Vermogen zonnepanelen tegenover vermogen omvormers

Foert

Member
Een vraagje.. Ik heb 29 x 270 wp panelen liggen, dus goed voor 7,8KW. Mijn omvormers zijn er twee, beiden SMA: een sunny boy 3000TL-21 en een sunny boy 3600TL-21. Samen maakt dat dus 6,6KW.
Nu las ik " U haalt de maximale opbrengst uit de zonnepanelen met een omvormer die qua vermogen 10% kleiner tot 10% groter is dan het vermogen van de zonnepanelen in Wattpiek. De zogenaamde nominale vermogensverhouding moet tussen de 90 en 110% liggen (vermogen omvormer/ Wp vermogen zonnepanelen).".
6600 is wel 18% kleiner dan het vermogen van de zonnepanelen..

Betekent dat dat mijn installatie niet optimaal is ? Is het volgens jullie beter om de 3000TL-21 te laten vervangen door een tweede 3600TL ?

Sinds aankoop van de woning, nu iets meer dan een jaar geleden heb ik totaal geen zicht op verbruik en injectie, ik wil daar eens werk van gaan maken. We krijgen, door een probleem in communicatie tussen Engie en de netbeheerder Ores, ook nog altijd geen facturen. Na lang aandringen hebben we gedaan gekregen dat we nu dus een voorschotbedrag betalen, van 200 euro per maand, maar we hebben echt sinds juni 2022 nog geen enkele factuur gezien, noch afrekening, nog overzicht van ons verbruik. Degoutant. We hebben zelfs een klacht neergelegd bij ombudsman van fod economie, maar daar is weinig mee gedaan.
200 euro lijkt me ook overdreven veel, maar ja, wat kan je er tegen doen he. (nuttige suggesties mag je me altijd laten weten!).

Nu, ik weet dat de omvormers voorzien zouden moeten zijn van de webconnect modules, dus dit weekend ga ik eens proberen om te zien of ik daar netwerkverbinding op krijg, en of ik ze kan registreren op het portaal met de PIC en RID. Dan zou ik toch al iets moeten zien van productie enzo.

Als er hierboven onzinnige dingen vermeld staan: Ik ben niet ervaren in zonnepanelen, noch in electriciteit of doe-het-zelven. Ik zoek ook maar wat uit volgens mijn beste kunnen.
 
Onze omvormer heeft een veel lager vermogen dan het vermogen van de zonnepanelen. Zonnepanelen die op 100% van hun vermogen leveren, gebeurt slechts enkele dagen per jaar. Als je omvormer slechts 80% vermogen van je zonnepanelen hebben, loop je niet zoveel geproduceerde stroom mis.
 
Doordat je omvormer zo veel kleiner is dan je Wp van je zonnepanelen heb je gewoon een brede basis en pieken die sneller afgetopt worden. Alle productie boven de 6600 W is 'vuilbak'. Met het prosumententarief was dat nog interessant. Als je dat niet betaalt is dit niet meer interessant imo.
 
Een nieuwe omvormer gaat je geen grote winst geven. Ik denk zelfs dat je die investering niet of moeilijk gaat terug verdienen. Tenzij ze natuurlijk gratis de omvormer komen wisselen.
 
Ik zou wachten tot de omvormer kapot is en dan vervangen door een zwaarder model. Zoals Kas de Kalebas al schreef, echt veel productie ga je niet mislopen.
 
Terug
Bovenaan