Verhuren via Airbnb

TheLoveBelow

Active member
Mijn vriendin en ik gaan binnenkort onze eerste woonst via Airbnb verhuren. Zijn hier mensen die dit al geruime tijd doen en eventueel hun persoonlijke ervaringen hier kunnen delen?
Wat met het legale deel? ik lees heel wat tegenstrijdige berichten of verhuurinkomsten al dan niet verplicht moeten aangegeven worden.
Wat met de brandverzekering? De huidige brandverzekering dekt alleen brand veroorzaakt door ons 2, indien een gast een brand zou veroorzaken, komt de verzekering hier dus niet tussen. Kan iemand eventueel een gepaste brandverzekering aanbevelen?
Airbnb bieft eveneens een eigen verzekering aan (onlangs rebranded naar Aircover) die dekt tot 1 miljoen dollar. Is het dan überhaupt nog nodig om een persoonlijke verzekering af te sluiten?
Volgens een kennis moet je de Airbnb verhuur ook aangeven bij de stad waar je woont, geen idee wat daar het idee achter is?

Kortom, heel wat vragen, veel info staat online maar soms spreken die zaken zichzelf tegen. Bedoeling van deze thread is om persoonlijke ervaringen en aanbevelingen te delen om te verhuren via Airbnb.
 
Wat met het legale deel? ik lees heel wat tegenstrijdige berichten of verhuurinkomsten al dan niet verplicht moeten aangegeven worden.
Ja natuurlijk moeten die aangegeven worden. Verhuur aan een particulier zelf, via een immokantoor of via Airbnb maakt geen verschil.

Onder welke vorm hangt af hoe en hoe vaak je verhuurt. Op https://www.xerius.be/nl-be/zelfsta.../kamer-verhuren-via-airbnb-inkomsten-aangeven staat daar wat info en wat voorbeelden over. Als het de bedoeling is die permanent te gaan verhuren zit je in optie 3, daar kan je dan eens vrijblijvend met een boekhouder gaan over spreken en kijken wat voor jullie de beste en financieel meest voordelige oplossing is.
 
Mijn vriendin en ik gaan binnenkort onze eerste woonst via Airbnb verhuren. Zijn hier mensen die dit al geruime tijd doen en eventueel hun persoonlijke ervaringen hier kunnen delen?
Wat met het legale deel? ik lees heel wat tegenstrijdige berichten of verhuurinkomsten al dan niet verplicht moeten aangegeven worden.
Wat met de brandverzekering? De huidige brandverzekering dekt alleen brand veroorzaakt door ons 2, indien een gast een brand zou veroorzaken, komt de verzekering hier dus niet tussen. Kan iemand eventueel een gepaste brandverzekering aanbevelen?
Airbnb bieft eveneens een eigen verzekering aan (onlangs rebranded naar Aircover) die dekt tot 1 miljoen dollar. Is het dan überhaupt nog nodig om een persoonlijke verzekering af te sluiten?
Volgens een kennis moet je de Airbnb verhuur ook aangeven bij de stad waar je woont, geen idee wat daar het idee achter is?

Kortom, heel wat vragen, veel info staat online maar soms spreken die zaken zichzelf tegen. Bedoeling van deze thread is om persoonlijke ervaringen en aanbevelingen te delen om te verhuren via Airbnb.
Vraag advies aan een boekhouder want er zijn verschillende manieren om het aan te geven. Je kan het eventueel aangeven via je persoonlijke belastingen en dan betaal je geen BTW. Voor een brandverzekering kan je best contact opnemen met je bank. Een brandverzekering is erg belangrijk als je verhuurt. Plaats ook brandmelders en een brandblusapparaat in het pand dat je verhuurt. Contacteer de stad of gemeente want op sommige plaatsen is airbnb niet toegestaan. Het kan voor overlast zorgen omdat je nooit weet wat er met je pand gebeurd bv organisatie van feestjes of hoeveel man er echt komt slapen. Daarom is sociale controle belangrijk. Geef je nummer door aan de buren zodat ze je kunnen contacteren bij overmatig buurtlawaai enz. Na een tijdje ken je je klanten en kan je aanvragen van slechte huurders negeren.
 
Terug
Bovenaan