 en 2012 nog bronzen medailles uitgereikt aan de halve finalisten van het EK, maar vrijwel zonder betekenis. Overigens wel opvallend hoe weinig medailles in het voetbal betekenen. Veel sporters haten de zilveren medaille en doen hem meteen weer af. Totaal anders dan op de Spelen bijvoorbeeld.

In Nederland vertikten spelers in 1974 en 1978 om de medailles in ontvangst te nemen.
 
op de Spelen heb je met zilver in het zwemmen (bvb) net 6 andere deelnemers verslaan.
in het voetbal heb je net verloren.
 
Terug
Bovenaan