Desktop Vloeistofschade: idee van kostprijs?

Timboektoe

Active member
Crowdfunder FE
Hallo,

Mijn MacBook Pro M1 15 inch (2021) heeft vandaag vloeistofschade opgelopen en is dood...

Iemand een idee van de kostprijs om dit te laten herstellen? De computer is juist geen 2 jaar oud en zou wat snel zijn om een nieuwe te kopen... Ik zou deze nog graag houden als reserve ook.

Ik heb geen AppleCare en de garantie van 1 jaar (gekocht via BTW-nummer) is verlopen.

Ik kom bij derde partijen uiteenlopende prijzen tegen van allemaal rond de 300 euro, maar dat vind ik precies toch maar weinig... Ik zou denken dat dit veel meer zou kosten (toch zeker een herstelling door Apple zelf)?

Groeten,
T.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je de versie van je macbook nog even moet checken. Voor zover ik weet is er nooit een 15 inch macbook pro geweest met M1.

Ik zou ook wel opletten met derde partijen. Ze doen zich vaker goedkoper voor dan ze in werkelijkheid zijn. Ik ken iemand die ooit naar zo'n winkel is geweest, waarbij de goedkope prijs gewoon neerkwam op de laptop drogen en reinigen. Daarmee is het probleem uiteraard niet altijd verholpen. De daadwerkelijke vervanging van onderdelen was toen een pak duurder.
Daarnaast maken ze gewoon gebruik van niet-apple onderdelen, waar ik bij een toestel van maar 2 jaar oud toch eens over zou nadenken.

Persoonlijk zou ik gewoon eens horen bij een erkende hersteller wat hun richtprijzen zijn. De kans zit er wel in dat ze een betalende diagnose (50 euro dacht ik) willen doen, gezien het begrip 'vloeistofschade' weinig concreet is.
 
Ik denk dat je de versie van je macbook nog even moet checken. Voor zover ik weet is er nooit een 15 inch macbook pro geweest met M1.

Ik zou ook wel opletten met derde partijen. Ze doen zich vaker goedkoper voor dan ze in werkelijkheid zijn. Ik ken iemand die ooit naar zo'n winkel is geweest, waarbij de goedkope prijs gewoon neerkwam op de laptop drogen en reinigen. Daarmee is het probleem uiteraard niet altijd verholpen. De daadwerkelijke vervanging van onderdelen was toen een pak duurder.
Daarnaast maken ze gewoon gebruik van niet-apple onderdelen, waar ik bij een toestel van maar 2 jaar oud toch eens over zou nadenken.

Persoonlijk zou ik gewoon eens horen bij een erkende hersteller wat hun richtprijzen zijn. De kans zit er wel in dat ze een betalende diagnose (50 euro dacht ik) willen doen, gezien het begrip 'vloeistofschade' weinig concreet is.
Uhu, ik ga eerst mijn licht eens opsteken bij Lab 9 (het vroegere Switch). En het is idd de M1 Pro 16 inch. :) Ik kan mij moeilijk voorstellen dat het voor 300 euro gaat opgelost zijn ja... En niet elke vloeistofschade/waterschade is hetzelfde natuurlijk.
 
Vorige week de MacBook binnen gedaan bij Lab 9 voor een diagnose en een dag later bestek gekregen. Het verdict was bikkelhard: quasi alle interne componenten waren aangetast en bijgevolg defect. Het scherm was de enige component die niet geraakt was en nog werkte. Kostprijs voor de herstelling: 2200 euro, terwijl de MacBook zelf 3400 euro heeft gekost eind 2021. Zeer pijnlijk als je geen AppleCare hebt (zoals mij) in deze situatie, maar...

Ik heb een aangifte van schade gedaan bij de familiale verzekering en die hebben het geweigerd, maar wel doorverwezen naar onze brandverzekering (bij dezelfde maatschappij). En die vergoeden gelukkig wél, met een franchise van een 300 euro. Ben zeer blij dat ik er met zo een (relatief) laag bedrag vanaf kom, maar ik heb mijn les wel gehad en bij de volgende MacBook in die prijsklasse zal ik toch niet meer twijfelen om er AppleCare bij te pakken... :) Anderzijds: bij mijn MacBook Pro van 2018 had ik wél AppleCare en die verzekering heb ik in die 3 jaren toen niet nodig gehad...

Vandaag bevestiging gegeven voor herstelling, na het goede nieuws van de verzekering. Eind volgende week zou de MacBook hersteld zijn. Ik ben benieuwd: dat wordt dus eigenlijk een volledig nieuwe MacBook (zelfs de unibody), buiten het scherm. :D

Ik ben alleszins content dat dit al bij al nog goed zal aflopen...
 
Laatst bewerkt:
Vorige week de MacBook binnen gedaan bij Lab 9 voor een diagnose en een dag later bestek gekregen. Het verdict was bikkelhard: quasi alle interne componenten waren aangetast en bijgevolg defect. Het scherm was de enige component die niet geraakt was en nog werkte. Kostprijs voor de herstelling: 2200 euro, terwijl de MacBook zelf 3400 euro heeft gekost eind 2021. Zeer pijnlijk als je geen AppleCare hebt (zoals mij) in deze situatie, maar...

Ik heb een aangifte van schade gedaan bij de familiale verzekering en die hebben het geweigerd, maar wel doorverwezen naar onze brandverzekering (bij dezelfde maatschappij). En die vergoeden gelukkig wél, met een franchise van een 300 euro. Ben zeer blij dat ik er met zo een (relatief) laag bedrag vanaf kom, maar ik heb mijn les wel gehad en bij de volgende MacBook in die prijsklasse zal ik toch niet meer twijfelen om er AppleCare bij te pakken... :) Anderzijds: bij mijn MacBook Pro van 2018 had ik wél AppleCare en die verzekering heb ik in die 3 jaren toen niet nodig gehad...

Vandaag bevestiging gegeven voor herstelling, na het goede nieuws van de verzekering. Eind volgende week zou de MacBook hersteld zijn. Ik ben benieuwd: dat wordt dus eigenlijk een volledig nieuwe MacBook (zelfs de unibody), buiten het scherm. :D

Ik ben alleszins content dat dit al bij al nog goed zal aflopen...
Deze moet ik onthouden voor in de brandverzekering :p Nu heb je quasi een nieuwe Macbook voor een kleine prijs. Mooi meegenomen in de brandverzekering! Goed geregeld ;)

Enig idee of dit dan officiele Apple onderdelen zijn of dat dit third party onderdelen zijn?
 
Deze moet ik onthouden voor in de brandverzekering :p Nu heb je quasi een nieuwe Macbook voor een kleine prijs. Mooi meegenomen in de brandverzekering! Goed geregeld ;)

Enig idee of dit dan officiele Apple onderdelen zijn of dat dit third party onderdelen zijn?
Het zijn 100% officiële Apple onderdelen: Lab 9 bestelt die bij Apple zelf en dat wordt dan omgeruild met de kapotte onderdelen. Je kan je configuratie ook NIET wijzigen: in de hoop om de prijs wat te kunnen drukken, had ik voorgesteld om 512GB SSD te nemen i.p.v. de 1TB SSD (omdat ik zoveel opslag eigenlijk toch niet nodig heb), maar dat laten ze dus niet toe. De config wordt 1 op 1 terug overgenomen bij dit soort herstellingen.

De brandverzekering heeft het niet expliciet benoemd, maar ik vermoed dat dit gewoon valt onder "waterschade aan inboedel". Als je een brandverzekering neemt, kan je kiezen of je inboedel mee verzekert of niet, dus zeker op letten. Had eerlijk gezegd niet verwacht dat ze het zouden aanvaarden, maar ik klaag niet. Die 300 euro franchise blijft evenzeer wel zuur geld, maar nog altijd beter dan volle pot betalen. :)
 
Deze moet ik onthouden voor in de brandverzekering :p Nu heb je quasi een nieuwe Macbook voor een kleine prijs. Mooi meegenomen in de brandverzekering! Goed geregeld ;)

Enig idee of dit dan officiele Apple onderdelen zijn of dat dit third party onderdelen zijn?
Er zijn hiervoor geen fake onderdelen

Moederbord is al ssd memory en cpu onboard

De usb c poorten en magsafe zijn aparte modules

Detail. Applecare covered geen waterschade
 
Dus je had gewoon koffie gemorst of ?
Wel, de kleinste (2,5 jaar) besliste hier even om in onze (nieuwe) zetel de plassen, dus ik moest plots heel snel rechtstaan van de bureau om hem asap uit de zetel te halen. In die beweging ferm tegen de bureau gestoten en bijgevolg vol glas frisdrank over het toetsenbord van de MacBook. 🤷‍♂️ Zetel en MacBook uiteindelijk wel okee.
 
Terug
Bovenaan