Je hebt er duidelijk meer kaas van gegeten als ik en dat is prima. Ik bekijk het vanuit het uitkijkpunt van een leek. Is het niet de wereld op z'n kop om te zeggen dat iets al reeds bestaat (provinciale centra) er geen aanpassing meer mogelijk is? Dan blokkeert alles, overal. Waarom een centrum per provincie onderhouden wanneer eentje voor heel Vlaanderen dezelfde taken kan vervullen. Dat lijkt me een logische evolutie. De afschaffing van de provincies gaat ook over politieke versobering. Het lijkt me dan logisch om alles op te doeken en over te hevelen naar Vlaanderen. Helaas niet gelukt in dit akkoord blijkbaar. Waarom dan geen centrum op nationaal niveau? Dat mag. Maar dan wel met de belofte dat iedereen die daar werkt perfect tweetalig is. En perfect in de zin dat een Franstalige ambtenaar in het Nederlands kan communiceren met een korpschef uit Koksijde, bijvoorbeeld.
Alles is aanpasbaar, maar de aanpassing moet zin hebben. Gewoon zeggen afschaffen provincies want weggegooid geld terwijl je aan de andere kant bezig bent om gemeenten op te leggen om te fusioneren wegens efficiëntie is pure kafka.
Uw natuurlijke fusie bestaat (en is al een paar stappen groter dan degene die men probeert te bewerkstelligen). Gebruik die. Als je dan zegt van het moet NOG soberder. Ok, geen probleem maar dan lijkt het mij een goed idee dat je dit goed uitwerkt en dus het geheel even bekijkt ipv gewoon te zeggen van vandaag op morgen dit is afgeschaft. Er was een reden waarom men federaal dacht van we zetten provincies op. Dat was juist omdat men vond dat gemeenten niet de juiste entiteit zijn om bepaalde zaken te regelen uit schaalvoordelen of risico op belangenvermenging. En je kan dat eventueel naar vlaanderen trekken. Maar het moment dat vlaanderen iets naar de gemeenten duwt, lijkt het mij logischer om eerst te kijken of je dat niet eerder op pronvicieniveau uitrolt ipv het in de (in)capabele handen van de gemeente te droppen waardoor x kleine gemeenten maar moeten zien hoe ze daar mankracht aan besteden of die gemeente het oplost met het zoveelste vriendendienst principe, want makkelijk . Terwijl het op dat niveau potentieel gewoon door 1 persoon voor al die gemeenten kan voorzien worden.
Maar ik begrijp perfect dat als je de provincies afschaft dat de grote gemeenten hier van profiteren en vragende partij voor zijn. Want zij zullen een groot stuk van die pot geld dan krijgen die ze dan ook kunnen inzetten voor hun objectieven. In plaats van het goed voor de provincie in zijn geheel. Wat juist de tegengestelde belangen zijn tussen al die beleidsvormen. Of dit nu nationaal, provinciaal, gewestelijk of lokaal is.
Voor de rest moet je niet veranderen om te veranderen. Omdat dat goed klinkt. Maar moet dat zin hebben. En moet je ook de investering afwegen ten opzichte van het verwachte nut. desnoods door de aanpassing uit te stellen totdat de investering op zijn minst een bepaalde termijn heeft gehad om afgeschreven te worden en je een uitgewerkt idee hebt van wat je allemaal stopt. Hoe je dit opvangt en op welke wijze dit goedkoper / efficiënter is.
We mogen niet vergeten dat een reden voor proximiteit ook is wegens decentralisatie van enerzijds de werkgelegenheid maar ook de dienstverlening (waar taal er 1 van is). Goed wetende dat in veel gevallen men hierdoor betrekkingen in Niveau C of B openstelt goed wetende dat indien dit gecentraliseerd zou worden in Brussel of Antwerpen of... dit een Niveau A of hoger job zou zijn. Om voldoende mensen aangetrokken te krijgen. Als men kortbij kan werken dan zijn veel mensen nog akkoord met een lager loon indien dat bij de overheid is. Indien men daar lang voor moet pendelen... dan is dat al wat minder. En dergelijke jobs zijn in van die "callcenters" zijn nu ook niet echt telewerkcompatibel. Noch 9-5.
Nu in betrekking tot uw opmerking dat als we centraliseren dan moeten mensen perfect tweetalig zijn die daar werken. Daar ben ik het niet mee eens. De dienstverlening moet tweetalig (of zelfs drietalig zijn... voor onze duitse medegenoten) indien je dat centraliseert. Maar dat kan je perfect realiseren door voldoende nederlandstalige en franstalige collega's te hebben (of wat normaal is bij zo'n event de juiste taalrol op te vorderen op het moment dat een crisis voorkomt). Al is tweetaligheid zeker een voordeel. en een meerwaarde. En ik ken er voldoende die met wil zich perfect verstaanbaar kunnen uitdrukken (maar waar het schrijven vooral het probleem is).
Vergeet niet dat perfecte tweetaligheid niet evident is. En dat als je die echt wil je u door uw neus gaat betalen. Je moet niet alles individueel oplossen, je kan het ook gewoon procedureel of op teamniveau oplossen. Als je dat bedoelde, dan ben ik het echter volledig eens.